Een DX7 + midi sequencer + drumcomputer

Aottens

Stamgast
Hallo mensen,

Net nieuw op het forum, en toch wil ik al heel wat leren. Zoals je ziet is mijn huidige gear vrij beperkt. 1 Yamaha DX7. Nu had ik het idee om een drumcomputertje aan te schaffen en een sequencer. Maar dan komt de vraag, hoe rig je dit aan elkaar dmv MIDI. Ik heb zo'n mijn ideeën, maar volgens mij klopt hier geen snars van.

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit doet?
Alvast bedankt :)

Dat ligt er aan. Een drumcomputer - dus geen groovebox - zal iet of wat beperkt zijn om als aansturing te dienen voor de DX. Verder is de originele DX7 monotimbraal en heeft deze primitieve MIDI, dus echt geschikt als controller is 'ie ook niet.

Verbinden kan zo simpel zijn als een kabel van de drumcomputer MIDI out naar de DX MIDI in, maar wat zijn je verwachtingen precies? Die configuratie zou je kunnen gebruiken voor de drumcomputer een baslijn en het ritme te laten spelen terwijl je zelf de melodie doet, maar het gaat heel erg aan de drumcomputer liggen of dat kan.

Laatst gewijzigd:
Hij heeft het over een Drumcomputer én een sequencer. Afhankelijk van de aansluitingen van de apparaten zou hetvolgende een optie zijn:

DX7 OUT -> Seq IN
Seq out ->DX7 IN
DX7 THRU -> Drumcomputer IN.

Waarbij de Sequencer dus Master is en de drumcomputer Slave.

Hij heeft het over een Drumcomputer én een sequencer. Afhankelijk van de aansluitingen van de apparaten zou hetvolgende een optie zijn:

DX7 OUT -> Seq IN
Seq out ->DX7 IN
DX7 THRU -> Drumcomputer IN.

Waarbij de Sequencer dus Master is en de drumcomputer Slave.

Dit is dus eigenlijk inderdaad wat ik bedoel. Zou je deze setup misschien een beetje toe kunnen lichten. Ik begrijp zo ongeveer wat hier staat. Snap alleen het master en slave gebeuren nog niet helemaal.

Als je twee apparaten naast mekaar wil laat lopen op hetzelfde tempo, kom je al gauw twee problemen tegen: Hoe kan ik bij alle twee op exact hetzelfde moment de start (of play) knop indrukken en hoe kan ik bewerkstelligen dat ze ook na 50 maten nog gelijk blijven spelen. Daarvoor heb je een Master en Slave configuratie. De masterclock geeft aan de Slave een signaal dat die moet beginnen en stuurt ook een tijdsgerelateerd signaal mee zodat de Slave telkens kan hersynchroniseren.

Toelichting op de aansluitingen:

DX7 out --> seq in: Dit is uiteraard om de noten die je speelt op de DX7 op te kunnen nemen in de Sequencer.
Seq out --> DX7 in: De opgenomen noten worden bij het afspelen van de sequencer weer terug gestuurd naar de DX7 die de klanken hoorbaar maakt.
DX7 THRU --> Drumcomputer IN: Dit is uitsluitend bedoeld om de drumcomputer synchroon te laten lopen met de sequencer. De seq stuurt een sync signaal naar de drumcomp zodat deze weet hoe snel hij moet lopen én waar hij zich bevindt in de song (welke maat, en welke tel).

De Thru uitgang van de DX7 doet niks anders dan het inkomende midi signaal (via de MIDI IN aansluiting) DIRECT weer door sturen (in dit geval naar de drumcomp).

Door het instellen van de midikanalen zorg je ervoor dat de noten die je hebt opgenomen in de Seq (dus ingespeeld vanuit de DX7) NIET worden weergegeven door de drumgeluiden van je drumcomp. Dus bijv, je speelt de noten in via MIDI kanaal 1. De drumcomputer zal alleen reageren op noten die via midi kanaal 10 binnenkomen.

