[Akai] S5000 HD problemen

bambamstudio

Certified MoogPro
ola,

Vanaf vandaag ( 21-02-2003 ) doet mijn HD het niet meer in mijn S5000
Hij start zelfs niet meer op.

Dus open geschroeft, en de connector van de HD eruit gehaald, en alles werkt weer prima.
De HD draait wel.

Iemand een idee?

S5000 kapoet of de HD kapoet????

Dus open geschroeft, en de connector van de HD eruit gehaald, en alles werkt weer prima.

da's vervelend BamBam!

Als de S5000 nu weer werkt -na de HD losgekoppeld te hebben- dan zal het waarschijnlijk de HD?
Ik weet niet of je ook SCSI in je pc hebt, anders kan je hem daar wel inprakken. (of bij iemand anders)

btw, waarom gebruik je eigenlijk de HD die in de sampler zit? die maakt best wel herrie vind ik. Of je moet de akai vaak meenemen naar her en der...

Koop gewoon een simple scsi II kaartje. Die kosten echt geen ruk meer tegenwoordig. Eurootje of 40-50 hooguit. :)

Misschien kan je hem in je plaatselijke computerwinkel even laten testen. Meestal doen ze daat niet zo moeilijk over.

als je in de buurt van Nijmegen zit, kom maar ff langs, gebruiken we mijn pc wel ff om te checken.

dan is een scsi kaartje kopen wellicht toch de beste optie. Komt altijd van pas en is nog wel te betalen

S5000 >> HD

S5000 >> HD

Yo Bam,

Ik las dat je een probleem had met een interne HD.

Laatst wou ik ook een HD in mijn S5000 bouwen, en ik nam inlichtingen bij Akai over de compatibele HD's.

Mensen bij Akai hebben mij zeer sterk afgeraden om een HD in te bouwen. Alleen al om het feit dat de HD geen extra koeling krijgt en volgens hun de Akai erg warm wordt vanbinnen waardoor een HD snel stuk zou kunnen gaan.

Dan maar een 2de hands SCSI HD extern. Die is dan uiteindelijk ook stuk gegaan, maar ik had toch 3 maand garantie waardoor ik een nieuwe kreeg. Die werkt intussen al een hele tijd probleemloos.

Dus als ik jou was, kocht ik idd gewoon een 2de hands SCSI schijf.

Bijkomend vind je ook vrij goedkoop en makkelijk SCSI interfaces voor de PC. Adaptec 2940 UW2 vind je al voor 50euro
(40 meg/sec en 9 ms acces tijd)
Ik zag op advalvas.be ook al Adaptec 29160 interfaces voor 75 euro ! (160meg/sec)

Met een deftige SCSI drive kan je al snel tot 8 virtuele sampels afvuren !!!!

Hetgeen niet altijd makkelijk voor een prikje te vinden is zijn de externe behuizingen voor die SCSI drives. Laatst vond ik ze op een beurs voor 15 euro/stuk !!!!! Ik heb er dan maar gelijk 2 gekocht.

Hou er wel rekening mee dat het niet mogelijk is om 1 SCSI disk te gebruiken met je PC en de S5000, maar dat wist je intussen al denk ik.
Vandaar dat ik 2 van die externe SCSI doosjes heb. 1tje voor de PC, en 1tje voor de S5000 die zonder probs te verwisselen zijn. Samen met Aksys...nou ik hoef het je niet uit te leggen...dit is een echte Brabantse trekker !

Origineel geplaatst door Hazes
dan is een scsi kaartje kopen wellicht toch de beste optie. Komt altijd van pas en is nog wel te betalen

Ik wou een USB-kaart voor mijn S5000 kopen.
Jullie spreken over een scsi kaartje van 5 Gbyte en een interface.

Maar een USB-kaart is vrij duur, dus kan ik beter de scsi gebruiken.

Is het mogelijk meer info over dit te geven.

Groeten en dank,
dvdyck

2 sKeLeTvM:

Ik had al gemwerkt dat ie erg warm wordt ja, en hij maakt ook super veel harrie.
Ik heb nu een SCSI zip en Usb mat Akaisys, en dat werkt prima.

Ik laat het ook zo.

Jazzman zei al dat je problemen hebt gehad met je sampler ja, thanx voor je reply :)

Tsja wat dat betreft is SCSI voor thuis gewoon zwaar antiek. Je zult op de tweedehands markt je SCSI spullen moeten scoren. Nieuw is er niet meer aan te komen.

Daarom hebben al die HD recorders enzo ook een IDE aansluiting.

Matig van die Pc zaken hoor bambam.

[Offtopic]

Scsi is helaas aan het verdwijnen idd ik heb het altijd met veel plezier gebruikt. In de pc is
het nog wel aardig te doen maar oudere modellen scsi spul is idd wat moeilijker geworden.
Ach dan toch maar geheel IDE in de volgende PC

[/offtopic]

Ik wil het gezicht van de verkoper in een computerwinkel wel eens zien als je vraagt naar een cassette data recorder van je <vul je favoriete vintage bak met tapebackup hier> vraagt. ;)

Daarom is m'n insteek ook van, koop je een synth sampler of aanverwant apparaat. Zorg dat je er zoveel mogelijk uitbreidingen en accesoires etc bij scoort (als die enigzins te betalen zijn) want op de lange termijn krijg je daar nooit spijt van.

Origineel geplaatst door Cornerman
Matig van die Pc zaken hoor bambam.

[Offtopic]

Scsi is helaas aan het verdwijnen idd ik heb het altijd met veel plezier gebruikt. In de pc is
het nog wel aardig te doen maar oudere modellen scsi spul is idd wat moeilijker geworden.
Ach dan toch maar geheel IDE in de volgende PC

[/offtopic]

Ik weet niet waar je haalt dat SCSI aan het verdwijnen is ? Er blijft ook een essentieel verschil met IDE.
Want iedereen zegt wel dat IDE bijna even snel is, maar ik zou mij toch maar goed informeren voor je zulke uitspraken doet.
Er zit namelijk een erg groot verschil in debiet tssn IDE en SCSI. Servers draaien nog steeds op SCSI, en er komen nog steeds volop nieuwe server mobo's en grotere SCSI HD's op de markt.

Het verschil wordt bv al gemaakt in het aantal tracks. Vergeet het maar om met een IDE schijf realtime 48,64 of 96 tracks digitale audio af te spelen. Dan zal je het verschil tssn SCSI en IDE wel merken. Nogmaals, niet de transfersnelheid, want die lijkt bijna hetzelfde tssn IDE en SCSI maar DEBIET maakt het verschil. Geen enkele IDE schijf levert 300 Meg/sec met een read/write tijd van 3 ms...
Vandaar misschien dat video-editting systemen zoals AVID op SCSI draaien?
Waarom dan IDE aansluitinghen in samplers ? 2 reden
1/ Voor samplers zijn de tech specs van IDE voldoende; je moet ook geen 36 tracks realtime van de HD lezen.
2/ Indien toch SCSI intern, dan moet je optioneel een IDE naar SCSI convertor kopen...bij akai toch. Dus een puur commerciele reden.

Laatst gewijzigd:
Back