Beginnen met drums opnemen

Shure Beta 91 grensvlakmic is echt de beste kick mic. AKG C1000 voor overheads. AT pro37r voor Hihat (met een shure SM 58 overigens ook hele goede resultaten maar meer lekkage vd snare). Beyer M201 voor snare plus een Shure SM 57 voor de onderkant. Sennheiser E604 voor Toms.

Je laptop zou op zich prima 10 sporen moeten kunnen opnemen. Ik doe het met een 1.6Ghz 1 gig geheugen en kan tot 16 sporen op 44.1K 16bit zonder moeite opnemen via firewire in Logic.

een goede monitor controller, daar kan je al heel veel mee, bv talkback, en headphone section

Shure Beta 91 grensvlakmic is echt de beste kick mic. AKG C1000 voor overheads. AT pro37r voor Hihat (met een shure SM 58 overigens ook hele goede resultaten maar meer lekkage vd snare). Beyer M201 voor snare plus een Shure SM 57 voor de onderkant. Sennheiser E604 voor Toms.

Je laptop zou op zich prima 10 sporen moeten kunnen opnemen. Ik doe het met een 1.6Ghz 1 gig geheugen en kan tot 16 sporen op 44.1K 16bit zonder moeite opnemen via firewire in Logic.

Over het algemeen kom je nooit een B91 tegen in de studio, ook de C1000 microfoons zijn voor het geld best oke maar niet geweldig.

Een M201 of SM57 op de snare is erg leuk. Sm58/Sm57 op de toms (in de studio live gebruik je klem mics) D112 in de kick wordt veel gebruikt samen met een microfoon voor de kick en die dan gebundeld.

Ik zou gewoon zeggen luister zelf een keer naar enkele microfoons want iedereen heeft een andere smaak dus ook keuze van microfoons.

Afgelopen dagen heb ik verschrikkelijk veel microfoons gehoord, en ik nou een beetje een beeld van wat ik mooi vind. SM57 op de snare, Beta 52 op kick (ik stem mijn basdrum erg resonant en ik hou niet zo van die click, speel ook veel jazz/funk, geen metal.) Ik vind de Beta 52 voor mijn muziek mooier, de d112 is zonder twijfel wel zeer goed voor rock/metal/herrie:) e.d.

AKG c1000 was ik een beetje teleurgesteld in. Mijn favo overheads tot nu toe zijn Oktava mk-012's of Avenson STO-2 (niet erg standaard keuzes nee :P )

Dat is dus een beetje mijn smaak.

, Beta 52 op kick (ik stem mijn basdrum erg resonant en ik hou niet zo van die click, speel ook veel jazz/funk, geen metal.) Ik vind de Beta 52 voor mijn muziek mooier, de d112 is zonder twijfel wel zeer goed voor rock/metal/herrie:) e.d.

Dat is dus een beetje mijn smaak.

Het tegenover gestelde van mij, ik vind de B52 niet geweldig maar daar in tegen de Audix D6 en een Akg D112 vind ik beide tegek.

Er zit toch meer Tick in de B52 dan in een D112, een D112 klinkt wolliger?

Ik neem ook drums op, en had ook maar een klein budget +- €500

Ik heb hiervoor een FP10 gekocht
Een Tbone van thomann de €155 met wat standaards en kabels zat onder €500

Ik gebruik Adobe Audition, heel gebruiksvriendelijk in vergelijking met Cubase enzo.
Als je wat geluidsvoorbeelden wil horen van mijn opnames:

http://www.youtube.com/user/abcmetal

Dat is mn youtube, deze opnames zijn al van een tijdje geleden en ik ben geen geluidsman maar voor een amateur vind ik het best goed klinken.
Gewoon veel kloten met de mics en programma's en er rolt wat moois uit.

Ben wel van plan binnekort een Shure SM57 aan te schaffen voor mn snare.

