Soft-hardware klanken.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ja whatever.

Zoveelste topic met dit onderwerp.

De perfectie van imperfectie..

Het doel heiligt de middelen.
Als je met een softsynth je ding en sound kan doen, vooral doen :)

:okdan:

maakt het ook uit.. als het goed klinkt is het toch goed?

-C-

Soft tegen hardware.
Wel softsynth's hebben tegenwoordig een klankenbank van etelijke Gb's,tegenover de hardware synth's die een 200 MB aan klankenbanken bezitten,gemiddeld.
GB tegenover MB,1000 klanken soft tov 1000 klanken hard...
Waar zit het verschil,moet toch dat soft stukken beter klinkt dan een hardware synth(noemt m'n tegenwoordig workstation).
En gehoormatig vind ik dat ook tegenwoordig.
Hardware heeft afgedaan nu.Computers zijn zo big geworden,dat je stom bent zoveel geld uit te geven voor een Workstation die tegenover een soft veel minder mooi klinkt.

Ok,maar heb onlangs omnisphere geïnstalleerd,zo'n 50 GB,en ik moet zeggen dat het zeer uitmuntend klinkt.Bezit een fantom G(speciaal gekocht voor de pads,strings,en vox),en deze nu niet meer gebruik.
Staat trouwens te koop voor degene die geloven dat hardware beter is.

http://www.2dehands.be/roland-fantom-g6-60159586.html?muz_instr=55&p=be-17

Nog 1 keer dan: Als iets (niet?) prettig werkt/klinkt voor jou, wil het natuurlijk niet zeggen dat de rest vd wereld (vooral hier op SF) het daar meteen mee eens is.. en dat is maar goed ook want anders hadden we nooit van zulke spannende discussies...

Trouwens, Omnisphere klinkt idd fantastisch, maar ik zou het in een band-situatie niet 1-2-3 kunnen gebruiken, dus ja het ligt er ook aan wat je met je GB's aan libraries van pads/strings/toeters wil gaan DOEN... ga je een bejaardenbingo begeleiden of moet je een springende tent op Lowlands wegblazen (ik noem maar wat.) ?

Zolang het maar geluid maakt en de mensen na afloop niet met brandende fakkels en hooivorken achter je aan zitten, zou ik zeggen: ga zo door allemaal....:slotje:

Waar blijft die olifant met die hele grote snuit?

Volgens mij komt dit gedachtengoed voort uit het aanzetten van zo'n ding (maakt niet uit wat eigenlijk) en dat je dan geen idee hebt wat je met je handen moet doen.

Dan heb je alleen de specificaties nog.

Ik gebruik alleen vintage, dat klinkt gewoon beter. De Magix Music Maker DJ Lenny Dee Hardcore Edition is het enige wat goed genoeg is voor mij :dj:

Maar 50GB aan samples? 1000 patches? Lekker de hele avond presets skippen in plaats van muziek maken :doei: Zo'n Virus C zit ook vol met allemaal van die zinloze pikkie poelie geluiden :kont:

hebben we t nouw over kwaliteit van samples in hard en software sample players? of
over synthese? qua synthese zou ik zeggen waarom zoveel gig aan geluiden??? wat heb je daar aan? dat zijn presets!!! koop dan een keyboard als klankmaken te veel moeite is. want een rompler is gewoon een veredeld keyboard, geen synth i.m.o.

Mensen de meeste sample-playback bakken, romplers, zijn slechts gebasseerd op multisamples met daarachter een hele synth engine om de uiteindelijke sounds te maken...! Niets meer dan een piano (of whatever)-multisample i.p.v. welke-golfvorm of ruis dan ook als osc.
Ik ben voorstander van alles door elkaar gebruiken wat klinkt, wat je kan gebruiken, wat lekker voelt, lekker speelt, jouw ding kan vertalen in iets klinkends, analoog digitaal VA sample-playback whatever..fuck it met wat, maak muziek. Als het ene je ding niet is, neem iets anders!

