[Track] Rain in August - Dub

Kat Yidaki

Musician
Hallo allemaal,

Ik heb een dub-reggae nummer gemaakt genaamd "Rain in August". Ik ben geen
echte dub producer, maar wilde toch eens iets maken als eerbetoon aan mijn
favoriete dub-artiest: Augustus Pablo

Je kunt de track hier vinden.

Veel plezier :D

Kat Yidaki, vette track!

Ik vind het alleen zonde dat je de eerste tijd continu een flame ofzo? over de snare gooit, dat maakt de sound een beetje weinig natuurlijk. Daarna doe je dit neit meer en begint het pas echt te grooven. Verder vind ik de trekharmonica die v a 1.38 in de break erin komt geweldig, doet me denken aan verschillende tracks op Kung fu meets the dragon van Lee scratch perry. Ook dat je zoveel details en variatie erin gooit is erg indrukwekkend. Heb je hier nou lang op zitten broeien?
Matoi
ps Ik zit op mn werk te luisteren met een superverbinding, als ik thuis wat sneller internet had, had ik m gedownload en bewaard, hij verdient namelijk zeker weten multiple luisterbeurten, en o ja ik zou zeggen maak nog een stel van die dub brouwsels, is een welkome afwisseling!

Origineel geplaatst door matoi
Kat Yidaki, vette track!

Ik vind het alleen zonde dat je de eerste tijd continu een flame ofzo? over de snare gooit, dat maakt de sound een beetje weinig natuurlijk. Daarna doe je dit neit meer en begint het pas echt te grooven. Verder vind ik de trekharmonica die v a 1.38 in de break erin komt geweldig, doet me denken aan verschillende tracks op Kung fu meets the dragon van Lee scratch perry. Ook dat je zoveel details en variatie erin gooit is erg indrukwekkend. Heb je hier nou lang op zitten broeien?
Matoi
ps Ik zit op mn werk te luisteren met een superverbinding, als ik thuis wat sneller internet had, had ik m gedownload en bewaard, hij verdient namelijk zeker weten multiple luisterbeurten, en o ja ik zou zeggen maak nog een stel van die dub brouwsels, is een welkome afwisseling!

Dank je... ik ben zelf verbaasd dat het zo aardig is gelukt, want ik luister wel
vaker naar dub, maar ben er nooit eerder aan begonnen. Die 'trekharmonica'
is een Hohner Melodica... een blaasinstrument dat ook werd gebruikt door de meester
Augustus Pablo zelf! Die melodica heb ik gewoon live ingespeeld, net als de
basgitaar.

Dat effect over die snare is typisch dub (of tenminste, dat dacht ik).

Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik ga zeker nog wat meer in deze richiting
maken... het is heel erg leuk om te doen :walker:

OH YEAH!

Dit is lekker! Heel mooi gespeeld en een lekker baslijntje ook :P
Ga zo door, ik wil meer...

Arv

Echt heel knap hoor. Petje af. Een mooie groove die wat mij betreft nog wel iets meer slepender kan hoor. Maar tsjonge wat een lekkere drums.

De mix is ook erg goed misschien is iets minder strak ook wel OK zodat je meer dynamiek overhoud. Denk wel dat het al met al een aardig projectje was geweest.

Origineel geplaatst door fuse
Echt heel knap hoor. Petje af. Een mooie groove die wat mij betreft nog wel iets meer slepender kan hoor. Maar tsjonge wat een lekkere drums.

De mix is ook erg goed misschien is iets minder strak ook wel OK zodat je meer dynamiek overhoud. Denk wel dat het al met al een aardig projectje was geweest.

Ik had inderdaad wat issues met de mix vanwege de bas en de midden-frequenties, die uiteindelijk nogal heftig uitpakten. Ik heb ook gehoord dat de track op mindere systemen (zoals PC speakers) niet al te geweldig klinkt. Ik heb geen idee hoe ik moet masteren voor dat soort systemen en of dat bij dit nummer wel zo verstandig is.

Wowie! Geweldig. Geen kritiek, want het is heel helder gemixed, maar ik hoor wat clipping op die strings, op het einde. Misschien is het ook erg breed gemixed, maar ik luister nu door een goeie koptelefoon. Maar wat een lekkere muziek!

YesS!!!
Weinig meer aan de voorgaande lovende woorden toe te voegen!! Echt goed!
Ik heb laatst nog een "nieuwe" vinyl elpee van Augustus Pablo gekocht, hele leuke vrolijke/relaxte muziek!

Een paar zeik puntjes misschien; ga op zoek naar een echte Dub-fill-in i.p.v. die (roland) steeldrum, die je bijv bij 5:33 hoort. Alle andere geluiden klinken als een hele band, op dat plastic-soundje na dan.

