Lexicon MPX1 of TC Electronics Fireworx

Loomshooter

Nieuwkomer
Zoals de naam van deze thread al aangeeft.
Ik ben op zoek naar een Multi effect processor.
nu zit ik te twijfelen tussen een Lexicon MPX1 of TC Electronics Fireworx.
Iemand die zin heeft hier iets aan toe te voegen?
by the way ik zie dat er een flink aantal Fireworx multi effecten hier te koop staan.
Is er iets mee dat de verkopers vergeten te vermelden bij hun ads?
alvast bedankt ,loomshooter

heb eerste een tc m-one gehad, na dat gek.. met het opeens niet meer willen opstarten bij vele mensen inclusief ondergetekende, en de daarop ontbrekende service van tc, ben ik toch eindelijk overgegaan naar de mpx1 .
de tc's klinken helder/ analytischer, de lexicons warmer/ muzikaler vind ik. ben zeer blij met m'n lexicon , tc heeft voor mij afgedaan.

heb eerste een tc m-one gehad, na dat gek.. met het opeens niet meer willen opstarten bij vele mensen inclusief ondergetekende, en de daarop ontbrekende service van tc, ben ik toch eindelijk overgegaan naar de mpx1 .
de tc's klinken helder/ analytischer, de lexicons warmer/ muzikaler vind ik. ben zeer blij met m'n lexicon , tc heeft voor mij afgedaan.

Ik heb weer precies de ervaring andersom. Zo zie je maar weer, zegt allemaal niets en zegt ook niets over hun aparaten. Werk al jaren erg prettig (incl support) met een 2x G-Force, G-system en een Voiceprism Pro. Nooit gezeur gehad rondom update, support via de dealer danwel rechtstreeks als ik vragen had over midi-implementatie e.d.

MPX1 ook een erg mooie bak, totaal ander karakter inderdaad maar da's persoonlijk.

MPX1 is wat minder makkelijk te proggen maar klinkt gewoon goed.

Ok cool,
bedankt mannen!
iemand nog iets in de zin van richtprijzen?
nieuw zijn ze zo rond de 750 momenteel
ik kan een MPX1 van 7 jaar oud voor 375 kopen (te duur?)
en er zijn hier een paar gasten die hun fireworx voor tussen de 525 en 600 willen verpatsen (te duur?).
Ook hoor ik graag of er nog andere multieffecten bestaan in deze prijsklasse die qua
kwaliteit overeenkomen ,maar mischien van een ander merk?
iemand nog suggesties?

mpx1: 300-350€ denk ik

Ik heb jaren geleden mijn MPX-1 verkocht om een Fireworx te kopen. De Fireworx heeft veel meer mogelijkheden, kwaliteit is uitstekend. Geen gebruik hoeven maken van een TC reparatiedienst, maar volgens mij is er gewoon een Nederlands bedrijf dat service doet voor TC producten.

De Fireworx komt al jaren periodiek in restpartijen in de uitverkoop bij allerlei grote winkels. Nu is ie bij MusicStore bijvoorbeeld € 795 nieuw (en dan is € 600 2e hands veel te duur), maar ze zijn er nieuw ook al goedkoper geweest, ik meen ook bij (de anders helemaal niet zo goedkope) Peter Verspuy in R'dam.

Maar hij kan volgende week of maand best weer overal voor over de € 1.000 staan. Probeer als je voor de Fireworx gaat meteen een exemplaar met OS versie 2 te vinden. Upgraden van versie 1 naar 2gaat met een kaart die erg prijzig is (of in ieder geval prijzig was, ik meen zelfs rond de € 100?) Maar misschien is daar inmiddels al een goedkopere optie voor. Fireworx klinkt inderdaad helderder, analytischer dan Lexicon. Ik vond de Lexicon wollig klinken, en ik vind niet dat een fx bak je input standaard wolliger moet maken. My 2cents.

Die 2 bakken zijn echt niet met elkaar te vergelijken...de Fireworx is een geluidsverkrachter eerste klas,de MPX-1 is een 'gewone' multi-fx...

De Fireworx was ooit 5000 gulden nieuw en is volgens mij 1 van de meest ondergewaarde fx die er is...hij is ontworpen als modulaire fx bak,om zelf van de vele algoritmes je multi-fx samen te stellen...als je er een beetje induikt kun je de meest waanzinnige fx er uit halen,hele landscapes bouwen van 1 geluidje...of een beat zo verkrachten dat je niet meer hoort wat je er in stopte...

In tegenstelling tot een mpx-1,wat een budget versie is van de topspullen van Lexicon...de Mpx-1 heeft imho wel de betere klank qua galm,de galm klinkt wat dikker/wolliger dan de Fireworx en heeft die reverb sound die je overal hoort in produkties...maar is niet zo goed als een PCM-80/81/90 of 91...

