USB Audio

bob303vs909

Ach und Weh
Heeft iemand ervaring met een USB audio interface? Heb een powerbook en vind de standaard audio in/uit een beetje krakkemikkig...en heb geen geld voor een pcmcia kaart....

Misschien is dit alweer oud nieuws (ben ff weggeweest) maar digidesign komt met 'n usb audio interface die met protools LE verkocht wordt. Niet heel goedkoop, ±650 euro ofzo, maar dan heb je wel 2 focusrite preamps EN Protools LE.

www.digidesign.com

Kijk:

Attachments

• mbox.jpg
    mbox.jpg
    15,1 KB · Bekeken: 183
M-Audio heeft ook een USB audio interface met 4 in, 4 uit en 1x midi in & uit

quatro.gif

De prijs weet ik niet, ik denk dat Feedback hem wel heeft

jahaaa...kijk ik weet dat er usb audio apparaten zijn (roland/edirol/en nog een paar...) maar heeft iemand ervaring met deesch' apparaten?...hhhmmmmm....?

Goeie vraag, want er zijn veel horror-stories te lezen over USB - audio. Daarom postte ik dat digi-kastje, want dat lijken me gasten die geen halfbakken shit op de markt brengen.

Zoek anders ff op het SoS forum, daar is volgens mij al veel hierover gepost.

[offtopic] yep, Sneeuw was al OK, en halverwege de week nog 'n pak poeder erbij. En ik ben nog heel.) [/offtopic]

Begrijp ik niet..

Begrijp ik niet..

USB is absoluut niet betrouwbaar qua timing of 'sustained' data transfer. Ik begrijp dat ook niet waarom er telkens USB audio- en midi-interfaces opduiken.

Zelfs in combinatie met een AMT8 van Emagic is er via USB geen eer te behalen wat betreft Midi-timing. Bij uitvoerige tests zijn timing-verschillen tot 100ms gemeten.

Waarom niet gewoon alles via firewire (of de seriële poort, die is ook zo strak als wat)

USB moet in principe goed werken momenteel.....kwestie van opgebouwde ervaring bij zowel MS als bij de hardware makers....als je een VIA chipset op je mobo hebt zitten kan je last krijgen, maar er schijnt een 4-in-1 patch ofzo voor VIA chipsets te zijn die de problemen fixed.....

ohja, USB heeft ook maar een bepaalde bandbreedte, dus als je audio over USB gaat doen is het denk ik wel zo slim om gewoon een PS2 muis en keyboard te gebruiken, en andere USB apparaten ook zoveel mogelijk NIET te gebruiken....kan alleen maar helpen

ik heb zelf pas geleden een edirol UM880 midi interface/patchbay binnengekregen, heb em nog niet echt kunnen testen, maar die werkt ook met USB, zal mijn bevindingen wel posten als ik heb kunnen testen..

Olaf

Laatst gewijzigd:
Ok, als je van risico's houdt moet je gaan voor de MSI KT266 Pro2 RU. Dat is met RAID onboard (Geen Highpoint maar een echte Promise) en USB2.0 ! Ik had het al een keer gepost hier, maar dat is 40 x sneller als de huidige USB1.0 standaard. Dus als je van risico's houdt betreft de chipset (VIA) en USB ga dan voor dit mobo. Hoewel ik er wel bij wil vermelden dat de huidige VIA chipsets retestrak lopen en superstabiel zijn. Je kan met computers omgaan of niet. :p

Ikzelf heb ook dat MSI mobo en ben supertevreden. :o

"Je kan met computers omgaan of niet"
"In principe zou het allemaal moeten kunnen werken"

Pardon my french, maar lekker belangrijk. Wat is nou beter:

"het werkt prima, maar alleen met dit mobo en als je weet hoe je je bios-chipset-intel-setting-flux capacitor-blahblablab moet instellen en de juiste patch download, die-en-die muis gebruikt, en de hele zwik installeert als de maan precies op een lijn staat met pluto...."

Of:

"Plug het in, flikker de Asio drivers in je Asio drivers map, en het werkt. Altijd."

Studiotijd is kostbaar.

En de linksmodulerende klokgenerator differentiatie niet vergeten wat scherper op de flanken te zetten he!

Orgineel geplaatst door lo-fi
"Je kan met computers omgaan of niet"
Studiotijd is kostbaar.

Beetje overdreven vind je niet? Geld is niet kostbaar? Snelheid heb ik wel iets voor over, dan maar een keer niet voor de TV gaan hangen of weet ik veel wat.
Ik heb 0, 0 problemen met AMD, VIA combo, maar ik heb dan ook niet alle geluidskaarten getest. Maar als je je pc niet op orde kan krijgen hoor je ook niet met hardware te spelen vind ik. Je bent een beetje technisch of je bent het niet.

Gooi dan al je hardware eruit en koop een complete ProTools studio, ben je erook. Kan je alles vanuit je luie stoel doen. :)

Okee okee. Het is maar wat je leuk vind. Als je handig bent met computers heb je idd meer mogelijkheden dan wanneer je dat niet bent. Ik ben niet zo handig en ik hou er absoluut niet van om me bezig te houden met de configuratie van m'n computer. Jij bent daar handig in en vind het blijkbaar geen ramp om te doen. Ik heb al twee jaar dezelfde, hele eenvoudige G3-setup, en jij haalt van alles uit met je pc.
Ik geef idd liever wat meer geld uit dan dat ik 'n paar middagen kwijt ben met configureren. Is 'n keuze.

