patch change script voor Elektron & JOMOX

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ik heb me suf gezocht, maar kan ze nergens vinden
patch scripts voor de XBASE-999 en Machinedrum UW

ben nu in Cubase begonnen met het maken van m'n eigen midi device, maar krijg de patch change niet voor elkaar
je moet namelijk volgens de midi implementation chart eerst een bank change doen en dan een patch change cc0 met een waarde van 0-127

maar no luck, heeft iemand dit al voor elkaar gekregen? andere patch scripts heb ik ook al geprobeerd, maar ook no luck.

ben inmiddels weer wat verder, heb met patchmaker nu een werken script voor m'n JOMOX, maar de Machinedrum lijkt niet te reageren op standaard bank/prgram change messages, iemand enig idee hoe it werkt op de MD? (natuurlijk staat Prgram change IN aan in het GLOBAL menu) de midi implementation chart van de MD rept hier verder niet over.

ThnX

Stel je vraag eens op www.elektron-users.com daar heb je iets meer geluk denk ik :)

Je zou zeggen dat het zo gepiept is aangezien de MD volledig midi te besturen is. Ik wil vanavond wel even achter mijn MD kruipen om t 1 en ander te checken.. Mocht ik iets uitvinden waar je wat aan hebt dan laat ik het even weten.

Reageerd de MD overigens wel op andere CC messages die je automatiseerd?

Laatst gewijzigd:
ja, dat is geen probleem, midi werkt prima, het is puur de syntax voor een bank/program change die anders is dan van bijv Roland/Yamaha/Korg etc.

vraag staat al uit bij elektron Users,

gisteren flink bezig geweest, heb 3 patchscripts gemaakt met Scriptmaker

- MOOG Voyager 3.4 OS (7 banks)
- MOOG Little Phatty (99 presets)
- JOMOX XBASE-999 (128 + 128 USER)

Ik kom alleen niet uit die vervelende Machinedrum
het is me nog steeds niet gelukt om extern via MIDI een KIT te selecteren
Bank change doet ie niks mee en PRGM CH wordt blijkbaar gebruikt voor het selecteren van sequencer patterns. HOE kan ik via een externe sequencer van KIT wisselen i.p.v. handmatig KIT > ENTER > CURSOR UP/DOWN > ENTER te doen ?!? ELEKTRON USERS heeft deze vraag ook nog steeds niet beantwoord.

Ik ben niet bekend met de Machine drum, maar als je Cubase op opnemen zet en dan van bank wisselt, stuurt de MD dan midi uit zodat je kunt kijken welke boodschap hij uitstuurt?

Weet niet of het werkt, maar is misschien te proberen. Zo doe ik het wel met knoppen op een synth als ik bijvoorbeeld het CC nummer niet weet en niet in de manual wil zoeken. Weet niet of bij bank changes dat ook werkt (of deze midi uitsturen bij wisselen)

ik heb het inmiddels gevonden, de Machinedrum moet in EXTENDED mode staan. dan is cc0 een program change, ipv een pattern change (staat niet in de handleiding, kwam er door uitproberen net achter)

nu ff snel een patch scrip maken en dan is mijn external instruments setup compleet, mét patch selectie via Cubase JOOHOOO :)

klopt, het nu een trakkie of 20 waarvan ik niet meer weet welke kit ik gebruikt heb. d.m.v patch scripts sla je je patch keuzes automatisch op met je project. voor mijn workflow (geen freezing of mixdown naar audio voor individuele tracks redelijk essentieel)

Ik heb zo ook voor de synths de scripts gemaakt, als ik ze niet op het net kon vinden, werkt idd erg handig. Mits je niet te veel van je patches telkens verandert.

Raar dattie alleen reageerd op pattern change alsie in extended mode staat, naja in idd geval een frustratie minder dat je het hebt gevonden. Misschien ook wel logisch, maar had er niet eens bij stilgestaan!

Gebruikte je de machinedrum trouwens altijd in classic mode? Ik mis juist het fijnste ding van de machinedrum alsie niet in extended staat en dat is gelijk ook de reden waarom de machinedrum imo zo vet is, namelijk p-locks. daarom staat hij bij mij standaard in extended.

ik gebruik hem eigenlijk alleen als soundmodule in Cubase, alles wat ik qua parameters doe, komt uit de controller lanes in Cubase. is een beetje vloeken in de MACHINEDRUM kerk, maar ik vind programeren op de UW en syncen aan Cubase nog echt veels de omslachtig

Je zou het vloeken kunnen noemen maar als deze manier van werken voor jou werkt is dat prima toch? Het syncen heb ik totaal geen problemen mee, alles loopt strak bij mij, mja , ik heb niet zoveel gear staan. (mnm sfx6, mduw, mpc2k , ti snow)

Ik ben weer van het editten en sequencen in de machinedrum en mnm waarna ik alles bounche naar cubase, nadeel is dat je achteraf niet meer kan bewerken, voordeel is dat ik gebruik maak van de heerlijke sequencers van beide apparaten en ik raak elke dag meer onder de indruk van de sequencer mogelijkheden en wat voor geluiden je uit alleen de standaard machines kan halen.

Het zou mij dan ook knap lastig zijn om bv parameter locks in te voeren in cubase aangezien het in de MD voor mij veel makkelijker werkt. Maar goed, jij houd alles midi toch en dan ontkom je er niet echt aan?

Ookal eens de CTR-AL en RAM machines gebruikt? Excuses trouwens voor het offtopic ;)

Nee, ben alleen nog maar wezen triggeren van de standaard 16 kits
veel verder als velocity en volume ben ik nog niet gekomen :)

wil het apparaat wel beter leren kennen, maar maar er om een of andere reden nog steeds geen tijd voor

Oke, dan heb je nog zat te doen , he he .. Ik heb em nu bijna een jaar en elke keer ontdek ik weer functies..

Ik heb even wat pdfjes toegevoegd, wellicht heb je er iets aan.

Have fun tweakin ;)

Attachments

• uwrecall.pdf
    15,8 KB · Bekeken: 93
  • Elektron_tips_tricks_v1.10.pdf
    154,7 KB · Bekeken: 123
  • mdtips2.pdf
    433,5 KB · Bekeken: 128
  • md-tips.pdf
    224,5 KB · Bekeken: 141
  • UW_Quick_Reference.pdf
    78,1 KB · Bekeken: 146
alleen de 16 standaard kits, dat meen je niet :|

Ik ben het met Boelie eens, tis zonde om de sequencer van je machinedrum niet te gebruiken!

check dit eens:
http://ruinwesen.com/blog?id=285

download de samples en sysex upload ze naar je MD en kijk waar je uitkomt als je er zelf eens mee gaat pielen.

Het zal je MD via Cubase aangestuurde projecten ook alleen maar ten goede komen als je zelf geluiden gaat maken. Die standaard kits zijn suf

mooi! thnx mannen die sample mp3'tjes op de site klinken lekker!

mooi! thnx mannen die sample mp3'tjes op de site klinken lekker!

Dat vind ik ook! en die gast is zo aardig om de samples en sysex te delen zodat je er zelf van kan leren. Daarbij heeft hij alles nog eens uitgebreid uitgelegd in het PDFje.

leer, speel & geniet! :mega:

ben een dedicated MD topic begonnen, kunnen we daar verder pielen en leren

Back