nord lead rack 2 vs access virus b

Begrijp me niet verkeerd... ik zeg niet dat de virus B gedateerd klinkt. zeg enkel dat ik de sound niet ken (dus research gewenst)

Enige dat me weerhoudt t.o.v. een Nord 2x is dat de Virus meer functies heeft die verscholen zitten achter een menu ipv directe knoppen.

zal straks eens rondje googlen naar die virus B

Bij de virus B staan alle parameters standaard op nul en bij de c niet.... heeft iemand mij wel een verteld toen ik net een b had gekocht.....

Begrijp me niet verkeerd... ik zeg niet dat de virus B gedateerd klinkt. zeg enkel dat ik de sound niet ken (dus research gewenst)

Enige dat me weerhoudt t.o.v. een Nord 2x is dat de Virus meer functies heeft die verscholen zitten achter een menu ipv directe knoppen.

zal straks eens rondje googlen naar die virus B

In alle virus synth's tot de TI versie's zul je moeten menu diven
Ik zou zelf trouwens ook eerst voor de klank gaan

Ik denk dat je echt gewoon moet kijken naar wat je het best kunt gebruiken.

Is de sound het enige wat van belang is? heb je meerdere synths of is dit de enige.. heb je outboard gear?
2 belangrijkste dingen zijn : nl2 heeft geen effecten.. als je fx wilt zul je dus beter de virus nemen.
Virus heeft meer stemmen en mis volgens mij 16 parts multitimbraal ( 16 instrumenten tegelijk spelen )
NL2 heeft 16 stemmen en is 4 parts ( 4 instrumenten tegelijk)
Als dit je enige synth is na aanschaf zou ik serieus kijken naar diegene met de meeste stemmen.
Als je geen fx hebt via hardware voor je synth is het echt lastig om muziek te maken .. die fx heb je gewoon nodig of je gaat ze in ieder geval binnen 2 weken ontzettend missen.

De synths klinken beiden geweldig op een andere manier. Ze kunnen alle basic synthshizzle uitkramen zonder problemen....

Ik denk dat je echt gewoon moet kijken naar wat je het best kunt gebruiken.

Is de sound het enige wat van belang is? heb je meerdere synths of is dit de enige.. heb je outboard gear?
2 belangrijkste dingen zijn : nl2 heeft geen effecten.. als je fx wilt zul je dus beter de virus nemen.
Virus heeft meer stemmen en mis volgens mij 16 parts multitimbraal ( 16 instrumenten tegelijk spelen )
NL2 heeft 16 stemmen en is 4 parts ( 4 instrumenten tegelijk)
Als dit je enige synth is na aanschaf zou ik serieus kijken naar diegene met de meeste stemmen.
Als je geen fx hebt via hardware voor je synth is het echt lastig om muziek te maken .. die fx heb je gewoon nodig of je gaat ze in ieder geval binnen 2 weken ontzettend missen.

De synths klinken beiden geweldig op een andere manier. Ze kunnen alle basic synthshizzle uitkramen zonder problemen....

Ok, een resumé:

Ik werk feitelijk met ableton en soft synths (anderhalf jaartje nu ongeveer... hiervoor een jaar of zeven geDJ'd).
Echter wil ik graag een hardware synth voor erbij. Enerzijds om af en toe lekker te kunnen pielen met knoppen. Anderzijds om gerichter subtractieve synthese te leren (ja kan ook via soft synths, maar soms is een hands-on ervaring leuker/fijner)
Daarnaast wil ik de synth zeker inzetten bij het maken van tracks (elektronische dansmuziek: minimal/techno/techhouse/progressive... geen trance of hardstyle in ieder geval)
Ik heb geen idee of ik de effecten zal missen op een Nord Rack 2X. Ik kan uiteraard altijd uitwijken naar effecten via mijn DAW.
De hands-on ervaring van een Nord lijkt me fijner dan een Virus.. puur vanwege de knoppen en (nagenoeg) geen menu's.
Kijken we naar de prijzen... Rack 2X +/- 400 euro. Virus B +/- 350 euro. Virus C +/- 600 euro.
Hoe dan ook. Ik zal altijd een software mens blijven. Maar wil wel 'iets' voor erbij. Kan best zijn dat er nog ooit één a twee synths bijkomen.. Dat vind ik geen probleem.

Maar hoe langer ik erover nadenk, des te meer ik tot de conclusie kom dat beide synths méér dan voldoende fun en mogelijkheden bieden.

Algemene synth basiskennis is in huis. Veel geleerd/gelezen in boeken, tutorials, websites en de Rob Papen Masterclass.

