Onbekende Toonladders, en akkoorden

Ah nee nooit gezegd dat je muziektheorie nodig hebt om deugdelijke muziek te maken.
Je kunt hele goeie muziek maken met alleen ritme, of met alleen geluidsontwerp.
Sja, dan wordt "goed", wel weer een subjectief woord..
Alleen een bepaalde kant van muziek is geholpen met muziektheorie en die vervolgens niet te letterlijk te nemen naar mijn idee (als je nieuwe muziek wilt maken tenminste) en er flink over nadenken.
...bepaalde kant? Welke kant? En wat is "nieuwe" muziek?
Verder zijn we idd in het westen gewend geraakt aan gelijkzwevend.
Maar ik wil zelf geen muziek maken voor alleen het westen, en er zijn trouwens hele werelddelen die westerse muziek slecht vinden klinken juist door de gelijkzwevende stemming.
OK, maar dan had je dat persoonlijk aspect moeten verduidelijken. Nu kwam je over als een kruisridder te paard en te vuur en te zwaard voor de reine stemming en het leek me wel duidelijk dat een ieder hier zoiets heeft van "mja...ok......"...
Maja nogmaals.
Jij vind dus dat niemand naar het conservatorium hoeft of een muziektheorieboekje open te slaan?
HAHAHAHAHA!!! Nu verwar je me denk ik met een andere poster... Niemand "moet" naar een conversatorium, wat mij betreft - maar ik vind het wel een bijzonder waardevol instituut, waar je een rugzak vol professionele bagage meekrijgt - als je dat wilt. En IEDEREEN is gebaat bij het openslaan van een muziektheorieboekje - met name degenen die serieus aan de slag willen met muziek en niet een paar samples willen ccp-en.
Enige wat ik zeg is dat het nog veel beter kan dan op dit moment op het conservatorium wordt geleerd.
Er zijn hier en daar vacatures. Dit is je kans!!
Als ik een arpeggiator had beschreven voor hij bestond had je dan ook gezegd onzin?
Nee, want een arpeggiator doet niks meer of minder dan akkoorden afspelen die jij hem voorkauwt. Niet al te moeilijk, dus.
Want ik beschrijf eigenlijk een soort super arpeggiator / computer assisted composition.
Waarom zou dit slecht zijn?
Als je een super arpeggiator synoniem geeft met computer assisted composition, dan vergelijk je toch echt verschillende dingen, naar mijn smaak. Als er ooit een proggie komt dat je "helpt" bij het componeren, zou mijn vraag zijn: waarmee dan?
Edit: en of je Just Intonation nu mooi vind klinken of niet, het is de tonale structuur van de muziek, en is belangrijk sowieso vanuit muziektheoretisch standpunt.
Oh zeker, en dat heb ik nooit ontkend. Ik vind het idd niet mooi. En met mij vele anderen. De meesten. Dus.

Als je een super arpeggiator synoniem geeft met computer assisted composition, dan vergelijk je toch echt verschillende dingen, naar mijn smaak. Als er ooit een proggie komt dat je "helpt" bij het componeren, zou mijn vraag zijn: waarmee dan?

Je hebt ook al veel autochord programmas, en heel veel algorithmische compositie software.
Zelfs http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/songsmith/
Alleen allemaal niet zo geweldig.

Maar stel je nu een programma voor dat je een melodie geeft, en dat programma geeft je dan opties om die te harmonieseren, en counterpoints, en zinnige variaties op ritme etc, en dat je dan een hele grote rijkdom hebt aan zeer muziekale structuren en met die structuren kunt spelen en schuiven en componeren en automatisch kunt herarrangeren op een manier die muzikaal logish is en heel snel en makkelijk gaat.
Zo'n programma zou naar mijn idee mogenlijk maken om zonder muziektheoretische kennis stukken in de stijl van bach of beethoven te componeren, of jazz, of nieuwe stijlen etc.
Ahh lang verhaal om uit te leggen de mogenlijkheden die ik zie. Laat staan de mogenlijkheden die anderen zien en zouden kunnen maken zou de tonale en structurele kant van muziek duidelijker zijn en beter onder te brengen in wiskunde.

