Is de Clavia Nord Rack 2X wel iets voor mij?

PrayersForRain

Ouwe rot
Hey Forummers,

Na (veel te) lang twijfelen wil ik me toch een duurdere synth aanschaffen en dit keer niet met menutjes en dergelijke. Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Clavia Nord Lead's en nu wil ik toch zo'n Nord Rack 2X. Nu, eventjes een vraagje aan de Nord Lead gebruikers... Zijn jullie er nog altijd positief over (ik lees soms negatieve kritieken op deze synth wat ik raar vind)? Ik zou de Clavia voornamelijk aanschaffen omdat ik er 4 geluiden tegelijkertijd kan uithalen of ben ik verkeerd (dus maw 4 aparte kanalen met elk dus een apart midikanaal)? Info altijd welkom :doei:

En hoe verhoudt deze zich tot de (zogenaamde) Software variant DiscoDSP.
Heb de filmpjes wel gezien, maar ben vooral benieuwd naar hands on SFleden meningen

Ik heb de versie zonder X. Erg fijn, werkt heel snel. Mensen klagen dat er geen FX op zitten, tsja. Ik hou wel van dat droge geluid. Enig minpuntje, soms slaat -ie vast als je met de arpeggiator aan het klooien bent. Dan moet je met de panic knop de boel weer ontdooien.

Ik zou de Clavia voornamelijk aanschaffen omdat ik er 4 geluiden tegelijkertijd kan uithalen of ben ik verkeerd (dus maw 4 aparte kanalen met elk dus een apart midikanaal)? Info altijd welkom :doei:

Dat zou op zich niet de doorslaggevende reden moeten zijn, want dat kan bijvoorbeeld een Virus ook en die heeft dan ook nog effecten aan boord.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de Nord Lead sound, maar dat is persoonlijk. Uiteindelijk lijkt me wel dat de klank je in de eerste plaats zou moeten bevallen, want qua features steekt hij verder niet echt uit boven de rest in het segment.

Als je van de Nord-sound houdt, is het een goed apparaat. :)
Zelf heb ik de Nord Rack 2 gehad, de Micro Modular en veel gewerkt met de Nord Modular Rack. Het voordeel van de Nord Rack 2 is toch wel de relaxte interface: geen menuduikerij maar overal gewoon een knoppie voor. Voor mij werkte de Nord Rack i.e.g. beter dan de modulars.

Zelf zie ik de meerwaarde van de 2X t.o.v. de oudere 2 niet. Wellicht dat de verhoogde polyfonie wel handig kan zijn wanneer je meerdere parts tegelijk uitstuurt. Het is aan jezelf om af te wegen of de gewone Rack 2 misschien ook voldoet aan je wensen, dat scheelt je in elk geval weer in de portemonnee.

ps. Ik heb de Nord's verkocht omdat de klank van het filter het toch niet helemaal was voor mij.

Heb de filmpjes wel gezien, maar ben vooral benieuwd naar hands on SFleden meningen

Erg goed ... en naar mijn idee vrijwel identiek.
Heb jaren lang een nordlead gehad ... ooit gekocht voor 3000gulden slik.
Echter heb ik ze nog nooit naast elkaar gehoord.

... Zelf zie ik de meerwaarde van de 2X t.o.v. de oudere 2 niet. Wellicht dat de verhoogde polyfonie wel handig kan zijn wanneer je meerdere parts tegelijk uitstuurt. Het is aan jezelf om af te wegen of de gewone Rack 2 misschien ook voldoet aan je wensen, dat scheelt je in elk geval weer in de portemonnee. ...
Meer memory om patches op te slaan? :) De 4 voices extra is inderdaad slechts een extraatje...

Als je een Lead koopt en een bank geluiden produceert, dan krijg je van mij de Discovery voor noppo, want die DSP mensen gebruiken gewoon het NL user archief als geluiden voor de Discovery en aan de makers mag ik daarom een synthje weggeven. Let wel, DiscoDSPdiscovery is een VST instrument.
Je kan ook een Lead lenen, maken en klaar! Kwaliteit wordt niet vereist, originaliteit echter wel, dus geen bestaand werk inleveren; ik ken het allemaal (3300 stuks)! Dan de Lead weer terugbrengen :D

Wout

Dat zou op zich niet de doorslaggevende reden moeten zijn, want dat kan bijvoorbeeld een Virus ook en die heeft dan ook nog effecten aan boord.

