Wie is je favoriete jaren 70 synthesist?

Wie is je favoriete jaren 70 synthesist?

• Jean Michel Jarre

Stemmen: 60 28,8%
  • Kraftwerk

Stemmen: 68 32,7%
  • Klaus Schulze

Stemmen: 14 6,7%
  • Tangerine Dream

Stemmen: 13 6,3%
  • Vangelis

Stemmen: 28 13,5%
  • Anders, namelijk...

Stemmen: 25 12,0%

• Totaal aantal stemmers
    208

Bahamut

yip yip
Hier staan denk ik wel zo'n beetje de bekendste electronische muzikanten c.q. synthesizergrootheden uit die tijd.
Als je kiest voor "anders, namelijk.." is de voorwaarde dat het een artiest of groep moet zijn die al in de jaren 70 (of misschien zelfs eerder) veelvuldig gebruik heeft gemaakt van synthesizers/electronica.

Ik vraag naar de persoonlijke favorieten, lijkt me wel interessant... ok, dit soort threads worden misschien niet bij iedereen gewaardeerd, maar het kan toch wel voor 1 keertje? :)

Re: Wie is je favoriete jaren 70 synthesist?

Origineel geplaatst door Bahamut
Hier staan denk ik wel zo'n beetje de bekendste electronische muzikanten c.q. synthesizergrootheden uit die tijd.
Als je kiest voor "anders, namelijk.." is de voorwaarde dat het een artiest of groep moet zijn die al in de jaren 70 (of misschien zelfs eerder) veelvuldig gebruik heeft gemaakt van synthesizers/electronica.

Ik vraag naar de persoonlijke favorieten, lijkt me wel interessant... ok, dit soort threads worden misschien niet bij iedereen gewaardeerd, maar het kan toch wel voor 1 keertje? :)

Ik heb Klaus Schulze gekozen, maar de anderen vind ik net zo goed als Klaus Schulze, daarom had ik ze eigenlijk allemaal moeten aanklikken (maar er kon er maar eentje).

't Ja, eigenlijk staan er 3 van m'n favorieten tussen. Allemaal weten ze me op een andere manier te boeien.

Kraftwerk, machtig alhoewel ik niet elk nummer even graag hoor. Wat ik bv echt heeeeel goed vond was de tune voor de World Expo 2000, machtig gewoon.

JMJ, Vooral zijn wat 'oudere' nummers vind ik briljant maar ook zijn laatste album is ok hoor.

Maar Vangelis steekt er voor mij toch nog met kop en schouders bovenuit. Vooral van de arrangementen kan ik eindeloos genieten. Zijn muziek zet me ook veel vlugger aan om zelf aan de slag te gaan. Ik kan me niet één nummer indenken dat ik niet graag hoor. :okdan:

Vangelis, :luv:

Vangelis Papathanassiou = NR 1 en tevens Pionier ! En geen gediscussieer hier over ! ! ! Dit is gewoon zo ! (en dan hebben we het niet over de smaak daar is iedereen vrij in)

eerste (solo) nr:

Attachments

• ourlovebl7.jpg
    ourlovebl7.jpg
    38,2 KB · Bekeken: 112
Isao Tomita natuurlijk.
Lekker freaken met modulaire bakken.

Vind Riuchi Sakamoto ook vet gaaf.
Z'n niet commerciele werk dan, meer het experimenteren met analoge zooi.

Jean Michel Jarre ! :halleluja

De andere 4 zijn voor mij ook een inspiratiebron, maar J.M.Jarre is echt mijn favoriet.

Bij overigen : Walter/Wendy Carlos , switched on Bach, geweldig !:W

Vins.

Vangelis wat mijn betreft, vanaf Earth lig ik aan die man zijn muzikale lippen.
hij heeft wel is wat bagger uitgebracht maar in het geheel is dit toch echt een geniaal musicus.

Alle anderen zijn voor mijn gelijkwaardig alhoewel ik geen Kraftwerk fan ben.

Jah.... Jarre...

Weet nog dat ik zijn muziek ontdekte door een-of-andere vaag Atari ST spel (Captain Blood -> Ethnicolor).
Vervolgens uit de bieb al zijn *platen* gehaald (want cd's daar deden ze nog niet aan). Snif... jeugdsentiment.

Maar pfff zeg wat is die man ongelofelijk afgegleden. Kreeg al het vermoeden dat hij het ook niet meer wist toen hij van zijn vaste concept-live-concept-live ritme iedere 2-3 jaar afviel, maar misschien had-ie het er maar beter bij kunnen laten...

Chronologie en Oxygene 7-13 gingen IMHO nog maar *net* (ook al met tenenkrommende kitsch-effecten), heb hem zelf nog live gezien met die Oxygene tour. Maar die latere cd's van hem heb ik zelfs niet eens meer gekocht (en nee, ook niet op MP3) :D

Sessions 2000? :kont:

En dan zegt men wel eens dat Jarre-fans de meest loyale fans ter wereld zijn!

Origineel geplaatst door oli303
Je bent Walter "In-de-good-old-days-was-het-nog-niet-Wendy" Carlos vergeten...

Walter / Wendy Carlos! Hahaha ja inderdaad...
Switched-on Bach...

Had hem toen ik klein was... en ik maar denken, wat nah synthesizer... mijn Casio Tonebank (c) klinkt beter!
Oei - heiligschennis!

Later had hij/zij toch ook nog iets met de planets van Holst gemaakt?

Jarre.....kan toch niet moeilijk zijn als je van "weirde sounds" (welke geen standaard preset zijn), houd.
Neem Chrono 4 bijvoorbeeld (misschien wel een erg commercieel nummer, maar goed). Beluister het nummer is een aantal malen achter elkaar, en let telkens op een ander geluid. Precies, heel mooi en perfect verweven in de muziek zoals alleen hij dat kan. Voor mij is hij nummer 1, wat niet wegneemt dat ik tracks van andere synthisten ook niet kan waarderen.

Ps.beluister "Moon Machine" ook eens, alleen voor de geluiden.

Jaren 70

Jaren 70

Origineel geplaatst door Hanz
Jah.... Jarre...

Weet nog dat ik zijn muziek ontdekte door een-of-andere vaag Atari ST spel (Captain Blood -> Ethnicolor).
Vervolgens uit de bieb al zijn *platen* gehaald (want cd's daar deden ze nog niet aan). Snif... jeugdsentiment.

Maar pfff zeg wat is die man ongelofelijk afgegleden. Kreeg al het vermoeden dat hij het ook niet meer wist toen hij van zijn vaste concept-live-concept-live ritme iedere 2-3 jaar afviel, maar misschien had-ie het er maar beter bij kunnen laten...

Chronologie en Oxygene 7-13 gingen IMHO nog maar *net* (ook al met tenenkrommende kitsch-effecten), heb hem zelf nog live gezien met die Oxygene tour. Maar die latere cd's van hem heb ik zelfs niet eens meer gekocht (en nee, ook niet op MP3) :D

Sessions 2000? :kont:

En dan zegt men wel eens dat Jarre-fans de meest loyale fans ter wereld zijn!

INderdaad, zeker de laatste (Sessions 2000) lijkt nergens op. Laat hem in godsvredesnaam terugkeren naar de periode van Oxygene t/m Rendez Vous.

Back