Rip! A remix manifesto

er vanuit gaan dat de ander ook datgene doet wat voor t collectief t beste is is natuurlijk nogal een broos fundament voor een nieuwe wereld want al snel zal bewezen worden dat dat niet zo is..

zelf het beste doen voor het collectief en alle egocentrische akties van anderen accepteren en zien als hun lijden en mededogen tonen is de enige oplossing uiteraard..

alleen zo nieuw is dat niet :D daar is al s t een en ander over opgeschreven

Natuurlijk is het zo dat we de afgelopen decennia creatief gezien door deze handel alleen maar schlagers en schilderijen van huilende zigeunerinnetjes konden krijgen.

Creativiteit en culturele voortgang de nek omdraaien? Wat een BULLSHIT. De mensen achter deze docu willen gewoon hun "free rides" behouden, en somberen maar wat in de rondte. Mijns insziens is er niks mis met het systeem, en als iemand een idee van mij wil gebruiken, dan verwacht ik daar ook gewoon compensatie voor. Sowieso vind ik doorgaans het sampelen van andermans werk getuigen van creatieve armoede en culturele achteruitgang. Inspiratie is prima, grofweg jatten niet.

Het gaat enerzijds natuurlijk om de artiesten, die wat mij betreft helemaal niet per se een free ride hoeven te krijgen, maar nu nauwelijks bewegingsruimte hebben (denk aan een $ 500.000.000 claim voor een fluitsampeltje van een paar seconden). Ik vind het een beetje flauw om dan te suggereren dat sampleartiesten, die hun bestaansrecht al sinds de jaren 80 bewezen hebben, hun mpc'tjes dan maar weg moeten doen opdat de de News Corps en Walt Disneys van deze wereld verzekerd zijn van hun miljoenen.

Maar anderzijds moet je ook niet vergeten dat als jij de Free record shop of de Van Leest binnenwandelt er voor 100% voor jou is bepaald via zakelijke constructies welke nieuwe albums, welke greatest hits albums, welke 'indie pop' welke 'underground' er ligt. CD's Games en DVD's, posters en K3 broodtrommeltjes, er is niets dat er ligt 'on popular demand'. (een handjevol kleine platenzaakjes daargelaten die écht maar met heel veel moeite het hoofd boven water houden) Kwaliteit van het aanbod speelt in de marge misschien een rol, maar als je kijkt naar de ik-wil-popster-worden shows van de laatste tijd zie je dat men eerst iemand populair maakt, en daar vervolgens, je moet toch wat hebben om te kunnen verkopen, een cd'tje bij in elkaar flanst met formulepo(e)p.

En wij, de consumenten zijn al zo gemasseerd dat we het slikken voor zoete koek, we neuriën die liedjes mee, en ergens achter in ons hoofd knaagt er nog een stemmetje dat zegt er iets in de verkeerde volgorde is geschoten (in willekeurige volgorde: talent, uitstraling, geld, muziek)

En het allerabsurdste komt nog: op het moment dat je zegt, ik wil zelf bepalen wat ik luister, eigen hoofd als begrenzing ipv. je portemonnee of de keus van mannen in zakenpakken, wordt je als criminieel bestempeld. :maffia:

nee mensen zijn niet achterlijk, daarom is het niet nieuw. Maar dit is wat praktischer dan de aanpak van de dalai lama. Superrationeel denken. Kijk, in het geval van bv milieu, als china of vs al zouden beslissen om iets te doen is dat al beter voor alle 2.

Het draait nog steeds om, wat gun je de ander ipv jezelf. In onze westerse beleving is dat vrij weinig. In China al veeeeel meer.
Onder andere door verschil van ideeen/ verschil van verlichting.
Wij individuele ontplooien (Kant), Zij collectieve (Confucius).

maar wat dat concreet inhoudt is wat ik zeg dus uiteindelijk

hihi

mijn eerste daad in die richting is t vergeven van alle verantwoordelijken voor t zo SUPER LEKKER LATEN DRAAIEN van t forum

Ik zeg ook niet dat de marketing nu pas in de muziek industrie geintereseerd is. Marketing is rond de jaren 80 pas verschillende muziekstijlen gaan verzinnen om meer cd's en dergelijke te verkopen. Het hoogte punt is natuurlijk de boyband, alles gemaakt, geen talent.

