Info over Keytar's

raoul

Stamgast
Hallo,
Ik wil graag een keytar hebben.
Is er iemand die mij meer info kan geven over de verschillende keytar's
en wat een goeie maar toch goedkope keytar is??
vriendlijke groet,
Raoul.

Veel succes. Die dingen vliegen de deur uit op MP. In de gaten blijven houden, zo nu en dan duikt er een Roland AX1 of AX7 op. Minstens 400 euro over het algemeen. Of een nieuwe Roland AX-Synth halen. Is wel nog meer centjes. Als je kleine toetsen ok vind kan je eens checken voor een Yamaha SHS10. Maar dat lijkt mij k*t.

Ik gebruik een Yamaha SHS-10, voor op het podium. Het ding is ergens in het begin van de jaren 80 gebouwd, en ziet er uit als goedkoop speelgoed. Zo klinken de interne geluiden ook.

Om die reden gebruik ik het apparaat alleen als midikeyboard/controller. Een midipatchbay verbindt de keytar per nummer aan de juiste module, die ook via midi op de juiste preset springt.

Ik vind juist het contrast tussen het speelgoedachtige uiterlijk en de stevige geluiden die (uiteindelijk vanuit de modules) uit de speakers komen erg leuk.

Zoals Allert al aangaf zijn de toetsen erg klein. Dat is even wennen. Het is een apparaat met beperkingen.

Ik kan niet vergelijken.

Keytars zijn heel gewild en er zijn er niet zo heel veel van (dus erg goedkoop wordt het niet). De meeste maken geen (goed) geluid dus worden ze nieuw niet veel nieuw verkocht. Toetsenisten willen er toch een mooi geluidje bij.

Op wikipedia staat een aardig lijstje http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_keytars

Ik zou graag en Lync of een LeKey willen hebben maar moet het doen met mijn Roland AX1. Speelt heerlijk en met een lang snoer loop je als een gitarist over het podium. Met de ribbon controller kan je perfecte synth/gitaar/sax solo's spelen.

Roland komt heel binnenkort met een nieuwe versie. De Ax-synth, ik ben niet enthousiast:
- ziet er groot uit
- is zwaarder
- audio en midi uitgangen, ik wil niet met drie kabel lopen...
- waarom geen normale aftertouch ipv knop

Ik heb ooit een Evolution MK-49 gehad. Het voordeel met dat apparaat was dat het gewicht laag was en dat de mod en pitch wheels boven het toestenbord zaten. Ze werkten dan wel tegenovergesteld van wat je gewend was.

Ik ben wel op zoek naar dat apparaat, maar ik denk dat ik eerder een Behringer UMA 25 s ga kopen.

Dat ding is speelgoed. Ok, hij heeft een midi-interface, maar is niet aanslaggevoelig of met aftertouch. Heeft verder kleine toetsen, dus lekker spelen is er niet bij. Ingebouwde klanken zijn gebaseerd op 2-operator FM-synthese, dus die klinken gelijkwaardig aan de oude fm-chips uit de eerste generatie soundblasters, maw voor geen meter. Zoek eens naar de yamaha kx5, die is wel top! Anders die nieuwe van Roland. En idd, die Lync is ook te gek, schijnt ism Jan Hammer ontworpen te zijn, dus dat zegt genoeg!
Aan de andere kant, als je een shs10 kunt vinden voor iets van 25 euro kun je hem best kopen. Degene die op marktplaats 100 euro ervoor geboden heeft is 1. een grappenmaker, 2. moet nodig naar de dokter, of 3. heeft geld teveel.

edit: kijk ook eens naar een Korg 707

of een DX100(ook weer kleine toetsen), met de 707 klinken die iig beter dan de shs, dus die kun je ook nog als klankbron gebruiken.(de 707 is ook 4 op FM volgens mij, maar dan met een andere userinterface+effectprocessor)

Ja maar een beetje expressief spelen wordt dan wel heel lastig als er ook geen mogelijkheid op zit om de modulation een beetje normaal te regelen. Zit volgens mij alleen een aan/uit knopje op de hals voor dit doel, maar het is alweer erg lang geleden dat ik ze in mijn handen heb gehad........Nogmaals voor een beetje serieus spelen wil je echt geen SHS. Dan is de 707 van korg denk ik een veel beter alternatief in dit budget.

Nogmaals voor een beetje serieus spelen wil je echt geen SHS.
Eens, maar ik zou voor een beetje serieus spelen sowieso geen keytar willen. (61 fullsize toetsen zijn dan toch wel het minimum)
Voor het betere over het podium stuiteren terwijl je toch nog toetsen onder je vingers hebt, voldoen ze wel.
persoonlijk donder ik ook liever over een kabel heen met een shs10 van een paar tientjes om m'n nek als met een AX van godweethoeveel

Ja maar een beetje expressief spelen wordt dan wel heel lastig als er ook geen mogelijkheid op zit om de modulation een beetje normaal te regelen. Zit volgens mij alleen een aan/uit knopje op de hals voor dit doel, maar het is alweer erg lang geleden dat ik ze in mijn handen heb gehad........Nogmaals voor een beetje serieus spelen wil je echt geen SHS. Dan is de 707 van korg denk ik een veel beter alternatief in dit budget.

Ik heb nu zo'n 10 jaar een Roland AX1 en dat speelt heel expressief. Op de hals (linkerhand) zit een volumeknop en een hold knop(duim), een slider (middelvinger) en een modulation/expression balk (handpalm). De combinatie balk en slider zorgen voor effecten die je met een joystick en/of modulationwheel niet kan bereiken. Aftertouch was natuurlijk mooi geweest maar zonder gaat meer dan goed.

De AX1 heeft volgens mij 45 toetsen. samen met de eenvoudige octave shift precies goed. Met meer toetsen wordt het gewoon te groot om te over het podium te lopen. Je moet er natuurlijk on stage wel minimaal een 61 keys - board bij hebben!!

Back