Het nadeel van een Keytar is dat je geen noten kunt spelen met je linkerhand. Zou het niet fijn zijn als je ook op de nek van je Keytar noten en akkoorden kunt spelen? Ik vond van wel. Daarom heb ik RibbonToNotes gemaakt. Zoals de naam aangeeft, kun je hierdoor met de ribbon (vaak aanwezig op Keytars) noten en akkoorden spelen.
Dit is een open source plugin (midi effect) for Windows en Mac (zie downloadlinks hieronder). Het deelt je ribbon op in een aantal zones (instelbaar). Voor elke zone kun je vervolgens een noot of een akkoord instellen. Zo kun je met je linkerhand basnoten spelen of met een akkoord een drone of pad bespelen. Maar je kunt het ook gebruiken voor key-switches of bijvoorbeeld om akkoorden naar je arranger te sturen. Je kunt volledig je eigen instellingen maken en opslaan. De Midi Learn functie maakt het je daarbij extra makkelijk.
Het is een open source project op GitHub, gebaseerd op JUCE. Ik heb daar ook installers neergezet voor Mac (AU, VST3) and Windows (VST3):
GitHub: GitHub - thepostman2/RibbonToNotes: Change midi controller message in to note message. Purpose: playing notes/chords on the ribbon of a controller (Alesis Vortex Wireless 2).
Installers: Releases · thepostman2/RibbonToNotes
)