Synthesizers in Aphex Twin's "Analord"

Ik zit in eeuwige crisis over welke instrumenten ik wil gebruiken :)
Wou net weer mijn hele studio te koop aanbieden haha.
Ik maak trouwens geen muziek zoals Aphex.
Ik heb me afgelopen jaren vooral bezig gehouden met zuivere stemming (just intonation) en wil een soort klassieke muziek maken.
Kan met analoge synths, digitale synths, samplers. vst's ik weet het nog niet.
Alleen de synths die ik nu heb zijn lastig te herstemmen (moet voor elke noot appart via pitch bends, en kan maar 5 kanalen multitimbraal instellen wat in mijn geval betekent dat de hele synth maar 5 stemmig polyfoon wordt grrr)
Ga me komende tijd maar weer wat meer bezig houden met componeren ipv met synths.
Haal Garritan Personal Orchestra. Klinkt absoluut bagger, maar heeft wel Scala tuning file support wat het makkelijk voor mij maakt zuiver te stemmen.
Als ik eenmaal echt wat zinnigs heb gemaakt wat ik wil uitbrengen ga ik me wel weer verdiepen in hoe ik het wil renderen.

Trouwens wel altijd groot fan geweest van Aphex Twin (zoals al duidelijk was lijkt me:) )
Vind zijn muziek op veel gebieden gewoon ver boven anderen uitsteken. Ook zeker met geluidsontwerp.

Ik heb me afgelopen jaren vooral bezig gehouden met zuivere stemming (just intonation) en wil een soort klassieke muziek maken.
Alleen de synths die ik nu heb zijn lastig te herstemmen (moet voor elke noot appart via pitch bends, en kan maar 5 kanalen multitimbraal instellen wat in mijn geval betekent dat de hele synth maar 5 stemmig polyfoon wordt grrr)

huh wat bedoelje met zuivere stemming
datje een c1 bv een a# van maakt ofso ...waarom ..
wiel opnieuw uitvinden ,...arabishe toonart???
weird verhaal

2x d70 is toch een goede synth lijktme

Ik denk dat iemand hier gewoon ontzettend onder de indruk is van de v-synth. :)
Maar ff ontopic: de beste man uit Limerick heeft naar mijn idee echt niet zoveel plezier van z'n eventuele v-synth als dat jij doet vermoeden. Dat de v-synth alle geluiden goed kan nabootsen die er op Richards albums staan wil ik niet ontkennen maar om dan maar meteen de pleiten dat het laatste allemaal v-synth is geweest met wat toevoegingen vind k te ver gaan. Het zou idd een hele omweg geweest moeten zijn mocht het daadwerkelijk met een v-synth gedaan zijn geweest.

Ik dacht vaak gelezen te hebben dat hij zelf instrumenten maakte of muziekprogramma's programmeerde.

kweet wel iig dat ashy schyt t ook stront heet wat in de pot ligt

hihi
int artikel wat basszzline poste over analord staat duidelijk dat je niet specifiek ...dat product nodig hebt om bv precies die sound te kunnen maken
oft nou tr808/r8 is
tb / tov mc202
ze kunnen andere dingen / klinken meer / minder

das precies watje hoort in analord serie veel diversiteiten
niet alle platen zijn tb... mc202/wel duidelijke holle square wave bassline sound sdie ik direct link aan een sh101/202/ juno 6/60 sound system 100
egt die begin periode roland spul

deze plaat bv
- erg goede van anlord serie
duidelijk !@!
een riedeltje van 4 toon aarts
die bassline sound zou in een mc 202 gemaakt kunnen zijn want ik hoor op bepaalde momenten slide ...en verderop keertje een accentje
ala mc202 sequencer [as ook de mc4 idem sequencer inside]
kan ook in software gemaakt zijn ..:?

daar gaan we weer :stupid
ik denk dat de mc202 eeen goede kans hebber is in zn arsenaal qa gebruik betreft want ...hy is zekers iemand die ...programeert waar een anders ophoudt na 4 maatjes
de sound is ook egt sh101 /202 achtig te noemen
kan maar so ook een andere cem 3340 osc based modulair / synthje zijn jatog ???

luister dit stukje
egt geen tb...vindtik
eerder een mc4 sequenced stuk ...cv / gate out in bv een sh101..opty eind hoorje duidelijk env verschillen

kweet niet wat voor gear ie toen had / gebruikte
grootste muzikale geheim ..eva!!

behalve dan dat michel jackson nog leeft ergens ..

Ik denk dat iemand hier gewoon ontzettend onder de indruk is van de v-synth. :)
Maar ff ontopic: de beste man uit Limerick heeft naar mijn idee echt niet zoveel plezier van z'n eventuele v-synth als dat jij doet vermoeden. Dat de v-synth alle geluiden goed kan nabootsen die er op Richards albums staan wil ik niet ontkennen maar om dan maar meteen de pleiten dat het laatste allemaal v-synth is geweest met wat toevoegingen vind k te ver gaan. Het zou idd een hele omweg geweest moeten zijn mocht het daadwerkelijk met een v-synth gedaan zijn geweest.

