smd transistor vraagje

Er staat meestal wel iets op, maar daar moet je soms wat moeite voor doen (microscoop of vergrootglas). Meestal een code van 3 letters/cijfers, omdat niet de gehele naam op de behuizing past. De code kun je dan op internet opzoeken, waar je na wat gepuzzel het type kunt vinden.

Makkelijker is om een schema te hebben van het apparaat :)

Bedankt voor je reactie.
geen schema helaas..
en geen code ook.. mischien is ie eraf gefikt, er is wel een brandplek zichtbaar :engel:
mischien kan ik gewoon wat verschillende smd torren uitproberen, of is dat niet verstandig... weet eigenlijk niet eens of die je dingen kunt kopen
bij de electronica winkel
hmm.. bij nader inzien, als ik een foto die ik ervan had gemaakt uitvergroot,
lijkt er een p of een r en een q op te staan :) ik ga verder zoeken..

ik heb -tijdens een reparatie notabene-een smd transistor opgeblazen:stupid
maar er staat niets op ! hoe kom ik er achter wat het is ?
en waar kan je die dingen eigenlijk kopen ?

alle hulp welkom ! :okdan: :halleluja

In welk apparaat zit ie ? En op welk board en eventueel het onderdeel-nummer ? (Dat laatste staat meestal wel op de print (Q24 of TR24)).
Misschien kan ik je helpen. Het betreffende onderdeel zal ik niet zo 1 2 3 op voorraad hebben maar misschien kan ik je aan de hand van de documentatie vertellen wat het zou moeten zijn,...

Laatst gewijzigd:
het betreft een kurzweil sp76 stage piano, het onderdeel zit op het -ik noem het maar- uitgangsboard (bij de DA converter) en er staat Q3 naast het onderdeel. m'n blunder heeft tot gevolg dat de linker uitgang distorted klinkt,
(op een onprettige manier:stupid )

toch maar mooi , het synthforum :halleluja je steld een vraag en hop; 3 bruikbare antwoorden !
bedankt mannen

Hi Soul-C,

Jammer,...van Kurzweil heb ik bijna geen documentatie. Ik kan het helaas niet uitzoeken. Je zou in eerste instantie even kunnen proberen de Transistor eruit te solderen. Als het om een Mute-transistor gaat dan heb je kans dat je weer geluid hebt. Niet 100 % zeker weten. Dat is afhankelijk van de gebruikte elektronische schakeling.
Zonder deze transistor kun je wel een behoorlijke schakelplop krijgen bij het aan- en uitzetten.

okee, ik ben er inmiddels achter dat het een mmbt2907l betreft
gewoon de technische dienst van Kurzweil gemaild, meteen antwoord:eureka:
nu is de vraag: waar vind ik zo eentje ?
ben inmiddels bij alle electroboeren in amsterdam geweest..
radio rotor kon ze niet bestellen. bij conrad kom ik m ook niet tegen
dus als iemand een tip heeft waar zo'n smd transistor te vinden,
of een vervanging, dan hoor ik het graag
:doei:soul c

Futurlec 10 stuks voor $0.35 met $4 verzenden. Je zou smdshop.nl eens kunnen vragen. Farnell heeft 'm ook maar dan zit je aan 50 euro ex BTW minimum bestelling voor particulieren. Misschien dat iemand 'm wel daar voor je kan meebestellen.

Als je genoeg ruimte hebt kun je natuurlijk ook de niet-SMD versie erin zitten (2N2907). Die is waarschijnlijk wat makkelijker te krijgen. Dick Best heeft 'm in ieder geval.

Back