Van zingen heb jij kennelijk weinig verstand, want als iets meteen opvalt binnen een band is het wel een slechte zanger. Zingen is veel moeilijker dan jij denkt dat het is. De reden dat idols heeft gekozen voor een zanger, heeft naar mijn idee meer te maken met het feit dat in veel bands de zanger tevens de leider is. De leider heeft daarbij een idolen status binnen de groep en de fans. Daarom wil je iemand hebben die kan zingen en dus dan ook de leidersrol inneemt. Daarnaast heeft iedere zanger, hoe slecht dan ook, een typisch eigen geluid en dat kan je verkopen. Een instrument daarentegen heeft dat niet en dan is het veel moeilijker om mensen warm te maken voor iemand die goed piano kan spelen. Tevens geeft zang binnen een nummer een blijk van herkenning bij het publiek, een instrument kan dit niet geven.

Hoe de huidige cultuur van de cultuur welke nog komen gaat verschilt, heeft te maken met het volgende.

In de huidige cultuur wordt uniekheid van een product/merk/dienst/artiest beschermd en geeft mensen de kans om daar profijt van te hebben. Het publiek heeft hierdoor duidelijkheid dat U2 klinkt als U2 en The Rolling Stones als de Rolling Stones.

Als de nieuwe cultuur deze berscherming weghaald en daarmee een soort pure vorm van de vrijemarkt toelaat. Zal iedereen dus kunnen klinken als U2 en heeft uniek zijn geen betekenis meer. Daarmee zullen de grote bedrijven dus nog meer macht krijgen aangezien zijn het geld hebben. En daarmee kunnen zijn het grote marketingbeleid voeren en jij niet.

Waarom zal dit niet volgens het idee van de docu gaan heeft te maken met een publiek dat gewoon weg niet wil nadenken over de keuze. Mensen zijn gemaks dieren en willen bij een groep horen. Daarom is het voor mensen handig om in hokjes te kunnen denken. Dit geeft structuur aan het leven en mogelijk ook zingeving. De gene welke in deze behoefde kan voorzien, wint. Dus zullen de platenmaatschappijen winnen aangezien zijn dicteren welke stijlen er zijn en daarmee dus ook structuur bieden.

Girl Talk, mix helemaal geen artiesten maar maakt zulke korte sampels dat deze eerder muzieknoten zijn dan nummers. En ja dan kun je inderdaad verschillende muziekstijlen mixen omdat deze ,binnen de westerse muziek, allemaal een of meerde van de 12 toonladders gebruiken. Een DJ daarentegen mix tracks aan elkaar maar laat deze ,in meer of mindere mate, in hun recht als arragement.

Kortom de maker en hoofdpersoon zijn precies dat gene wat zij verachten. En zijn daarmee alleen uit op eigen gewin door te proberen de wet naar hun zin aan te laten passen.

even reageren op het voorgaande
instrumentalisten kunnen ook een eigen geluid hebben
of had jimi dat niet? of jaco.... of marcus miller.. of of of of of

Bingo Yoozer. Maar dat nummer is bedoeld als parodie. Dan gelden andere regels. Het auteursrecht maakt daar een uitzondering voor. De muziek daarentegen is wel volledig van mijn hand, en daar gaat het in deze discussie over.

Ja, tuurlijk maar Jimi zong daarbij. Het was niet enkel het instrument.
Naar mijn beste weten is er binnen de huidige cultuur nog nooit een instrumentalist geweest welke de top 40, 50 of veel heeft gehaald.

Waarom zal dit niet volgens het idee van de docu gaan heeft te maken met een publiek dat gewoon weg niet wil nadenken over de keuze. Mensen zijn gemaks dieren en willen bij een groep horen. Daarom is het voor mensen handig om in hokjes te kunnen denken. Dit geeft structuur aan het leven en mogelijk ook zingeving. De gene welke in deze behoefde kan voorzien, wint. Dus zullen de platenmaatschappijen winnen aangezien zijn dicteren welke stijlen er zijn en daarmee dus ook structuur bieden.

