Solina string ensemble MIDI van Doepfer

Ik heb geen idee of het met de VP330 zal gaan werken.
Maar dat is volgens mij vrij makkelijk uit te proberen:

- koop 1 CNY74 optocouper
- verbindt pootje 15 met een toetscontact
- verbindt pootje 16 met de aarde van het keyboard
- soldeer op pootje 1 weerstand van 1k
- soldeer op pootje 2 een draad
- als je nu een 9volt batterij op die weerstand en draad van pootjes 1 & 2 drukt moet de toets aangaan.

Als de toets klinkt zonder batterij erop en uitgaat met batterij is het ook goed.

Hallo, daar ben ik weer.

Het inbouwen gaat hier niet over rozen.
Maar goed, ik geef niet op en heb inmiddels een paar dingen uitgevogeld die wellicht nuttig zijn voor anderen.

In de manual wordt een beschrijving gegeven van de implementatie in een Arp Solina.
De oudere Mk1 en Mk2 Solina's hebben geen flatcables en dus komen de plaatjes in het document wat eerder in deze thread is gelinkt niet overeen.
Na wat geklooi hier, ben ik erachter dat je de draden vanuit het optocoupler board op de onderste rij soldeerpunten moet solderen (zie foto).

LET OP:
De soldeerpunten lopen niet in volgorde.
Dus de C ligt niet naast de C#.
Op de printplaat staat aangegeven welk soldeerpunt voor welke toets is.

LET OP 2:
Het toetsenbord loop van laag (links) naar hoog (rechts).
Maar de soldeerpunten gaan precies andersom.
Dus de laagste C zit helemaal rechts op de print.

Attachments

• SolinaKeyboardDoepfer.jpg
    SolinaKeyboardDoepfer.jpg
    81,5 KB · Bekeken: 75
Nog wat kleine info:

Er is weinig ruimte in de Solina Mk1 en 2. (ik heb zelf overigens een Mk2).
Daarom heb ik de MTC64 en het optocoupler board boven elkaar gemaakt.
Hieronder twee foto's (foto 1: in de solina, foto losgekoppeld en open geklapt)

Ik vond het handig om alle draden met connectors te bevestigen.
dus ook de voeding en de midiplug.
Want de kans is groot (als je geen pro bent zoals ik) dat je foutjes maakt en dan is het fijn de boel er weer uit te kunnen trekken om ff op je gemak te bekijken waar iets is misgegaan.

Op foto 2 is te zien dat er ruimte is naast de 50pins flat cable plug en dat er 16 optocouplers op zitten.
In de eerder gelinkte manual wordt over 49 kanalen gesproken en dus zouden 12/13 optocouplers genoeg zijn.
Maar de Solina heeft ook een bassectie.
Die ruimte is daarvoor.
Onder de keyboard printplaat lopen nog 20 draden voor de bassectie.
Die zouden kunnen worden verbonden met de overige 15 channels van de MTC64 zodat je een groter bereik hebt.
De totale bassectie is meer dan 15 noten, maar ik kies ervoor om die paar noten te laten.
Als je die erbij wil hebben moet je twee stuks MTC64 erin duwen en dat past niet kwa ruimte. (met mijn skills tenminste).:)

Attachments

• SolinaMidiKut.jpg
    SolinaMidiKut.jpg
    56,3 KB · Bekeken: 73
  • SolinaMidiKutOpen.jpg
    SolinaMidiKutOpen.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 75
Zo dan,

Eindelijk is alles klaar zoals het hoort.
Ik had nog een irritante fout gemaakt die ik hier even neerzet zodat anderen hier niet in tuinen:

Doepfer MTC64 spuugt midinoten 1-64 uit (of 65-128 als je de betreffende dip-switch erin stopt).
Ik had alles draden vanaf noot 64 naar beneden gesoldeerd zonder erbij na te denken dat noot 64 helemaal niet overeenkomt met die toets.
Dus toen alles werkte klonk de Solina 3 halve noten te laag.

Klinkt als een eenvoudig oplosbaar probleem, maar is een flink gedoe als via flatcables loopt die op een relatief klein printje zijn gesoldeerd.

Als het weer begint te kriebelen ga ik eens kijken of ditzelfde truukje op de ARP Omni ook werkt.

Ik ben begonnen met het maken van zo'n optocoupler schakeling op veroboard.
Er moet nog het een en ander opgelost worden, maar vooralsnog ziet het ernaar uit dat er een goed resultaat gaat komen.