Meer dub-echo's op het slag-gitaartje misschien??

euj

lekker chill

Maar iets met de snare zit me ook niet helemaal lekker en dat is dat er op elke "1" ook een snare zit....kan persoonlijk zijn

maar verder leuk :)

Origineel geplaatst door Pjotr G

Maar iets met de snare zit me ook niet helemaal lekker en dat is dat er op elke "1" ook een snare zit....kan persoonlijk zijn

De drums en de gitaar spelen in het begin en einde in dubbel tempo.. Dus de beat zit
inderdaad op de 2 en 4 als je normaal gaat tellen, maar op de 3 in double-time.
Dat is een oude truuk van bands als The Upsetters... en ook Jimmy Cliff deed
dit vaak. Er wordt onder reggae-puristen wel vaker gedebatteerd of dit wel
'legitiem' is, maar ik vond het wel lekker klinken zo.

lekker man die melodica! :) (jammer dat ze nog aardig prijzig zijn ik zou zelf graag nog zo'n ding hebben)

Origineel geplaatst door plastic_zak
lekker man die melodica! :) (jammer dat ze nog aardig prijzig zijn ik zou zelf graag nog zo'n ding hebben)

volgens mij valt dat wel mee, ik heb een bas en een gewone hohner melodica... eentje heb ik op www.gratisoptehalen.nl gevonden en de andere voor 20 euri op marktplaats. vet instrument!

augusto roelz trouwens! :peukie:

gratis op te halen.nl? die site ga ik even checken:) ik had ze op het internet voor rond de 60 euro gezien :confused:

Origineel geplaatst door plastic_zak
gratis op te halen.nl? die site ga ik even checken:) ik had ze op het internet voor rond de 60 euro gezien :confused:

Een speelgoed-melodicaatje wordt wel eens weggegeven... of je kunt
het voor 50 cent kopen op de markt. Ik gebruikte een Hohner melodica van rond
de 70 euro... ook niet superduur, maar het is zeker geen speelgoed.

Natuurlijk zegt dat niet veel... je kunt veel lol hebben met speelgoed-instrumenten.
Zo'n goedkoop melodicaatje klinkt vaak lekker dun en een beetje vals, wat ook
wel weer z'n charmes heeft ;)

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Een speelgoed-melodicaatje wordt wel eens weggegeven... of je kunt
het voor 50 cent kopen op de markt. Ik gebruikte een Hohner melodica van rond
de 70 euro... ook niet superduur, maar het is zeker geen speelgoed.

Natuurlijk zegt dat niet veel... je kunt veel lol hebben met speelgoed-instrumenten.
Zo'n goedkoop melodicaatje klinkt vaak lekker dun en een beetje vals, wat ook
wel weer z'n charmes heeft ;)

Augustus Pablo, welke melodica gebruikt hij eigenlijk? Altijd al willen weten..

R

Origineel geplaatst door Arv
Augustus Pablo, welke melodica gebruikt hij eigenlijk? Altijd al willen weten..

R

Een Hohner, want je had toendertijd geen andere merken... en heel waarschijnlijk
een tenor versie, te horen aan de wat diepere klank. Zo een heb ik dus ook. Ik gebruik
hem de laatste tijd niet zoveel meer, want ik heb al in tijden geen dub meer gemaakt.
Verder moet ik ook een wat betere manier vinden om hem op te nemen.

Eej rasta-man, klinkt lekker hoor... :peukie:

de echte dub-sfeer zit er goed in, nice work!!
een opgeknipt rasta-vocaltje met een flinke tape-delay zou er ook nog wel bij kunnen..

Ennuh... een melodica blijft een geweldig instrument, ik heb zelf ook een Hohner!
Ik neem hem trouwens meestal op met m'n Rode NT1.... waar heb jij hem mee opgenomen?

EDIT: ik zie nu pas dat dit eigenlijk al een hele oude thread is.. nahja.... who carez ;)

Ik heb één woord: Geweldig!
Klinkt absoluut erg lekker, erg natuurlijke klanken en klinkt een beetje freestyle.

Doet me hier en daar een beetje denken aan Dr. Alimantado en aan Creation Rebel (psychotic jonkanoo). Doe nog maar meer van dit soort tracks....!!!!

Groetjes van Rudo

hey, ouwe tread is dit :) Nummer had ik nog niet eerder beluisterd geloof ik, want dan had ik het vast onthouden :okdan: Lekker hoor.

Super nummer, net als overigens bijna al je andere nummers :halleluja
Heb je al eens iets uitgebracht ofzo?

Back