OK, eindelijk tijd gevonden dit relatief eenvoudige klusje te klaren. Hieronder enkele foto's:
Dit zie je, wanneer de onderplaat is verwijderd, met links het mainboard voorzien van metalen beschermplaat. In het midden over de gehele breedte, zie je de printplaat waaronder zich de toetsrubbers bevinden,
Daarna heb ik het mainboard los geschroefd en (voorzichtig) omgedraaid. Onmiddellijk links zie je de batterijhouder voor een 3V CR2032, overal verkrijgbaar.
Om de toetsrubbers schoon te maken en/of te vervangen, hoef je niet het hele toetsenbord los te maken. Dat heb ik wel gedaan, om ook de toetsen zelf eens schoon te maken. Het toetsenbord zit als geheel bevestigd met metalen beugels en schroefjes. Het is makkelijk los te halen, en let bij hermonteren op de aardedraadjes (omcirkeld) dat je die ook weer op de juiste plek vastzet. Om alleen de rubbers te doen, hoef je enkel de printplaat met contactjes en rubbers los te maken, en om te draaien. Hieronder in het midden zie je een gedeelte ervan, nog gemonteerd.
En nog een foto van het (omgekeerde) mainboard, met links de (hier lege) batterijhouder.
Wat me wel opviel is dat de schroefjes van matige kwaliteit zijn, d.w.z. van een zachte metaalsoort. Ze vervormen erg gemakkelijk als je veel kracht zet met je schroevendraaier. Doe dat dus niet, en gebruik de juiste maat kruiskop.
Nu een