Welke oscilloscoop & maakt dat wat uit?

Origineel geplaatst door P-Five
Ik heb net een Hameg 203-6 Scoop en een Hameg Frequencycounter gekocht. Ik heb ze nog niet in huis. Ga hiermee eerst mijn Jupiter 8 afregelen. Hou jullie op de hoogte...

Waar heb jij die Hameg gekocht en prijs?
en is het gelukt?

wat ik erop uitmaakt moet je dus voor stemmen minimaal een 2 kanaals scoop hebben?

Origineel geplaatst door paol
Waar heb jij die Hameg gekocht en prijs?
en is het gelukt?

wat ik erop uitmaakt moet je dus voor stemmen minimaal een 2 kanaals scoop hebben?

De scoop heb op Ebay.de gekocht en kreeg ik vandaag binnen. De frequencycounter vanaf Marktplaats en die arriveerde afgelopen dinsdag. Wat nu nog ontbreekt zijn de juiste aftastprobes om het signaal te meten. Er zaten alleen wat losse kabeltjes bij en daar heb ik niks aan. Ik heb twee probes gekocht van iemand in Almere en een weer via Ebay.de uit duitsland.

Wat betreft de kosten:
Scoop... Euri 200
Counter... Euri 225
2 prober... Euri 25
1 probe... Euri 14

Zoek nu nog een functiongenerator. Eigenlijk een duur soort VCO. Genereerd sinus, puls en square golfvormen om andere aparaten mee te ijken. En ik zoek een digitale multimeter. Beide van Hameg omdat die goed bij elkaar in een behuizing passen. Een soort modulair systeem. Dan heb je alles bij de hand.

Ik ben nu aan het uitvinden hoe alles werkt. Heb nog geen Jupiter opengemaakt...
Het stemmen op gehoor of via een gitaartuner werkt ook prima. Mijn Jupiter 8 is nu weer stemzuiver :)

Die scoop dingen zijn idd prijzig.
Wat voor gitaattuner heb jij gebruikt/wat is voldoende? (ik denk dat ik maar een gitaartuner ga aanschaffen)

en nog bedankt voor de zeer overzichtelijke info :)

Hoe zit het met softwarematige gitaartuners,
zijn die ook te gebruiken met synths?

Origineel geplaatst door paol
Hoe zit het met softwarematige gitaartuners,
zijn die ook te gebruiken met synths?

Tuurlijk, waarom niet? Pak gewoon een simpele waveform triangle of sinus en hij pikt het op.

kijk voor een minimaal 20MHZ scoop
merken bv HAMEG of TEKTRONICS wel een beetje recent model

je kan met een scoop alles zien wat signaal heeft dus ja kan hem aansluiten op de uitput van elke geluidsbron of intern in een apparaat op bv de calibratie punten
let wel op dat je de scoop op de juiste manier bediend anders werkt het nog niet dus een handleiding of via internet informatie is zeker een vereiste
je kan niet alleen de sinus zien maar ook bv storingen opzoeken maar dan ben je wel een paar fases verder

als je je synths gaat calibreren let dan wel op dat je een voltagemeter en een tuner erbij nodig hebt anders doe je half werk en kan je synth totaal verkeerd klinken

en laat je duidelijk informeren bij mensen die een scoop hebben of raadpleeg internet het is niet zo simpel als het allemaal lijkt je zal er wel moeite voor moeten doen om dit onder de knie te hebben. en begin zeker niet voor de eerste keer je grootste synth open te schroeven en met zo,n scoop aan de potmetertjes te draaien want je waarde kan bv wel dubbel staan of hij staat of dc signaal etc etc etc
dus informatie is een vereiste

http://www.cs.tcd.ie/courses/baict/bac/jf/labs/scope/oscilloscope.html

Het is inderdaad niet zo eenvoudig. Ik ben al weken bezig met het verzamelen van informatie alleen al over de Jupiter 8. Ik ken het service manual van buiten en dan nog ... Als ik denk het te snappen gaat het in de praktijk toch net even anders. Ik ben ook al zeker een half jaar bezig met het verzamelen van informatie over een scoop, via internet of gewoon meningen vragen. En dat valt niet mee want zoals jullie weten zijn de meeste antwoorden op dit forum vrij algemeen en zeer oppervlakkig.

Vraag: hoe kan ik mijn synth tunen/afstellen
Antwoord: koop een scoop

...en dan??? Er steekt veel meer achter dan alleen het kopen van apparatuur. De Hameg manual is in het Duits. Welke aftastkoppen moet ik gebruiken? Welke instellingen moet ik gebruiken? AC? DC? HF? LF? Autotrigger? X-Y meting? Keine ahnung!!!

Nu moet ik wel zeggen dat hoe uitvoerig de informatie ook is die hier op dit forum wordt gegeven; er gaat niets boven zelf doen en zelf ontdekken. Het kost alleen veel tijd en soms is het wel fijn als je door een mede-forumlid een beetje op weg wordt geholpen. Er is veel informatie op het internet te vinden maar daar moet je wel wat moeite voor doen.

en als je aan het calibreren van een synth begint zorg dan dat je een goede service manual hebt lees goed de beschrijvingen van de service manual en evt update's en verbeteringen en volg dan de procedure van af stap een en spring niet zomaar over naar stap 4 omdat stap 3 niet lukt want dan is het ook mogenlik dat je je synth niet goed calibreerd alles heeft invloed op elkaar

vb als ze vragen eerst de oscilator te stellen en daarna het filter doe dat dan ook doe je het anders om dan heb je totaal andere waardes ingesteld en is je synth niet goed gecalibreerd dat wil niet zeggen dat je dat meteen hoort maar het is wel lullig als er in de loop van de tijd een onderdeel stuk is omdat je de voltage van het filter per ongeluk 2 volt te hoog hebt gezet

Een servicemanual is maar half het werk. Snappen wat er staat is de andere helft.

P five _____

ik geloof wel dat jij het red

zo niet bel me anders maar je hebt me nr nog of anders PB

... maar meneer Matrixxx... kennen wij elkaar? Geintje...

Bedankt voor het aanbod. Zal daar zeker gebruik van maken als dat nodig is. Kan nu de scoop nog niet gebruiken omdat er geen aftastprobes bij zaten ;-( Die zijn onderweg... En het is ook f*cking HOT hier...

hehehehahhahahahahaha _P five____

voor de mensen met veel synths en met name analoge bakken en veel interresse in geluiden maken is de scoop echt een aanrader
zoals johnny B al zei je kan zien wat voor geluid je maakt op een beeldscherm en dat is best interresant ook is het interresant als je spullen ooit eens stuk gaan dat je zelf kan uitvissen wat er stuk is aangezien goede reperateurs zeldzaam ziijn in nederland of heel duur. ook kan je na enige ervaring met deze spullen je eigen studio onderhouden . een nadeel is dat veel service manuals moeilijk te krijgen zijn en veel mensen geven ze niet zomaar vrij ivm zeldzaamheid en natuurlijk dat het werk uit handen word genomen door anderen. zelf bewaar ik ook alle service manuals en kopieen zijn onbespreekbaar tenzij ze op internet te vinden zijn

Back