Is dat dan niet een soort superuitgebreide versie van Magix Music Maker? Vanuit theoretisch en technisch oogpunt vast heel interessant, maar zou je dit zelf nog onder het kopje 'creativiteit' scharen?

Is dat dan niet een soort superuitgebreide versie van Magix Music Maker? Vanuit theoretisch en technisch oogpunt vast heel interessant, maar zou je dit zelf nog onder het kopje 'creativiteit' scharen?

Ja.
Maar hangt ervanaf hoe je het gebruikt of je het creatief mag noemen.
Maar het lijkt me dat het ook juist nieuwe deuren in creatieviteit zou openen.

Nieuwe deuren? In welk opzicht dan? Bij zo'n programma kan er toch slecht uitkomen wat er ritmisch en harmonisch ingestopt (ingeprogrammeerd) wordt?

Niet dat de output zinloos zou zijn, maar ik zie niet hoe dat vernieuwend zou kunnen zijn, behalve wat de techniek betreft. Laat staan een verbetering van wat er al is.

Je hebt ook al veel autochord programmas, en heel veel algorithmische compositie software.
Zelfs http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/songsmith/
Alleen allemaal niet zo geweldig.

Maar stel je nu een programma voor dat je een melodie geeft, en dat programma geeft je dan opties om die te harmonieseren, en counterpoints, en zinnige variaties op ritme etc, en dat je dan een hele grote rijkdom hebt aan zeer muziekale structuren en met die structuren kunt spelen en schuiven en componeren en automatisch kunt herarrangeren op een manier die muzikaal logish is en heel snel en makkelijk gaat.
Zo'n programma zou naar mijn idee mogenlijk maken om zonder muziektheoretische kennis stukken in de stijl van bach of beethoven te componeren, of jazz, of nieuwe stijlen etc.
Ahh lang verhaal om uit te leggen de mogenlijkheden die ik zie. Laat staan de mogenlijkheden die anderen zien en zouden kunnen maken zou de tonale en structurele kant van muziek duidelijker zijn en beter onder te brengen in wiskunde.
Jammer dat je op driekwart van mijn reactie niet ingaat, maar goed...

Ik stel me een programma voor dat je een melodie geeft...... (stelt zich dat voor.....) :stupid

Maar, maar...... Een melodie geven?!? Maar dat is toch voorwaar niet makkelijk?!? Een goede melodie wordt toch gedragen door akkoordprogressies, komt ergens vandaan, gaat ergens naar toe?!? Voor het maken van een melodie is toch muzikaliteit nodig?? Wat kan jouw deus ex machina dan wat ik niet kan? WAAROM HEEFT DE WERELD ZO'N PROGRAMMA NODIG?!?!?!??!??
Als je een melodie, een echt goede melodie kan maken, heb je dat programma toch niet nodig?!? En als je dat NIET kan, maak je toch sowieso geen muziek waar überhaupt (met excuus voor al dat Duits...) een hond op zit te wachten?!?
Voor het "beter" verzinnen van akkoordprogressies? Voor verschillende stijltjes? (Waarom moet ik nou ineens denken aan die Roland begeleidingsautomaten, horror der horrors....)

Kortom.. Ik neem jouw utopia met een korrel zout. :doei:

muziek is een vrij directe uiting van de menselijke geest...
ik heb het te doen met lui die denken dat de wereld uit 1en en 0en bestaat

[edit]je kan met 1en en 0en iets wat is duiden, maar de 1en en 0en kunnen het niet zijn[/edit]

... ik heb het te doen met lui die denken dat de wereld uit 1en en 0en bestaat

[edit]je kan met 1en en 0en iets wat is duiden, maar de 1en en 0en kunnen het niet zijn[/edit]
Simpel...
De wereld is er wel, de wereld is er niet, de wereld is er wel, de wereld is etc...

Wout

Er was toch een filosoof die zei dat de mens sowieso niks nieuws kan bedenken omdat je niks uit je hersens kan halen wat er niet eerst ingestopt is,
simpel gezegd dan :)

je kan een canvas doek kopen, of iedereen kan schilderen van ravensburger

las gisteren een leuk artikel over waarom een melodie als vrolijk of treurig wordt ervaren.....

