D-50 ruis op de filter

jegelie

EM hobbyist
Hoi,

Even evalueren: klopt het dat wanneer je op een Roland D-50 van een partial het filter zowat dichtdraait op bv. een SAW, je een enorme ruis meekrijgt? Ik heb een patch die bestaat uit 4 partials, allemaal sawtooths, TVF op 38 en zonder Resonance, TVA ENV klinkt uit als een bel-klank. Maar wanneer ik hiermee speel hoor je de bel-klank bijna niet meer door de ruis. Die klinkt als een snerend iets uit, samen met de TVA ENV. Dus wanneer alle geluid uitgestorven is, hoor je ook helemaal geen ruis meer. Als ik de EQ instel op "alle hoog afkappen" (-12) heeft dat geen effect op de ruis.
Het lijkt me een digitaal probleem, maar ik vind er nergens iets over op het net. Ik kan ook niet ontdekken of er misschien een bepaalde serie D-50's last van heeft.
Ik heb hier een soundclipje bijgeplakt, eerst hoor je één noot, daarna een stukje, en daarna een stukje met nagenoeg dezelfde patch (zelfde opbouw) op mijn D-20. Die ruist praktisch niet - de ruis die je hoort werd versterkt door het recorden in Quicktime-player en omzetten naar mp3.

Attachments

• D-50ruisclip.mp3
    793,8 KB · Bekeken: 188
Kan me herinneren dat ie van mij dat ook wel had. Lijkt me "normaal" voor de D-50.. Vond zelf de geluiden af&toe wat 'dof ', anderen noemen dat weer 'warm'..

't Is uiteraard geen nieuwe bak met SUPER HD-sound, maar wel een heeeerlijke bak met een eigenzinnig geluid :)

het is een bekend feit dat de D-50 van alle modellen uit de D serie het meeste last heeft van ruis.

Wie hem wil proberen op zijn eigenste D-50 (en mogelijk een mp3tje kan plaatsen hoe hij bij hem klinkt; liefst zo droog mogelijk, dus geen maskerende reverbs of zo): bijgevoegd zit de sysex, met van 88 tot 45 een paar leuke patches die dus overgeheveld zijn uit mijn D-20. De meeste ervan zijn ook gebruikt op "Boundaries Of Infinity" (op de D-20 dus).

"BELL", de betreffende patch, staat op 45. En op 88 staat "WARMWAVE", ook zo'n problemelijke patch. Maar die vind ik nog enigszins goed klinken op de D-50.

Attachments

• Backup20090708D50.zip
    12,6 KB · Bekeken: 164
Kan me herinneren dat ie van mij dat ook wel had. Lijkt me "normaal" voor de D-50.. Vond zelf de geluiden af&toe wat 'dof ', anderen noemen dat weer 'warm'..
Ik vind ze lekker diep klinken. En warm inderdaad. Alhoewel de PCM's (Spectrum, anyone?) er lekker doorheen kunnen scheuren. Blaast wat dat betreft de D-20 wel weg - eindelijk een match voor mijn andere bak, de JX-3P.

't Is uiteraard geen nieuwe bak met SUPER HD-sound, maar wel een heeeerlijke bak met een eigenzinnig geluid :)
Ik zoek ook geen HD-sound... Ruis is een component van mijn stijl, maar dit is eigenlijk ook geen ruis meer te noemen. Lijkt wel of het filter niet alles filtert, of de hoogste frequenties gewoon doorgaan.

Lijkt eigenlijk wel op storen van digitaal signaal op de lijn... Sommige hedendaagse computers hebben dat wel eens, dat de CPU bij belasting hoorbaar is op de line-out.

beste SF ers,

vandaag een Roland D-550 (rack versie van de D-50) gekocht via Marktplaats.
de fabrieks preset sounds zitten er niet meer in. wel allerlei andere klanken en
nu heb ik precies hetzelfde probleem als boven uitgelegd door jegelie:

ruis die ontstaat vanaf de note-on en vreemde ruis en digitale vervorming in de staart van de Envelope.
niet bij een geluid maar bij bijna allemaal.

het was wat lastig duidelijk op te nemen. de attacks zijn vrij hard van de sounds en ruis en alles dus in verhouding flink zachter,
en het effect valt me het meest op als ik er live mee speel...maar als ik hiermee genoegen zou moeten nemen had ik net zo
goed een kinder toy Casio kunnen kopen van 5 euro.
die heeft net zo veel ruis op elke noot. Ik ben echt wel wat ruis gewend maar hiermee kan ik niet serieus muziek producties maken.

is er iemand die weet of dit een probleem is wat met instellingen te maken heeft? dus enveloppes, filters, mischien de ring mod die
raar doet bij bepaalde instellingen...of dat dit een serieus defect is van de unit?

Attachments

• Roalnd D550.mp3
    1,6 MB
Back