Welke oscilloscoop & maakt dat wat uit?

Hanz

Anonieme Analogist
Heb gemerkt dat het aantal synth-aan-oscilloscoop freaks hier groeiende is, dus wellicht kan iemand wat verstandigs zeggen in dit kader?

Namelijk: Standaard opmerking zodra dit thema ter sprake komt is namelijk: "kijk op marktplaats".
En inderdaad, genoeg te vinden.. ietsje te veel zelfs... bandbreedte, analoog / digitaal, buizen / transistor / philips, tektronics, etc.

Misschien moet je wel gewoon de 1e de beste kopen, maar ik wil evt. in 1 keer een goed bruikbare om aan mijn synths te kunnen hangen (en dan dus liever een standalone apparaatje ipv een pc-programma, zoals eerder door mijzelf voorgesteld)

Oh ja, zelf al even gekeken op de oscilloscoop faq, http://www.qsl.net/wd1v/scopefaq/index1.html maar da's me nogsteeds te vaag gezien het beperkte doel hierzo.

ik heb een Voltcraft 5 Mhz scoop, niet fancy of ingewikkeld, en die doet het uitstekend voor dit doel (audio golfvormpjes)
Kostte me pakweg 2 jaar geleden plusminus 250 gulden.

anyway: elke scoop voldoet in principe, wat wij er mee willen kunnen ze allemaal dus geef er vooral niet teveel centjes aan uit maar zoek een leuke aanbieding bij een of andere electro dump zaak.

overigens: het is inderdaad erg leuk en ook leerzaam om ook te zien wat je hoort. je ziet dan bijv. ook waarom een Moog Voyager 'mooi' klinkt en een MS-20 juist vies...

En het staat ook wel erg cool natuurlijk, vooral bij (in!) een modulair systeem !

Origineel geplaatst door bambamstudio
domme vraag misschien:

heb je er ook iets aan bij een niet modulaire synth?
lijkt me ook wel geinig om aan mijn Karma, ik noem maar iets, te hangen....of zeg ik nu iets heeeeeeeeeeel doms?

Nee op zich niet, altijd interessant om te zien hoe golfvormen zich ontwikkelen als je met een geluid bezig bent.

Alleen is het niet zo boeiend als er al interne FX en dergelijke over zitten.

Ik denk dat BamBam wel zal weten hoe hij alle effecten eraf moet halen ;)

En volgens mij is de Karma kwa soundeditting net zo uitgebreid als de Triton, wat garant moet staan voor veel kijkplezier heheh... Hebben ze misschien een plasma oscilloscoop in 16:9 formaat?! :duivels:

Doordat ik nu een scoop heb hoor ik niet alleen dat een filter anders is, maar zie je het ook.. En die resonance erin draaien is zooo mooi. Mooi van die sinusjes erdoor heen.. Verder zie je ook goed de verschille in amplitudes tussen filters...

Voor metingen echter heb ik aan mijn scoop niets. Als ik daadwerkelijk VCOs wil stemmen en zo, moet ik toch aan een betere scoop. Zeker twee kanaals.

je kan met zo ongeveer iedere synth toch beginnen vanaf een kale golfvorm, sinus of blok of puls ofzo. en dan kan je met een scoop zie wat er gebeurt als je d'r synthesizer-dingen mee gaat doen.. idd erg leerzaam en leuk..dus volgens mij bij elke synth of (elektronische) klankbron nog wel. moet alleen de mijne (de mijne is groter johnny...;)) nog fatsoenlijk aan de praat krijgen..

Attachments

• mijnscoop.jpg
    mijnscoop.jpg
    22,7 KB · Bekeken: 145
domme vraag misschien:
die bestaan niet !

heb je er ook iets aan bij een niet modulaire synth?lijkt me ook wel geinig om aan mijn Karma, ik noem maar iets, te hangen....of zeg ik nu iets heeeeeeeeeeel doms?

nee hoor, maar een Karma is niet het eerste waar ik aan zou denken maar ik heb dan ook echt een analoog fetish.
Vooral analoge golfvormen zien er prachtig en "levend" uit. Je weet niet wat je ziet als je bijv. die Moog Voyager golfvorm traploos (!) van sinus naar dunne puls moduleert, dat ziet er echt prachtig uit en werkt zeeeeer verhelderend.
Maar eigenlijk is ieder audio signaal te gebruiken, een ritme bijv. dan freakt je scoop echt alle kanten uit.