Wel tragisch hoe weer een bruikbare muziektheorie draad om zeep geholpen wordt door semi-interessant gelul in de ruimte. Die robin stelt ergens rond post 10 nog een tegenvraag, maar dat wordt al volledig over het hoofd gezien door de horde betweters die elkaar iedere keer weer proberen te overtreffen in ieder topic over geluidstheorie *:D

Het is denk ik ook gewoon een te moeilijke vraag voor de heren theoretici hier, anders werd de vraag ook niet genegeerd, die volgens mij gewoon op het volgende neer komt:

Hoe bepaal ik dan de basnoot als ik alleen een melodie gespeeld heb?

* Ik zeg niet dat de discussie niet boeiend was maar het heeft natuurlijk geen k*nt meer te maken met het onderwerp 8o

Er was toch een filosoof die zei dat de mens sowieso niks nieuws kan bedenken omdat je niks uit je hersens kan halen wat er niet eerst ingestopt is,
simpel gezegd dan :)

je kan een canvas doek kopen, of iedereen kan schilderen van ravensburger

las gisteren een leuk artikel over waarom een melodie als vrolijk of treurig wordt ervaren.....

stel jezelf eens een boom voor of zo
das dan toch een unieke vorm die je daar maakt :)
je maakt met jouw hersenen nieuwe verbindingen tussen de dingen die erin gestopt zijn

ik vind trouwens tot nu toe al het gewauwel on-topic

Jammer dat je op driekwart van mijn reactie niet ingaat, maar goed...

Ik stel me een programma voor dat je een melodie geeft...... (stelt zich dat voor.....) :stupid

Maar, maar...... Een melodie geven?!? Maar dat is toch voorwaar niet makkelijk?!? Een goede melodie wordt toch gedragen door akkoordprogressies, komt ergens vandaan, gaat ergens naar toe?!? Voor het maken van een melodie is toch muzikaliteit nodig?? Wat kan jouw deus ex machina dan wat ik niet kan? WAAROM HEEFT DE WERELD ZO'N PROGRAMMA NODIG?!?!?!??!??
Als je een melodie, een echt goede melodie kan maken, heb je dat programma toch niet nodig?!? En als je dat NIET kan, maak je toch sowieso geen muziek waar überhaupt (met excuus voor al dat Duits...) een hond op zit te wachten?!?
Voor het "beter" verzinnen van akkoordprogressies? Voor verschillende stijltjes? (Waarom moet ik nou ineens denken aan die Roland begeleidingsautomaten, horror der horrors....)

Kortom.. Ik neem jouw utopia met een korrel zout. :doei:

Hoi Hans,
Sorry dat ik niet overal op in ging maar ik ben lui met schrijfwerk :)
Had geloof ik ook niet zoveel nieuws te zeggen.

Maar nog een keertje over dat programma gebaseerd op toekomstige muziektheorie.
Je zegt een melodie wordt gedragen door een akkoord progressie.
Ja dat kan bij een melodie het geval zijn, en dat is een van de voorbeelden hoe je zo'n programma kunt gebruiken als compositie hulp.
Je voert een melodie in, of maakt met behulp van zo'n programma een melodie.
En vervolgens zal zo'n programma je passende akkoord progressies kunnen geven bij die melodie (dit is trouwens iets wat nu al gedeeltelijk kan, zit zelfs (in meest minimale vorm) in microsoft songsmith wat ik eerder noemde)

Wat ik verder eigenlijk bedoel is dat een groot gedeelte van hoe onze hersenen muziek interpreteren (dan bedoel ik dus juist niet het culturele gedeelte, maar het tonale/harmonische gedeelte) naar mijn idee veel beter (zelfs perfect hopenlijk) te omschrijven is in wiskunde / algoritmes etc dan het tot nu toe is beschreven in hedendaagse muziektheorie / harmonieleer / contrapunt.
Dus dat stukje "muziekaliteit" zou dat programma dan feilloos beheersen.
Je kunt niet zomaar wat toetsen spelen op bijv een piano en verwachten dat deze bij elkaar klinken en muziekaal tonaal iets vertellen of kloppen.
Een programma / theorie die je perfect zegt hoe de tonale / harmonische kant van muziek in elkaar zit en wat de echte regels zijn zou toch geweldig zijn (ja dit is een complex verhaal uiteraard en ritme en tijd spelen ook een grote rol hierin)
Dus als je wilt zal je zo'n programma een melodie kunnen geven en dan zonder zelf verder een NOOT te schrijven maar door wel zelf veel andere instellingen / opties te geven / structuur te bepalen (nader te bepalen "compositie synthese funties") een fuga ervan maken in de stijl van bach bijv.
Of iets compleet nieuws. etc.

