Maar nog een keertje over dat programma gebaseerd op toekomstige muziektheorie.
Je zegt een melodie wordt gedragen door een akkoord progressie.
Ja dat kan bij een melodie het geval zijn, en dat is een van de voorbeelden hoe je zo'n programma kunt gebruiken als compositie hulp.
Je voert een melodie in, of maakt met behulp van zo'n programma een melodie.
En vervolgens zal zo'n programma je passende akkoord progressies kunnen geven bij die melodie (dit is trouwens iets wat nu al gedeeltelijk kan, zit zelfs (in meest minimale vorm) in microsoft songsmith wat ik eerder noemde)
Wat ik verder eigenlijk bedoel is dat een groot gedeelte van hoe onze hersenen muziek interpreteren (dan bedoel ik dus juist niet het culturele gedeelte, maar het tonale/harmonische gedeelte) naar mijn idee veel beter (zelfs perfect hopenlijk) te omschrijven is in wiskunde / algoritmes etc dan het tot nu toe is beschreven in hedendaagse muziektheorie / harmonieleer / contrapunt.
Dus dat stukje "muziekaliteit" zou dat programma dan feilloos beheersen.
Je kunt niet zomaar wat toetsen spelen op bijv een piano en verwachten dat deze bij elkaar klinken en muziekaal tonaal iets vertellen of kloppen.
Een programma / theorie die je perfect zegt hoe de tonale / harmonische kant van muziek in elkaar zit en wat de echte regels zijn zou toch geweldig zijn (ja dit is een complex verhaal uiteraard en ritme en tijd spelen ook een grote rol hierin)
Dus als je wilt zal je zo'n programma een melodie kunnen geven en dan zonder zelf verder een NOOT te schrijven maar door wel zelf veel andere instellingen / opties te geven / structuur te bepalen (nader te bepalen "compositie synthese funties") een fuga ervan maken in de stijl van bach bijv.
Of iets compleet nieuws. etc.
Als voorbeeld:
Vroeger programmeerde men direct in eentjes en nulletjes, daarna in hex, daarna in C ofzo?
En tegenwoordig maak je een programma in visual C++ met veel groter gemak en kun je veel betere programmas maken doordat je niet elk eentje en nulletje hoeft te schrijven. Ondoenlijk voor bijv een grote game.
Ik denk dat het met muziek uiteindelijk ook die kant op zal gaan.
Niet meer elk nootje zelf schrijven maar wel controle over heel veel aspecten van de compositie.
Zat toevallig ook net te kijken naar demos van een nieuwe string sample library. LA Scoring Strings.
Hele coole script automatie voor expressie.
Zou echt boeel werk zijn om al die controllers zelfs te programmeren in bijv sonar of finale.
Waarom moet dat nog wel grotendeels zo zijn met noten / compositie?
Dat moet zo door gebrekkige muziektheorie waardoor men nog geen goede programmas kan schrijven die daar op de juiste manieren mee helpen.
Verder zei nog iemand dat zo'n programma alleen eruit kan gooien wat je erin stopt.
Dat is per definitie al niet kloppend volgens mij want als je ergens 1 tabel met getal 0 tot 9 in stopt en wat algoritmes kun je bijv een rekenmachine maken

Net zoiets met dit, je stopt er niet een paar harmonieen in, je stopt er de basis van muziek in en er kan alle muziek uitkomen.
En verder niet alleen westerse muziek, maar ook turkse, arabische etc en harmonieen / klanken nog nooit gehoord / bedacht door mensen.
Je kunt er muziek mee analyseren etc etc etc.
Maja ik zie eindeloze mogenlijkheden, wees vrij om die niet te zien.
Toekomst zal het uitwijzen

Iig vind ik het idee dat muziekaliteit alleen aan de menselijke hersenen voorbehouden is niet kloppen.
Een groot gedeelte van muziek is wiskunde.
Dit zag pythagoras al, en het gros van wat wordt geleerd op conservatorium is op niks anders gebaseerd (het is alleen bij lange na niet toerijkend en ver genoeg uitgewerkt)
En ik hoop dat deze wiskunde nog in mijn leven uitgewerkt wordt (en nog mooier zou zijn als ik daar een klein beetje aan kan bijdragen

)