advies nieuwe setup

Steve Krol

Nieuwkomer
Hey mannen,

ben sinds kort aan het experimenteren met mijn setup. Ipv via de PA te gaan ben ik nu aan het werken via mijn eigen amp.

Nu was mijn vraag, hoe sluit ik het beste beide synths aan op mijn amp aan?
Beide mentafel in en dan naar input amp of....

let me know! tnx

schema.jpg

Hangt er een beetje vanaf wat je wil bereiken...
Wat voor keys gebruik je, en waarom doe je ze via een amp? wat voor amp? (het plaatje
suggereert een dikke gitaarstack :) ) Gebruik je de amp als monitor voor jezelf, ook gaat deze ook nog naar de PA?

-Jelle

Mengtafel lijkt me de ideale oplossing. Er zijn zat compacte mengtafels te koop tegenwoordig.

Je kunt op die manier ook de fx die je gebruikt eventueel over beide synths zetten mocht dat wenselijk zijn.

Je kunt als je ruimte wilt besparen eventueel ook voor aan 19 Inch rackmixer gaan. Dan heb je doorgaans geen auxen voor je fx maar er bestaan wel rack mixers met aux send/returns.

Wat voor synths, watvoor effects en watvoor amp? Gaan we ff creatief zijn hahaha altijd leuk he stoeien met een nieuwe setup

amaai jullie zijn snel, vakantie zeker ;)

allright, wat zit erin:

synth1 = Alesis ion
synth2 = roland juno (rhodes sounds)

fx alleen op synth2 =
boss OD3 als boost
big muff
copycat tapedelay
Tim Escobedo's Ugly Face
Korg crap phazer :)

alles gaat costum jcm900 in (omgebouwd naar jcm800, zit niks meer van de 900 in. Is een volledige 800 met extra switch voor clean) en dit op een 2x12 bogner oversized met nieuwe speakers (jensen c12k2 - zij de moeite om is te checken)

voila. Ben het gewoon beu om langs PA te gaan, altijd problemen! Wil alles bij mij hebben en ik wil niks meer volgens de regels van het spel :) Alles door dikke amp en gaan, gemiced op podium!!!

alvast mecri voor snelle feedback!

amaai jullie zijn snel, vakantie zeker ;)
Nee, beroepsmuzikant dus veeeeeel tijd ook alleen papa sinds 5 maanden dus echt op de meest onchristelijk tijden wakker hahaha net als nu midden in de nacht om 10.50uur hahaha LOL
Ik ga ff je lijstje bekijken

synth1 = Alesis ion
synth2 = roland juno (rhodes sounds)

fx alleen op synth2 =
boss OD3 als boost
big muff
copycat tapedelay
Tim Escobedo's Ugly Face
Korg crap phazer :)

alles gaat costum jcm900 in (omgebouwd naar jcm800, zit niks meer van de 900 in. Is een volledige 800 met extra switch voor clean) en dit op een 2x12 bogner oversized met nieuwe speakers (jensen c12k2 - zij de moeite om is te checken)

voila. Ben het gewoon beu om langs PA te gaan, altijd problemen! Wil alles bij mij hebben en ik wil niks meer volgens de regels van het spel :) Alles door dikke amp en gaan, gemiced op podium!!!

Ik zou plankje maken met je effecten en vervolgens koop vooral:
1) Lehle 3@1 switch
of een ABY box waarbij je A of B maar vooral A+B kan selecteren. Morley
heeft er eentje alleen zonder gain controle
2) re-amp kastje (bijv van Radical) om optimaal gebruik te maken van je
effecten. Daarmee breng je je line-level-output van je Juno naar
instrument level zodat je input signaal ok is en je effecten goed reageren
3) DI met een thru (hebben ze allemaal hoor) zodat je wel je Micron los naar
de PA kan struren maar wel kan monitoren over je amp. Gaat dus
tussen de mono (neem ik aan) Out van je Micron en de ABY-box

Je hebt er goed aan gedaan om je 900 te modden en er een 800 van te maken. Die 900 klinkt namelijk niet en trekt ook dat laag niet. Een 800, vooral de eerste 1-kanaals versie was te gek! Ook nogsteeds om basgitaar door op te nemen.