Als voorbeeld:
Vroeger programmeerde men direct in eentjes en nulletjes, daarna in hex, daarna in C ofzo?
En tegenwoordig maak je een programma in visual C++ met veel groter gemak en kun je veel betere programmas maken doordat je niet elk eentje en nulletje hoeft te schrijven. Ondoenlijk voor bijv een grote game.
Ik denk dat het met muziek uiteindelijk ook die kant op zal gaan.
Niet meer elk nootje zelf schrijven maar wel controle over heel veel aspecten van de compositie.

Zat toevallig ook net te kijken naar demos van een nieuwe string sample library. LA Scoring Strings.
Hele coole script automatie voor expressie.
Zou echt boeel werk zijn om al die controllers zelfs te programmeren in bijv sonar of finale.
Waarom moet dat nog wel grotendeels zo zijn met noten / compositie?
Dat moet zo door gebrekkige muziektheorie waardoor men nog geen goede programmas kan schrijven die daar op de juiste manieren mee helpen.

Verder zei nog iemand dat zo'n programma alleen eruit kan gooien wat je erin stopt.
Dat is per definitie al niet kloppend volgens mij want als je ergens 1 tabel met getal 0 tot 9 in stopt en wat algoritmes kun je bijv een rekenmachine maken :)
Net zoiets met dit, je stopt er niet een paar harmonieen in, je stopt er de basis van muziek in en er kan alle muziek uitkomen.
En verder niet alleen westerse muziek, maar ook turkse, arabische etc en harmonieen / klanken nog nooit gehoord / bedacht door mensen.
Je kunt er muziek mee analyseren etc etc etc.

Maja ik zie eindeloze mogenlijkheden, wees vrij om die niet te zien.
Toekomst zal het uitwijzen :)
Iig vind ik het idee dat muziekaliteit alleen aan de menselijke hersenen voorbehouden is niet kloppen.
Een groot gedeelte van muziek is wiskunde.
Dit zag pythagoras al, en het gros van wat wordt geleerd op conservatorium is op niks anders gebaseerd (het is alleen bij lange na niet toerijkend en ver genoeg uitgewerkt)
En ik hoop dat deze wiskunde nog in mijn leven uitgewerkt wordt (en nog mooier zou zijn als ik daar een klein beetje aan kan bijdragen :) )

... Iig vind ik het idee dat muziekaliteit alleen aan de menselijke hersenen voorbehouden is niet kloppen. ...
Op straffe van een reprimande, want ik heb niet de hele thread gelezen, dus ik kan iemand anders herhalen...

Muziek is inderdaad geen zuivere hersenfunctie, maar wel een aspect van de menselijke geest, of misschien van de ziel, als dat hetzelfde is.

Allereerst zou ik het onderscheid willen maken tussen muziek en muzikaliteit.
Het eerste begrip is op vele manieren beschreven zoals “geordend geluid” en dergelijke, hier niet zo erg belangrijk. Het tweede begrip is het geestelijk vermogen om muziek te kunnen waarnemen, te beoordelen op esthetische aspecten en in de hoogste graad deze gegevens te kunnen produceren. Er zijn muzikale en onmuzikale mensen in verschillende gradaties.

Het is al lang mogelijk aspecten van het menselijk brein in een computer in te voeren. Het schaakspel is een voorbeeld, zodat heden ten dage een snelle computer zelfs met gemak van de huidige wereldkampioen wint. So what? Het geeft alleen aan waarom een aantal jaren geleden de home computers in mijn straat in het midden van de nacht aan het hossen waren en zongen: “We are the champions!”, maar vals… Ik dacht nog: “Nou, die moeten op dat vlak nog veel leren…” Ik droom te veel als ik zwaar tafel :)

Een auto kan 100 meter veel sneller afleggen dan een mens, maar heeft dat het eind van de 100 meter op de Olympische Spelen betekend?