Ik heb gisteravond de demo van DiscoDSP Discovery Pro geïnstalleerd. Moet zeggen dat deze erg lekker klinkt. Hij wordt neergezet als een soort Nord Lead 2x emulator.. geen idee in hoeverre deze te vergelijken is met de nord 2x.

Is er ook een vst die de sound/interface van Access Virus "emuleert"? Of in ieder geval iets wat in de buurt komt van een Virus?

Ik heb gisteravond de demo van DiscoDSP Discovery Pro geïnstalleerd. Moet zeggen dat deze erg lekker klinkt. Hij wordt neergezet als een soort Nord Lead 2x emulator.. geen idee in hoeverre deze te vergelijken is met de nord 2x.

Is er ook een vst die de sound/interface van Access Virus "emuleert"? Of in ieder geval iets wat in de buurt komt van een Virus?
Ik koop nog liever Arturia dan Discovery als Nord Emulator te gebruiken.

Bij Virus heb je maar 2 keuzes: een echte of de Powercore versie.

Ik zag dat er een discovery én een discovery Pro versie is. Ik heb de demo van de pro versie geinstalleerd.
Geen idee of dat verschil maakt... Maar aan je reactie te zien ben jij geen fan van deze soft synth (of het mag niet de naam krijgen "nord emulator")
En hoezo Arturia? Deze hebben toch geen Nord Lead variant? (of was het figuratief bedoeld en walg je van Arturia :p )

Die powercore oplossingen kende ik nog niet... maar gelet op de prijs zie ik dit niet echt als een optie voor nu.

Vond 'm niet echt te vergelijken, hij klinkt wat meer plastic.

Niet echt een emulatie, maar ik dacht dat Rob Papen's Predator er wel bij in de buurt kwam (dichter dan Albino, in ieder geval).

Anderzijds om gerichter subtractieve synthese te leren (ja kan ook via soft synths, maar soms is een hands-on ervaring leuker/fijner)
In dat geval ga je meer plezier hebben van de Nord.
Ik heb geen idee of ik de effecten zal missen op een Nord Rack 2X.
Dat ga je! :D
Ik kan uiteraard altijd uitwijken naar effecten via mijn DAW.
Is je audio-interface groot genoeg voor de 4 outputs van de Nord?

Maar ja - een B desktop kun je kopen en na een maand weer voor dezelfde prijs verkopen mits je 'm natuurlijk netjes behandelt. Dan ben je een ervaring rijker maar geen centen armer.

Ik zag dat er een discovery én een discovery Pro versie is. Ik heb de demo van de pro versie geinstalleerd.
Geen idee of dat verschil maakt...
Pro heeft meer van alles en kan wav/sfz laden.
Die powercore oplossingen kende ik nog niet... maar gelet op de prijs zie ik dit niet echt als een optie voor nu.
Powercore is ook legacy, dus vergeet updates en bugfixes maar. Plus, de PoCo is blijven steken bij de Virus B qua synthese. Ik zou 't niet doen.

Ik ben nordrack bezitter geweest van het eerste uur. Heb hem inmiddels niet meer, maar heb me wel 'verbaasd' over die discovery. Vond hem erg close klinken! :)

Geen idee of dat verschil maakt... Maar aan je reactie te zien ben jij geen fan van deze soft synth (of het mag niet de naam krijgen "nord emulator")
En hoezo Arturia? Deze hebben toch geen Nord Lead variant? (of was het figuratief bedoeld en walg je van Arturia :p )
Discovery (en/of Pro) maakt op mij geen indruk qua geluid (Wat de Nord wel doet), en is voor de rest maar standaard van functionaliteit...

Arturia heeft een hele hoop analoge emulaties, die helemaal niet zo analoog klinken, en nog minder als emulaties.
Mijn aanrader: kijk eens naar U-he Diva ;) (dan heb je wel het "Nord-geluid" niet)
(of Alternatieven: Ace, Synthix, Imposcar2)

Ook interessant, als Virus-alternatief: U-he Zebra 2 (ikzelf houd niet van de interface, maar da's persoonlijk)

ga je nu op basis van VST's hardware synths vergelijken ?
Sylenth trekt wel wat op Virus.

Misschien moet je gewoon VST's kopen en een controller eh, dan wijs je zelf toe welke knoppen je wil en heb je geen menu's.

Thanks voor alle input. Het wordt gewaardeerd :biertje:

Denk dat we het er met zijn allen mee eens zijn dat de software klonen (voor zover het klonen zijn vallen onder de noemer "prut" tot aan "close but no sigar".

Ik voel veel voor de Nord Rack 2x vanwege de interface. Daarentegen voel ik heel veel voor de Virus B vanwege de mogelijkheden en FX.

