Motif Classic 7 patches naar mo6

Sebby

Nieuwkomer
Geachte mede-forummers,

Ik ga binnenkort een nieuwe synth kopen en ik wil een keuze maken binnen de volgende drie modellen:
- Korg TR76,
- Roland Juno G,
- Yamaha MO6

Ik heb uiteraard al research gedaan, en ik kwam erachter dat de juno een srx kaart kan slikken. De mo kan geen expansions hebben, de tr weet ik niet zeker (iemand?).

Nu is er een website waarvan je ontzettend veel patches kan downloaden voor korg modellen, maar niet voor de tr. Nu heb ik mij laten vertellen dat korg een eigen bestandsextensie hanteert voor hun patches.
Zou iemand mij kunnen vertellen of deze bestanden in alle nieuwere korg modellen dezelfde extensie hebben? Of anders geformuleerd: Zou ik triton extreme/triton studio patches kunnen downloaden en die dan via de sd-poort in de tr kunnen laden?

Maar ik heb nog een belangrijkere vraag (vandaar de titel van deze thread). Ik ken iemand met een motif classic 7, en die mag ik geregeld gebruiken als ik optreed. Maar ik wil nu zelf een synth, en aangezien ik vaak met die motif 7 werk heb ik een voorliefde voor yamaha. Bovendien heb ik, gebaseerd op wat ik op youtube gehoord heb, besloten dat ik de mo6 het mooiste vind klinken van de drie aangegeven modellen, wat waarschijnlijk komt door de motif-engine (ES).
Maar het probleem is dus dat de mo6 geen expansions kan hebben, iets wat ik toch wel graag zou willen voor als ik de soundset wil uitbreiden.

Maar nu kwam ik op een idee:
De mo6 kan bestanden van een usb-stick af lezen. Als ik nou met usb de patches uit de motif 7 haal en op mijn pc zet, kan ik die dan met een usb-stick weer laden in de mo?

Ik zou graag van jullie een antwoord hebben op mijn onderstreepte dilemma's van dit bericht. Uiteraard is elk advies welkom over de aangegeven drie modellen, en welke ik al dan niet volgens jullie zou moeten kopen.

Bij voorbaat dank,

Sebby

Check hier eens over backwards compatibiliteit van de MO series t.o.v. de Motif 'Classic'

http://motifator.com/index.php/forum

En '1 click' op de Korg site kom je op:

* The TR can load sounds made for the TRITON “Classic”, Le and Karma music workstations – only Insert effect 1 is loaded, the other four are ignored. Karma settings will also be ignored. Sounds created on the TRITON Studio and Extreme can be loaded, but the accuracy/reproduction will vary when the sounds use multisamples/drumsamples that are not available in the TR.

Handig he internet!;):okdan:

Manu,

Bedankt voor de link, ik heb even op het "motifator" forum gezocht, en iemand daar zegt het volgende:

" The Motif ES and original Motif Voice libraries can be opened by the MO. These are file types:
.W7V (Motif ES ALL VOICE file)
.W2V (original Motif ALL VOICE file)
.W7E (Motif ES VOICE EDITOR file)
.W2E (original Motif VOICE EDITOR file)
.W7G (Motif ES ARPEGGIO file)

Additionally the MO can load .W7S (Motif ES ALL SONG) and .W7P (Motif ES ALL PATTERN) "

Dus help me weer even a.u.b. Hoe krijg ik geluiden met deze extensie van de Motif Classic 7 in de mo6? Kan dat allemaal gewoon via kopieren en plakken met usb??

Als blijkt dat het gros van de geluiden van de Motif Classic in een mo kan worden geladen, zou je dan gaan voor de mo, of zou je één van de andere twee synths kiezen die ik aangaf?

Dan nog heel even over korg: ik ken niemand met een korg, dus zou iemand weten hoe ik aan de originele soundset van een triton classic ofzo kan komen zodat ik die in een tr zou kunnen laden?

