Ik vind de stelling van de TS een beetje raar, omdat het hier over de algoritmes zelf gaat en dan uitlsuitend mbt hardware. Als algoritmes het onderwerp van de stelling zijn vind ik het maar logisch dat softsynths in het debat ingesloten worden.
Omdat aliasing (oscillatoren en vervorming) bijna niet te voorkomen is. Om aliasing te voorkomen moet je sampling frequenties van ongeveer 4MHz gebruiken, en nu gebruiken Clavia en Access +-96kHz (dacht ik).
Ik weet niet hoe je aan dit getal komt, maar oversampling en de nodige samplerate om aliasing te voorkomen hangt natuurlijk af van (sub)algoritme tot (sub) algoritme. Voor een sinusosc heb je (ideaal) geen aniti-aliasing nodig, voor een zaagtand mag dit wel, waveshaping en distortion klinkt al lekker goed op x4 oversampling enz...
Of de algoritmes goed klinken is vaak een persoonlijke materie. Al moet ik er wel bijzeggen, overlaatst heb ik een FM synth geprogrammeerd en heb verschillende algoritmes vergeleken: sinus in een wavetable, real-time parabool, real-time sinus, phase modulatie dmv een integrator enz... Soit, de real-time sinus klonk het best, maar zuipt CPU. Verder, aangezien de sinus adhv Taylor series werd uitgerekend, ben je ook gedwongen om een keuze te maken hoe precies je deze golfvorm berekend (of beter, benaderd), hetgeen exponentieel veel CPU kost.
Conclusie: het is flink wat werk om goede algoritmes te maken die ook nog eens CPU efficient zijn. Maar of een algoritme goed klinkt, hangt zeker niet enkel af van de samplerate.