Kawai K4 (zelf) batterij + toetsrubber vervangen?

shortwave

Vintage lid
Ben technisch genoeg dat zelf te doen, maar heb geen ervarig met dit type. Op internet kon ik weinig (nix dus) vinden.

Heeft iemand ervaring mee? En zo ja, bijzonderheden waar ik op moet letten, of is het pretty much the same als andere keyboards bij openschroeven? En waar kan ik het beste die onderdeeltjes kopen/bestellen?

Ben technisch genoeg dat zelf te doen, maar heb geen ervarig met dit type. Op internet kon ik weinig (nix dus) vinden.

Heeft iemand ervaring mee? En zo ja, bijzonderheden waar ik op moet letten, of is het pretty much the same als andere keyboards bij openschroeven? En waar kan ik het beste die onderdeeltjes kopen/bestellen?
Is vrij standaard, het vervangen van batterij, tenminste. Draai alle schroeven aan de onderkant los en haal de kap aan de onderkant los. Je zult het batterijtje zo zien.

De toetsen zijn een ander geval. Ik moet er zelf ook een vervangen. Ik meende dat je ze bij Senso(vintageplanet.nl) kon krijgen. Ze zijn hetzelfde als van een Fatar keyboard, dacht ik.
O ja, bij het vervangen van iets van de toetsen, moet je erop letten dat plastic 'bobbeltjes' die zorgen voor het 'vertalen' van de snelheid van de toetsen, goed gepositioneerd worden. Anders vallen enkele toetsen uit.

gelukkig krijgk straks een rackie
lijkt me ...freaky leuke bak ..
heb genoeg gelezen over de filters fx ..en sounds [was ook OK priced :okdan:]

gelukkig krijgk straks een rackie
lijkt me ...freaky leuke bak ..
heb genoeg gelezen over de filters fx ..en sounds [was ook OK priced :okdan:]

Jah, 'k heb er ook een rack versie van. Bedoeling is om er een MM16 aan te hangen als programmer. Alle system exclusive van K4 (en ook K1, K3 etc.) zit erin gebakken.

Erg leuke synth als je bedenkt dat je dat rack al voor zo weinig als 50 euro op de kop tikt.

OK, eindelijk tijd gevonden dit relatief eenvoudige klusje te klaren. Hieronder enkele foto's:

Dit zie je, wanneer de onderplaat is verwijderd, met links het mainboard voorzien van metalen beschermplaat. In het midden over de gehele breedte, zie je de printplaat waaronder zich de toetsrubbers bevinden,

attachment.php

Daarna heb ik het mainboard los geschroefd en (voorzichtig) omgedraaid. Onmiddellijk links zie je de batterijhouder voor een 3V CR2032, overal verkrijgbaar.

attachment.php

Om de toetsrubbers schoon te maken en/of te vervangen, hoef je niet het hele toetsenbord los te maken. Dat heb ik wel gedaan, om ook de toetsen zelf eens schoon te maken. Het toetsenbord zit als geheel bevestigd met metalen beugels en schroefjes. Het is makkelijk los te halen, en let bij hermonteren op de aardedraadjes (omcirkeld) dat je die ook weer op de juiste plek vastzet. Om alleen de rubbers te doen, hoef je enkel de printplaat met contactjes en rubbers los te maken, en om te draaien. Hieronder in het midden zie je een gedeelte ervan, nog gemonteerd.

attachment.php

En nog een foto van het (omgekeerde) mainboard, met links de (hier lege) batterijhouder.

attachment.php

Wat me wel opviel is dat de schroefjes van matige kwaliteit zijn, d.w.z. van een zachte metaalsoort. Ze vervormen erg gemakkelijk als je veel kracht zet met je schroevendraaier. Doe dat dus niet, en gebruik de juiste maat kruiskop.

Nu een :koffie:

Attachments

• KawaiK4Open 009edit.jpg
    KawaiK4Open 009edit.jpg
    30,4 KB · Bekeken: 64
  • KawaiK4Open 004edit.jpg
    KawaiK4Open 004edit.jpg
    52,5 KB · Bekeken: 66
  • KawaiK4Open 007edit.jpg
    KawaiK4Open 007edit.jpg
    58,1 KB · Bekeken: 67
  • KawaiK4Open 005edit.jpg