Bij voorbaat dank,

Sebby

Manu,

Bedankt voor de link, ik heb even op het "motifator" forum gezocht, en iemand daar zegt het volgende:

" The Motif ES and original Motif Voice libraries can be opened by the MO. These are file types:
.W7V (Motif ES ALL VOICE file)
.W2V (original Motif ALL VOICE file)
.W7E (Motif ES VOICE EDITOR file)
.W2E (original Motif VOICE EDITOR file)
.W7G (Motif ES ARPEGGIO file)

Additionally the MO can load .W7S (Motif ES ALL SONG) and .W7P (Motif ES ALL PATTERN) "

Dus help me weer even a.u.b. Hoe krijg ik geluiden met deze extensie van de Motif Classic 7 in de mo6? Kan dat allemaal gewoon via kopieren en plakken met usb??

Als blijkt dat het gros van de geluiden van de Motif Classic in een mo kan worden geladen, zou je dan gaan voor de mo, of zou je één van de andere twee synths kiezen die ik aangaf?

Dan nog heel even over korg: ik ken niemand met een korg, dus zou iemand weten hoe ik aan de originele soundset van een triton classic ofzo kan komen zodat ik die in een tr zou kunnen laden?

Bij voorbaat dank,

Sebby

Inderdaad gewoon met een USB sticky...via je menu, no prob!
Of ik er voor zou gaan is de vraag...ik vind de MO serie minder klinken dan de Morif Classic, en de Classic voelt wat steviger aan (ivm live gebruik wel lekker vind ik altijd). Sample functie in de Classic kan handig zijn. Moet zeggen dat je ook goed nu aan een 2e hands Motif ES kan komen, dat ou echt mijn voorkeur hebben.

Als je de sounds van de Yamaha fijn vind zou ik niet naar een andere gaan kijken (ervan uitgaande dat je ze wel hebt gehoord!)

De keuze is een beetje afhankelijk van hoe en waarvoor je de synth gaat gebruiken.

De Triton Classic soundset is zo aan te komen hoor, net staat r vol mee en anders genoeg gebruikers hier. Maar die sounds zijn niet interessant voor je TR hoor, bovendien klinkt de TR heel erg plat en mat waar de Triton Classic al last van had. Is nog erger bij de TR. Ga ook daar voor een 2e hands Classic die nu vollop verkrijgbaar zijn. klinkt beter, beter user-interface met oa touchscreen, overzichterlijke sequencer, BETER TOETSENBORD bovendien (ook bij de Yamaha het geval)

Manu (of een medeforummer),

Wederom bedankt.

Zou het ook mogelijk zijn om de Motif Classic 7 van mijn kennis via de USB-tohost poort op de pc aan te sluiten en alle bruikbare patches eerst naar de harde schijf te kopieren? Heb je hier bepaalde software voor nodig, of verschijnt de Motif gewoon als een massaopslag-apparaat op je pc? Hierna kan ik dan bepaalde patches naar een usb-stick kopieren en in de mo laden.

Dan weer even over mijn synthkeuze. Als ik de Motif Classic geluiden in de mo laadt, klinken beide synths toch exact hetzelfde, of maak ik nu een fout?
Je hebt wel helemaal gelijk over stevigheid. Zou de mo het begeven als ik hem wekelijks meeneem naar een optreden (in soft- of flightcase)?

Het probleem met tweedehands is dat je nooit weet wat een vorige eigenaar met zijn spul heeft uitgespookt, nieuw heeft wel een meerwaarde. Bovendien kan ik dus waarschijnlijk bijna alle geluiden van de oude, grote bakken laden in mijn nieuwe budgetsynth. Volgens mij komt een motif classic uit 2001 (8 jaar oud) en een Triton Classic uit 1999 (10 jaar oud). Die hebben dus al erg veel meegemaakt, en hebben nog een veel grotere kans op defecten. Bovendien wil ik nog heel lang optreden met mijn toekomstige aanwinst. Dan is er nog het afstandsprobleem: ik kan iemand met een tweedehands Motif uit Groningen gewoon niet bereiken. En een tweedehands ES is nog even te duur voor mij, een mo zou ik al kunnen betalen.