Maakt een specht met z’n geroffel muziek?
Ik vind van wel, de specht echter niet… Die denkt aan lekkere specht wijfjes!

Je mag je afvragen of de muziek in de natuur bestaat en de mens dit slechts kan ervaren.
Een zonsondergang is een gegeven. De mens kan daarvan genieten. Is die schoonheid nu universeel of bestaat zij slechts in de menselijke geest?
Bestaat de wiskunde in de natuur of slechts in de mens?

Een merel kent geen theorie voor zijn gefluit, maar andere merels hebben er toch een ervaring bij, op zeker!

Leve de muziekcomputer!
Wie ooit wel eens een noodle op een modulaire synth heeft gemaakt, die heeft misschien ervaren hoe saai random eigenlijk is.
De mens is de enige die muzikaliteit bezit en zich daarvan bewust is!

Wout

Laatst gewijzigd:
Nog even een Off-Topic die On-Topic is: alles kan in een computer ingevoerd worden, zelfs de Nederlandse taal. Dat is zelfs gebeurd! Waarom staan er dan op dit SynthForum zo veel taalfouten? :D

Wout

Maar nog een keertje over dat programma gebaseerd op toekomstige muziektheorie.
Ja dat kan bij een melodie het geval zijn, en dat is een van de voorbeelden hoe je zo'n programma kunt gebruiken als compositie hulp.
En vervolgens zal zo'n programma je passende akkoord progressies kunnen geven bij die melodie (dit is trouwens iets wat nu al gedeeltelijk kan, zit zelfs (in meest minimale vorm) in microsoft songsmith wat ik eerder noemde)

Wat ik verder eigenlijk bedoel is dat een groot gedeelte van hoe onze hersenen muziek interpreteren (dan bedoel ik dus juist niet het culturele gedeelte, maar het tonale/harmonische gedeelte) naar mijn idee veel beter (zelfs perfect hopenlijk) te omschrijven is in wiskunde / algoritmes etc dan het tot nu toe is beschreven in hedendaagse muziektheorie / harmonieleer / contrapunt.
Je kunt niet zomaar wat toetsen spelen op bijv een piano en verwachten dat deze bij elkaar klinken en muziekaal tonaal iets vertellen of kloppen.
Een programma / theorie die je perfect zegt hoe de tonale / harmonische kant van muziek in elkaar zit en wat de echte regels zijn zou toch geweldig zijn (ja dit is een complex verhaal uiteraard en ritme en tijd spelen ook een grote rol hierin)
Dus als je wilt zal je zo'n programma een melodie kunnen geven en dan zonder zelf verder een NOOT te schrijven maar door wel zelf veel andere instellingen / opties te geven / structuur te bepalen (nader te bepalen "compositie synthese funties") een fuga ervan maken in de stijl van bach bijv.

Als voorbeeld:
Vroeger programmeerde men direct in eentjes en nulletjes, daarna in hex, daarna in C ofzo?
En tegenwoordig maak je een programma in visual C++ met veel groter gemak en kun je veel betere programmas maken doordat je niet elk eentje en nulletje hoeft te schrijven. Ondoenlijk voor bijv een grote game.
Niet meer elk nootje zelf schrijven maar wel controle over heel veel aspecten van de compositie.

Zat toevallig ook net te kijken naar demos van een nieuwe string sample library. LA Scoring Strings.
Zou echt boeel werk zijn om al die controllers zelfs te programmeren in bijv sonar of finale.
Dat moet zo door gebrekkige muziektheorie waardoor men nog geen goede programmas kan schrijven die daar op de juiste manieren mee helpen.

Verder zei nog iemand dat zo'n programma alleen eruit kan gooien wat je erin stopt.
Dat is per definitie al niet kloppend volgens mij want als je ergens 1 tabel met getal 0 tot 9 in stopt en wat algoritmes kun je bijv een rekenmachine maken :)
Net zoiets met dit, je stopt er niet een paar harmonieen in, je stopt er de basis van muziek in en er kan alle muziek uitkomen.
En verder niet alleen westerse muziek, maar ook turkse, arabische etc en harmonieen / klanken nog nooit gehoord / bedacht door mensen.