Toelichting op de aansluitingen:

DX7 out --> seq in: Dit is uiteraard om de noten die je speelt op de DX7 op te kunnen nemen in de Sequencer.
Seq out --> DX7 in: De opgenomen noten worden bij het afspelen van de sequencer weer terug gestuurd naar de DX7 die de klanken hoorbaar maakt.
DX7 THRU --> Drumcomputer IN: Dit is uitsluitend bedoeld om de drumcomputer synchroon te laten lopen met de sequencer. De seq stuurt een sync signaal naar de drumcomp zodat deze weet hoe snel hij moet lopen én waar hij zich bevindt in de song (welke maat, en welke tel).

De Thru uitgang van de DX7 doet niks anders dan het inkomende midi signaal (via de MIDI IN aansluiting) DIRECT weer door sturen (in dit geval naar de drumcomp).

Door het instellen van de midikanalen zorg je ervoor dat de noten die je hebt opgenomen in de Seq (dus ingespeeld vanuit de DX7) NIET worden weergegeven door de drumgeluiden van je drumcomp. Dus bijv, je speelt de noten in via MIDI kanaal 1. De drumcomputer zal alleen reageren op noten die via midi kanaal 10 binnenkomen.

Zou je voor een hardware sequencer uit de MC serie van roland gaan heb je vaak meerdere midi outputs dan verandert de configuratie ook meteen...

Zou je voor een hardware sequencer uit de MC serie van roland gaan heb je vaak meerdere midi outputs dan verandert de configuratie ook meteen...

Om weer even terug te komen op dit topic, ik heb nu een hardware sequencer en een drumcomputer/sampler aangeschaft. Het betreft de Roland MC-300 en een korg Electribe ES-1.

Op welke manier zou ik nu de configuratie aan kunnen passen?

Iets van,
DX-7 out > MC-300 in
MC-300 out 1 > DX-7 in
MC-300 out 2 > ES-1 in

Is dit een configuratie die zal werken?

Het lijkt mij persoonlijk wel makkelijk aangezien ik de midi thru van de dx7 niet meer hoeft te gebruiken.

Om weer even terug te komen op dit topic, ik heb nu een hardware sequencer en een drumcomputer/sampler aangeschaft. Het betreft de Roland MC-300 en een korg Electribe ES-1.

Op welke manier zou ik nu de configuratie aan kunnen passen?

Iets van,
DX-7 out > MC-300 in
MC-300 out 1 > DX-7 in
MC-300 out 2 > ES-1 in

Is dit een configuratie die zal werken?

Het lijkt mij persoonlijk wel makkelijk aangezien ik de midi thru van de dx7 niet meer hoeft te gebruiken.

yep dit moet werken
ik ben niet so van de hardware sequencing ...
omdat ik een weergave op display erg handig vindt [ik heb ook meer dan 3 apparaten [rest moetje maarniet in verdiepen ,..]
kijk sommige apparaten hebben eigen sequencers iinzich ...das ook leuk die zijn bedoeld om eiegn sequences in te maken en asje dan bv start stop druk op je ...mc300 ? kent appniet ? dan starten allen app die een eigen sequencer hebben mee asje dat zo instelt ,..
je kan ook de korg gebruiken as klank module
aleen is dat niet slim t app is ontworpen as sequncing/sampling tool ..
lijkt me

Werkt wel, maar zo gebruik je de ES-1 wel als "domme" sampleplayer. Het leuke aan de ES is natuurlijk ook weer dat je knopjesgetweak kunt opnemen.

Hey mensen, ik ga mijn gear vrij binnenkort uitbreiden met een electribe ea1.

Ik denk dat jullie de vraag al voelen aankomen, hoe rig ik dit. Ik wil mijn dx7 kunnen sequencen. Maar tegelijkertijd wil ik deze ook als masterklavier gebruiken voor de ea1. Gezien de beperkte midi functionaliteit weet ik niet hoe moeilijk dit wordt. Bovenstaande apparaten zijn ook nog steeds in het spel. Die staan nu succesvol gerigged :)

nu dit beestje nog ;)

Back