Heeft de ION echt die 80's feel/sound?

Storm

A-ha!
Na vele artikelen/reviews gelezen te hebben, en ook op youtube te hebben gekeken ben ik er toch nog niet uit. Klinkt die ION nou echt zo analoog?
En dan vooral, zou hij een betere keus zijn dan bijv. een AlphaJuno of zelfs een Juno 6(0)? Of klinkt ie toch nog erg "VA"? Graag wat gebruikers ervaringen! Bedankt.

op zich wel ja, maar het is geen juno natuurlijk.

Mss is een Creamware ASB bak wel beter als retrobak

Ik heb de Micron gehad, en ja hij klink idd behoorlijk analoog. Maarrrr natuurlijk is ie dat niet en dat hoor je uiteindelijk met het getrainde oor wel.
@juno's weet ik niet, die ken ik vooral uit de houseproducties van begin 90, maar als je een echte juno60 hoort is het toch andere koek.
Maar waar vergelijk je hem mee. Ik heb mijn Micron met vergelijkbare patch eens naast een Arturia MiniMoog gezet en toen vond ik hem qua warmte en karakter wel winnen.

Voor mij zou het dus zijn: 1 van de meest vintage klinkend van de VA's, maar vergelijkbaar met analoog toch niet helemaal.

Waarom een VA kopen als er nog zoveel betaalbare jaren '80 bakken zijn?

Klinkt die ION nou echt zo analoog?
Ja, maar hij heeft concurrentie van de Creamware bakjes.

En dan vooral, zou hij een betere keus zijn dan bijv. een AlphaJuno of zelfs een Juno 6(0)? Of klinkt ie toch nog erg "VA"? Graag wat gebruikers ervaringen! Bedankt.

Sowieso is een Alpha niet echt met een 60 te vergelijken :).

Ik heb zelf een selectie jaren '80 bakken - JX3P, JX8P, Juno-60, Alpha Juno. Die zijn nog hier, de Ion niet meer. De Ion klinkt droger en mist in de filter de "natheid" van de Juno-60 (resonantie). Ook de chorus op de Ion is niet zoals de oude Rolandjes; maar de Ion moet ook meer doen dan alleen maar Roland-bakken emuleren.

Het adagium is "cheap, lots of knobs, real analog - pick two". Het is een betere keus als je nog verder weinig hebt; de Junos an sich zijn gelimiteerde machines die het beter doen als je wat meer backup hebt.

Het is een mooie machine maar heeft helaas voor mij een aantal nadelen; het toetsenbord vind ik niet lekker spelen en de kleine drukknopjes mochten meer hufterproof worden gemaakt.

Wil je voor uitgebreide synthese gaan, dan zou ik radikaal voor de Ion kiezen. Die kan op zijn eentje meer dan alle oude bakken samen (de mod matrix is goddelijk).
Zegt synthese je niet veel en heb je liever dat specifieke geluid, dan is een oud simpel analoogje een goede keus. Het geluid van een Micron kon me niet overtuigen.
Over de Creamware synths kan ik niet meepraten.

Waarom een VA kopen als er nog zoveel betaalbare jaren '80 bakken zijn?

Onderhoudsvrij, presetgeheugen, geen detuning, neemt minder ruimte in, multitimbraal, grote polyfonie en fx bijvoorbeeld?
( voor mij gaat er niets boven analoog, inclusief alle ongemakken dus begrijp me niet verkeerd, maar je vroeg waarom en dit zijn wel een aantal redenen)
Bovendien zijn de allerleukste analoge synth helemaal niet zo betaalbaar...

Onderhoudsvrij, presetgeheugen, geen detuning, neemt minder ruimte in, multitimbraal, grote polyfonie en fx bijvoorbeeld?
De genoemde bakken in het bovenstaande voorbeeld hebben dat allemaal, op grote polyfonie en multitimbraliteit na. Een Alpha is kleiner dan een Ion :).

Bovendien zijn de allerleukste analoge synth helemaal niet zo betaalbaar...
Dat helaas niet nee.

koop gewoon 2 of 3 80s budgetbakken voor dat geld
dan heb je 2-3 kleuren ipv 1
daarbij is de ion wel leuk multi enzo, maar stuur er eens meer dan 1 midi message per jaar heen en hij loopt vast.
de ion klinkt NIET analoog.. ik vond hem een beetje fletsig, ondanks alle mogelijkheden.
leuk qua synthese idd, best goede synth verder, maar geen 80s analoge sound

het is echt een goeie synth, maar verre van 'vet', hoe je dat ook noet noemen... hij klinkt voornamelijk wat scherp en digitaal, en dat is hij ook.

