Wat moet een laptop hebben voor Ableton?

Fokke

Ingeburgerd
Ik zou graag advies van jullie willen hebben over het aanschaffen van een
nieuwe labtop met Ableton Live 8. Wat voor een geluidskaart moet erin,
hoeveel geheugen? processor snelheid?
Wat is het ideale systeem?
Ik zoek wel een PC I'm afraid...ik was altijd Mac gewend maar ik ga toch overstag.
Elke tip is welkom.
Groeten.

een asio kaart, edirol,emu,motu you name it

en kijk even naar de specs die ableton vraagt. Meer CPU en geheugen is altijd beter.
ligt er aan wat je budget is.

sunny, een lees probleem? ;)

Hij schrijft toch dat ie juist van een mac afstapt? en dan noem jij de duurste die er is?

wel een mooi setje natuurlijk.

om enig grip te krijgen op gegeven materie,
vergelijk de specs op prof audio work stations op de websites van leveranciers
kan jou enige website geven maar ik weet niet of dit hier is toegestaan.
vergelijk niet te veel , anders kan het een chaos worden.
jij kan dan zelf zien waaraan een pooter moet voldoen.
probeer een keuze te maken en ga dan prijs vergelijking doen,
vergeet niet wie van de leveranciers de beste service leveren
mijn inziens belangrijk als jij eenmaal middenin een project zit,

kan evt een pm sturen als jij wil

Als je toch al een Mac hebt (hopelijk eentje met intel processor) dan installeer je toch gewoon Bootcamp en dan Windows? Hoop voor je dat je eerder aangekochte VST-plugins en andere softwarelicenties overdraagbaar naar Windows zijn anders moet je die ook allemaal opnieuw kopen...

Zo ideaal vind ik die APC trouwens ook niet, is wel erg gericht op een bepaalde manier van werken, echt een performance tool. Niks mis mee trouwens, maar ik zou hem niet direct aan iedereen aanbevelen.

Qua laptop doet een Sony VAIO of IBM/Lenovo zeker niet onder voor een Mac, maar hierboven wordt een goed punt gemaakt t.a.v. het overdragen van softwarelicenties.

Geluidskaarten zijn er natuurlijk ook in alle soorten en maten, maar wat voor jou het juiste model is hangt natuurlijk sterk af van je eisenpakket. Zo bleek ik na een aantal omzwervingen en probeersels op m'n laptop voldoende te hebben aan een Echo Indigo PCMCIA met 1 in en 1 out. Maar als het je enige muziek-computer is wil je misschien wat meer flexibiliteit en I/O mogelijkheden.

Bedankt
Het gaat om een PC, en een labtop zodat ie ook mee te nemen is voor opnames op verschillende locaties en voor Live gebruik.
ik dacht ook een een Sony VAIO, want MAC wordt het niet,

Bedankt voor de tips!
Het moet een labtop zijn omdat ik op verschillende locatie wil opnemen, en voor Live gebruik. Een MAC wordt het helaas niet (om verschillende redenen),
ik dacht ook aan een SONY VAIO en EMU (heeft die, bytheway, niet Ensoniq over genomen?) Ik hoopte eigenlijk stiekem dat er meer mensen eens waren over een ideaal pakket net als wat SynnyS meld, maar dan voor een PC?

MOTU ultralight, als controller light het eraan wat je wilt.
remote sl is mooi, 37 keys nog draagbaar.

maar je kan zoveel kiezen. ik denk dat je nog beter moet nadenken wat en hoeveel je allemaal wilt opnemen voordat je een geluidskaart kiest.

Wat voor een geluidskaart moet erin,
Die moet er niet in, die moet er aan. Firewire of USB, kijk wel eerst even of de chipset 't ondersteunt (bij FW).

Je geluidskaart kies je op basis van je budget en het benodigd aantal inputs en outputs. Zet dat eens eerst op een rij, zonder dat weet je niks en kunnen we je ook geen goed advies geven.

hoeveel geheugen? processor snelheid?
Wat is het ideale systeem?
Het ideale systeem is volgend jaar pas te koop, en als het volgend jaar is is het weer volgend jaar pas te koop.

