Siel Expander 80 / Suzuki sx 500 gemod

ElektracidZ

Ouwe rot
Ik heb sinds gisteren een Siel Expander 80. Een weinig inspirerend apparaat, qua vormgeving in ieder geval, maar hij klinkt gelukkig beter dan dat ie eruit ziet.

Hij klinkt meer lofi dan de dk70 en is net als de dk70 goed te modden. Ik heb er 4 potmeters bij geplaatst. Van boven naar onder (zie bijlage)
1 cutoff
2 resonance
3 pitch/filter envelope amount
4 distortion/chorus/2e dco amount

Post binnenkort nog wel een betere foto, dan ook met knopjes op de potmeters natuurlijk.

Knop 4 is het interessantst. De 80 kan in single mode en double mode. Double mode klinkt dikker. Met knop 4 kan je in single mode de double mode er traploos bij mixen (althans, zo klinkt het). Bij sommige instellingen fungeert knop 4 ook als distortion level knop. Het leuke is dat in double mode de knop ook gewoon werkt en double dus nog 'doubler' klinkt. Wat er precies gebeurt weet ik niet, ik heb ook wel gelezen dat double mode iets doet met de ingebouwde chorus ipv dco's stacken, maar het klinkt in ieder geval lekker.

Luister naar de 'dopplereffect-achtige' mp3 voor een impressie.

Attachments

• dk80.JPG
    dk80.JPG
    43,5 KB · Bekeken: 147
  • dk80.mp3
    4,8 MB · Bekeken: 138
Goed bezig ! Heb zojuist de suzuki ex500 binnen....
Als de voeding weer heel is gaat ie ook onder het mes :-)
Tis een leuk ding zo te horen...

Senso / Vintage Planet heeft rom & ram cartridges voor deze super nice klinkende synth!!!

Ik vind deze serie echt vet klinken...vooral met de filtermod.

Op verzoek hier nog een afbeelding van de mod, even in elkaar geshopt. @ monotron en r.koppes, leuk, als jullie 'm hebben gemod, post de foto's dan ook in deze thread.

Attachments

• dk80 mods.jpg
    dk80 mods.jpg
    182,7 KB · Bekeken: 118
Hey maar er zitten nog meer trimpotjes in.....waar zijn die voor? Heb je dat uitgezocht?

En misschien zou je dit ook aan Sander kunnen laten zien...dropt hij het op zijn Siel page.

Weet jij waar die andere potjes voor zijn Sander? Ik zie der meer op de pcb...

De andere kleine trimpots doen niet zoveel, wat pitch en volume, echt kleine verschillen. Het is inderdaad min of meer de moog slayer mod, maar de pitch/envelope en de distortion/doubler mod voegen toch echt wel meer toe. Die zitten naar mijn weten ook niet op de dk70...

De grote trimpots op het digitale gedeelte van het pcb zijn voor tuning. Draai die helemaal open en je krijgt een kakafonie van geluid, omdat de synth dan zo'n beetje alle noten tegelijk afspeelt.

Ga ik ook maar eens doen. Ik heb nog een DK70 liggen waar ik destijds het klavier vanaf gesloopt heb. Had plannnen om hem in een 19"kast te gaan zetten. Is er nooit van gekomen. Met die mod lijkt het me een interessant synthje.

Ga ik ook maar eens doen. Ik heb nog een DK70 liggen waar ik destijds het klavier vanaf gesloopt heb. Had plannnen om hem in een 19"kast te gaan zetten. Is er nooit van gekomen. Met die mod lijkt het me een interessant synthje.

In een 19 inch kast past die niet echt...of je moet ook wat van het frontje eraf halen.
Natuurlijk wel verticaal...maar dat is zeker geen optie ;)

In een 19 inch kast past die niet echt...of je moet ook wat van het frontje eraf halen.
Natuurlijk wel verticaal...maar dat is zeker geen optie ;)

:D zoveel ruimte heb ik niet over in mijn racks. Ik had nog niet echt verder gekeken hoe groot (breed) de print was. Ik was in de veronderstelling dat er wat verschillende prints in zaten die je wel in een 19"kast kon proppen.
Het ding staat me eigenlijk in de weg maar wil hem nou ook weer niet kwijt.

wat nieuws toegevoegd: een LDR.

De LDR linksbovenin controleert de cutoff. Links aan de zijkant zit een aan/uit schakelaar voor de LDR mod, zodat je kan kiezen: LDR of draaiknop.

De schakelaar zal ik binnenkort nog vervangen voor een meerstanden schakelaar, zodat je meerdere bronnen kan kiezen om te moduleren met je hand (resonance, filter env amount/pitch).

Luister naar de mp3tjes voor wat geluidsvoorbeelden. Is best leuk zo met je hand de cutoff moduleren, minder statisch als met een LFO.

De cutoff pot is vervangen door een 500k pot, die geeft meer bereik dan de 100k.

Attachments

• 1.mp3
    594,7 KB · Bekeken: 101
  • 2.mp3
    657,1 KB · Bekeken: 98
  • 3.mp3
    782 KB · Bekeken: 106
Nou dik voor mekaar hoor. De mod zit erop....en brullen !!
Welliswaar iets andere pots erin, maar het werkt prima...de zelfosc=puik ..
Ik heb een leuk frontje bedacht voor de midi parameters..handig...is te koop :-)
Check >>
sx500-1.JPG

sx500-3.JPG

Dan ook maar draadjes en de adapter die wat krap zit door de dikke ringkern...maar het werkt allemaal al een zonnetje! Keep up the fun allemaal...

Back