De tr vond ik inderdaad ook al magertjes klinken, maar de classic valt toch wel mee? Bovendien, als je de geluiden van de classic in de tr laad klinkt je tr toch als een classic?

Maar, het voordeel ligt dus bij de mo vanwege de mooiere klank. Ik weet wel dat de tr gebouwd is van aluminium, en de mo van plastic. Ook heeft de tr volgens mij meer functies zoals (optioneel) sampling. Is sampling trouwens wel zo belangrijk als je bijna alle sounds van de motif al hebt?

Alvast wederom weer bijvoorbaat dank,

Sebby

Hey ben ik weer hahaha. Blijft altijd een kwestie dit en heb het in een paar andere threads al gepost maar je hebt te maken met verschillende dingen als je het hebt over sound: 1) de 'sound' van een bepaald merk. Er zijn namelijk klank karakteristieken die kenmerkend zijn voor bijv een Yamaha, Korg, Roland, Kurzweil (om bij de meest populaire workstations/romplers te blijven).
2) De 'sound' of sounds als in de klanken/presets/performances/programs/combi's die in een synthesizer zitten.
3) en dit is voor mij vaak een heeeeel belangrijk aspect: de 'sound' als in wat er daadwerkelijk uit de outputs komt, het geluid, signaal geef het maar een naam. Daarin verschillend veel synths onderling, binnen 1 merk, binnen 1 type of serie zelfs. Denk bijvoorbeeld aan waarom er wel zoveel discussies zijn over geluidskaarten en hun verschillende sound, preamps, mics enz...hardware maakt weldegelijk ook bij synth een erg groot verschil in hoe een synth klinkt. Vergis je daarom niet in dat er inderdaad verschillen zijn als je dezelfde preset/(multi)sample afspeelt in een Triton Classic of een TR of een Triton Studio...hetzelfde geldt voor een Motif Classic, ES, XS of MO.

Daarnaast speelt hoe de interne software is geschreven ook mee, kijk bijv naar het verschil in de sound tussen opnemen in Cubase of in Logic, of binnen hetzelfde merk: tussen Nuendo en Cubase.

Verder zou ik lekker een ALL file saven vanuit een Motif 7 en vervolgens volledig inladen in je MO...dan je sounds af gaan en opschrijven welke je wilt houden. Zou ook nog inderdaad via een editor/librarian kunnen

Wat betreft road-worthyness hahaha die MO houdt het goed hoor, ik hou zelf meer van andere materialen en stevigheid maar alles houdt het mits goed mee om gegaan jaren uit. De mogelijkheid om samples in te kunnen laden is een pre als je daar gebruik van gaat maken. Je zou bijvoorbeeld van Triton sounds kunnen samplen en die in je Motif gebruiken om zo een Triton te emuleren...of andersom natuurlijk.

Verder vind ik persoonlijk 2e hands kijken te gek als je nog steeds zoekende bent naar een sound die je voorkeur heeft, en nu juist naar de oudere of classic types aangezien die voor mij vaak een heleboel plussen hebben t.o.v. de 'budget' modellen. Een Triton Classic klavier voelt lekkerder ook dan een gammele TR, zelfde klavier als in een Motif 7 (of 6) btw...MO gebruikt ook weer een ander klavier. En zo zijn er tig dingen te noemen

Manu (zijn er trouwens nog andere forummers???),

Wederom bedankt voor je steun.

Dus als ik het goed begrijp klinkt de mo anders dan de Motif Classic, terwijl toch precies dezelfde preset wordt gebruikt? En dit komt door de mindere kwaliteit van de hardware? Bedankt voor deze uitleg, ik realiseerde me dit namelijk totaal niet!