Kies niet voor het allergruwelijk duurste, maar ga daar net onder zitten. Zo heb je het gros van de snelheid voor stukken minder kosten. Pak geen machine met een idioot dikke grafische kaart erin.

Bij een Vaio betaal je ook voor het merk en hoe dun/slick 'ie er uit ziet, dus dat lijkt me ook niet ideaal.

mcmick3rd schreef:
kan evt een pm sturen als jij wil

Dan gaat het nut van een forum een beetje verloren, denk je niet?

Is een shuttle PC dan niet iets voor je? Kun je in iedet geval voor een groot deel zelf de componenten samenstellen. Je redenen waarom je niet voor een Mac zou kiezen zijn? Of ontkenen je met je antwoord een oorlog hiero?

sunny, een lees probleem? ;)

Hij schrijft toch dat ie juist van een mac afstapt? en dan noem jij de duurste die er is?

wel een mooi setje natuurlijk.

ten eerste heb jij een leesprobleem want de naam is niet sunny maar SynnyS.
maar goed, de topic starter vraagt advies over het ideale systeem, vandaar mijn advies.

Wat ik overigens echt niet kan begrijpen (en ik wil helemaal geen oorlog ontketenen of een fanboy uithangen hoor) is dat de topicstarter mac is gewend en overstag wil gaan naar pc!

Over budget heeft hij het verder nog niet gehad, dat zou een valide argument zijn.

Maar come on, sta je liever op het podium met een aluminium laptop die doet wat ie moet doen en ook nog 's "in mijn ogen het het beste besturingssysteem draait wat er is"? of bijv met een plastic glimmende toshiba notebook met windows erop.....

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een heel actieve windows gebruiker, al jaaaren. Maar ik ben onlangs overgegaan op mac pro en ik zou nooit maar dan ook noooooooit meer terug willen switchen. Ik gebruik mijn windows bak nog wel voor bepaalde applicaties hoor, maar het idee om terug te switchen kan ik niet bij.

Ik ben dan ook zeer benieuwd wat zijn redenen hiervoor zijn.

SynnyS:luv:Mac

liever niet met zo'n plastic glimmende Toshiba nee, maar persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een Lenovo er dan wel weer mooi/degelijk uitzien.

Het is natuurlijk moeilijk om een specifieke setup aan te raden aangezien er zoveel keus is.
Qua specs zijn de meeste moderne laptops sowieso geschikt om Ableton te draaien met een behoorlijk aantal plugins. Sowieso natuurlijk een Core2Duo processor en 2 GB ram, alles wat daarboven zit is mooi meegenomen.
Als je een 14" laptop wilt, zoek er dan een met een schermresolutie van 1440*900. Bij een 15" zou je zelfs een 1680x1050 kunnen overwegen. Zo heb je lekker veel ruimte op je scherm (maar het wordt allemaal wel wat kleiner natuurlijk).

Over de Motu Ultralite als interface hoor ik veel goede dingen, maar is misschien wel overkill afhankelijk van wat je wilt doen. Je hebt het over opnames... hoeveel inputs ga je nodig hebben? Moet er ook midi op? Er zijn zo veel interfaces maar als je je wensen specifiek hebt maakt het de keuze al een stuk eenvoudiger.

Zonder een budgetindicatie is het sowieso erg moeilijk om een zinnig advies te geven. (maar dat is al eerder gezegd ;))

sjonge jong niet zo zuur ,Sunny is veel zonniger,en over dat MAC gedoe hij vermeld het expliciet.

Je wilt het geen OS war beginnen en je wilt geen fanboy zijn maar je doet het wel ;)

Je zou bv kunnen vragen waarom wil je over gaan naar pc.
Voor de rest lijkt de TS ook niet echt geinteresseerd, of wil er zelf niet al te veel over nadenken en wil gewoon een "instant-hit machine" wat niet bestaat natuurlijk. of dat is mijn indruk iig.