Onderhoudsvrij
Volgens mij gaan er genoeg nieuwe apparaten stuk. Neem de knoppen van Dave Smith bijvoorbeeld.

presetgeheugen
Heb je er meer dan 100 nodig? Kom ik zelf nog niet eens aan en ik maak vrijwel ieder geluid van scratch.

geen detuning
Nog nooit meegemaakt, en als ie dat wel doet nog beter: dan zitten er in iedere geval VCO's in :okdan:

neemt minder ruimte in
MKS-50/70/80. En nog veel meer als het om de Ion gaat

multitimbraal
Veel bitimbrale bakken toch. Six~Trak kan zes verschillende geluiden aan.

grote polyfonie
De Ion heeft er 8?

en fx bijvoorbeeld?
Meestal van lage kwaliteit in nieuwe synths, net bruikbaar zeg maar. Niet te vergelijken met het mooie chorus wat bij een oude Roland zit.

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Het is lastig inderdaad. De rede voor het noemen van de Ion is dat ie mee op het podium moet. Dat zou ik met een Juno 60 echt niet durven. Veel te zonde!
Ik heb nu onstage een MS2000r icm controller, maar, hoewel ik het een super synth vind, mist hij die analoge warmte. M'n JX8p neem ik niet mee, dat overleeft ie niet lang, ben ik bang.
Een AlphaJuno is niet zo duur, en dat is op het moment de eerste keus. Iemand anders nog ervaring met de ION?

Klinkt die ION nou echt zo analoog?

Behoorlijk. Ik vond die verschillende filtertjes toch wel leuk.

En dan vooral, zou hij een betere keus zijn dan bijv. een AlphaJuno of zelfs een Juno 6(0)?

Ik dacht altijd dat het verschil tussen analoge en VA synths schromelijk werd overdreven totdat ik een Waldorf Pulse aanschafte. Toen begreep ik het wel. Ik denk dat een oude Juno gewoon lekkerder klinkt.

Ik vond de Ion een fijn apparaat om mee te werken. Ik zou hem vooral iedereen aanraden die begint eigen sounds te editten. Ik heb vrijwel nooit in de handleiding gekeken, zo makkelijk werkte hij. Dat kwam ook door het display. Voor live-gebruik kan ik me voorstellen dat de draaiknoppen je gaan irriteren. Een lekkere filtersweep geven gaat wat lastiger. Je moet dan flink draaien.

Voor live-gebruik kan ik me voorstellen dat de draaiknoppen je gaan irriteren. Een lekkere filtersweep geven gaat wat lastiger. Je moet dan flink draaien.

Assign mod wheel x -> filter cutoff freq. Done. ;)

Oorspronkelijk geplaatst door V-nex
Voor live-gebruik kan ik me voorstellen dat de draaiknoppen je gaan irriteren. Een lekkere filtersweep geven gaat wat lastiger. Je moet dan flink draaien.
Assign mod wheel x -> filter cutoff freq. Done.

Kan wel merken dat ik nooit iets live doe:stupid

Een AlphaJuno is niet zo duur, en dat is op het moment de eerste keus.
Alpha Juno en warm vind ik eigenlijk ook niet termen die bij elkaar passen ;).

Probeer anders eens buizenbak achter je MS2K?

ik heb weleens een jx8p, ion, jupiter-4 etc. meegesleept (niet tegelijk natuurlijk :D )
en de ion is wel de meest handzame dan. gewoon een keyboard tas is meestal wel voldoende.

Iemand anders nog ervaring met de ION?

Niet met de Ion, wel met de Micron. En die heeft alle mogelijkheden van de Ion (inclusief modulatie-mogelijkheden) en nog een paar meer (stepsequencer, drums). Vind het een echte gooi-en-smijt bak. En hij klinkt lekker, heeft niet alleen white maar ook pink noise aan boord. Enige is dat je er wel even mee moet leren werken om snel te kunnen switchen. Maar dat is met elk instrument zo.

De Micron is een wolf in schaapskleren.

Back