Het is inderdaad niet zo eenvoudig. Ik ben al weken bezig met het verzamelen van informatie alleen al over de Jupiter 8. Ik ken het service manual van buiten en dan nog ... Als ik denk het te snappen gaat het in de praktijk toch net even anders. Ik ben ook al zeker een half jaar bezig met het verzamelen van informatie over een scoop, via internet of gewoon meningen vragen. En dat valt niet mee want zoals jullie weten zijn de meeste antwoorden op dit forum vrij algemeen en zeer oppervlakkig.
Vraag: hoe kan ik mijn synth tunen/afstellen
Antwoord: koop een scoop
...en dan??? Er steekt veel meer achter dan alleen het kopen van apparatuur. De Hameg manual is in het Duits. Welke aftastkoppen moet ik gebruiken? Welke instellingen moet ik gebruiken? AC? DC? HF? LF? Autotrigger? X-Y meting? Keine ahnung!!!
Nu moet ik wel zeggen dat hoe uitvoerig de informatie ook is die hier op dit forum wordt gegeven; er gaat niets boven zelf doen en zelf ontdekken. Het kost alleen veel tijd en soms is het wel fijn als je door een mede-forumlid een beetje op weg wordt geholpen. Er is veel informatie op het internet te vinden maar daar moet je wel wat moeite voor doen.