Om dan toch nog een beetje inhoudelijk in te gaan op de topic (hoe dom ook!): zodra ze echt stabiele zooi gaan maken waarbij je al die gigs aan basismateriaal voor wat voor softsynth/instrument dan ook via flashmemory in je ram kan blijven hangen danwel direct-from-disc-streaming probleem loos is hoe je je toetsenbord ook misbruikt en vervolgens ook nog eens binnen een fractie van een seconde kan switchen naar een andere sound en terug als het moet...dan ga ik het live gebruiken. Sound is in een productie SOMS beter van de gigantische libraries zoals bijvoorbeeld alle orkestdingen. Sommige piano's zijn puur piano-solo beter misschien dan de gemiddelde synth...wil niet zeggen dat ze te gek zijn in elke productie of live-setting. Komt ook nog eens bij dat als je dan toch een lekkere piano zoekt je dus ook de keuze wilt hebben uit de ultieme Yamaha C7, de meest briljante Bechstein, Bosendorfer, Fazioli enz...dat x tiggggggg-GB...wordt allemaal niet te doen ONSTAGE that is. Dan is soms een XP-80 van 10 jaar terug lekkerder om mee te spelen.

Nogmaals dat onderscheid moet echt gemaakt worden als je uberhaupt al iets zinnigs wilt zeggen over de vergelijk die jij (TS) trekt. Meest zinnige antwoord op jouw totaal onzinnige stelling is mijns inziens:

X-GB VOOR EEN X-AANTAL WILLEKEURIGE SOUNDS IS NIET PER DEFINITIE BETER DAN HETZELFDE X AANTAL AAN MB's VOOR DEZELFDE X-AANTAL WILLEKEURIGE SOUNDS...want dat is een beetje wat je zegt toch?!

hebben we t nouw over kwaliteit van samples in hard en software sample players? of
over synthese? qua synthese zou ik zeggen waarom zoveel gig aan geluiden??? wat heb je daar aan? dat zijn presets!!! koop dan een keyboard als klankmaken te veel moeite is. want een rompler is gewoon een veredeld keyboard, geen synth i.m.o.

ahhhh, dus daarom hebben die romplers gekke kleurenschermen tegenwoordig.... (plus USB aansluitingen,iPoddocks,mp3 afspeelmogelijkheden, valt me nog mee dat er geen Senseo pads in passen)

ik zit eigenlijk te wachten op een rompler die rechtstreeks Twitter updates kan verzenden:mega:

Verschil in kwaliteit is er gewoon.

MAAR. Ook al is een piano 2GB groot, als het slecht is opgenomen dan zal het met 2GB nog steeds niet beter klinken dan die 2MB piano.

Dat gezegd hebbende, prefereer ik de vele GB's in softwarepakketten boven de top-class workstations (yamaha motif, roland fantom, korg oasys/m3). Gewoon, omdat ze voor mijn oren gedetailleerder klinken. Na het horen van de violensecties in (alleen al) Kontakt3 was ik ervan overtuigd dat niet altijd meer GB's beter geluid impliceert, maar vaak wel.

Voor live gebruik zijn de 3 grote workstations natuurlijk nog gewoon het beste. Maar je zou ook een macbook kunnen meenemen met Logic 8 erop, gecombineerd met mainstage en je favoriete sample libraries kom je dan ook een eind wat betreft stabiliteit.

als het goed klinkt is het toch goed?

Precies! Ik denk dat veel top producers niet eens vertellen wat ze gebruiken omdat iedereen hun dan uitlacht en denken dat ze met je zitten te dollen :D

:okdan:

Ik ga mee met een eerder antwoord, who cares!

Zoek gewoon de voordelen uit beiden werelden en je bent een gelukkig mens.
Zowel soft als hardware heeft zijn eigen voordelen en je bent veel handiger bezig als je deze benut dan dat je krampachtig vasthoud aan 1 van de twee.