Dan zou ik toch nog even verder willen ingaan op het overbrengen van presets van de Motif Classic naar de MO.
Het is dus mogelijk om zonder bijkomende software de Motif Classic op de pc aan te sluiten? Hoe gaat dit dan in zijn werk? Krijg je (net als bij een usb-stick ofzo) gewoon een map met verschillende soorten bestanden erin? Ik heb namelijk totaal geen ervaring met dit soort dingen, dit gaat tenslotte over de aankoop van mijn eerste echte synth.

Dan heb je natuurlijk gelijk over de speelbaarheid van de toetsenborden van de besproken synths. Ik ga voor mijn definitieve aankoop sowieso nog even luisteren en voelen bij een muziekzaak, dit heb ik nog niet gedaan.

Dan heb ik nog een brutale vraag: Is het niet mogelijk om op internet zo'n ALL bestand te vinden van de Motif ES zelf voor in de mo? Dan heb ik zowat alle presets van de motif serie, behalve die van de XS, maar ik denk niet dat de mo die kan lezen!
én:
Zou het kunnen dat ik van internet ergens korg-presets haal die ik al in de mo zou kunnen laden (dus voorgesamplede tritongeluiden in de door de mo leesbare extensies)?

Wederom alvast bij voorbaat dank,

Sebby

Er is gewoon software te downloaden daar voor hoor! Is niets bijzonders:

http://www.yamahasynth.com/downloads/drivers_software/synthesizers/motif/all/

Check maar even bij die software, zitten altijd manuals bij. Hier zijn overigens alle manuals te krijgen dus ook van de Motif en de MO

Ene wat betreft je Triton vragen: www.tritonhaven.com

En ik heb zelf wel eens Motif samples gevonden voor in andere samplers, zelfs complete files met progs/combis/samples met sounds/multisamples van andere synths voor in mijn Triton Studio. Andersom heb ik de Triton piano-sample voor de Motif serie geloof ik ergens maar die dingen zijn altijd wel te krijgen (zie hiervoor: www.motifator.com en bijv www.tritonhaven.com)

Hallo Manu,

Wederom heel erg bedankt, dit begint steeds interessanter te worden!

Dus, om nog samen te vatten:
Je kunt de meeste presets uit de Motif Classic en ES halen (met software die overal te downloaden is) en vervolgens gebruiken met de MO!

Ik hoop dat het niet al te moeilijk is om zo'n ALL-bestand uit de Motif Classic te halen?

Die link naar yamahasynth.com bied heel veel software! Ik neem aan dat ik de file utility software voor de Motif Classic nodig heb? Is er nog verdere software nodig om die bestanden in de MO te krijgen? Of kan ik gewoon met dezelfde software die bestanden op een usb-stick zetten en dan in de MO stoppen en gelijk gebruiken?

Ik heb trouwens nog geen tritonpresets voor de ES kunnen vinden op "Motifator" of "Tritonhaven", maar dat maakt niet zoveel uit. Ik heb tenslotte al honderden patches uit de ES in de MO zitten (standaard), en daarnaast zou ik er nog een heleboel uit de Motif Classic kunnen halen. En er zijn nog presets die de MO wel heeft en de ES niet.

Ik denk dus dat ik de MO ga halen, het enigste probleem is dat ik nog een klein beetje mijn bankrekening moet spekken en dat ik de komende maanden geen tijd heb om naar een fatsoenlijke muziekzaak te gaan die de MO heeft staan zodat ik kan voelen en luisteren. Nu weet ik sowieso dat de MO het beste klinkt van de drie (imo), zelfs afgezien van de mindere hardware. Maar ik hoop dat het toetsenbord dus niet al te belabberd speelt, en sowieso wil ik ze nog eens met mijn eigen oren horen.

Hoe groot is de kans trouwens dat de Motif Classic patches niet klinken als ik ze in de MO zou laden?

Wederom alvast bij voorbaat dank voor de geweldige steun,

Sebby

Back