Origineel geplaatst door Cornerman
Matig van die Pc zaken hoor bambam.
[Offtopic]
Scsi is helaas aan het verdwijnen idd ik heb het altijd met veel plezier gebruikt. In de pc is
het nog wel aardig te doen maar oudere modellen scsi spul is idd wat moeilijker geworden.
Ach dan toch maar geheel IDE in de volgende PC
[/offtopic]
Ik weet niet waar je haalt dat SCSI aan het verdwijnen is ? Er blijft ook een essentieel verschil met IDE.
Want iedereen zegt wel dat IDE bijna even snel is, maar ik zou mij toch maar goed informeren voor je zulke uitspraken doet.
Er zit namelijk een erg groot verschil in debiet tssn IDE en SCSI. Servers draaien nog steeds op SCSI, en er komen nog steeds volop nieuwe server mobo's en grotere SCSI HD's op de markt.
Het verschil wordt bv al gemaakt in het aantal tracks. Vergeet het maar om met een IDE schijf realtime 48,64 of 96 tracks digitale audio af te spelen. Dan zal je het verschil tssn SCSI en IDE wel merken. Nogmaals, niet de transfersnelheid, want die lijkt bijna hetzelfde tssn IDE en SCSI maar DEBIET maakt het verschil. Geen enkele IDE schijf levert 300 Meg/sec met een read/write tijd van 3 ms...
Vandaar misschien dat video-editting systemen zoals AVID op SCSI draaien?
Waarom dan IDE aansluitinghen in samplers ? 2 reden
1/ Voor samplers zijn de tech specs van IDE voldoende; je moet ook geen 36 tracks realtime van de HD lezen.
2/ Indien toch SCSI intern, dan moet je optioneel een IDE naar SCSI convertor kopen...bij akai toch. Dus een puur commerciele reden.