Iig vind ik het idee dat muziekaliteit alleen aan de menselijke hersenen voorbehouden is niet kloppen.
Dit zag pythagoras al, en het gros van wat wordt geleerd op conservatorium is op niks anders gebaseerd (het is alleen bij lange na niet toerijkend en ver genoeg uitgewerkt)
En ik hoop dat deze wiskunde nog in mijn leven uitgewerkt wordt (en nog mooier zou zijn als ik daar een klein beetje aan kan bijdragen :) )

Waarom krijg ik zoveel weerstand, negatieve kriebels, gaan m'n haren recht overeind staan en draait m'n maag zich om als ik deze post lees?
Ik ben ook geschoold, heb me daarnaast puur uit interesse ook nog ingelezen en tijdens reizen verdiept in andere culturen, hun muziek, gebruikmaken van klanken, scales, anders dan onze 'westerse'...dit met local muzikanten en dan kom je erachter JUIST hoe dingen als culturele, traditionele, sociale aspecten e.d. onlosmakelijk verbonden zijn met de uiteindelijk muziek. En theorie en droge kennis altijd slechts, net als hier overigens op enkele stromingen na misschien, en alleen een middel is om het klinkende resultaat, wat wij ervaren als het muziekstuk/compositie/track/song/groove, te bereiken.
In de definitie van muziek hoort ook nog als ik mij niet vergis dat de geluiden en stiltes bewust moeten zijn gemaakt om muziek te maken. Dus alleen tonen, klanken e.d. op zichzelf staand is geen muziek, ook al is de basis waarom het programma het zou maken logica, vaste gegevens enz...

...Allereerst zou ik het onderscheid willen maken tussen muziek en muzikaliteit. Het eerste begrip is op vele manieren beschreven zoals “geordend geluid” en dergelijke, hier niet zo erg belangrijk. Het tweede begrip is het geestelijk vermogen om muziek te kunnen waarnemen, te beoordelen op esthetische aspecten en in de hoogste graad deze gegevens te kunnen produceren. Er zijn muzikale en onmuzikale mensen in verschillende gradaties.

Het is al lang mogelijk aspecten van het menselijk brein in een computer in te voeren. Het schaakspel is een voorbeeld, zodat heden ten dage een snelle computer zelfs met gemak van de huidige wereldkampioen wint. So what? Het geeft alleen aan waarom een aantal jaren geleden de home computers in mijn straat in het midden van de nacht aan het hossen waren en zongen: “We are the champions!”, maar vals… Ik dacht nog: “Nou, die moeten op dat vlak nog veel leren…” Ik droom te veel als ik zwaar tafel :)
Dat het schaakspel naar een computerprogramma kan worden vertaald is overigens geen wonder. Het is per slot van rekening niets meer dan een probleem dat kan worden opgelost aan de hand van bepaalde algoritmen. Een computer kan misschien wel "muziek" genereren aan de hand van algoritmen, maar de vraag blijft: is die muziek dan ook muzikaal????
Wie ooit wel eens een noodle op een modulaire synth heeft gemaakt, die heeft misschien ervaren hoe saai random eigenlijk is.
De mens is de enige die muzikaliteit bezit en zich daarvan bewust is!

Waarom krijg ik zoveel weerstand, negatieve kriebels, gaan m'n haren recht overeind staan en draait m'n maag zich om als ik deze post lees?
Ik ben ook geschoold, heb me daarnaast puur uit interesse ook nog ingelezen en tijdens reizen verdiept in andere culturen, hun muziek, gebruikmaken van klanken, scales, anders dan onze 'westerse'...dit met local muzikanten en dan kom je erachter JUIST hoe dingen als culturele, traditionele, sociale aspecten e.d. onlosmakelijk verbonden zijn met de uiteindelijk muziek. En theorie en droge kennis altijd slechts, net als hier overigens op enkele stromingen na misschien, en alleen een middel is om het klinkende resultaat, wat wij ervaren als het muziekstuk/compositie/track/song/groove, te bereiken.
In de definitie van muziek hoort ook nog als ik mij niet vergis dat de geluiden en stiltes bewust moeten zijn gemaakt om muziek te maken. Dus alleen tonen, klanken e.d. op zichzelf staand is geen muziek, ook al is de basis waarom het programma het zou maken logica, vaste gegevens enz...
Juist. Het gaat dus om de ziel van de muziek, om esthetica, om het opwekken van emoties zoals ontroering, blijdschap, opwinding, lachen, noem maar op. Een computer mag de algoritmen gevoerd krijgen, maar dat wil nog niet zeggen dat het boertje mooi is.