Maar is het (zoals Craz zegt) niet vreemd dat iedereen met man en macht probeert allemaal USB audio en midi apparaten betrouwbaar te laten werken, terwijl FireWire zich daar uiteindelijk veel beter voor leent. Waarom zo nodig USB?

Orgineel geplaatst door lo-fi
Okee okee. Het is maar wat je leuk vind. Als je handig bent met computers heb je idd meer mogelijkheden dan wanneer je dat niet bent. Ik ben niet zo handig en ik hou er absoluut niet van om me bezig te houden met de configuratie van m'n computer. Jij bent daar handig in en vind het blijkbaar geen ramp om te doen. Ik heb al twee jaar dezelfde, hele eenvoudige G3-setup, en jij haalt van alles uit met je pc.
Ik geef idd liever wat meer geld uit dan dat ik 'n paar middagen kwijt ben met configureren. Is 'n keuze.

Maar is het (zoals Craz zegt) niet vreemd dat iedereen met man en macht probeert allemaal USB audio en midi apparaten betrouwbaar te laten werken, terwijl FireWire zich daar uiteindelijk veel beter voor leent. Waarom zo nodig USB?

Ik kan me ook wel vinden in jouw standpunt, laten we daar geen misverstanden over laten bestaan. Maar net wat je zegt, voor dat geld zit ik liever iets langer achter de pc, en kan ik er uiteindelijk meer mee. :)

Maar om op je vraag terug te komen, waarom USB? Ik denk omdat iedere computerleek dat wel in z'n pc/mac heeft zitten. FireWire is nou geen standaard in een pc. Het gaat wel komen, want die huis-tuin en keuken Packerd Hells hebben het er al wel standaar opzitten.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is, voordat men over is op FireWire. Alleen zal USB altijd blijven bestaan, de serieele, parallele poort en de floppy drive bestaan immers ook nog. :p

USB vs FIREWIRE

USB vs FIREWIRE

In vorige berichten wordt er regelmatig gesproken over USB en Firewire. Nu staat er in Interface Magazine een leuk stukje over geschreven. Je kunt deze 'standaarden' niet meteen met elkaar vergelijken, omdat er van beide verschillende versies zijn;

USB 1.1 met 12 Mb/s
USB 2.0 met 480 Mb/s
Firewire 1394a met 400 Mb/s
Firewire 1394b met 800 Mb/s

Ik dacht eerst ook dat Firewire beter en sneller was dan USB, maar vergelijk de eerste Firewire maar eens met USB 2.0.
Er komen nu ook al apparaten die beide ondersteunen.

Meer hierover staat in Interface Magazine.

Huh? dit klopt voor geen meter met wat ik tot nu toe gelezen heb. Heb je deze info uit de Interface? Weet je zeker dat je nergens megabytes met megabits verward ofzo? En gaat het hier over sustained data transfer rates of 'n soort maximum?

Met USB kun je iets erin prikken en het hoort te werken. Geen gedinges met drijvers en de hele meuk. Met een muis of knoppenplank werkt het wel zo. Maar scanners,tv kaarten en dus ook audio zooi is het maar zo zo. En dan maakt USB2 geen ene malle moer uit.
Mja, dat hebbie ook met zo'n vuurdraad. Maar het verschil tussen die twee is in praktijk voor een stereo audio in/uit nihil ware het niet dat er voor vuurdraad alleen spul van MotU is en evt. Yamaha's mLan.

Zelf lijkt me die M-audio quatro retestrak maar voor die centen, moa weet het niet hoor. (360€?) Wel fijn dattik een IBM flaptop heb want IBM USB chipsets werken met de meeste USB apparaten.

Die U dingetjes van Roland zien er heel OK uit, of het qua de software ook goed zit weet ik niet, maar volgens mij zit dat wel snor. Kun je altijd nog navragen aan gebruikers (via het internet) wil je het echt zeker weten. Of anders gewoon zelf een winkel binnenlopen die dat spul aan de man brengt. (volgens mij zou zelfs de computerboer om de hoek dat soort spul aan de man kunnen brengen)

Euhhh tja dat is net zoiets als in een Apple vs PC debat zeggen

Snelste Mac: 2*1GHz
Snelste PC: 2GHz

En dan concluderen dat ze allebei dan even goed zijn.

Kijk FireWire is bedoeld voor camera's en andere apparatuur, en USB is bedoeld voor muizen toetsenborden enzovoort.

Ik denk dat Firewire dus beter met langdurige grote datatransfers overweg kan omdat het daar in de eerst plaats voor bedoeld is.

Maar het gaat hier om een Powerbook.

Heeft ie wel standaard een firewire aansluiting?

Of moet je die nog los aanschaffen (als die al te krijgen is...) ?

Nee ik heb de 'oude' powerbook g3/400, zonder vuurdraad...
Kijk, het gaat mij er om dat het een beetje werkt en dat er een beetje audio uitkomt. Ik heb nu ook een USB midi interface en die werkt prima voor mijn ding.
Ik heb allang de hoop opgegeven dat er ooit iets van mij 'publiekelijk' te horen zal zijn, dus waanzinnig kwaliteit, timing en al dat soort zaken maakt voor mij niet zo uit...Het gaat erom dat ik geen zin heb om zo'n 'pocket' / pcmcia audio kaart aan te schaffen omdat ie rete duur zijn...tenzij iemand er een heeft liggen voor heeeeeeeeel weinig geld....8o)

Maar ik ben blij dat het een verhitte discussie opleverd...he he he....:)

Back