TR-808 kapot, gloeiende zekering ?!?

elektrovolt

compuphonic
gisteren tijdens een optreden begon mijn tr-808 raar te doen. alle lampjes knipperden en vielen soms uit. er kwam ook geen elkel geluid uit.

nu heb ik hem net opengemaakt, en als ik hem aanzet gloeit de zekering F2 op.
alle zekeringen zijn goed, de trafo lijkt me ook in orde, geen kortsluiting in de kabel of naar de massa...

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. naar een reparateur brengen doe ik liever niet.

Het lijkt me erg moeilijk hem zelf te herstellen als je er niet voldoende verstand van hebt.
Als je het toch zelf probeert loop je het risico dat je 808 helemaal niet meer te redden is.
Volgens mij is het dan toch verstandiger hem bij iemand aan te bieden die ervaring heeft met dit soort problemen.

Je gaat ook niet het ziekenhuis bellen om te vragen hoe je zelf de blinde darm moet verwijderen uit je broertjes buik. Toch ?

ik heb er wel een beetje verstand van, en ik weet ook wanneer ik moet stoppen als ik het niet meer snap ;)

het lijkt mij een kortsluiting ergens in de voeding... misschien dat er iemand is die een soortgelijk probleem heeft meegemaakt ?

Die zekering die gloeit, is die nog niet doorgebrand? Dat is wat vreemd. Als je die eens vervangt?

alle zekeringen heb ik net vervangen, ook al zijn ze gewoon goed. de gloeiende zekering geleidt ook nog, maar heb hem voor de zekerheid al weggegooid. de nieuwe zekering op die plaats doet doodleuk hetzelfde.

Er zit ergens een soort sluiting waardoor de zekering (F2) nog net niet stuk gaat.
Dit kan van alles zijn.
Misschien een gelijkrichter die van de leg is. Voor hetzelfde geld is er ergens een opamp of iets dergelijks zodanig stuk dat deze precies genoeg stroom trekt dat de zekering gaat opgloeien zonder door te branden.

tja haal misschien eerst maar eens het voedingsprintje los van de rest, en kijk eens of de zekering dan nog gloeit, dan weet je al waar te beginnen.

je hebt ook dit nodig natuurlijk

tja haal misschien eerst maar eens het voedingsprintje los van de rest, en kijk eens of de zekering dan nog gloeit, dan weet je al waar te beginnen.

goed idee, de zekering gloeit alleen als de rest is aangesloten. dus het probleem zou best eens dieper in het apparaat kunnen zitten. van de week ga ik eens verder kijken wat ik er mee ga beginnen. een voeding repareren kan ik best, maar nu het wat onduidelijker wordt kan ik beter iemand anders inschakelen. maar de hierboven genoemde reparateur sla ik maar over...

sorry, was wat kort door de bocht. niks persoonlijks, ik doelde op zijn wachttijden.

deze 808 komt nog bij jou vandaan, Wiseguy :)

Goed werk heeft tijd nodig ;) komt ie van mij af ? ojee daar heb je het al :)

sorry, was wat kort door de bocht. niks persoonlijks, ik doelde op zijn wachttijden.

deze 808 komt nog bij jou vandaan, Wiseguy :)

inmiddels via PB met Boemstjak contact gehad, en hij bevestigde mijn vermoeden: een kapotte 7805 spanningsregelaar. kostte nog geen euro en hij werkt weer !

in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

jup, maar even afkloppen, ik hoop dat hij het vol blijft houden. als hij weer raar gaat doen gaat hij echt uit logeren bij een dokter.

CPU-tje geeft zelfde idioterie, lijkt op een storing die ik had met een Prophet 5 die midden in een productie helemaal op tilt ging.

Er zit nu een CPU (Z80 oudste type) in uit een -jawel- Philips P2000T homecomputer.
Een Z80 A kan niet i.v.m. andere busfrequentie.

Dus Prophet en andere klassiekers eigenaars...... 80's Homecomputers hamsteren! (heb ik gelukkig jaren geleden gedaan), want die dingen zitten vol halfgeleiders die identiek zijn aan onze klassieke grootheden.

Kijk daarom vind ik Synthforum nu net fijn.
Dit soort verhalen doen deugd.

;-)

Back