RibbonToNotes laat je noten en akkoorden spelen op je ribbon

Het nadeel van een Keytar is dat je geen noten kunt spelen met je linkerhand. Zou het niet fijn zijn als je ook op de nek van je Keytar noten en akkoorden kunt spelen? Ik vond van wel. Daarom heb ik RibbonToNotes gemaakt. Zoals de naam aangeeft, kun je hierdoor met de ribbon (vaak aanwezig op Keytars) noten en akkoorden spelen.

Dit is een open source plugin (midi effect) for Windows en Mac (zie downloadlinks hieronder). Het deelt je ribbon op in een aantal zones (instelbaar). Voor elke zone kun je vervolgens een noot of een akkoord instellen. Zo kun je met je linkerhand basnoten spelen of met een akkoord een drone of pad bespelen. Maar je kunt het ook gebruiken voor key-switches of bijvoorbeeld om akkoorden naar je arranger te sturen. Je kunt volledig je eigen instellingen maken en opslaan. De Midi Learn functie maakt het je daarbij extra makkelijk.

Het is een open source project op GitHub, gebaseerd op JUCE. Ik heb daar ook installers neergezet voor Mac (AU, VST3) and Windows (VST3):
GitHub: GitHub - thepostman2/RibbonToNotes: Change midi controller message in to note message. Purpose: playing notes/chords on the ribbon of a controller (Alesis Vortex Wireless 2).
Installers: Releases · thepostman2/RibbonToNotes

leuk project! heb zelf geen keytar en gebruik weinig software maar toch wel eens benieuwt om dit uit te proberen en ook om eens in de code rond te neuzen gezien het open source is want zelf ook wel eens het idee gehad zelf een vst te maken.

misschien nog een idee voor je om de ervaring nog meer als een gitaar/acoustisch instrument te maken (geloof niet dat je die nu hebt althans): maar een glide/pitchbend functie waar je bv dus van C2 naar C3 glide afhankelijk van waar je op je ribon zit dan heb je meteen een soort van mpe

Ik speel een beetje gitaar, dus ik begrijp wat je bedoeld. Leuk idee. Dit zou kunnen mits de synthesizer daarvoor is ingesteld. MPE lost dat probleem niet op. Je moet op de synth zelf in kunnen stellen dat een pitch bend over een octaaf of meer mogelijk is. Ik gebruik zelf de Osmose en de Instrument 1: maar geen van die MPE instrumenten kan dit doen, tenzij de synth zelf dit toestaat en daarop is ingesteld.

Wat cool. Zodra mijn studio weer uitgepakt is ga ik dit zeker eens proberen met de polybrute!

Ik speel een beetje gitaar, dus ik begrijp wat je bedoeld. Leuk idee. Dit zou kunnen mits de synthesizer daarvoor is ingesteld. MPE lost dat probleem niet op. Je moet op de synth zelf in kunnen stellen dat een pitch bend over een octaaf of meer mogelijk is. Ik gebruik zelf de Osmose en de Instrument 1: maar geen van die MPE instrumenten kan dit doen, tenzij de synth zelf dit toestaat en daarop is ingesteld.
het idee kwam eigenlijk ook van de presure glide functie op de osmose, zelf gebruik ik die regelmatig om mijn multipoly aan te sturen die kan bends van +60 tm -60

osmose pitch bend is trouwens precies een octaaf, ergens wel raar dat die niet verder kan terwijl keyboard bends en presure glide allebij full keyboard range hebben

verder bedoelde ik ook niet dat mpe het op zou lossen, maar dat het zo enigsinds vergelijkbaar gebruikt kan worden

Laatst gewijzigd:
Tip: gebruik cmake zodat je JUCE project in CI kan worden gebouwd en je ook niet hoeft te documenteren welke versie van JUCE je moet gebruiken.
(heb nu namelijk geen idee welke versie van projucer nodig is om het project te exporteren en te bouwen)

Overigens ontbreekt de opensource licentie bij het project.

Ik ben niet bekend met CMAKE. Ik heb steeds de laatste versie van JUCE gebruikt in combinatie met XCode op de Mac en Visual Studio op de Windows computer. Ik meende dat het niet nodig was om deze projectbestanden in te checken, omdat iedereen weer een andere compiler gebruikt. Ik genereer zelf steeds het project vanuit Projucer.
Opensourcelicentie moet ik me even in verdiepen, maar voel je vrij om de code te gebruiken.

Je weet dat je binaries niet MIT kunnen zijn? In het geval van JUCE 8 vallen opensource binaries onder de AGPLv3
(jouw eigen code kan nog steeds wel MIT licensed natuurlijk. software licensering is nogal een rabbithole :P)

Back