En ik zeg eigen klemmen en mics aan je Bogner, heb je dat gezeik ook niet meer.

Enige puntje is dat de amp gaat compressen als je te veel geeft dus als je Rhodes en Micron tegelijk speelt. Als je die sound gemic'd naar de PA stuurt moet je wel echt goed op patch niveau je sounds aanpassen hoor.

das nu is een fatsoenlijke uitleg :)

ik snap wat je wil zeggen met de ion maar wil echt mijn eigen setup hebben zonder PA tussenkomst. Alles via 1 micro van amp naar PA. Heb ook nog een paar soundmodules staan en ik heb al menig mixer zien fronsen als hij mij zag afkomen ;)

jcm 900 klinkt inderdaad zeeeeeeeeeer plat, kan ook moeilijk anders met wat derin zit...daarom ook alles eruit gesmeten en authetiek 800 circuit erin gestoken (alleen met switch dus...) Klinkt heel dik zeker met die jensen speakers. Zal direct op mijn gemak je tips doornemen. en extra vragen posten.

tnx!

Langs PA altijd problemen ligt doorgaans aan een stukje communicatie. Ik doe zelf veel geluid en veel bands zijn erg slecht in communicatie blijkbaar.

Anderzijds zijn veel geluidstechnici ook erg slecht in communiceren en die combinatie resulteerd vaak in dramatisch geluid in de zaal.

Een geluidstechnicus staat echter voor de Pa en in de zaal terwijl jij zelf achter de PA en op het podium staat. Er is dus wel degelijk een groot voordeel om het geluid doos de geluidstechnicus te laten doen echter moet je wel bij die persoon aangeven wat jouw wensen zijn.

Zelf een submix neerzetten is overigens niets mis mee, zeker gezien jij weet welke fx en volumes jij wenst te hebben.

Langs PA altijd problemen ligt doorgaans aan een stukje communicatie. Ik doe zelf veel geluid en veel bands zijn erg slecht in communicatie blijkbaar.

Anderzijds zijn veel geluidstechnici ook erg slecht in communiceren en die combinatie resulteerd vaak in dramatisch geluid in de zaal.

Een geluidstechnicus staat echter voor de Pa en in de zaal terwijl jij zelf achter de PA en op het podium staat. Er is dus wel degelijk een groot voordeel om het geluid doos de geluidstechnicus te laten doen echter moet je wel bij die persoon aangeven wat jouw wensen zijn.

Zelf een submix neerzetten is overigens niets mis mee, zeker gezien jij weet welke fx en volumes jij wenst te hebben.

Helemaal mee eens (en dat voor een muzikant hahaha)
Die communicatie zouden ze verplicht moeten leren d.m.v. een cursus, en 2 kanten op he. En dan komen beide partijen erachter dat 't leuk is om muziek te maken als ' aan allebei de kanten voor elkaar is. De muzikanten moeten hun partijen, instrumenten, gear en vooral sounds voor elkaar hebben om de geluidsman te kunnen voorzien van een goede input zodat hij vervolgens zijn werk goed kan doen en het geheel een boost krijgt.

Je moet op het moment dat je staat te spelen niet meer bezig zijn met de FOH, dat is de grote fout die mensen maken. Zorg dat jouw kant in orde is. En als je slechte ervaringen hebt met bijvoorbeeld local-crew zorg dan dat je i.p.v. in een nieuwe gitaar of kratjes bier inversteert in 'personeel' en neem een eigen FOH of monitor man mee. Die zijn het geld waard als je een goeie kiest.

