Gaffer tape prutplak van 15 jaar oud verwijderen,..

Vandaag bezig geweest met geheel uitgeharde gaffa, stage, pa, duckt tape. Na een jaar of 20 trek je de plastic toplaag (de tape) er zo af maar daaronder blijft die steenharde laag achter. Echt rottig. Bovenstaande chemicaliën geprobeerd maar deed hier niks. Aceton en thinner losten hier de lak op (op wc-papier zie je dat gelijk), eerst op een onopvallende plek proberen (binnenkant)!
Waar ik succes mee had was schoonmaak spiritus van AH (ik denk dat brandspiritus hetzelfde is). Ruim met gevouwen wc pap aangebracht en beetje poetsen, steeds nieuw papier. Het loste op en de lak bleef onbeschadigd! :)
Toch nog wel een paar uur mee bezig geweest hoor, iemand had de zijkanten van mijn unit ooit met die tape gepimpt. ;)

Van tevoren naar het juiste spul gezocht en oa deze thread gevonden. Hopelijk helpt dit in de toekomst weer iemand!
Laat je ervaring horen.
Groeten *D

Ik pak de laatste tijd vooral Kontakt PRF IPA, dus alcohol in een spray. Gaat prima.

Spiritus is eigenlijk ook gewoon alcohol met water. €1,50 per liter. Vernevelen met drijfgas weet ik niet of dat hierbij helpt. Het vervliegt al snel genoeg. Wat kost die Kontakt ips spray per liter? ;) Is maar net wat je hebt staan natuurlijk.

Werkt dat ook op volledig uitgeharde, gevulkaniseerde gaffa? Dan probeer ik dat de volgende keer ook!

Ja zeker weten, het toplaagje (dat zwarte) komt er meestal easy peasy af. En dan die onderlaag dik insmeren met WD30 en dan komt het er relatief makkelijk af. Daarna ff afdoen met een sopje. Want die zooi is vettig.

Als je lak en graphics wilt verwijderen zou ik schuurpapier nemen :)

Nee heb zelf nog nooit lak/graphic schade er van gehad.

Zal ook per Synth/machine verschillen denk ik. Hoe dik de verf er op zit.
Gewoon voorzichtig met beleid proberen.

👍
Probeer wd40 de volgende keer. Met spiritus ging dus ook. Niet vettig / minder calorieën.

Natufix werkt perfect om hars en plakband resten te verwijderen. Olie uit citrusvruchtschil zit er in. Misschien lukt het ook wel met een sinaasappelschil, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Natufix wel, en dat gaat goed.

Attachments

• Productblad.pdf
    166,6 KB · Bekeken: 137
Kontakt chemie Solvent 50 is stickerverwijderaar die industrieel gebruikt word.
Kontakt 60 spray. dient normaal om printbanen corrosie/knoppen/faders gekraak weg te doen (als er geen andere oplossing is) mee weg te doen maar is vrij agressief, dus mee opletten o.a. met letters enz..

Ik heb dit ooit ook eens opgelost met een warme strijkbout en een oud shirt ertussen. Duurde wel ff, maar ging opzich vrij goed.

Alcohol (geen aceton want dat bijt uit)
Inderdaad (aceton = nagellak remover). En ook geen "Sticker Verwijderaar". Dat is bedoeld voor (vinyl) stickers die op tegels zitten. Dat spul lost het vinyl en de lijm op. En verder alle soorten plastic, zoals een synthesizer.

Huist tuin en keuken middeltjes die nog wel eens willen werken (de ene lijm lost op in spiritus, de ander in terpentine). Kort gebruiken:
  • Wasbenzine
  • Terpentine (Engels: White Spirit)
  • Spiritus (= (ethyl)alcohol met blauwe kleurstof om aan accijns te ontkomen)
  • Warm water en zeep (werkt bijna nooit)
  • Poetsen/polijsten met oude theedoek en tandpasta (zit licht schuurmiddel in)
  • WD-40

Back