Wie is je favoriete jaren 70 synthesist?

Wie is je favoriete jaren 70 synthesist?

• Jean Michel Jarre

Stemmen: 60 28,8%
  • Kraftwerk

Stemmen: 68 32,7%
  • Klaus Schulze

Stemmen: 14 6,7%
  • Tangerine Dream

Stemmen: 13 6,3%
  • Vangelis

Stemmen: 28 13,5%
  • Anders, namelijk...

Stemmen: 25 12,0%

• Totaal aantal stemmers
    208
1 Tim Blake
2 Zorch (basil brooks en gwyozepix aka howard scarr)
3 Tonto (malcolm cecil)
4 Tangerine dream
5 Ralph und Florian

vergeten: Mike Oldfield!

vergeten: Mike Oldfield!

Mike Oldfield dus (van voor de Moonlight Shadow).

Stom zeg, ben ik zelfs fan van. Gitaar, synth (Tubular bells serie 1 t/m 7246).

Re: Beste uit de jaren 70

Re: Beste uit de jaren 70

Origineel geplaatst door phochos
Hé Schulzefans, waar blijven jullie? Nog even en K.S. staat op de laatste plaats van de enquete. Dat is zeker niet de bedoeling. Dus stemmen!!!

Hier ben ik!! Had al gestemd, maar me wijselijk onthouden van commentaar. Onbekend is onbemind, Phocos... Ik kan anders geen reden bedenken waarom mensen 'elevator music' (Vangelis&Jarre) Verkiezen boven iemand die wel zelf z'n synths programmeerd (Schulze), maar goed, ieder z'n ding...

Origineel geplaatst door Zmoke
Het is "staan blaten" trouwens..............over kinderachtig geneuzel gesproken.
[/B]

Die is raak! LOL

Re: Re: Beste uit de jaren 70

Origineel geplaatst door marten
Hier ben ik!! Had al gestemd, maar me wijselijk onthouden van commentaar. Onbekend is onbemind, Phocos... Ik kan anders geen reden bedenken waarom mensen 'elevator music' (Vangelis&Jarre) Verkiezen boven iemand die wel zelf z'n synths programmeerd (Schulze), maar goed, ieder z'n ding...
Die is raak! LOL

Het is "programmeert". Zullen we elkaar hier dan maar niet meer lastig vallen over spelling en semantiek? Anders doen we een apart draadje (ik heb nog wel wat input :) ).

Origineel geplaatst door Googol
Oke, dan heb ik hier 'n Cd liggen.
'synthesizer von gestern' uit duitserland
Goed , goed niet echt uit de jaren 70e
(1990) maar wel met alleen analoge bakken uit die jaren.

En idd Jeff Wayne....heeft hij nog meer gemaakt dan War of the worlds?

ja natuurlijk, 3 kinderen bij zijn vrouw:D

Wat een onzin, Vangelis heeft juist heel veel sounds geceeerd op zijn CS, Prophet's ed.
wordt toch eens tijd dat je wat beter naar zijn muziek gaat luisteren.
als er trouwens al preset gebruikers zijn is het wel TD vanaf 1985 (maar ol daar gaat het niet over)

en voor de verspreiding van electronische muziek zijn zowel Jarre, Kraftwerk en Vangelis
vele malen belangrijker geweest dan TD en Schulze.
Vraag maar eens in je werk en vrienden wie ze kennen of als je wat laat horen herkennen.
dan vallen die 2 echt uit de boot.

Ik kan anders geen reden bedenken waarom mensen 'elevator music' (Vangelis&Jarre) Verkiezen boven iemand die wel zelf z'n synths programmeerd
Neem nu de eerste cd's van Jarre (en niet alleen van Jarre). Gemaakt met een berg analoog synths waar toch niet echt veel presets op te vinden zijn, is het wel?

Hehehe, beetje narren, jongens, moekunne, toch, tuurlijk programmeren die jongens hun synthjes zelf, weet ik ook wel, ben wel achterlijk, maar niet dom...:D
Geen van de twee (JMJ&Vangalis) hebben mij ooit kunnen boeien. Hoewel ik wel heb geprobeert naar ze te luisteren,komt hun muziek op mij nogal ongeinspireerd over... Bij Schulze krijg ik onmiddelijk het gevoel dat zijn muziek gemaakt is met de intentie iets over te brengen, net als dat ik dat bij Aphex Twin, bach of Rachmaninov heb. Maar net als bij zoveel dingen,is dit volledig subjectief natuurlijk...

sjees ik zat weer ff op z'n site te kijken, misschien heeft Schulze wel net zoveel muziek gemaakt als de rest BIJ ELKAAR LOL! niet normaal gewoon.... ok, dat zegt net zo weinig als het feit dat Jarre en Vangelis bekender zijn... maar toch, hij is minstens zo geniaal als hun IMO
niet overtuigd? luister dan maar 's naar 'Mirage'...

Zeg, mag ik nog van mening veranderen? :D

Ik had geloof ik ooit voor Jarre gekozen (zij het al met kanttekeningen) maar ik heb me de afgelopen tijd nog wat verdiept in dhr. E.O. Papathanassiou, en ik moet zeggen - van alle jaren '70 helden vind ik hem als enige "still going strong".