Zou dit topic nogeens willen aanzwengelen.. de laatste post is alweer van een tijdje terug, en ik ben gewoon erg benieuwd of er in de tussentijd nog nieuwe ideeen en inzichten zijn over microfoonkeuzes.

@Dubcreator, als je je lijstje ziet die je hebt gepost, sta je daar nog steeds achter? Of zijn er andere/nieuwere types die je helemaal te gek vind, nieuwe inzichten ?

Waarom vind je bijv. die grensvlak-mike de beste voor Kicks ? Is het echt zo dat je die 'in je kick gooit' en klaar, of maak je het nog ergens aan vast? Vind het een apart ding iig.

Ga zelf ook een samenstelling maken om mee te beginnen, en dat zal veel experimenteren zijn.
Veel ervaring met drum-miken heb ik nog niet, wel veel aan 't lezen erover.

Laatst gewijzigd:
Ff schoppie, zijn er misschien nog mensen die (goede en/of slechte) ervaringen willen delen mbt drum opnames?

Misschien nog goeie links naar interessante websites, of een goed boek, alles wat kan helpen om een goeie drumopname te maken is welkom :)

Ik vind de grensvlak voor kicks heel fijn. En idd die flikker je gewoon in de ketel. Wel op een schuimpie natuurlijk. wanneer je meer klik op je kick wil kan je een muntje op je klopper plakken. Werkt uitstekend. Maar die Mic keuze die ik eerder had gepost is natuurlijk wel op budget basis. Afhankelijk van je budget kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Er bestaan ook kick mics die zijn gebaseerd op een luidspreker. Zoals deze
SKRM-100_Front-39ed4c6bd42b05953c0e293d2242f01c.jpg

Wat betreft opstelling is het een kwestie van experimenteren met de gebruikelijke opstellings technieken in je achterhoofd en wat je wil bereiken. Ik vind persoonlijk de klemmics niet prettig want ik hoor gewoon de aanslag via het chassis. Ook als je een drummer hebt die graag de ring van z'n tom meeneemt in z'n sound hoor je het nog erger. Wat wil je qua bleed ? Ik wil het altijd zo min mogelijk en zo droog mogelijk. Ik hoef geen room sound of overall kit sound te hebben. Daarom dus zeer persoonlijk.
Overigens zijn een aantal van die Tbone mics idd helemaal niet verkeerd. Zeker niet voor de prijs. BTW i dubbel de kick sound altijd met trigger. Dus ik blend de originele kick sound met een electronische, hetzelfde doe ik met de toms.

Ok thx! Ik hou persoonlijk ook van zo weinig mogelijk bleed, als ik toch ga close-miken dan wil ik het ook goed doen.. achteraf kan je dan weer zoveel met je opnames doen, dus dat zit wel goed.

Goeie tip van die klem-mics, beter wat meer standaards dan maar.

M'n eerste gedachten gaan uit naar :

Beta91(A) voor de kick
SM57 voor de snare-top, snare-bottom ben ik nog niet uit.. heb nog een Sennheiser e945 en een rode nt2a, misschien voldoet 1 van die 2 al.
1 of 2 budget mics voor de Toms
AKG c1000's voor de overheads, die heb ik al dus dat scheelt.

Opnames ga ik maken met een Focusrite octopre mk2 dynamic i.c.m. motu828mk3

Dat lijkt me een goed begin gear-technisch gezien :) Ben echt benieuwd, heb er veel zin in.

Zo kan je bijv je overheads niet als overheads gebruiken maar richten naar de rand van je rides/cymbals naar boven ipv erboven en naar beneden richten. Dit scheelt in bleed van de overige drums en je klank is prima. Heel erg veel technieken mogelijk. Let wel op de max spl van je mic bij close miking. Die rode weet ik niet of die dat gaat redden

Deze is ook wel aardig.. live drums op venetian snares redelijk strak :)

Vooral de sound van zijn drumkit vind ik te gek

Oh, en mochten er nog mensen zijn die overwegen te gaan drummen, kijk dit en je hoeft niet meer waarschijnlijk....

Back