Hoe zit het met de snare?

Zeronski

Ingeburgerd
Ik vroeg me af hoe jullie de snare precies gebruiken alleen voor drumfills (de bekende roffel) of ook als constant onderdeel van de drumloop. En als je een 4 kwarts maat hebt waar kun je hem dan het beste plaatsen als je hem op de 2 en 4 zet gelijk met de claps hoor je het nauwlijks meer of is dit ook de bedoeling. Mischien dat jullie nog wat tips voor mij hebben.

Voor drumfills (roffels) volstaat het meestal niet om 16e nootjes te gebruiken. Gebruik dus een hogere resolutie.
Ook is het misschien leuk je snares niet linear te plaatsen, maar wat gevarieerder om zo een wat meer menselijk effect te krijgen.
Wat betreft het plaatsen van je snares in de loop zelf, heeft natuurlijk helemaal te maken met de loop. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van snares op 2 en 4 omdat je dit al zo vaak hoort. Probeer origineel te zijn, waarschijnlijk klinken je loops/tracks dan veel vetter!!

waar je de snare zet hengt natuurlijk erg af van de soort muziek die je maakt en de klank van de snare. Als je al claps op de 2 en de 4 zet klinken sommige snares nauwelijks meer, terwijl een fijn 909 snare geluidje in mijn oren het goed aanvult. Je kan ook ipv of samen met de hihat een hele zachte snare op de achtste noten spelen of tussen de hihats op de zestiende noten, dit heet een ghostnote.

Maar om een snare goed te gebruiken moet je gewoon de juiste klank instellen, en een juiste balans tussen de verschillende instrumenten zoeken. Je kan een snare heel beweeglijk gebruiken als ie wat zachter en snappier is. Of om echt een stevige afterbeat te spelen op de 2 en de 4. Bij een wat meer accoustische klank of bij drumnbass kan je ook vlak voor een kick een zachte snare spelen.
Gewoon expirimenteren zou ik zeggen, maar niet alleen met de plaats maar ook met de klank

ligt ook een beetje aan of je house of breakbeat of drum&bass of zo maakt. Bij een doorsnee housebeat zul je ofwel een snare of een clap op de 2 en de 4 aantreffen, maar om het meer te laten swingen is het altijd handig om wat te spelen met de plaatsing van de snares, een tel later, een tel eerder, vlak voor of vlak na de tel. Zeker handig is het als je om de zoveel maten even een soort van fill of variatie maakt in de drumloop. Luister ook eens naar hoe echte drummers spelen op een pop- rock- of jazznummer bijvoorbeeld. Er zijn natuurlijk niet echt regels voor maar er zijn wel bepaalde dingen die beter werken dan andere. Schuif er gewoon net zolang mee totdat het gaat swingen en er een groove ontstaat (als je dat wilt natuurlijk).

In een klassiek 4/4 ritme (waar jij het over had) is het niet de clap, maar de snare die op de 2de en de 4de kwartnoot zit, aangezien een drummer niet echt met zijn handen kan klappen als hij zijn drumstokken vastheeft.

Persoonlijk vind ik een snare leuker op 2 en 4 dan een clap. Ik vind altijd dat de clap een beetje afsteekt...
De snare kun je ook af en toe op laatste 16de noot van de maatstaaf plaatsen met een iets lagere velocity. Dat geeft een iets natuurlijker & groovier gevoel. Ook kan je dit elke 3 (ipv. 2 of 4) snare-aanslagen herhalen om een beetje pseudo-variatie te creëren met een wiskundig trukje. Haal dan ook iets gelijksoortigs uit met de hihats (om de 5/8en harhalen of zo) en dan heb je zeer variërend drumpatroon... Anders is het gewoon maar : boem..shh..clap..shh.. (boring!)

Trance-drumfills zijn wel zo afgezaagd als een tot papier verwerkte boomstam... en zijn nogal simplistisch...

Jungle rolls

Jungle rolls

Als je echte jungle achtige rolls wilt kun je een random lfo aan sluiten op de feedback van een delay , de delay kun je dan varieren van zo'n 20 tot 60 ms . erg exotisch. Lecz

Re: Jungle rolls

Re: Jungle rolls

Origineel geplaatst door DJ_LecZ
Als je echte jungle achtige rolls wilt kun je een random lfo aan sluiten op de feedback van een delay , de delay kun je dan varieren van zo'n 20 tot 60 ms . erg exotisch. Lecz

Ben ik nog niet in software tegen gekomen, lijkt me wel cool. Weet iemand hoe en wat?

Tip:
Wat ik vroeger soms deed om zo'n afgezaagde 909 snare roffel niet steeds als een-sampletje-dat-steeds-weer-wordt-herhaald te laten klinken : leen een 909 en sample meerdere snares op dezelfde stand....Speel of edit de roffel in en verplaats de noten...Lekker werkje dus !!
Werkt ook met claps !!
En nee : dit hoef je niet bij de hihats te doen >:|

Back