reverb op afzonderlijke instrumenten --> natuurlijk ?

Keybern

Ouwe rot
een vraag die miss ook onder mixers / mixtechnieken past:

wat vinden jullie van effecten op de afzonderlijke instrumenten/synths binnen 1 mix. Ik heb het dan vooral over reverb.
Komt dat nog 'natuurlijk' over ? Eén instrument kan toch nooit een andere reverb hebben dan een ander instrument in dezelfde ruimte? (ze kunnen zich op een andere plek bevinden maar dan nog)

Is het niet beter om reverb op de afzonderlijke instrumenten te verwijderen en opnieuw toe te passen op het gemixte signaal ?

Wel dmv verschillende reverbs op elk kanaal kan je de geluiden meer 'plaatsen' in een virtueel veld. Zo geef je diepte en ruimte aan je individuele klanken.

Als je een denkt aan een opstelling als een orkest of een 'band' dan hebben de muzikanten ook een unieke plaats in de ruimte. Je kan met verschillende reverbs dit proberen na te bootsen, al is de meest natuurlijke weergave niet altijd de beste muzikale oplossing.

Bijvoorbeeld, zelf mix ik vaak met 3 tot 4 reverbs; een korte 'donkere' sound die centraal gepanned is (dichtbije sounds), nog een korte, maar heldere sound die lichtjes gepanned is (wat meer afstand), en dan nog 2 lange(re) sounds en dan nog vaak een spring reverb.
Ook als je wat met panning en modulatie aan de slag gaat kan je echt veel beweging en ruimte suggereren.

Dit varieert allemaal erg per nummer/track en experimenteren met verschillende opstellingen is de boodschap. Soms voldoet een enkele reverb, soms zijn het er wel 4 of 5.

Is het niet beter om reverb op de afzonderlijke instrumenten te verwijderen en opnieuw toe te passen op het gemixte signaal ?

Ja, dat is beter. En als je bedoelt dat het beter is je synths te tracken zonder reverb dan is dat helemaal zo. Maar de belangrijktste regel is dat er geen regels zijn en dat alles mag en niks moet. Zolang het goed klinkt is het goed / beter. Ja tog.

Als je alles droog tracked dan ben je reverbtechnisch gewoon enorm flexibel in de eindmix. Zo heeft een mix bij mij altijd wel minimaal 2 verschillende reverbs.. meestal meer. Ik speel ook veel met de pannings op de sends etc. Leuk onderwerp voor een groot aantal pagina's dit!

Bijvoorbeeld, zelf mix ik vaak met 3 tot 4 reverbs; een korte 'donkere' sound die centraal gepanned is (dichtbije sounds), nog een korte, maar heldere sound die lichtjes gepanned is.

Jij doet het zo. Ik doe het dus iets anders, ik gebruik een stereo reverb die zelf altijd in het midden staat en vervolgens gebruik ik de panning op de sends voor L R plaatsing..

als je heel subtiel werkt met verschillende reverbs, dan kan je hele mooie dingen krijgen qua ruimte en diepte. Bij elk instrument en klank, en ook functie binnen een mix kan een andere reverb. alleen dan wel heel subtiel gebruikt, anders wordt het een bad vol ellende ...! Gebruik ook juist heel verschillende verbs en instellingen. dan gaan ze elkaar tenminste niet in de weg zitten.

zoiezo zijn de instellingen ook heel belangrijk van een verb:
geen pre-delay (first reflections) geeft meteen een badje van verb aan de klank. dit maakt vaak de attack ook zachter en onduidelijker.
een truuk is om de galm net zo lang te laten klinken als het geluid zelf. geen pre-delay en galmstaart net zo lang als klank zelf. dat geeft een hoop meer frequenties en dergelijke aan het geluid. en maakt het dus vetter. let op dry/wet balance!
Pre-delay instellen is soms noodzakelijk om het geluid juist te scheiden van de galm, zodat de klank en attack duidelijk blijft. dit vooral ook bij zang en eventueel drums. wat helpt is de pre-delay in te stellen op een zoveelste van de beat. BPM = 90? 60.000/90=666,66 mS. dus neem bijvoorbeeld een pre-delay van 66,66 mS. dan loopt het strakker in de mix.