Je mist het punt van mijn reactie VOLLEDIG.

Nogmaals: als ik muzikaal genoeg ben om zelfstandig een goede melodie te scheppen, zou ik dan ook niet de vaardigheid hebben die te laten dragen door de juiste/beste akkoordprogressie? En door een muzikaal gebruik van rust en ritme? Als ik dus muzikaal zó vaardig ben (en daar heb ik misschien wel geen conservatoriumstudie muziektheorie voor nodig, maar het zou wellicht best handig zijn als ik die wél zou hebben gehad...) dat ik een melodie kan maken, dan volgt daaruit dat ik ZELF die akkoordprogressies kan verzinnen en je programma dus ook niet nodig heb... Niet eens zou WILLEN gebruiken.
Als voorbeeld:
Je gebruikt de meest slechte vergelijking die je maar had kunnen verzinnen, maar hij past wel heel goed in je denkstijl. Hoe kun je nu de progressie in computerprogrammatalen (eerste tot vierde of vijfde generatie) nu vergelijken met het "vergemakkelijken" van componeren? Compositie (en - let wel - ik heb het niet alleen over klassieke muziek!) is niet van A naar B gaan met gebruikmaking van een paar algoritmische regels of met behulp van een paar controllers; het is het resultaat van een creatief proces, gestuurd door een eindeloos aantal overwegingen, beelden, sentimenten. Wiskundig inzicht komt véél later om de hoek. Natuurlijk ontken ik niet dat sommige muziek gekenmerkt wordt door strakke structuren en gebruikmaking van regels (sommige muziek van Bach, Steve Reich, Klaus Schulze (??)), maar het overgrote deel van de muziek komt recht uit het hart.
Componisten lossen dat op met slechts één woord in de partituur, waarna de musici dat gewoon spelen...

Zoals iemand al opmerkte: er liggen werelden tussen muziek en muzikaliteit. Jij gebruikt ze vrij door elkaar heen. Totdat je snapt wat muzikaliteit inhoudt, zul je mijn argumenten niet begrijpen.

Een tiental jaren geleden heb ik eens een stuk voor drie synthesizers en een computer geschreven en uitgevoerd. (Natuurlijk was de wereld première ook gelijk de enige uivoering :))

Het thema was de relatie tussen ad random aangeboden elementen en het menselijk ingrijpen daarin. Het heette ‘Moebius Ring’ en er waren drie partituren in de vorm van zo'n ring uitgevoerd en ieder van de drie uitvoerenden kon op een willekeurige plaats op de oppervlakte van de ring beginnen en de loop verplaatsen in een vrij gekozen tempo. De symbolen gaven verschillende activiteiten aan, waarbij vooral de Program Change belangrijk was.

De muzikanten bespeelden allen een Yamaha SY77, die een bank met zelf gemaakte geluiden bevatte hoofdzakelijk noodles. De computer genereerde in een traag tempo ad random notes, triggers en de changes. Iedere speler was aan de Midi Out van zijn voorganger verbonden, zodat deze het geluid van de synthesizer kon veranderen. Een speler kon dus het geluid, gekozen door de computer accepteren of afwijzen, maar ook dat van zijn buurman. Computer en synthesizers zaten aldus ook in een ring. De mens bepaalde het uiteindelijke resultaat.

Het geheel werd uitgevoerd tijdens een mini festivalletje (vier verschillende composities) en omdat we ook fungeerden als het culturele uitje voor een congres van wiskundigen en computer nerds (Dit wisten wij gelukkig niet vooraf) werd het geen gebeuren voor vrienden en familie, maar waren er in de middel grote zaal (ongeveer 500 plaatsen) geen stoelen meer vrij en werd er zelfs gestaan!

En die wiskundigen na afloop maar discussiëren met ons over zaken zoals hier in deze thread.
Mijn ‘one evening of fame’ :)

Wout

Back