mmm.... je zou zoiets vrij gemakkelijk, met wat simpele optica, moeten kunnen projecteren op je muur of plafond.
Dat zou best wel vet zijn denk ik zo... Ik heb ooit eens meegeholpen met het opbouwen van een lasershow waarbij een celliist de laserbeam als "grote scope op de wolken" aanstuurde. GAAAAF !

ik hou het eenvoudig
& heb software waar je realtime de waveform van een externe bron kan zien

Ik ben ook van plan een Scoopie aan te schaffen.
Gewoon een beetje voor de lol, kijken wat het verschil tussen VCO en DCO is, en kijken wat er gebeurt met de golf bij verschillende filters.
Kan dat met de meest eenvoudige Scoop?

De enige reden dat ik een scoop heb is dat ik hem af en toe nodig heb om me CS80 af te regelen, met name de filters. Daar heb ik een Tektronix 2336 voor staan.

Als ik golfvormen wil zien doe ik dat in Soundforge;)

Ik heb net een Hameg 203-6 Scoop en een Hameg Frequencycounter gekocht. Ik heb ze nog niet in huis. Ga hiermee eerst mijn Jupiter 8 afregelen. Hou jullie op de hoogte...

Ik ben een poosje geleden ook al op zoek geweest naar een software oscilloscoop, maar ik heb nog niet echt een goed pakket kunnen vinden. De eerste search op google levert : http://www.digitalfilter.com/sftosc/sftosc.html op. Hij werkt bij nog niet echt helemaal tof (een sinus uit m'n a-station ziet er uit als een zaagtand :confused: ). Misschien dat dat komt omdat de software maar tot 22.5Khz kan samplen. Ook werkt het met een beetje vertraging, wat jammer is. De geregde (die tot 44.1Khz kan) versie kost $19, wat op zich niet duur is.

Het wijkt een beetje af van de vraag Hanz, maar ik ben zelf ook nog op zoek naar simpele een soft- of hardwareoplossing realtime golfvormen te bekijken. Ik zou het dan liever in software zien (gebruiksgemak...je kan alles aangesloten laten). Het lijkt me zoals Mk II al zegt erg verhelderend en leerzaam.

stomme vraag

stomme vraag

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Als ik daadwerkelijk VCOs wil stemmen en zo, moet ik toch aan een betere scoop. Zeker twee kanaals.

Stomme vraag misschien maar kan je dat ook niet gewoon met je gehoor?

tuurlijk kun je een vco perfect op je gehoor stemmen, is ook een stuk makkelijker..en mocht je dat niet kunnen horen kun je een frequentieteller of stemapparaat nemen. Maar je gehoor is in principe een vreselijk stuk nauwkeuriger..iedere zweving hoor je..wat je niet kunt is je golfvormen afstellen.

Sade

Sade

Origineel geplaatst door SaintEric
tuurlijk kun je een vco perfect op je gehoor stemmen, is ook een stuk makkelijker..en mocht je dat niet kunnen horen kun je een frequentieteller of stemapparaat nemen. Maar je gehoor is in principe een vreselijk stuk nauwkeuriger..iedere zweving hoor je..wat je niet kunt is je golfvormen afstellen.

Dat dacht ik dus ook, maar ik dacht misschien is er een technische reden of zo.
Ik doe gemiddeld alles op gehoor. Ik vind snel iets vals klinken.
Ik vind Sade bijvoorbeeld al vals zingen.

Ik vind Sade bijvoorbeeld al vals zingen.

Haha, daar heb je dus inderdaad geen apparatuur voor nodig .

Maar voor degenen die dat niet horen, er was een perfect pitch cursus in de jaren 80..
Let wel, dat heeft ook nadelen, je ervaart daarna bijna alles als vals...

piano stemmer

piano stemmer

Origineel geplaatst door SaintEric
Maar voor degenen die dat niet horen, er was een perfect pitch cursus in de jaren 80..
Let wel, dat heeft ook nadelen, je ervaart daarna bijna alles als vals...

De echte schuldige is mijn pianostemmer die mijn vleugel altijd stemde.
Ik keek en luisterde altijd mee hoe hij dat deed.
Die man had echt een absoluut gehoor en gebruikte geloof ik niet eens een stemvork.

Back