Drums in een bak met galm is een leuk effect, maar bijvoorbeeld hele korte room-achtige verb maakt drums heel ruimtelijk en vetter zonder de drums echt in de weg te zitten. haal wel het laag wat weg, anders krijg je door de bassdrum een vieze modder-boem in het laag..dat geldt voor alle bas en lage instrumenten en klanken...

je kan ook veel bereiken met panning...gitaar links en dan de galm meer rechts..en dat soort rare truukjes...en laat bijvoorbeeld maar een klein frequentie bandje door van de verb. maakt het dunnern en minder zwaar...

zang kan zowel hele subtiele als volle galm gebruiken. hangt van het nummer enzo af.
een korte galm werkt bijna als een voicedoubling.....een hele lange galm met subtiele lange echo erbij geeft een stem juist weer iets goddelijks ruimtelijks... (ofzoiets..)

als je de instrumenten die het echt kunnen gebruiken, heel subtiel galm geeft, dan kan je altijd nog over de hele mix een stereo mooie warme subtiele galm zetten die alles aan elkaar lijmt in de ruimte....wel het laag van de galm weer weghalen..anders krijg je een hoop modder in je bassen!

vaak klinkt galm het mooiste als je hem qua dry/wet balance net zo instelt dat ie niet opvalt...net zo als compressie enzovvoort....

ok, ik improviseerde maar wat...ik hoop dat je er wat aan hebt..

galm wel/ niet op bass en kick heeft ook te maken met de mix en muziekstijl.

als je een garage rockband mix wilt maken, dan is het wel mooi en het meest natuurlijk om de hele drumkit met dezelfde galm (korte warme room ofzoiets) te mixen...en dan wel het laag van de galm temperen met een een laag af filter ofzo....

dan zit wel het hoog van de bassdrum in de galm, maar niet het laag, wat tot lage modder leid...

Ik gebruik in principe drie reverbs per nummer:
- Eén voor drums
- Eén voor instrumenten
- Eén voor vocalen

Daarvoor gebruik ik drie sendbussen. Ik kan dus per instrument de mixverhouding van het reverbsignaal regelen.

Soms gebruik ik nog een extra reverb op een track, maar dan als effect.

In de drums draai ik ook een beetje reverb op de bassdrum. De reverb stel ik zo af dat alles onder 400 Hrtz niet galmt. Daardoor krijgt alleen de midknal galm (en dan ook vrij weinig).

Ik gebruik verder panning en delayinstellingen voor plaatsing zie post in vorig draadje:

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1113843&postcount=15

wauw, dat zijn al mooie reacties. Bedankt mannen!

Er valt blijkbaar een heel boek over te schrijven.

Ik stelde me de vraag omdat ik een aantal softsynth bezit waarvan de meeste presets voorzien zijn van een mooie galm / reverb. En op zich klinken die echt heerlijk, maar vallen me uiteindelijk wel moeilijk te mixen.

Wat kan je precies bereiken met een springreverb ? Echt een veer-geluid zoals bijvoorbeeld bij een snaarinstrument ?

Laatst gewijzigd:
dat vind ik inderdaad altijd erg vervelend. die preset galm altijd en overal uit elke moderne synth/ module.....meestal is het een hall-verb....en vaak best HARD!

wat ik al schreef: juist de instellingen van een galm zijn ook heel belangrijk per geluid en instrument.
zomaar een preset galm pakken (meestal is dat hall) en de dry/wet balance kiezen is niet genoeg om galm subtiel te laten klinken...

wat een goede oefening is, is misschien een drumstel-loop van een aardige grooove te kiezen. en daar dan verschillende reverbs op te zetten. en vooral luisteren wat er gebeurd als je de pre-delay, galmlengte (galmstaart), dry/wet balance en de EQ veranderd.
Later kan je dit ook op een zanglijn proberen....

een veergalm is oorspronkelijk een mechanisch opgewekte galm met een grove metalen klank. zit standaard in gitaarversterkers......het heeft voooral een bepaalde eigen klank. een beetje een metalen hall-reverb ofzo..ik gebruik het al lang niet meer...

op gitaar helemaal perfect voor een oude vintage rock n roll klank...verder moet je er maar mee experimenteren! net zo als met al die andere galmmmmmmmmmmmennnn!

Back