@Yoozer: bedankt voor de opmerking over aantal inputs op Audio Interface. Ik beschik zelf over de Focusrite Saffire (de originele witte, staande model) en deze heeft 4 mono inputs als ik me niet vergis.
Heb ik stereo of mono nodig bij een synth? (of is dit een hele domme vraag?)

U-He Diva (public beta) heb ik reeds in bezit. De Zebra klinkt goed, maar ik vind de interface ook niet fijn. Imposcar2 lijkt me super, is echter enkel voor de mac als ik me niet vergis.

Ik laat de markt gewoon voor me beslissen... Budget 350/400 euro.. en als ik eerst een Nord Rack 2x tegenkom, dan koop ik die... en als ik een virus B tegenkom, dan wordt het deze.. En inderdaad, voor hetzelfde geld verkoop je hem bij wijze van een maand later weer (zowel virus als nord)
Zag dat forumgebruiker Redje zijn Access Virus B verkoopt voor 350 euro... Dus heb ik hem al even gemaild :)

Bedankt voor jullie reacties allemaal !

Het "nord" geluid is ruk, vsts van nu klnken beter.

Imposcar2,,DCAM,Diva,Ace etc.

VirusB, ook zonde geld imo.

TI zeg ik oke, maar voor een virus B zeg ik nee (voor de ouwe Sintklaas in rijm vorm)

ga je nu op basis van VST's hardware synths vergelijken ?
Sylenth trekt wel wat op Virus.

Misschien moet je gewoon VST's kopen en een controller eh, dan wijs je zelf toe welke knoppen je wil en heb je geen menu's.

Nee hoor helemaal niet... Was enkel bedoeld voor het geval een Discovery Pro zeer waarheidsgetrouw klinkt... dan had je enigszins nog een referentie... Maar die vlieger gaat niet meer op.

Vst's en controller werk ik al mee, en idd netjes gemapped allemaal. Maar wil toch iets van hardware voor erbij.

Denk dat we het er met zijn allen mee eens zijn dat de software klonen (voor zover het klonen zijn vallen onder de noemer "prut" tot aan "close but no sigar".
Mwa, mwa... de reden dat Discovery toendertijd z'n rode skin heeft moeten veranderen is ook vanwege merkenrecht en huisstijl en zo.

@Yoozer: bedankt voor de opmerking over aantal inputs op Audio Interface. Ik beschik zelf over de Focusrite Saffire (de originele witte, staande model) en deze heeft 4 mono inputs als ik me niet vergis.
Heb ik stereo of mono nodig bij een synth? (of is dit een hele domme vraag?)
Nee, da's geen domme vraag. Een synthesizer is vaak op het punt van de filters of de effecten stereo; daarvoor gaat 't vaak mono de mix in (of je hebt 't over een synthesizer met stereo samples, maar da's iets van de laatste tijd).

Om maar wat te noemen: chorus, reverb, ping-pong-delay - dat kan 'm allemaal stereo maken. Bij filters die parallel kunnen staan kun je vaak ook nog kiezen of de LPF links moet en de HPF bijv. rechts. Voor de rest is het redelijk veilig aan te nemen dat het mono is. In het geval van de Nord heb je 4 mono outs, al worden volgens mij standaard de eerste twee als stereopaar gebruikt (je krijgt dan hetzelfde signaal op beiden). Bij de Virus heb je 3 stereo-paren.

Imposcar2 lijkt me super, is echter enkel voor de mac als ik me niet vergis.
Nope, ik heb de demo gedraaid op m'n Windows XP-bakkie. Alleen - hopeloze interface :(.

Moet overigens toegeven dat mijn voorkeur inmiddels lichtjes uitslaat naar de Virus.. Enige reden voor mij om destijds te "kiezen" voor de Nord is de interface... Maar laten we wel wezen.. Zo'n Virus heeft nog steeds voor de meest gangbare functies een knop. (en dus nog steeds geen slechte interface)

Eens kijken of eerder genoemde forumlid reageert op mijn bericht... want anders is de Virus B zo aangeschaft.

thanks voor de info over stereo/mono etc... Maar als de virus 3 stereo kanalen gebruikt.. dan heb ik met mijn Focusrite Saffire al een probleem... dat gaat niet passen dan.

thanks voor de info over stereo/mono etc... Maar als de virus 3 stereo kanalen gebruikt.. dan heb ik met mijn Focusrite Saffire al een probleem... dat gaat niet passen dan.

??
je zal inderdaad niet de drie stereo out's allemaal in je interface krijgen, maar moet dat dan ?

je kan ook 16 sounds door 1 stereo paar sturen...
volgens mij heb je dus geen probleem

Back