Alle toetsen werken netjes alleen staat in de manual niet duidelijk waar je de draden vanuit de optocouplers precies op gesoldeerd moeten worden.
Ik ben inmiddels eruit welke soldeerpunten op de printplaat van de solina gebruikt moeten worden, maar stond er niet bij stil dat alle soldeerpunten niet netjes in volgorde van de toetsen staan.
Dus nu kloppen de midinoten nog niet met de tonen die je hoort.

wordt aan gewerkt..

Top Matthijs, petje af voor je als je dat allemaal zelf kunt.
Ik heb het laten doen door Mark Cox en dan ben je al gauw 400 euro verder.
Suc6 en laat het ons weten als je hem aan het praten hebt gekregen ;)

Ah kijk aan,

Analogica's post werk als reminder :)

De midikit is helemaal klaar en werkt 100%.

Overigens heb ik de techniek die erachter zit niet zelf bedacht hoor.
Dat heb ik pasklaar van internet geplukt (namelijk de eerste link in de eerste post).

Inmiddels ben ik ook al begonnen aan de Arp Omni

Ik heb jaren geleden de midikit via Maurits Overgauw in Den Bosch besteld en hij heeft hem ook voor me ingebouwd in mijn Mk2. Werkte niet met een Mk1. Was een hele soldeerklus. Het kostte me ruim 300 gulden en in de eerste versie zaten wat gebreken, maar in de tweede versie had ik geen hangende noten meer. Fijn dat Doepfer met een goedkope interface komt, al heb ik in Kenton meer vertrouwen.

De interface van Maurits werkte ook met een Korg CX-3, dus waarom zou het met een VP-330 niet werken. Als ik die ooit eens op de kop kan tikken (wel kansen gehad, maar laten lopen), laat ik er ook midi inbouwen.

Heb onlangs ook mijn Korg MicroPreset van midi laten voorzien, wat Mark Cox precies heeft ingebouwd weet ik niet.
Hij vertelde me wel dat het een ander systeem was (MONO) dan op de Solina (POLYFONE).
Hier nog een picture.

Attachments

• DSCF0650.jpg
    DSCF0650.jpg
    28,8 KB · Bekeken: 70
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat hij zelf een midiinterface heeft ontwikkeld

Dat klopt, die gast is gewoon heel goed.
Heb op dit moment een Roland CR-78 bij hem staan, die gaat hij ook van midi voorzien net als hij onlangs bij een KEIO Minipops van mij ook al heeft gedaan.
Hij heeft zelfs de 2 minipops van Jarre van midi (clock) voorzien :eureka:

Wat Mark Cox kan is way beyond my skills.
Ik heb voor de Solina gewoon een voorbeeld van internet getrokken en dat nagebouwd.
Dat vraagt heus wel wat geduld en toewijding, maar geen diepgaande electronica kennis.

Wat Mark Cox kan is way beyond my skills.
Ik heb geen diepgaande electronica kennis.
Wat jij doet Matthijs is voor de meesten nog niet eens haalbaar.
Ik heb er na restauratie van 3 Eminents 310 Unique gewoon geen zin meer aan en ook geen tijd voor, heb verdomme bij al dat gesoldeer meerdere malen flink mijn vingers verbrand.
En tussen condensatoren, weerstanden en diodes vervangen of zelf een systeem opzetten is nogal een groot verschil.
Dus ik heb respect :halleluja voor je, ik zal toch echt in de buidel moeten tasten voor zoiets ingewikkelds.
Laat ons even weten wanneer je het project klaar hebt.

Wat mij bij de 808 midikit aansprak is dat ie non-destructive ingebouwd kan worden. Dmv een speciale sync/midi kabel (die meegeleverd wordt) kun je hem aansturen. Geen gaten in de body van de TR808 geboord oid. Erg netjes.

Bij de Cr78 zal dat denk ik niet gaan maar dat heb ik er wel voor over. Sowieso wil ik separate outputs voor alle verschillende geluiden dus dan moet er toch worden geboord.

Dit ook een gave midikit voor de CR78: http://www.chd-el.cz/index.php?id=136&lngid=en

Het is mooi dat je het meld fourier, maar helaas te laat.
Kan moeilijk de CR-78 bij Mark ophalen en zeggen dat ik zelf al wat heb gevonden en ga installeren.
Daar komt bij dat ik het zelf niet aandurf, tussen een Eminent in rook laten opgaan (gelukkig is daar alles goed gelukt) of een CR-78 is een ''huge difference''
Toch bedankt dat je het vermeld, misschien heeft Matthijs er inderdaad wat aan.
En wie weet koopt Mark dit setje ook, hij had nog niet eerder een CR-78 gedaan zoals hij mij vertelde, dus ik neem niet aan dat hij zelf iets aan het ontwikkelen is.

Back