(Scheelt je ook veel tijd en moeite met het door jou gekozen kamp verdedigen op dit forum). :P
Snap nooit zo goed hoe mensen kunnen overstappen op elkaar afzeiken op basis van dit soort zaken, we zijn toch geen fok forum oid?

tired_1161957008414.jpg

Volgens mij komt dit gedachtengoed voort uit het aanzetten van zo'n ding (maakt niet uit wat eigenlijk) en dat je dan geen idee hebt wat je met je handen moet doen.

Dan heb je alleen de specificaties nog.
hihi

Zeg jij mij dan eens het verschil tussen GB en MB aan klanken?
Dit is betekenisloos zonder extra informatie.

Spreek dan niet over de hoeveelheid aan klanken.Maar de kwaliteit.GB tov MB?
Nee, dat gaat niet, want dat heeft er mee te maken.

We hebben een set pianosamples van 128 MB. We hebben een set workstationgeluiden van 1 GB. Als er in de set van 1 GB (voor een workstation) zodanig veel samples moeten zitten dat de piano moet opschuiven en wordt gereduceerd tot minder dan die 128, dan zit het er in dat die 128 MB versie alsnog beter klinkt. Vandaar piano-expansionboards.

Begin met rekenen vanuit primitieve technologie:

We samplen 1 enkele noot van een piano. Die smeren we uit over het hele toetsenbord en we laten de sampler zelf alle noten transponeren. Dit klinkt niet realistisch.

Om het effect van transponeren tegen te gaan loopen we een stuk sample en gebruiken we de volume-envelope. Zo blijft de sample dezelfde lengte houden; klinkt beter.

We samplen elke noot van elk octaaf. Die smeren we uit over elk octaaf en loopen. Dit klinkt al beter, maar nog niet geweldig.

Vervolgens gaat de hoeveelheid data toenemen totdat je per noot een sample hebt van volledige lengte. Maar - een noot op lage velocity klinkt anders dan die van een hoge (dit is duidelijker bij percussie).

Dus, per sample 4 velocity-lagen (wat het maximum is wat een workstation nu doet, ongeveer).

Software heeft die lagen-limiet niet, wat kan bijdragen aan het realisme (mits goed geprogrammeerd).

Bekijk het zo; Roland, Yamaha en Korg hebben al 20 jaar lang ervaring met samplen en loopen op minimale sets van geluiden (de M1 had volgens mij maar 4 mb). Verder wordt elke patch wat opgepoetst met effecten, terwijl het gros van de softsamplers droog is. Eric Persing heeft voor Roland sounddesign gedaan en snapt dus prima hoe dat alles in elkaar zit. De reden dat die library op zoveel GB zit is heel eenvoudig; het scheelt loopen, en door het startpunt van de sample op een andere plaats te zetten kun je ook weer meer variatie aanbrengen in de geluiden. En - het is niet alsof je gebrek aan ruimte hebt op je computer.

In softsynth's kan m'n gebruik makend van de tegenwoordige computers GB aan ruimte die m'n heeft aan de opstartschijf.
M'n kan echt ook nuances en sfeer vastleggen,articulaties (denk maar aan vienna instruments).Dit vergt wel een pak aan ruimte op je schijf.Soms 30GB.
Ik onderscheid natuurlijk ook de liefhebbers van echte analoge synths.Vooral basslijnen die je in soft niet echt vind naar je smaak nu.
Maar de toekomst is echt aan de softsynths en dit verbetert er meer op in met nieuwe,sterkere,snellere processors,meer GB's.

Maar de toekomst is echt aan de softsynths en dit verbetert er meer op in met nieuwe,sterkere,snellere processors,meer GB's.

Ik bewonder je hardnekkig hokjesdenken, maar het blijft nu eenmaal een feit dat we vandaag de dag kunnen kiezen tussen een gamma aan analoog-digitaal-hardware-software en alles ertussen (net dat combineren vind ik leuk). Kies waar je het best mee kan werken en wees er blij mee. Zolang je je er maar creatief in kan vinden.

Trouwens, er bestaan ook leuke physical modeling synths die soms meer overtuigen dan een samplepack van een paar Gigabytes. En het voordeel is dat je met die synths naast reele instrumentemulaties ook lekker buiten de lijntjes kan kleuren.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back