Geluidskwaliteit van algoritmen in digitale synths?

MSDOS

Ouwe rot
Ben erg weg van de bediening van Elektron machines, maar waarom klinken de algoritmen nou niet zo best? Dit zelfde heb ik dus ook bij Clavia synths...

Hoe klinken de Waldorf Blofeld en de Access Virus of anderen in dit opzicht?

Is het nou dan zo verdomd moeilijk om goede algoritmen te schrijven?

Wat ik hier beschrijf heeft echter niets te maken met de converters!

Perfecte wereld bestaat niet. Beentjes op de grond en 'doormodderen' met wat je hebt.

Stel je voor dat alle algoritmes hetzelfde zouden klinken..
Dan zouden ALLE digitale synths hetzelfde klinken

Stel dat alle analoge bakken dezelfde onderdelen zouden gebruiken dan zouden ze allemaal hetzelfde klinken. ;)

nee joh digitaal is discreet met 0etjes en 1tjes en niet ertussenin
dus of hetzelfde of niet

Ja.
Omdat aliasing (oscillatoren en vervorming) bijna niet te voorkomen is. Om aliasing te voorkomen moet je sampling frequenties van ongeveer 4MHz gebruiken, en nu gebruiken Clavia en Access +-96kHz (dacht ik).

Hoewel ik de Solaris van John Bowen nog niet in het echt heb gehoord! Krijg ik de indruk dat ie het wel voor elkaar heeft...

Ben erg weg van de bediening van Elektron machines, maar waarom klinken de algoritmen nou niet zo best? Dit zelfde heb ik dus ook bij Clavia synths...

Hoe klinken de Waldorf Blofeld en de Access Virus of anderen in dit opzicht?

Wat ik hier beschrijf heeft echter niets te maken met de converters!

Ja is volgens mij echt heel moeilijk om goed klinkende algoritmes te schrijven die op bestaande hardware snel genoeg draaien.
Met oneindige processor kracht en sampling frequentie was het geen probleem geweest denk ik.
Maar aliasing (zoals al eerder genoemd) en vele compromissen in andere gebieden en elke fabrikant maakt weer andere compromissen of vindt weer andere oplossingen etc.

Maar zou niet zo snel zeggen dat converters er niks mee te maken hebben.
Ik vind zelf de moderne converters niet zo geschikt voor synths (wel voor opnemen/monitoring etc).
Moderne converters gaan vooral voor detail weergave ten koste van klank.
Die oude digitale synths van eind tachtig begin 90 hebben op papier slechtere converters maar klinken vaak heel vet en verhullen/werken samen met de tekortkomingen in de algoritmes in die synths en het eindresultaat klinkt heel anders als een moderne synth.
Het is het totaalplaatje wat de klank geeft.

Gelukkig is goede kwaliteit tijdloos. Alleen onhandig als je er zo lang op moet wachten soms.

Gelukkig is goede kwaliteit tijdloos. Alleen onhandig als je er zo lang op moet wachten soms.

Ja helemaal mee eens.
Ik zat over converters te praten, maar wat daarin misschien nog wel meer uitmaakt is dat bijv da converters gevolgd worden door een analoog gedeelte voor de output.
Echte kwaliteits producten stoppen hier geen goedkoop opampje maar goede spullen en goed ontworpen, en soms zelfs discrete circuits.
Die oude synths die kosten vaak vele duizenden guldens toen ze nieuw uitkwamen en hadden kwaliteits onderdelen voor de outputs.
Die synths kosten nu een paar honderd euro.
Nieuwe synths van een paar honderd euro kunnen dankzij vooruitgang in digitale techologie vaak meer op digitaal gebied, maar een goede analoge output stage kost nogsteeds evenveel als 20 jaar geleden, en bij een synth van een paar honderd euro nieuw kan dat gewoon verreweg niet uit.

Eigenlijk snap ik het probleem niet zo.
Als het geluid je niet aanstaat dan zoek je andere instrumenten die je wel goed vind klinken. Verkoop je die oude aan mensen die er wel wat mee kunnen.

Qua sound is clavia, waldorf en elektron ook niet mijn ding. Access TI wel. En die bak van John Bowen ook (al is die nog niet af).

Ik vind de stelling van de TS een beetje raar, omdat het hier over de algoritmes zelf gaat en dan uitlsuitend mbt hardware. Als algoritmes het onderwerp van de stelling zijn vind ik het maar logisch dat softsynths in het debat ingesloten worden.

Omdat aliasing (oscillatoren en vervorming) bijna niet te voorkomen is. Om aliasing te voorkomen moet je sampling frequenties van ongeveer 4MHz gebruiken, en nu gebruiken Clavia en Access +-96kHz (dacht ik).

Ik weet niet hoe je aan dit getal komt, maar oversampling en de nodige samplerate om aliasing te voorkomen hangt natuurlijk af van (sub)algoritme tot (sub) algoritme. Voor een sinusosc heb je (ideaal) geen aniti-aliasing nodig, voor een zaagtand mag dit wel, waveshaping en distortion klinkt al lekker goed op x4 oversampling enz...

Of de algoritmes goed klinken is vaak een persoonlijke materie. Al moet ik er wel bijzeggen, overlaatst heb ik een FM synth geprogrammeerd en heb verschillende algoritmes vergeleken: sinus in een wavetable, real-time parabool, real-time sinus, phase modulatie dmv een integrator enz... Soit, de real-time sinus klonk het best, maar zuipt CPU. Verder, aangezien de sinus adhv Taylor series werd uitgerekend, ben je ook gedwongen om een keuze te maken hoe precies je deze golfvorm berekend (of beter, benaderd), hetgeen exponentieel veel CPU kost.

Conclusie: het is flink wat werk om goede algoritmes te maken die ook nog eens CPU efficient zijn. Maar of een algoritme goed klinkt, hangt zeker niet enkel af van de samplerate.

Ik weet niet hoe je aan dit getal komt, maar oversampling en de nodige samplerate om aliasing te voorkomen hangt natuurlijk af van (sub)algoritme tot (sub) algoritme. Voor een sinusosc heb je (ideaal) geen aniti-aliasing nodig, voor een zaagtand mag dit wel, waveshaping en distortion klinkt al lekker goed op x4 oversampling enz...
En wat als je een oscillator met een oscillator gaat moduleren? Dan ontstaan er zijbanden en moet je weer upsamplen om aliasing te voorkomen. Het gaat er dus niet alleen om een goed klinkende golfvorm te maken.

De 4MHz komt van Rob Hordijk.

Back