nord lead rack 2 vs access virus b

djmichaq

Nieuwkomer
hoi allemaal!
ik zit een beetje te zoeken naar een synth. Nou wou ik weten wat het verschil is qua sound en waar je volgens jullie meer uit kan halen.

Als tip: kijk eens op Youtube, daar vind je genoeg voorbeelden van synths zodat je ze kan vergelijken zo kan je een eerste schifting maken.

De Virus is meer bang for the buck, maar de Nord snijdt beter door de mix heen.

Ze hebben een verschillend karakter en dat moet je leidraad zijn, niet de features :)

ik heb heel youtube afgekeken trouwens.
voor wat voor sound en stijl is de virus beter en voor wat voor stijl en sound de nord?

Het zijn allebei goeie synths, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat jij zoekt. Ik heb een Nord gehad en vind hem heel scherp, fris en strak klinken. Maar heb m eigenlijk te snel verkocht om 'm echt goed te leren kennen.

Ik houd dit topic goed in de gaten... zit zelf te twijfelen tussen Nord Rack 2x en de Access Virus C...

De Nord 2x heb ik inmiddels "live" gehoord. Klinkt heel goed en idd "scherp"/ "zuiver". Ook mooi voordeel is dat ie echt hands-on is.. veel knoppen en nagenoeg geen menu's waar je hoeft in te duiken.

de Access Virus C ken ik enkel van videos... Lijkt me dat het geluid (mede door de effecten die de Nord niet heeft) vetter en dikker klinkt.... De sound lijkt beter te passen in elektronische dansmuziek (minimal/progressive/techhouse/techno)... Maar de Nord kan je eenvoudig van effecten voorzien middels je DAW.

Nord Rack 2x is 2ehands te vinden voor +/- 350-400 euro.. de Virus C zit meer rond de 500-600 euro.

De Nord 2x heb ik inmiddels "live" gehoord. Klinkt heel goed en idd "scherp"/ "zuiver". Ook mooi voordeel is dat ie echt hands-on is.. veel knoppen en nagenoeg geen menu's waar je hoeft in te duiken.

de Access Virus C Lijkt me dat het geluid (mede door de effecten die de Nord niet heeft) vetter en dikker klinkt.... De sound lijkt beter te passen in elektronische dansmuziek (minimal/progressive/techhouse/techno)... .

goed samengevat....

(nord wordt ook best wel veel in electronische muziek gebruikt btw)

anyway : topicstarter, wat wil je ermee ? wat heb je nog meer ? is on-board FX belangrijk of heb je een boel outboard ? wat voor muziek wil je ermee maken ? is het je enige synth (dus wil je er x aantal klanken tegelijk uit halen) of heb je nog hardware en ga je uit de virus/NL maar één layer geluid halen ?

Ik snap soms echt niet hoe mensen op basis van quasi géén info die ze geven, verwachten dat wij het effe fijntjes voor hen uitleggen.

Dus TS : geef eens wat meer uitleg.

Ow, ik zie nu dat TS constant threads maakt type 'welke synth heb ik nodig ?' 'Blofeld of Virus ? ' etc ... koop er gewoon eens één joh, en dan merk je vanzelf wel of het iets is voor jou of niet, en wat je dan eventueel mist. Zo schiet het niet op eh

geeft niet broeders... ik ben zelf nog op zoek naar het ei van columbus in de vorm van 'of een rack 2x óf een Virus C...

Dus alle input is welkom.

(ik neig ietsje meer naar de Rack 2x... maar ik laat de verkrijgbaarheid via marktplaats bepalend zijn.. want met beide synths heb ik een topper in handen als zijnde 'eerste synth')

geeft niet broeders... ik ben zelf nog op zoek naar het ei van columbus in de vorm van 'of een rack 2x óf een Virus C...

Dus alle input is welkom.