Zo'n Virus zou ik ook wel willen kopen alleen betaal je voor de Virus wel het dubbel van de prijs. Nieuw kost de Nord Lead zo'n 750 euro terwijl je voor de Virus wel wat meer betaalt (en ik weet dat tweedehands de prijzen wat hetzelfste zijn maar ik koop enkel eerstehands :) )

Zo'n Virus zou ik ook wel willen kopen alleen betaal je voor de Virus wel het dubbel van de prijs. Nieuw kost de Nord Lead zo'n 750 euro terwijl je voor de Virus wel wat meer betaalt (en ik weet dat tweedehands de prijzen wat hetzelfste zijn maar ik koop enkel eerstehands :) )

Ik zou zeggen bedenk goed wat voor soort sounds je zoekt. Als je oude analoge sounds zoekt wil je meestal voor kale sounds gaan zonder te veel effecten. Als je veel house/club e.d. sounds zoekt zijn compleet afgeproduceerde sounds soms erg lekker.
De enige eerlijke vergelijk op soundkwaliteit is als je alle effecten op een Virus uitzet en dan de Virus met een Nord Rack vergelijkt. Dan vind ik dat Clavia/Nord duidelijk beter, voller, dikker en authentieker klinkt...en de Virus nergens meer is. Alleen als synth opzich is een Virus een te gekke bak!

De enige eerlijke vergelijk op soundkwaliteit is als je alle effecten op een Virus uitzet en dan de Virus met een Nord Rack vergelijkt.

Dat hangt er vanaf wat je onder 'eerlijk' verstaat. Ik kijk zelf puur naar wat er uit de jackjes naar buiten komt, en of er nou effecten bijzitten of niet is niet echt relevant. En je hebt bij de Virus natuurlijk nog de audio-in en vocoder shizzle enzo wat ook best leuk is.

Maar goed, het maakt mij verder niet uit, de Nord Lead heeft ook een trouwe schare fans en het is maar net wat je leuk vind. Persoonlijk ben ik dol op mijn Nord G2 Modular, maar de Lead-serie heeft mij nooit echt kunnen bekoren.

Ik vind de DiscoDSP niet echt Nord-achtig klinken (in vergelijking met de Micromodular; en die kun je zodanig inrichten dat je een 4-stemmige NL2 hebt). Het hoog gaat wel verder, maar er mist ook weer een hapje in het laag-midden.

Dat hangt er vanaf wat je onder 'eerlijk' verstaat. Ik kijk zelf puur naar wat er uit de jackjes naar buiten komt, en of er nou effecten bijzitten of niet is niet echt relevant

Ik zeg er letterlijk bij wat ik eronder versta, maar hier gaat ie nog een keer dan (vervelend om je te moeten herhalen):

IK OOK luister naar synths opzichzelfstaand, dus jacks erin, aanzetten en mee pielen en kijken of dat me bevalt ALLEEN doe ik dat wanneer ik een apparaat wil beoordelen op wat ik daar van vind en of het iets voor mij is.

ECHTER wil ik 2 apparaten vergelijken QUA KLANK dan VIND IK het GEEN EERLIJK VERGELIJK om een in effecten en arp verzuipende (en ja ik heb OOK een Virus en vind het een te gekke bak alleen niet...LEES VERDER EN LEES GOED) Virus te vergelijken met een kale rechtstreeks ingeplugde Nord Rack. Nogmaals bij 't VERGELIJKEN!
Als ik alle effecten van een Virus erafhaal, en zo gebruik ik hem dus niet want dan VIND IK dat er een ruk synth overblijft die MIJ PERSOONLIJK niet kan boeien. Als synth, het totaalplaatje echter een te gekke tool.

Hoor ik een Nord Lead of Nord Rack (en met name de 1 maar de rest ook) dan word IK PERSOONLIJK juist erg blij van die kale sound, en niet OMDAT ie kaal is (en dat terwijl ik wel een voorstander ben van helemaal kaal;)) maar omdat ik hem lekker dik vind, karakter vind hebben, kan meten met ouwe KALE ANALOGE synths op een manier waarop een Virus dat niet kan.

Zo zou IK ze vergelijken. Ik VIND namelijk dat je ze niet hoeft te VERGELIJKEN als je de specs al weet...op basis daarvan kan je een keuze al maken...ECHTER wil je ze allebei proberen als 2 losse synths en kijken welke je prettige vind dan kan je er gewoon jackies in raggen en knallen.

LEZEN!:biertje:

Ja, ik snap er ook niets van...nu doet ie het gewoon weer...VIND IK dan he PERSOONLIJK he!:D

Back