envelope moog sonicsix

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
ik heb een moog sonic6 aangeschaft en ben er erg blij mee. goede sound, handig concept.
wat minder is, ( bekend) is de envelopgenerator:
alleen attack en gecombineerde decay/release en een sustain aan/uit knop.
probleem daarbij is :
1 de release is niet apart aan en uit te zetten
2 de attack loopt bij loslaten van de toets eerst z'n gehele cyclus uit. ( hij retriggered wel als je een toets opnieuw loslaat+aanslaat).( de decay+release dus ook waarschijnlijk)
beiden1+2 zou ik willen laten veranderen.
vraag is of iemand daar ervaring mee heeft, of het mogelijk/moeilijk is?
andere vraag: zou het zin hebben dan ook de sustain variabel te maken , en is dat moeilijk
derde optie is om het snoerbakje te vullen met 1 of 2 doepfer log envelops die gevoed worden via de extra externe spanningsbus van de sonicsix. ( ik weet niet of dat technisch haalbaar is?)
graag enige ideeen hieromtrent. de synth is het waard denk ik , en ik wil er inderdaad binnenkort zowiezo even mee naar een erkend reperateur ter callibrering en cleaning
schema is hier te vinden:
http://www.analoghell.com/studio/index.cfm?fuse=downloads

ook andere mogelijke modificatietips zijn natuurlijk van harte welkom
reeds bedankt voor de meedenkmoeite

ik heb een moog sonic6 aangeschaft en ben er erg blij mee. goede sound, handig concept.
wat minder is, ( bekend) is de envelopgenerator:
alleen attack en gecombineerde decay/release en een sustain aan/uit knop.
probleem daarbij is :
1 de release is niet apart aan en uit te zetten
2 de attack loopt bij loslaten van de toets eerst z'n gehele cyclus uit. ( hij retriggered wel als je een toets opnieuw loslaat+aanslaat).( de decay+release dus ook waarschijnlijk)
beiden1+2 zou ik willen laten veranderen.
vraag is of iemand daar ervaring mee heeft, of het mogelijk/moeilijk is?
andere vraag: zou het zin hebben dan ook de sustain variabel te maken , en is dat moeilijk
derde optie is om het snoerbakje te vullen met 1 of 2 doepfer log envelops die gevoed worden via de extra externe spanningsbus van de sonicsix. ( ik weet niet of dat technisch haalbaar is?)
graag enige ideeen hieromtrent. de synth is het waard denk ik , en ik wil er inderdaad binnenkort zowiezo even mee naar een erkend reperateur ter callibrering en cleaning
schema is hier te vinden:
http://www.analoghell.com/studio/index.cfm?fuse=downloads

ook andere mogelijke modificatietips zijn natuurlijk van harte welkom
reeds bedankt voor de meedenkmoeite

je wil en vintage moog juweeltje
gaan modden ,..en er doepfer spul in bouwen :bekdicht:
idee is leuk - ast werkbaar is ,
maar byna heilig schennis

ik heb op de moog mg1[rogue ] ook weirde vorm van env triggering zitten
zou ook liever een adsr hebben ipv contour / aan / uit
attack/release slider aleen ,..

maargoed zo isdie synth
denkikdanmaar

doe maar geen doepfer erin, dat vloekt wel heel erg.
de envelope die erinzit is een beetje vreemd, dus een ander erbijbouwen is het makkelijkstste.
als je een beetje kan solderen, dan maak je er een voor 4 knaken ( eurieknaken dus)
4 potjes, een 555 en een paar transistors, en neem als voorbeeld een moog adsr, of van de site sith's r us.
groeten,
jeroen

doe maar geen doepfer erin, dat vloekt wel heel erg.
de envelope die erinzit is een beetje vreemd, dus een ander erbijbouwen is het makkelijkstste.
als je een beetje kan solderen, dan maak je er een voor 4 knaken ( eurieknaken dus)
4 potjes, een 555 en een paar transistors, en neem als voorbeeld een moog adsr, of van de site sith's r us.
groeten,
jeroen

.com module en front plate weg mieteren maar de potties door de case :rdoen
zoiets
kan allemaal wel denk dat de sonic six juist ...en andere dan andere synth s is met dus soon envelope ...

begrijp de reserves, echter de rest van de synth is erg goed, de envelop is niet echt bruikbaar. dat freefloating maakt dat normaal spelen zeer lastig wordt, je gebruikt de attack dus nooit meer. en dat release verhaal zou slechts 1 kipschakelaartje schelen wat erbij moet.
dat doepfer of ander verhaal zou ook als los bakje ( met kleefband) weinig invasief kunnen worden gerealiseerd alleen een klein gaatje naar de voeding en vca/vcf pluggen is dan nog wat overblijft als je het wilt verwijderen.
als er een andere envelop in kan ( ik wil graag contact opnemen als je er eens naar wilt kijken ) dan zouden bv de 3knoppen van osc1/osc2/rm-directout een dubbele functie kunnen krijgen en de relaese weer met een schakelaartje. hoeft er optisch maar 1 gaatje/schakelaar bij.
zou jij dat kunnen /willen jeroen, dan neem ik contact op?