Maar is dat hokjesgebeuren iets dat we zoveel mogelijk aan moeten moedigen? Nee toch?
Jij zou het liefst willen dat iedereen willoos in een hokje gaat zitten luisteren naar voorgekauwde middle of de road shit omdat we meer op koeien lijken dan op gorilla's. Hoe deprimerend, kop op hoor Jaguar-e

Ik zeg niet dat we het moeten bemoeidigen, maar ik probeer aan te geven dat het veel mensen gewoon weg niks uitmaakt. Als de muziek maar binnen hun belevingwereld past doet de rest er niet meer toe. Mensen veranderen namelijk niet gemakkelijk.

Dit hokjes denken bestaat natuurlijk al veel langer en is een van de manieren om de wereld te kunnen begrijpen.ordenen. Want muziek is ook een hokje, scheikunde, natuurkunde en wiskunde zijn allemaal hokjes, met daarbinnen nog meer hokjes.
Zonder deze verdeling kunnen wij mensen gewoon weg niet bevatten, wat de wereld is.

Daarom moet het een artiest niet uitmaken in welk hokje hij/zij wordt ingedeeld. Dit is eerder een uitting van waardering, kennelijk is er een publiek, dan dat het negatief is. Want men wil jouw muziek "begrijpen" en dus moet het in een hokje.
Dat hele idee dat de artiest niet in een hokje past, is wel leuk maar dat ga je toch niet tegenhouden. Het is dus naar mijn mening het denkpatroon van de mens.

volgens mij wordt het juist GEEN eenheids worst, nu is het eenheidsworst.

Nu klinkt alles wel als U2. Want U2 achtig verkoopt, of britney achtig verkoopt, of tiesto achtig verkoopt en als het niet verkocht wordt, dan kom het er niet.

Jij ziet het als hokjes, maar al die hokjes zijn aan elkaar gekoppeld, lopen door elkaar heen en vormen 1 geheel.

nummer 1 in de top 40: Lily was Here

Bingo Yoozer. Maar dat nummer is bedoeld als parodie.

Dan zou ik 't er even bij zetten voor het geval de DMCA op de deur gaat kloppen :P.

Ik zeg ook niet dat de marketing nu pas in de muziek industrie geintereseerd is.
Nee, maar het neppe en maakbare zit er al veel langer en dieper in dan je suggereert.

Van zingen heb jij kennelijk weinig verstand, want als iets meteen opvalt binnen een band is het wel een slechte zanger.
En daarom laat je het door andere mensen doen en lipsync je de boel. Je gaat nu uit van een traditionele band-structuur waarbij de zanger/frontman zelf het meeste werk er in steekt.

Zingen is veel moeilijker dan jij denkt dat het is.
Ik denk helemaal niet dat het makkelijk is; het is alleen datgeen wat het gros van de mensen denkt dat ze kunnen omdat de tegels nog niet gelijk van de badkamerwand afvallen.

De reden dat idols heeft gekozen voor een zanger, heeft naar mijn idee meer te maken met het feit dat in veel bands de zanger tevens de leider is.
De bands in Idols hebben geen ene moer te zeggen want het zijn gewoon sessiemuzikanten die per uur of per track betaald krijgen. Geen inspraak, niks; het is een (getalenteerde) barbiepop waar alleen nog de kop opgeplakt hoeft te worden.

Elke finale laat het zien; de zanger(es) staat ver naar voren en wordt beoordeeld, over de band wordt geen woord gerept. Ga me niet wijsmaken dat dit iets met een traditionele band te doen heeft, en dat weet het publiek net zo goed.