Maw : zoek je een goede galm,delay of chorus bak voor de bread-and-butter fx,dan kun je beter voor de Mpx-1 gaan...wil je zelf aan de slag om bizarre fx en sound-mangling tools te maken,dan is de Fireworx de juiste optie...

Waarom er zoveel Fireworx te koop staan begrijp ik ook niet...ik denk dat die mensen alleen de presets luisteren of zo (want die zijn vaak niet echt bijzonder,maar wel een goed uitgangspunt voor je eigen edits)...ik heb de Fireworx hier digitaal aangesloten en hij blaast nog steeds alle plug-ins omver,vooral qua distortion en pitch-shift fx...

Yep thats why i love this site!
Erg cwool allemaal jullie reacties.
Bedankt hier voor.
Is de TC makelijker in de bediening dan de Lex?
Ik lees dat er nogal wat mensen klagen over de ingewikkelde bediening van de MPX1.
Mij lijkt het dat je er gewoon wat tijd aan moet besteden,maar toch?
Ik krijg ook erg de neiging om ze op termijn allebei aan te schaffen.
Of mischien een Fireworx met os2 plus inderdaad die PCM-80/81/90 optie.
Het blijkt wel dat mensen er erg vanuit gaan van,wat zei ooit betaald hebben,in plaats van te kijken naar het feit dat er allang prijsverlagingen zijn doorgevoerd en nieuwere modellen op de markt zijn gekomen.
Anyways super bedankt dat jullie gasten de moeite nemen om jullie ervaringen te delen.
Al zijn de meningen verdeeld heb ik er wel weer iets van opgestoken.
Nou nog effe een mooi dealtje sluiten met iemand...
Loomshooter....

over ondergewaardeerde bakken gesproken... er staat ook een kurzweil mangler te koop hier op het forum. dat ding klinkt waanzinnig. zou'm zeker eens checken als je de kans hebt.

edit: en supersimpel te bedienen ook nog eens.

Laatst gewijzigd:
Ik heb ze beiden gehad.. Zoals Dione zegt zijn het inderdaad beiden aardig verschillende apparaten, het is net wat je zoekt..
De mpx-1 is een zeker goed bruikbare multi-fx, ik heb er altijd erg veel plezier van gehad, en qua instelling vind ik het persoonlijk best meevallen. Je moet uiteraard wel wat menuutjes in voor de nodige instellingen, maar dat is bij de Fireworx zeker niet anders.. Kan ook niet anders met zo'n klein schermpje en zoveel mogelijkheden.. Kwestie van er in duiken en er mee werken, dat maakt het juist leuk om te zoeken naar de juiste sound..
Qua galm ben ik het ook weer met Dione eens.. De galm van de mpx vind ik persoonlijk muzikaler klinken en smeert zich wat lekkerder uit in de mix. Verder kun je met de mpx ook behoorlijk ver gaan qua patches, aangezien je daar ook leuke routings kan maken etc, maar zo ver als met de fireworx red je het absoluut niet. Ik heb een tijdje getwijfeld om de Fireworx te verkopen maar heb hem na de nodige twijfel uiteindelijk toch maar gehouden omdat het eigenlijk gewoon een instrument op zich is, waar je echt de meest bizarre sounds uithaalt..

Ik kan er niet 1 uit kiezen welke de 'beste' zou zijn, omdat ze eigenlijk heel verschillend zijn.. Het worden sowieso allebei geen miskopen imo :)

Ben persoonlijk ook van een M-One naar een Mpx-1 gegaan. Geen vergelijk, de MPX-1 was geen budget multi fx zoals de M-one wel is (nou ja, als je de nieuwprijs vergeleek met een PCM90 misschien weer wel).

Een TC reverb klinkt van nature een stuk killer/minder muzikaal maar dat is niet perse een slecht iets. Ik vind een warme/muzikale verb mooier maar voor een wat satischere reverb zijn er ook zeker zat toepassingen.

Een fireworx is weer een heel ander beest.

Beide bakken zijn erg goed. Ik heb veel met de lexicon gewerkt maar in mijn studio heb een TC fireworx. Persoonlijk vind ik de galm van de fireworx niet mooi, de mpx1 is beter. Daarintegen heeft TC wel erg goede galmbakken maar met een leuke prijs (m3000 en reverb 4000).. Maar galm is gewoon een kwestie van smaak.

De fireworx zal je echt doen verbaast staan qua mogelijkheden en geluiden die je er kan uithalen. Echt een machine voor sounddesign en rare klanken. Zit bv een envelope follower in, een synth e.d.. Alles is aan elkaar te knopen en alles is te routen zoals jij dat wilt (feedback e.d.)

Zoek je een bak voor de dagelijkse effecten raad ik je de mpx1 aan maar wil je echt iets bijzonders ga dan voor de TC fireworx.

Hallo Mannen!
Bedankt voor de input!
Ik ga in eerste instantie voor de MPX1
en als er weer geld beschikbaar is koop ik de Fireworx ook.
cwool!
Loomshooter

Back