Wie gebruikt er Cubase4 of 5 op een Mac?

Ik ben een die-hard cubase fanaat. Ik ben in princiepe ook toe aan een nieuw productieprogramma, dus heb een tijdje terug cubase 4 geleend van een vriend die daar helemaal weg van was. Maandje mee gewerkt. Toen Logic 8 even geprobeerd. Daarna nog even de laatste Fruity Loops gezien (gadver!). Conclusie: Lekker SX3 gebruiken!!! Loopt nooit vast, en is sneller dan alle andere genoemde progs. Ik moet wel zeggen: SX3 is uiteraard beknopter in mogelijkheden, en ziet er wat ouderwets uit, maar voor mij geldt na e.e.a. geprobeerd te hebben: Never touch a running system... Ik weet het, ik zou me moeten schamen, maar het gaat mij om het resultaat. En daar ben ik nog steeds dik tevreden over. Als ik zou moeten kiezen tussen Cubase en Logic: Cubase. Met kop en schouders.

die drumgrid met dat stokje in cubase vond ik altijd super

maar de ingebouwde seq van ultrabeat vind ik achteraf bekeken ook wel enorm intuitief.

Conclusie

Er is geen conclusie, maar gewoon een verzameling van persoonlijke voorkeuren.
Met beide pakketten kan je goede muziek maken.
Je eindresultaat is voornamelijk afhankelijk van je eigen werkwijze en kennis om iets moois te maken. Niet de tool.

Tot nu toe was er maar één major verschil. Cubase had reeds enige tijd een stuk betere audio editor dan Logic, omdat Logic niet zoiets had als Audiowarp in Cubase of Elastic Audio in Protools.

Dit schijnt in Logic 9 nu wel het geval te zijn. Dus even afwachten hoe het bevalt.
Als het ok is dan is de achterstand verdwenen, maar Cubase heeft inmiddels ook Vari audio wat Logic niet heeft. Zo blijft de race instand en worden we er allemaal uiteindelijk beter van.

Groeten
Wim

Ik heb ze om de beurt ook allemaal geprobeerd, ik denk dat wat je er mee wilt gewoon de doorslag gevende reden is. Om de één of andere reden kom ik toch weer terug op Garageband. Al moet ik wel zeggen dat ik de laatste versies van Cubase nog niet in handen heb gehad.

en waarom precies? ik werk al sinds de atari met cubase dus ben "bang" dat ik alles opnieuw moet gaan leren.. :-(

Ik werk ook sinds 1993 met cubase, begonnen op Atari......... totdat ik in 2002 Logic ontdekte.

Ooit nog terug naar Cubase??? Nèèèèèèh!

Ik werk ook sinds 1993 met cubase, begonnen op Atari......... totdat ik in 2002 Logic ontdekte.

Ooit nog terug naar Cubase??? Nèèèèèèh!

Waarom dan? Een paar gegronde redenen zouden interessant zijn. De dooddoener 'het is niet de tool maar de muzikant' die hier een paar keer genoemd wordt klopt uiteraard, maar de muzikant die met verschillende pakketen gewerkt heeft, moet toch wel een aantal concrete punten kunnen opnoemen waarom hij de 1 boven de ander prefereert.

Waarom dan? Een paar gegronde redenen zouden interessant zijn. De dooddoener 'het is niet de tool maar de muzikant' die hier een paar keer genoemd wordt klopt uiteraard, maar de muzikant die met verschillende pakketen gewerkt heeft, moet toch wel een aantal concrete punten kunnen opnoemen waarom hij de 1 boven de ander prefereert.

Dat kan ik, maar dan ga ik offtopic, dan verschuif ik de aandacht van de vraag of er hier mensen zijn die Cubase gebruiken op de Mac.

Een hele goede reden om Cubase te gebruiken zou kunnen zijn omdat je veel samenwerkt met mensen die ook Cubase gebruiken.

Ik ben bang dat in de huidige en komende versies de verschillen alleen maar kleiner worden en dat het echt ligt aan het feit dat je wil dat de opnameknop aan de letter 'r' verbonden is of aan de 'enter' toets.

bedankt voor alle reacties!

Het belangrijkste vind ik dat Cubase 4 of 5 net zo stabiel loopt op een Mac als Logic. Als dat het geval is, is er voor mij geen directe reden om over te stappen op Logic. toch nog ff een paar vragen:

Acidfever:
wat maakt C4 onstabiel op zowel mac als pc?

rubbah:
Waarom was de overstap van Cubase naar Logic voor jou zo'n goede keuze?

Toneshop:
in welk opzicht vind je Logic fijner werken dan Cubase?

Subgroover:
Wat was voor jou de reden om in 2002 over te stappen naar Logic en waarom zou je nooit meer Cubase willen gebruiken?

bedankt!

ben al jaren pc gebruiker, maar heb ook een mbpro met cb5 (eerst cb4.5) ea werkt perfect
blijf gewoon bij cb zou ik zeggen

Los van de discussie of je bij Cubase moet blijven: ik zou zeggen blijf bij Windhoos als het je alleen om stabiliteit gaat.

Mac OS was altijd stukken stabieler dan Windows, maar dat is verleden tijd. Sinds de introductie van de Intelletjes zijn OSX iets minder stabiel geworden (er klapt ook wel eens gewoon een applicatie uit), en tegelijkertijd is Windows met 2000 en later XP een heel stabiel os geworden.
Waarom ik toch in OSX werk is puur omdat ik het OS veel prettiger vind, veel meer op de gebruiker en gebruiksgemak gericht itt Windows. Maar dit is natuurlijk ook smaak.