:doei:

betere specificaties voor labtop - Ableton

betere specificaties voor labtop - Ableton

Ik zal uitleggen waarom, helaas, PC. Omdat ik naast muziek maken ook andere dingen doe, zoals vormgeving. Ook al is MAC, mooier, stabieler, sneller (een PC wordt trager op ten duur vreemd), minder Virus gevoelig kortom MAC is gewoon COOL! Ik zeg helaas omdat er toch net makkelijker en vooral goedkoper Software voor de PC te krijgen is.
Maar laten we over die discussie ophouden, die is eindeloos.
Het budget is max 4.000 euro, de inputs: op zijn minst stereo in, meer is altijd goed.
ik denk USB. Het gaat er bij mij om dat ik ouwe opnames van DCC en DAT e.d. (dus een Analoog input) weer in Ableton kan bewerken, loops kan maken, misschien moet ik ook zoeits als Wavelab aanschaffen om het geluid te verbeteren. Heeft iemand ervaring met zoiets als ik? Iniedergeval bedankt alvast, met name King of snake, daar kan ik wat mee...ja, klopt ik ben een leek watbetrefd PC, maar goed nooit te oud om te leren.

4k? hm dat biedt perspectief!

ik zou persoonlijk voor een motu gaan, traveler of ultralite zoals ik al aangaf
dan zit je tussen de 550 en 750 euro voor je audio interface
usb zou ik dan niet doen, kies verstandig voor firewire.
ableton 8 kost je ook 600 euro (ervan uitgaande dat je die nog niet hebt)

dan rest je nog een ruime 2000 euro voor een laptop (macbook pro met windows erop??? hehe)

Ja daar heb je erg veel keus in natuurlijk...

Ram geheugen kost geen drol, dus gewoon 4GB erin (als je 32 bit windows gebuikt kan hij slechts 3,2GB gebruiken, bij een x64 versie een stuk meer)
Das ook even de vraag, want er is niet voor alle software x64 ondersteuning, alhoewel ik uit eigen ervaring weet dat de 64bit motu drivers vlekkeloos werken! Net als Ableton zelf.

Wavelab vind ik een heel fijn programma en is absoluut de moeite waard als je veel editing doet!

Qua CPU, intel, C2D of C2Q... ik weet zo 123 niet of deze er al zijn maar mocht je binnen je budget een mooie laptop tegenkomen met een Core i7 CPU, doen!

Check vooral voor je aankoop even wat voor firewire chipset erin zit, zelf nooit problemen mee gehad maar er schijnen chipsets te zijn die niet compatibel zijn met motu. alhoewel een pcmcia of expresscard firewire card ook niet al te duur is (paar 10tjes hooguit)

hebben dcc en dat recorders niet gewoon een digitale uitgang? dan kun je toch ook gewoon via sp/dif of toslink opnemen in ableton? dan zou ik niet een extra ad/da conversie er tussen gebruiken eerlijk gezegd...

ben benieuwd wat je keuze wordt! hou ons in ieder geval even op de hoogte!

ik zou voor de keuze van je geluidskaart goed nadenken wat je allemaal tegelijk wilt kunnen opnemen.

je kan wel een zooi ins en outs aanschaffen maar als je er maar enkele gaat gebruiken is dat zonde.

Dit is bijvoorbeeld een behoorlijke knaller! (2200 euro)

maar volgens mij is dit wel een beetje overkill, je zou met lagere specs ook al een heel eind komen.

Asus W90VP-UZ003K
CPU Type Intel Core 2 Duo Mobile T9400
Moederbord Chipset Intel X38
Geheugen Grootte 6GB
Geheugen Type DDR2 (SODIMM)
Video Chip Radeon HD4870
Verbinding (Video Uit) HDMI
Schermdiagonaal 18.4"
Schermresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Hardeschijf Grootte 640GB
Optische Drive Type Blu-Ray / DVD+/-RW Combo
Verbinding (USB/FW) eSATA, Firewire 400, 4x USB 2.0
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (LAN) LAN 1Gbps
Verbinding (Bluetooth) Bluetooth 2.1
Card Interface (laptop) Expresscard 54
Verbinding (overige) Modem
Laptop extra's Cardreader, Vingerafdruk scanner, Webcam
Besturingssysteem Windows Vista Home Premium (dat moet je er natuurlijk wel meteen afgooien, XP of win7 is een betere optie)

nou wil ik geen aantijgingen horen dat ik zelfs op windows gebied een OS WAR begin hahahaha

Back