(ik neig ietsje meer naar de Rack 2x... maar ik laat de verkrijgbaarheid via marktplaats bepalend zijn.. want met beide synths heb ik een topper in handen als zijnde 'eerste synth')

Misschien een Clavia g2 modular niet iets voor je ? Dan heb je de Clavia sound & kunt je ook nog eens zelf je effecten er bij bouwen.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn Virus hier nog staat en de G2 al een tijd de deur uit is.
De sound mis ik niet echt erg,alleen de ultra snelle lfo en de key quantizer....die mis ik wel

De modular G2 wil ik bewust niet. Het wordt mijn eerste synth en wil me vooral meer verdiepen in de subtractieve synthese én daarbij gebruik maken van traditionele layout/interface. (De Nord 2x is echt super wat dat betreft... de Access Virus overigens ook, alhoewel die al iets meer menuutjes heeft)

virus kan méér, en daar zijn dus ook méér menu's voor nodig.
Als je basic 'voor elke functie een knop' wil -wat om te 'leren' héél handig is- is de nordlead een veel betere keuze.
Maar, waarom ga je dan niet gewoon voor tweedehands een veel goedkopere virus B en binnen een half jaartje een Nord 2 of vice versa ?
Ik zou zelf niet geneigd zijn om van 1 van deze twee een dure versie te kopen, liever 2 bakken in 'oude' versie.
Dan weet je binnen een jaar wel welke voor jou de deur uit moet (voor mij was dat de nord uiteindelijk)

Als je basic 'voor elke functie een knop' wil -wat om te 'leren' héél handig is- is de nordlead een veel betere keuze.
Maar, waarom ga je dan niet gewoon voor tweedehands een veel goedkopere virus B en binnen een half jaartje een Nord 2 of vice versa ?
Ik zou zelf niet geneigd zijn om van 1 van deze twee een dure versie te kopen, liever 2 bakken in 'oude' versie.
Dan weet je binnen een jaar wel welke voor jou de deur uit moet (voor mij was dat de nord uiteindelijk)

Hier hetzelfde verhaal

Daar heb je gelijk in ja...

MAar dat was ik ook al van plan... mijn voorkeur heeft de Nord Rack 2x. De Nord Lead 2x hoeft niet.. Ik heb geen een degelijke midi controller (Novation SL 49 MK2)

Echter, ik merk dat de Nord Rack 2x niet heel veel voorbij komt 2ehands.. (met een gewone 2 of de 1 wordt je bijna doodgegooid)... dus ik wacht netjes tot er eentje voorbij komt. Moet te doen zijn voor een +/- 40 0euro

Mocht ik branden van ongeduld.. dan wil ik de Virus C graag proberen (maar ook iets duurder en meer menu's)... 550 euro gemiddeld tweedehands.

De Virus B twijfel ik een beetje.. ik heb te weinig idee van de 'sound' uit deze ban en in hoeverre deze bruikbaar is in hedendaagse elektronische muziek. (ik besef heel goed dat ikzelf wellicht de meest beperkende factor ben)... echter wel te krijgen voor een +/- 350 euro...

Ik bedoel dus ook de Nord die de deur uit ging ipv de Virus :D

De Virus B twijfel ik een beetje.. ik heb te weinig idee van de 'sound' uit deze ban en in hoeverre deze bruikbaar is in hedendaagse elektronische muziek. (ik besef heel goed dat ikzelf wellicht de meest beperkende factor ben)... echter wel te krijgen voor een +/- 350 euro...

hm, dat een C bruikbaarder zou zijn soundwise in 'hedendaagse elektronische muziek' lijkt mij redelijk dikke bullshit en zeker geen reden om een B links te laten liggen.
Volgens mij heeft de C wat meer stemmen en een moogfilter maar maakt dit de sound actueler ? dat denk ik niet. Ik vrees dat je verkeerd bezig bent. Check via de Virus site maar eens nauwkeurig wat er in een C zit wat niet in een B zit en wat daarvan dan zo belangrijk is voor jou.
Voor een 'eerste synth' zit je zelfs met een virus A goed, en dat hij 'gedateerd' zou klinken daar geloof ik dus echt niks van.
En we spreken over synths van 350 euro ... daar denk ik persoonlijk nu niet écht lang over na. Toen ik mn Virus A tweedehands (!) kocht, kostte hij 1000 euro...dat je over zo'n bedragen een paar keer nadenkt is al wat anders.
Ik zou niet weten waarom je 200 euro meer zou uitgeven voor een C, nogmaals : koop dan beter een ouwe nord en ouwe virus en je hebt soundwise een interessanter pallet dan van één van de twee een recentere versie.

Back