Maar gaat het je dus puur om de stabiliteit, dan zou ik zeggen koop lekker een Windows-laptop, ben je nog stukken goedkoper uit voor dezelfde hw-specs.

Disclaimer: bovenstaande bericht is gebaseerd op mijn ervaring op meerdere Macs en pc's. Andere mensen kunnen andere ervaringen hebben met dezelfde systemen.

erol,

Zoals rvooh al zei,het werkt allemaal wat logischer voor ons gevoel.
Het routen van je tracks bv had ik bij logic sneller door dan bij Cubase.
De lay out van het arrange scherm vind ik ook fijner,met je geselecteerde track ook als channel strip links van je scherm.
Alle edit schermen op te roepen onderaan je arrange window,of als een los window.
Ik gebruik twee tft,s maar zelden gebruik ik de tweede voor edit doeleinden,wel voor evironment dingen.
Ik heb ook het idee dat de plugins meer in huis hebben.
De synths vind ik super!:okdan:
Kortom,voor mij is Logic een juiste keus geweest,maar ik zeg erbij dat ik Cubase ook nog gebruik op de laptop :engel:

Hallo Erol,

Cubase is op dit moment op PC een beetje performanter. Maar dat verschilt altijd een beetje (hardware/besturingssysteem etc)

Op de logic/cubase discussie ga ik verder niet op in. Beide (en alle overige)programma's kan je laten crashen. Daar maakt het ook echt niet uit of het een Mac of PC is.

Wat het belangrijkst is: Wanneer je overstapt naar een andere platform/Host --> werken je plugins dan nog ? Werkt je externe hardware dan nog ? etc

Gr,

Chris

OP: Je hebt Cubase toch al gewoon? Als je sowieso een macbook gaat kopen waarom probeer je het dan niet gewoon uit?

rubbah:
Waarom was de overstap van Cubase naar Logic voor jou zo'n goede keuze?

Ik weet alles beter te vinden, t werkt makkelijker, alle soorten softsynths/loops/midi-arrangementen die je je maar kunt wensen zitten erin.

Ik heb tussen cubase en logic nog even op protools M audio gedraaid, en dat was ook erg fijn, alleen vond ik toch de midi een zooitje, timing was gewon kut. gebruik nu geen hardware meer, maar ik ga niets anders meer gebruiken dan logic.

Hallo Erol,

Cubase is op dit moment op PC een beetje performanter. Maar dat verschilt altijd een beetje (hardware/besturingssysteem etc)

Op de logic/cubase discussie ga ik verder niet op in. Beide (en alle overige)programma's kan je laten crashen. Daar maakt het ook echt niet uit of het een Mac of PC is.

Wat het belangrijkst is: Wanneer je overstapt naar een andere platform/Host --> werken je plugins dan nog ? Werkt je externe hardware dan nog ? etc

Gr,

Chris

Bedankt voor je reactie Chris. Ik gebruik alleen onderstaande plugins : V-Station, Sylenth1, T-Racks Singles plugins, FM8, Kontakt en 2 Nugen plugins.
Qua hardware de Virus TI Snow, Novation Nocturn en RME FF400.

OP: Je hebt Cubase toch al gewoon? Als je sowieso een macbook gaat kopen waarom probeer je het dan niet gewoon uit?

Ga ik ook zeker doen! zal het hier ook posten zodra ik de hele setup heb!

Heb pas geleden overstap gemaakt naar logic, cubase 5 liep vaak vast op mn mac of viel regelmatig zomaar uit tijdens het bouwen.Logic draait als een zonnetje:)

moest je veel opnieuw leren of lijkt het best veel op cubase?
gebruik je ook vst plugins met een au wrapper? werkt dat een beetje?

Na jaren cubase was het wel even wennen met de shortcuts enz. maar nu gaat het als een speer en had hem zo onder de knie, volgens mij komen de meeste DAW's wel in grove lijnen met elkaar overeen.

Werk voornamelijk met softsynths en hebben allemaal wel een AU versie erop zitten, AU wrapper ken ik wel maar nog nooit gebruikt.Alles werkt als een zonnetje.:)

Cubase 5.01 loopt prima hier op mijn Mac Pro, het kan wel beter (vooral effencientie met meedere processors en cores heb ik het idee). Voorheen had ik 4gb toen kraakte Cubase soms, nu laatst geupgrade naar 16gb en heb ik nergens meer last van.
Paar kleine bugs, maar ik verwacht dat die er met de volgende update uit zijn. Buggy plugins zorgen er vaak voor dat de sequencer uitvalt, als ik merk dat een plugin dat doet gebruik ik die niet meer.
Het fijnst aan Cubase tov Logic vind ik de external instruments en effects, hoe dat Cubase omgaat met de delay compensatie enzo. Logic vind ik veel overzichterlijker werken.

Ik gebruik Cubase 4.5 op intel Imac en loopt prima.
Ik heb een jaar geleden ofzo de overstap gemaakt naar Mac en heb er nooit spijt van gehad.
Qua stabiliteit vind ik Cubase in ieder geval niet minder stabiel dan op een pc. Ik formuleer het ook zo omdat Cubase gewoon wel eens crasht, en ik heb gewoon een legale versie en heb het in alle versies meegemaakt.

Wat echter het grootste probleem voor mij is geweest, is dat er minder vst plugins voor mac dan voor pc beschikbaar zijn. Voor de pc is er echt heel veel freaky freeware te krijgen.
Er zijn voor mac heel veel .au (audio unit) plugins te krijgen maar die draaien niet onder cubase.
Uiteindelijk heb ik wel alles weer een beetje bij elkaar weten te schrapen.

Back