In de huidige cultuur wordt uniekheid van een product/merk/dienst/artiest beschermd en geeft mensen de kans om daar profijt van te hebben. Het publiek heeft hierdoor duidelijkheid dat U2 klinkt als U2 en The Rolling Stones als de Rolling Stones.
U2 is U2 omdat dat met koeieletters op de hoes staat. Evenals Madonna - maar probeer dat maar eens vast te pinnen. Madonna klinkt elk album niet als Madonna, en dat is het vernieuwende er aan.

ls de nieuwe cultuur deze berscherming weghaald en daarmee een soort pure vorm van de vrijemarkt toelaat. Zal iedereen dus kunnen klinken als U2 en heeft uniek zijn geen betekenis meer.
Iedereen kan al klinken als U2. Denk je niet dat er niet uitgebreid gepraat wordt over de setup, hun methodiek, en al dat? Het lastigste is het zangwerk - klink maar eens als Bono, maar voor de rest is het prima mogelijk om een track te maken waarvan mensen denken "verrek, da's U2 toch? Maar welke track in vredesnaam?" - en de heren advocaten en rechthebbenden kunnen niks er aan doen, omdat liedjes beschermd zijn, niet bepaalde stijlen muziek.

Het wordt pas een probleem als je verbatim hun liedjes gaat overnemen en dan claimt dat jij de schrijver bent.

Daarmee zullen de grote bedrijven dus nog meer macht krijgen aangezien zijn het geld hebben.
Het is heel makkelijk om die macht te stoppen, maar de jonge, hongerige artiesten tekenen maar wat graag hun rechten weg. Alles wat je nodig hebt is iemand die "nee, verrek maar, voldoe maar verdomme eens aan mijn voorwaarden" zegt, en grotere artiesten zijn door schade en schande wijs geworden (of niet) en hebben hun eigen maatschappij met hun eigen voorwaarden, en veel meer een slag om de arm.

Girl Talk, mix helemaal geen artiesten maar maakt zulke korte sampels dat deze eerder muzieknoten zijn dan nummers.
Ooit een track van die gast geluisterd?

En dan nog, heeft er ooit iemand DJ Shadow voor op de vingers getikt? Helemaal niet, dat was juist innovatie ten top.

grote geniale muzikanten maken toch wel unieke shit.. of het nou in een hoje te douwen is of niet, of ze t nou deels jatten of niet.. als iemand goed is is t toch uitgesproken wat ie doet en is dat jatten helemaal geen issue
als je jouw track baseert op een loopje van een andere track en je maakt het niet eigen en douwt er alleen een 13 in een dozijn beat onder dan ben je toch een trieste zak..
zowiezo snap ik de behoefte om op een sound van een ander te leunen niet.. dan voel je je toch de hele tijd een lul als je die track aan het maken bent of niet dan HEE

Klopt, en daar krijg je dan voor 20 jaar een patent op. Ga met je gitaar in de achtertuin zitten, gebruik akkoorden die iedereen al eens gebruikt heeft, verzin er een melodie bij die 3 tonen van een laddertje daar gebruikt, 5 van een ander laddertje (beiden al eerder toegepast), en hop, je hebt vrijwel een eeuw bescherming. En dan steek je er nog niet eens miljoenen aan research-geld in.

Beetje scheef, niet?

Ja, best wel...
Maar we hebben het hier over het 1-op-1 samplen van artiesten. (Girl Talk)
Waarbij je dus niet alleen de accoorden gebruikt maar ook het (specifieke) geluid van een artiest.
Voor alle duidelijkheid: ik vind dat dat moet kunnen en dat de macht van de platenmaatschappijen verleden tijd is/zou moeten zijn.
Maar ik vind het anders worden als je geld gaat verdienen met het gebruiken van werk van anderen zonder dat daar iets tegenover staat.
En...laten we niet vergeten dat er ook (kleine) labels zijn die echt voor de muziek gaan en er vaak absoluut niet rijk van worden. (Al mogen ze dat van mij best)

.... Maar bv Radiohead wel, tjek wat daar gebeurd is! Dat is echt geen armoede.
.....

Tja, als je toch zakken vol geld verdient, mag je ook wel eens wat terug doen voor je fans.