en ik wil er inderdaad binnenkort zowiezo even mee naar een erkend reperateur ter callibrering en cleaning

dat is ie een tijdje terug al geweest.

maar on topic: ik begrijp het aan de ene kant wel, maar toch ook weer helemaal niet, wat je wil doen.

een van de mooie aspecten van die oude analoge synths, is de beperkingen waar je tegenaan loopt. zoals bijvoorbeeld die halve envelope generator van de sonic 6 of de micromoog. die zorgt ervoor dat je een aantal dingen niet kan doen, maar daardoor ga je juist weer andere dingen doen met zo'n synth.
dat soort beperkingen draagt bij aan het karakter van de synth. en merk je dat je echt tegen een beperking aanloopt, draai je je om en grijp je naar een andere synth. da's ook mooi.

los van de sonische ervaring is dit ook een mooie levensles. ik maak geen grap. het leven is een leerproces en ook op deze manier leer je dat je niet alles kan hebben, maar ook dat 'anders' of 'minder' ook mag.

heiligschennis vind ik het niet direct. als je even op het relativeerpedaal trapt, besef je dat het een gebruiksapparaat is en waarom zou je daar niet in sleutelen.
aan de andere kant is het wel een kostbaar, zeg maar duur apparaat, dat een deel van zijn waarde ontleent aan het vintage karakter. dat help je om zeep met verregaande modificaties.

laat ik het anders zeggen: het heeft weinig zin op zoek te gaan naar originele slider caps, als jer daarna een doepfermodule inschroeft.

dit alles was mijn bescheiden mening, zo maar wat gedachten die ik erover had. natuurlijk ben ik benieuwd naar wat het straks wordt.

nee geen angst er komen geen doepfer modules ingeschroefd.
echter de envelop van de sonicsix is minder dan 1/2 . als ie gewoon de attack zou staken als je een toets loslaat is er eigenlijk weinig aan de hand, maar juist dat maakt hem vrij onspeelbaar! leuk voor drohntjes , niets om gewoon een deuntje erop te spelen.
ik hoop dus eigenlijk dat ie intern iets kan worden bijgeplaats cq aangepast waardoor ie 1 gewoon stopt als ik de toets loslaat !
en
2 ik de release kan uitschakelen als ik dat wil.( zoals bij de minimoog)
daarmee zou het instrument zoveel meer speelbaar worden en je zou het aan de buitenkant geeneens hoeven zien.
ik denk dat die hopelijk kleine ingreep per saldo erg veel oplevert en eigenlijk , behoudens puristen ,niemand tot tranen toe zou hoeven bewegen.
vraag is of dat met de huidige envelope aanpassen zou kunnen, of dat er 1 andere naast gezet moet worden.
ik heb liefst de 1ste optie, maar ben niet voldoende technisch onderlegd, daarom de link naar de schema's en m'n vraag voor hulp

tav callibrering: hij is oke , alleen de keyboard tracking van osc2 zou iets kunnen worden bijgeregeld, noem het gewoon periodiek onderhoud bij een 30 jaar oud instrument

Laatst gewijzigd:
howdy,
ik zal eerst wel even gaan bestuderen of de originele envelope generator aangepast kan worden, dan blijt ie het meest origineel.
want idd, ook al staat er 100 keer moog op, de envelope is zo niet echt bruikbaar.
groetne,
jeroen

staan er ergens ophet www nog schema's die niet zo erg verknipt zijn?
:D

howdy,

staan er ergens ophet www nog schema's die niet zo erg verknipt zijn?
:D
niet dat ik weet,

maar da's geweldig dat je er eens naar wilt kijken.
het is net alsof er geen stopsignaal (note off in miditermen) naar de envelope gaat, maar goed ik ben niet technisch onderlegd, waarschijnlijk zit het veel ingewikkelder in mekaar ( want dan doet de release het misschien weer niet meer, nou ja, ik kom er niet uit). hoop alleen dat ik het probleem duidelijk heb kunnen maken

hij is het waard verder, zo'n handig concept , en ook de basissound is oke.:okdan:

ik ben eigenlijk eerlijk gezegd het spoor bijster, begrijp niet goed wat je bedoelt, heb eigenlijk nooit de beperkte envelope als een probleem ervaren en begrijp het 'geen note off' ook niet zo. ik zal dalijk nog eens luisteren of ik het begrijp.
zou het te maken kunnen hebben met de 'duofonie' ?
ik zal zo eerst eens gaan proberen.

