MFB-502 drumcomputer

hij klinkt best wel vet, werkt best wel handig, mooi klein met veel knopjes, kost bijna niks - leuke drumcomputer. jammer dat ie niet fatsoenlijk in de maat meeloopt.
dat is in ieder geval mijn ervaring: heb 3 exemplaren geprobeerd, alle drie hetzelfde probleem. het gekke is dat ie eerder klinkt dan de master... misschien is het een probleem van de nieuwe lading 502'tjes of zo, heb er andere 502 bezitters nooit over gehoord.

503

503

al iemand ervaring met de 503?
pros/cons?
ik lees op sequencer.de-forum dat t z'n manko's heeft qua programmering.

ok, ik heb een 2e hands 502 gevonden en realtime editten is wel degelijk mogelijk, je kan met een druk op de knop in rec-mode zitten en dan kun je ook gewoon van rythm switchen, plus het aantal stappen is ook te veranderen van alles tussen 1 en 32.m, plus zeer tof rond oldschool geluid.

tnx.
zo ongeveer, de zogenaamde "cyclon" (cyclodon) is gewoon een doepfer pocket control.
maar ik snap de camouflage mixup.

Ik hoor nog maar pas van de MFB 503 en heb de demo beluisterd. Klinkt echt gaaf! Net wat ik zoek eigenlijk, ik hou niet echt van samples en programmeer liever zelf. En de prijs zit zeker goed.

Maar wat zijn nu de verschillen tussen de 502 en 503? De 503 kost €268 op Thoman.de, de 502 €177 (is al helemaal geen geld meer).

kijk op mfberlin.de zou ik zeggen.
de 503 heeft iig een display waarin je door n menu kan gaan, bij de 502 is alles hands on, maar ook wel veel knopcombinaties zoals bij mfb vaak is.
uiteindelijk zijn er ook meer parameters te veranderen bij de 503.
de 503 kun je ook extremer veranderen, de 502 blijft altijd wollig klinken.

MFB-502

MFB-502

Ik heb ook een 502 en eigenlijk ben ik er niet heel erg tevreden mee. Het geluid is op zich wel ok, een heel eigen karakter dat hier en daar erg lo-fi kan klinken. De mijne is echter erg instabiel; als ie een minuut of 10 aanstaat, reageert ie niet meer goed en vallen er gewoon geluiden weg. Daarbij maakt het ook niet uit of ik hem via MIDI aanstuur of de interne sequencer gebruik. Her in der kom je in forums opvallend veel soortgelijke problemen tegen, hoewel ik nu zogauw geen linkje meer kon vinden.

Nadeel vind ik ook de outputs; dat zijn allemaal vrij gammele 2.5mm aansluitingen, 4 mono en 1 stereo. De instrumenten die geen eigen mono uitgang hebben, zijn heel irritant keihard links en rechts gepanned op de stereo uitgang terwijl andere weer in het midden gepanned zijn. Echt fatsoenlijk uitmixen kun je hem daardoor dan ook niet. Omdat ik te lui was om zelf kabels te maken, was ik bovendien nog eens meer dan de helft van de kosten van de 502 kwijt aan kabels:stupidQua gewicht klopt die prijs dan wel weer, want de 502 weegt minder dan 1 goeie kabel, waardoor hij nogal moeite heeft met braaf op zijn plekkie te blijven liggen8o)

Er is ook iets niet helemaal handig met de impedantie ofzo (kan ook iets heel anders zijn); als je hem naast "normale" instrumenten in een mengpaneel prikt, is het geluid van de 502 - in ieder geval bij mij - een slappe brei.

Voor de liefhebbers heb ik nog wat foto's van de internals bijgevoegd. Ik gok dat de DA-convertor chips die je daarop ziet voor de MIDI-aansturing en de sequencer zijn, hij zou immers analoog moeten zijn:D

Attachments

• mfb502-1.jpg
    mfb502-1.jpg
    190,2 KB · Bekeken: 135
  • mfb502-2.jpg
    mfb502-2.jpg
    136,8 KB · Bekeken: 125
  • mfb502-3.jpg
    mfb502-3.jpg
    137 KB · Bekeken: 122
  • mfb502-4.jpg
    mfb502-4.jpg
    150,8 KB · Bekeken: 126
de mfb 502 is 100% analoog. het geluid komt uit een VCO. hij wordt ook de poormans 808 genoemd. maar het is meer ritmebox geluid wat je krijgt(vind ik altijd erg tof). maar als je er een analoge lowpass filter achter hangt dan wordt het eng. de 503 heeft bekken en handclap samples, dus minder analoog dan de 502.

ik heb een 502 besteld via thomann.de maar heb nu al voor de derde keer een defecte drumcomputer gekregen. bij alledrie die ik gekregen heb, deden 1 of 2 van de instrumenten het niet..
en het was niet dezelfde die ze me stuurden aan de serienummers te zien.

doe nu een laatste poging om een werkende krijgen anders gewoon geld terug en toch maar een ander bakkie zoeken.. jammer want ik vind m erg tof verder.

zou dus goed kunnen zoals al gesuggereerd werd dat er in de latere serienummers flink wat foutjes zitten..

iemand meer ervaring met dit soort problemen bij de 502 (en heeft de 503 die ook?)

Ja ik had/heb ook problemen met die 502, VEEL ruis bij sommige instrumenten, basdrum die niet meer afsterft dus altijd een lage bas toon door alles heen, krakende potmeters, sequencer loopt niet gelijk (voor) wanneer gesynct... (maar hier was een opslossing voor, weet alleen even niet hoe je dat noemt, door ergens in een maat, voor hij weer bij stap 1 is, de master sequencer handmatig weer naar het begin te laten springen.. Dan liep de 502 ineens wel gelijk).

Dit alles wel nadat ie zo'n jaar niet meer gebruikt was.. behalve dat sync probleem dan, dat heeft ie altijd gehad. Goedkoop spul gewoon.

Maar toch wel aardig leuke sounds, behalve de clap en cymbal dan.. die vond ik echt waardeloos..

De interne sequencer van de mijne doet het ook niet meer. Had achteraf gezien beter kunnen doorsparen voor een Vermona.

Jammer dit sluit voor mij uit dat ik ooit een 502 ga kopen want de geluiden vind ik erg tof. Ga misschien toch ook maar voor een vermona mk III. En laat'm door m'n TR-505 aansturen. Jammer hoor

Ik vermoed dat de Vermona ook veel verder gaat qua manipulatie van de geluiden. De 502 is erg beperkt hierin.

Back