(PS. Ik houd van Radiohead)

Ja, best wel...
Maar we hebben het hier over het 1-op-1 samplen van artiesten. (Girl Talk)
Waarbij je dus niet alleen de accoorden gebruikt maar ook het (specifieke) geluid van een artiest.
Voor alle duidelijkheid: ik vind dat dat moet kunnen en dat de macht van de platenmaatschappijen verleden tijd is/zou moeten zijn.
Maar ik vind het anders worden als je geld gaat verdienen met het gebruiken van werk van anderen zonder dat daar iets tegenover staat.
En...laten we niet vergeten dat er ook (kleine) labels zijn die echt voor de muziek gaan en er vaak absoluut niet rijk van worden. (Al mogen ze dat van mij best)

AMEN !!! Als ik met muziek maken een minimum inkomen zou kunnen verdienen mogen "ze" van mij alles gratis hebben.

ow wacht ... gratis + inkomen ... eh .... uitkering ?

This film is released under a CC-BY-NC licence. This means anyone can copy, distribute and use the movie for any non-commercial purposes. The movie is made by the Canadian Eye Steel Film.

http://www.mininova.org/tor/2693725 (daar heb ik hem vandaan). 1,3 gb avi

door de technologie verandert de beleving van cultuur
met girltalk niet beter vind ik
als men samplen omarmd had waren ze nu niet uitgeluld
het propageren van volkskunst in deze docu is waar het
heen gaat en ik word daar niet blij van
op andere blogs zegt men dat er voor art betaald moet
blijven worden anders is geen meer geld voor
dus geen nieuwe muziek
gelul want ik maak op eigen kosten al jaren art
maar jullie horen dat niet en zo zijn er velen
als jongelui geen vergezichten meer horen
blijft er niet meer over als de hokjes
en die verschillen dan ook niet wezelijk van elkaar
andere opmerking was dat deze generatie niet werkelijk de
drive heeft om wat anders te doen dan dansen
en dus niet echt iets kan/wil veranderen
als je alles gratis wil dan ook geen ifoon of ipoot
en andere dingen waarmee ze je een poot uitdraaien

brought to you by technosoul media
*D

@Yoozer

"Nee, maar het neppe en maakbare zit er al veel langer en dieper in dan je suggereert."
Sorry maar ik heb dit al gesugereerd(de nieuwe cultuur is maakbaar/nep), jij stelt nu dat de huidige cultuur als volledig nep is. Heb je daar sluitend bewijs van?.

Idols:
Ik heb het nooit over band structuur gehad met Idols, ik heb het over de leidersrol. Iederen wil namelijk leiden, maar slechts een paar procent kan dit ook werkelijk. De leidersrol verkoopt en het instrument verkoopt niet. Mensen, het publiek, willen zich kunnen identificeren met muziek en daarom wil je alleen zangers. Waarom denk je dat vooral de nadruk op Bono binnen U2 wordt gelegd. De overige bandleden staan lang niet zo veel in de picture.

Klinken als:
Betreffende klinken als U2, daarmee dus doelend op het volledig jatten van uitvoering als wel de nummers. En zelfs maddona heeft een specifieke sound welke voor alle nummers typerend is, naast de sound van haar eigen stem. Als verder wordt gekeken ben ik overtuigd dat de nummers qua arrangement zelfs veel op elkaar lijken. Dus wordt toegestaan alles te gebruiken heeft het geen zin om uniek te zijn. Dit wordt de eenheidsworst, en dat is het nu dus niet. Dit is mening en geen hard bewijs. Want ga nou niet vertellen dat Britney Spears dus ook klinkt als Jay-Z.

Nee zeggen:
Dat nee zeggen is helemaal niet makkelijk, dat kan niemand. Iedereen is te corumperen, de een wat sneller dan de ander. Feit blijft dat je als individu nergens in de wereld komt. De mens blijft een groepsdier en heeft dit nodig om te overleven. Als jij nu gaat beweren dat dit niet zo is, ga maar eens na hoeveel mensen werk hebben moeten verrichten om jouw eten op tafel te krijgen.

Niemand kan alleen iets bereiken, of je nu gebruik maakt van een platenmaatschappij, collega's, vrienden en/of familie. Hoe dan ook heb je mensen nodig om ergens te komen.

Back