niet dat ik weet,

maar da's geweldig dat je er eens naar wilt kijken.
het is net alsof er geen stopsignaal (note off in miditermen) naar de envelope gaat, maar goed ik ben niet technisch onderlegd, waarschijnlijk zit het veel ingewikkelder in mekaar ( want dan doet de release het misschien weer niet meer, nou ja, ik kom er niet uit). hoop alleen dat ik het probleem duidelijk heb kunnen maken

hij is het waard verder, zo'n handig concept , en ook de basissound is oke.:okdan:

ok, nu begrijp ik het ook.

tja, ik gebruik m bijna altijd met attack op 0 of bijna 0. alleen als ik de eg gebruik om de lfo's of de pitch te moduleren schroef ik de attack nog wel eens open, maar je snapt dat het dan toch ook om het verloop in het geluid gaat en niet om korte nootjes.

voor mij is het dus helemaal geen probleem, ik hou wel van mijn sonic 6 envelope.

maar jij succes met de mod! (ik heb het dan over modificatie!)

ik heb een tijdje een sonic gebruikt en die had ook zo'n redelijk onbruikbare envelope.

als je de noot aanslaat, dan maakt hij eerst z'n attackfase helemaal af, om daarna pas naar de decay te gaan.
legato spelen wordt een beetje lastig.
verder niks mis mee,maar wel anders dan de meeste adsr's
ik ga het bekijken.
groetne,
jeroen

ik heb een mod bedacht, moet alleen nog even wat uitproberen voor ik het schema post.

ik moest raden naar de inhoud van de uA914 ( oude RTL ResistorTransistorLogic techniek), ik heb gegokt dat het 2 NANDpoorten zijn
waarmee ze een set reset flipflop gemaakt hebben .

je kan dan als je wilt ook een sustain regeling ( potmeter van iets tussen de 2k2 en 10 k lin nodig) en een release regeling ( een pot van 1M lin nodig) toevoegen.
hoeft niet, kan ook zonder.

je kan geen bestaande potmeters gebruiken, die hebben de verkeerde waarde , en is een hoop extra geklooi.

je kan dus het best op zoek gaan naar bestaande gaten, als die erin zitten ( overbodige jacks,oid)

vordt vervolgd
groetne,
jeroen

da's heel mooi, op zich zou ik al blij zijn als ie netjes uischakeld bij loslaten van de toets. de huidige sustainswitch kan ik goed mee leven , een release aan/uit zou wel welkom zijn.
daarmee krijgt ie dan een envelop a la micro/multimoog. welliswaar maar 1 maar da's al heel veel meer dan wat er nu voorhanden is.

bedankt voor het wachten................:mega:

hier een schema met wat modificaties, erg simpel.
sonic6 mod.JPG

ik heb hier geen sonic6 om het uit te proberen, maar het moet wel heel vreemd gaan als het niet werkt.

de inhoud van de uA914 is zoals ik al zei een "wild guess), komt zelfs in mijn antieke databoeken niet voor, dus als iemand meer weet.

je kan dus een sustain pot toevoegen, hoeft niet.

de decay / release switch is voor het al dan niet toestaan van een decay in de release fase.
tussen de punten C C kan je een schakelaar zetten voor trigger mode ( dus dan wordt eerst de attackfase afgemaakt) en reset bij gate off.

inplaats van de release pot kan je een schakelaar zetten .

( wel of geen release.)

en nu ik toch bezig ben, de releade schakelaar komt op een andere plek, vanaf de basis van de bovenste 547 naar de massa, aangepast schema komt nog.
groeten,
jeroen

klinkt goed, moeten binnenkort maar een afspraak regelen, zodat het in praktijk kan worden getoetst. ben wel hoopvol !

hoi,
dat is prima, ik wil het best doen, maar is het voor jou niet handiger om even iemand in de buurt te zoeken die drie drie transistortjes even kan solderen?
( Maasticht toch?) :mega:
het aangepaste schema komt vanavond.

groeten,
jeroen

nou heb niet echt veel mensen hier die ik het zou toevertrouwen. voor ik het weet krijg ik hem terug met de toetsen achterste voren erin , of kan ik 2 jaar wachten met allerlei ... verhalen erbij. misschien tegenlijk een paar andere spullen erbij afleveren. had nog ergens die evans bandecho ook.

Ik ben wat dit betreft a-technisch dus vergeef het me als ik onzin uitkraam :D Is het niet mogelijk om een extern kastje te bouwen met je wensen (in dit geval een adsr lijkt me) en die aansluiten op de accesory input van de Sonic 6??..... of toch niet? Ik weet dat Ems als uitbreiding een adsr heeft ontworpen die je aan de ks socket kon hangen.

dat had ik i.e.i. ook bedacht, via doepfermodule , de voeding ervan van de moog voedingsbus uit evenals de trigger , en daarna na de vcf/vco/vca bus/
zou ook nog waarschijnlijk in het handschoenenvakje van de sonic6 passen.
deze oplossing echter is veel eleganter, confortabeler en duurzamer. te preferen dus.

Laatst gewijzigd:
Back