Ik bemerk bij hem in ieder geval niet de wanhoop van "wat zal ik nou weer eens?" danwel "laat ik eens een hip ende modern deuntje maken"

Net uit de aanbiedingenbak 1492, El Greco en Oceanic gescoord. Voor minder dan 30 Euro is mijn weekend weer goed!
Het enige wat ik een beetje 'jammer' vind, is dat het 100% pure synthesizer-streven er een beetje uit lijkt...

Origineel geplaatst door Hanz
Zeg, mag ik nog van mening veranderen? :D

Net uit de aanbiedingenbak 1492, El Greco en Oceanic gescoord. Voor minder dan 30 Euro is mijn weekend weer goed!
Het enige wat ik een beetje 'jammer' vind, is dat het 100% pure synthesizer-streven er een beetje uit lijkt...

Die neiging had hij altijd al :-)
Heaven and hell en odes zijn daar in de jaren 70 en 80 goede voorbeelen van.
Maar hij blijft een genie, vooral 1492 vind ik een wereld plaat van degene die je kocht

Oceanic moet ik zelfs nog proefluisteren, ik ben op dit moment nog volkomen blanco.
Ik geloof dat de kritieken wat minder waren, toch?

1492 is inderdaad gewoon meesterlijk. Weet nog wel dat ik 'm vroeger nogal bombastisch vond (kan 'm ook niet ontzegd worden) maar dat ben ik blijkbaar zelf minder storend gaan vinden.
En de geluidskwaliteit vind ik geweldig - ook op dat gebied vind ik dat V. (of de technici, ik weet het niet) vorderingen hebben gemaakt als je het vergelijkt met eerdere werken.

Origineel geplaatst door Bass
Ga je schamen! :duivels: ;)

Ik neem het voor hem op. Lees hier meer over hem en je weet dat hij zwaar muzikaal is. Hij heeft zich misschien verhoerd aan Arcade, okee. Geld is geld. Lees ook wat hij zelf van die periode vindt. Ik ben er achter gekomen omdat ze me vroegen het uit het Duits te vertalen...

Origineel geplaatst door Bass
Ga je schamen! :duivels: ;)

nee hoor respect voor Star Inc./ Ed Starink.

hij maakte ook solo eigen werk ook niet verkeert. maar ga maar eens na, ie programeerd al die sounds exact na, dat lijkt me moeilijker dan met eigen sounds komen, en dan perfect naspelen.
Wie doet t em na ?

Ik denk dat ik voor Vangelis zou kiezen, die gaat het meeste de diepte in , ik denk dat Vangelis dingen kan die niemand anders zo kan doen. Jarre en Kraftwerk gaan minder de diepte in maar is muziekaal wel erg af kwa melodien ed.

Origineel geplaatst door Christov
bram vermeulen
en die kerel van clockwork orange soundtrack

die is tegenwoordig een vrouw: was Walter Carlos, nu heet ie/ze Wendy

Origineel geplaatst door Grooveron
Die neiging had hij altijd al :-)
Heaven and hell en odes zijn daar in de jaren 70 en 80 goede voorbeelen van.
Maar hij blijft een genie, vooral 1492 vind ik een wereld plaat van degene die je kocht

Odes van Irene Papas of zoiets, ja echt geweldige plaat, heb em nooit gedraaid omdat ik dacht dat ie slecht was, had em gewoon bij de rest van de Vangelis plaatjes staan voor de heb.

Meesterlijk vind ik ook zijn Blade Runner muziek uit de film, die weer niet op de sountrack lp staat, want das allemaal klassieke muziek.

Vangelis is de oorzakelijke reden van mijn start met synthesizers. Ondanks het feit dat hij er enkele puinhopen heeft tussenzitten (Beaubourg of Invisible Connections of nog een paar anderen), maakt hij toch in 95% van de gevallen supermuziek. Ik heb heel veel respect voor andere synthmannen, zoals Tangerine Dream, JMJ enz ... maar Vangelis is één van de weinigen die als sinds het begin erin slaagde om 'gevoel' in z'n muziek legde. In de tijd van Heaven & Hell en Albedo bestonden er nog zo goed als geen aanslaggevoelige synths, maar toch gebruikt hij volop dynamiek :okdan:

JMJ vind ik ook goed in Oxygene en vooral Equinox, maar alles wat daarna komt was een stuk minder. Iemand waarvan je weinig hoort, maar toch ook goed is, is Michael Garrison. Het betreft een Canadees die vrij luchtige muziek maakte ... dikwijls gebaseerd op bassequences op 1/8ste C1 C2 G1 of C1 G1 C2. ARP string, 2600 en AXXE zijn prominent aanwezig naast Minimoog en Polymoog. In the Regions of Sunreturn, Eclips en Prisms zijn geweldige LP's/CD's. Wat daarna komt is minder.

Maar er zijn nog zoveel anderen die knap werk leverden: Oliver Shanti, Tomita, Carlos, Mike Rowland, Emerson, Peter Bauman (ex Tangerine Dream) en zelfs Ivan Guelini die ooit een hitje in België scoorde met 'Winter Memories'.
... en dan vergeet ik er nog zoveel anderen ;)

:doei:

Back