Wat betreft je eigen setup; die Ion (sorry! hahaha) krijg je wel over je backline hoor alleen i.v.m. de totaal/zaal-mix is het lekker als ze bepaalde sounds los hebben. Zorg btw wel dat als je een mixer gebruikt je jouw eigen sounds goed levelt. Besteed daar aandacht aan en ga niet te veel lopen draaien, daar help je 't zaalgeluid mee om zeep en dan niet zeiken op de geluidsman he, da's niet terecht.
Ik heb bijvoorbeeld alles in mijn eigen mixertje en wat ze los willen hebben prik ik vanaf de direct-out naar een 19" multi DI. De rest krijgen ze een stereo mix van. Heb altijd een lijntje lopen voor gevallen waar ik eigen backline mee heb maar die staat al jaaaaaaaaaaaaaaaaren thuis.
Ik wil niet zonder geluidsmensen op stap, heerlijk als je je daar geen zorgen over kunt maken. En heerlijk om met je eigen setup te kloten en dat je dan eens complimenten krijgt voor je infrastructuur en sounds;-)!!!

de nagel op de kop Acidfever :) precies mijn motivatie om dit te doen, ik heb nog geen enkele show gehad waar de mix van mijn key's goed zat. veeeel te hard of veeeeeel te zacht... en no hard feelings naar de PA mannen, zijn vaak super sympathieke mannen die echt hun best doen, alleen kennen ze onze muziek gewoon niet...

de nagel op de kop Acidfever :) precies mijn motivatie om dit te doen, ik heb nog geen enkele show gehad waar de mix van mijn key's goed zat. veeeel te hard of veeeeeel te zacht... en no hard feelings naar de PA mannen, zijn vaak super sympathieke mannen die echt hun best doen, alleen kennen ze onze muziek gewoon niet...

Ben zelf ook altijd blij verrast als een bandlid even zelf de zaal in loopt om te luisteren hoe de mix is en eventueel nog wat wensen doorgeeft zodat ik daar iets mee kan.

Soms krijg je af en toe commentaar achteraf dat er iets niet in orde was en daar kan ik dan weinig mee. Liever voor of tijdens het optreden. :)

Waar een deel van de fout ligt vind ik is in 't wederzijdse vertrouwen. Vertrouwen van de muzikanten in de geluidstechnici dat zij weten waar ze mee bezig zijn, en vertrouwen vanuit de technici in de muzikanten dat zij weten waar ze mee bezig zijn.
Ik weet dat het helaas niet vaak het geval is maar dan nog lijkt mij de 'het glas is halfvol' nogsteeds een betere positieve benadering.

Waar muzikanten vooral aan moeten werken is gaan ontdekken en leren wat ze nou specifiek WEL willen horen/overbrengen/laten zien enz...i.t.t. precies kunnen zeurenover wat allemaal fout is en wat ze vooral NIET willen.

Ok ok geluidsmensen mogen vind ik dan weer wat meer geduld en rust uitstralen en dat ze het allemaal onder controle hebben ook al hebben ze het niet...dat scheelt een heleboel in de tegen-reactie van de ego'tjes op het podium hahaha

Ik heb nu gekeken naar die preamp en ABY switch. Zijn de laatste 'kleine' dingen die ik dus nodig heb om mijn setup af te maken. Als ik budget gewijs kijk ben ik voor die 2 dingen nog een pak geld kwijt (300 euro +).

Die Lehle staat al vast, er is niets beters op de markt en als ik ga kijken naar die Morley of boss hebben die beide een enorme tonesuck/bleeds/pops...

Maar die preamp, hier ken ik niet zoveel van en heb ook geen idee wat er voor prijs/budget allemaal goed is. Is er een kwalitatief goedkoper alternatief, of is het ook hier hetzelfde verhaal als bij de ABY switch?

mannen, jullie zijn alvast heeeeeel hard bedankt! :peukie:

Back