Oversturen met een mengpaneel

Heeel veel tijd erin stoppen en aan alle knopjes draaien die je kan vinden, op zoek naar een lekkere sound. Tussendoor steek je veel ervaring op zodat je daarna sneller weet wat je wel en niet moet doen om een gewenst effect te bereiken.
Met alleen deze kick ben ik ook 3 uur bezig geweest. Voor mij zit de grootste clue in dat de eerste Floorfish op de "listen" stand staat rond de 500hz ipv dat ie gewoon werkt zoals bedoelt. Ik heb dus de voorbeluistering gebruikt om een effect te creeren, wat ik met de zooi erna verder heb geholpen tot wat de kick is geworden. De boogex is één van de presets met weinig laag en piekmid, maar dan zonder een cabinet effect.

Ik kan hier wel pagina's vol over schrijven zonder dat ik de mogelijkheid heb om het realtime voor te doen maar daarom hebben we de cursus in het leven geroepen, zie mijn handtekening hieronder \/

Alles wat hier staat geldt net zo hard voor kicks maken met analoge mixers.

Niel, bedankt voor je uitgebreide uitleg met vele voorbeelden :okdan:

RSB, ook jij bedankt. Klopt het dat de decay ook iets langer wordt als je overstuurt met een mixer?

Raden jullie btw nog een simpele analoge mixer aan? Ik heb maar een paar (2/3) kanalen nodig :biertje:

Wat voor Mackie hebbie? Ik een ouwe VLZ1402Pro.....maar op m'n D&R heb ik een veel uitgebreiddere EQ zitten met 2 midsweeps.....dat maakt echt behoorlijk veel verschil in vergelijking tot de Mackie die geen sweep heeft...

Volgens mij is een D&R Dayner een uitermate geschikte tafel om kicks mee te vernaggelen aangezien je 8 floating subs hebt die je met die speciale kabeltjes overal naar door kunt lussen, de EQ 3dB verder gaat dan de meeste tafels en de EQ meer klinkt als een filter op een synth dan de 'betere' EQ's op cleane tafels als een Mackie of Behringer (clean voor zijn prijs die laatste dan he 8o) )

Ik had een kick en een low tom van mijn TR-626 van de week samen overstuurd en ik moet zeggen dat het echt lekker klonk. Ik weet niet wat er gebeurt als je een TR-909 kick drie keer doorlust met wat extremere oversturing, maar ik merk(te) vaak bij software of andere tafels dat het gauw brijerig of onaangenaam werd en dat deed deze tot dusver niet.

Zit er ook een verschil tussen het EQ'en met je mengpaneel en het EQ'en in je Sequencer? Zo ja, kan iemand mij uitleggen wat dit verschil precies is?

Laat me raden, jij bent oud en kortzichtig? Geef gewoon antwoord of ga ergens anders kinderachtig lopen doen.

(En nee, ik ben niet nieuw)

louis14kast.jpg

...so ey. Op de kast!

Bedoel je EQen met je DAW dan.. met 'n sequencer ken je niet EQen.

Feitelijk verschillen ze niet qua opzet, echter in hoe ze werken en klinken wel.
Dat zou je gewoon uit moeten testen, kijken wat je lekkerder vindt klinken...

...so ey. Op de kast!

Bedoel je EQen met je DAW dan.. met 'n sequencer ken je niet EQen.

Het was ook wel een hele lompe en domme opmerking. Gebeurt wel vaker op het forum. Ik ben dan ook van mening dat de mods hier harder tegen moeten optreden...
/offtopic.

Feitelijk verschillen ze niet qua opzet, echter in hoe ze werken en klinken wel.
Dat zou je gewoon uit moeten testen, kijken wat je lekkerder vindt klinken...

Ah ok, er zit dus wel verschil in qua klank :)?

yep, qua klank zullen ze verschillen, dan is het slechts een kwestie van smaak...

Kan je met tafel-eq ook niet 'een stuk verder gaan'? Of maakt dat niks uit? Neem als voorbeeld een subbass, kan je die krachtiger maken m.b.v. tafel-eq?

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Zo niet, hoor ik dat graag.

Back