BOYZZ [kzou graag zeggen boys & girls maaruh ..]
analord is dat niet ouder dan de v - synth
slaat deze draad al nergens meerop

zit wel een tb 8D in gerold
maar valt niet egt tussen nog twee ..dikke bolle bassline sounds

en duidelijke tr808 feel

Mmm, is een R8 echt te onderscheiden van een R70 in het wild? Om maar iets te noemen? Qua drums is het Roland, geloof ik zo, maar sinds de R8 of wellicht zelfs 626 is alles redelijk eender qua geluid. En kan je zelfs met Battery niet te onderscheidden worden van die machines. Ik vrees dat ik het vooral erg eens ben met Rvooh... ;)

R70 klinkt wel iets anders dan R8, maar dat onderscheid herken ik idd niet in muziek.
Maaar de R70 heeft wel een paar samples erin die de R8 niet heeft, ook niet op kaartjes, en ik heb een R70 gehad en een paar van die samples hoor ik exact precies terug in een paar aphex nummers.
Bijv 1 hele specifieke kickdrum ik geloof dat de sample BrtMidKick ofzo heet op de R70 en dat is de kick van het eerste nummer van richard d james album.

huh wat bedoelje met zuivere stemming
datje een c1 bv een a# van maakt ofso ...waarom ..
wiel opnieuw uitvinden ,...arabishe toonart???
weird verhaal

2x d70 is toch een goede synth lijktme

Westerse stemming is vals. Gelijkzwevende stemming die we gebruiken is een compromis.
Is laaang verhaal en ook nog nooit goed opgelost hoe zuiver te stemmen.
Is ook nog eens sterk verbonden met muziektheorie etc.
Zuiver stemmen zou je bijvoorbeeld nieuwe dingen in kunnen doen als arabische maqams moduleren als in westerse klassieke muziek.
Maar ik begin er genoeg uit te komen om daar echt mee verder te gaan, en vind de synths die ik heb niet meest geschikte synths ervoor.
Zit erover te denken iets van Hauptwerk orgels te gebruiken en sample libraries met orkest geluiden enzo. Past uitgebreide harmonie / melodie etc toch stuk beter bij dan als je het met synths speelt. En gaat nu ook nog teveel tijd verloren in geluiden maken kan ik beter besteden aan componeren.
Dus denk een tijdje voorbij met electronisch gepiel voor mij.

ksnap het niet al te goed hoor mdv...

ik kan met mijn gear ook aphex achtige sounds maken,
maar ik ga nooit beweren dat aphex hetzelfde gebruikt als ik..

wat maakt jou vermoedens zo sterk?

er zijn dus zat mensen die tb/mc202 en meer roland spul gebruiken en toch typerend anders klinken
hy programeert gewoon erg wreed / anders ...

ceephax acid crew / criss mos acid [vb hoor !!! ]hebben ook van die klassieke tunes/weirde acid vibes ..die niet zoals ieder ander tb/ mc/sh synntje klinkt

typerend deze ook

drums duidelijk een tr909 die je ook lekker kan laten shuffle...probeert iemand nog wel eens

waarom gaat anders die tr606 hats soo eretegen in ??
:doei:
verder vindtikt acid soundje ..erin duidelijk geen tb
:halleluja

kweet wel iig dat ashy schyt t ook stront heet wat in de pot ligt

hihi
int artikel wat basszzline poste over analord staat duidelijk dat je niet specifiek ...dat product nodig hebt om bv precies die sound te kunnen maken
oft nou tr808/r8 is
tb / tov mc202
ze kunnen andere dingen / klinken meer / minder

das precies watje hoort in analord serie veel diversiteiten
niet alle platen zijn tb... mc202/wel duidelijke holle square wave bassline sound sdie ik direct link aan een sh101/202/ juno 6/60 sound system 100
egt die begin periode roland spul

deze plaat bv YouTube - afx - vbs.redlof.b
- erg goede van anlord serie
duidelijk !@!
een riedeltje van 4 toon aarts
die bassline sound zou in een mc 202 gemaakt kunnen zijn want ik hoor op bepaalde momenten slide ...en verderop keertje een accentje
ala mc202 sequencer [as ook de mc4 idem sequencer inside]
kan ook in software gemaakt zijn ..:?

daar gaan we weer :stupid
ik denk dat de mc202 eeen goede kans hebber is in zn arsenaal qa gebruik betreft want ...hy is zekers iemand die ...programeert waar een anders ophoudt na 4 maatjes
de sound is ook egt sh101 /202 achtig te noemen
kan maar so ook een andere cem 3340 osc based modulair / synthje zijn jatog ???
YouTube - AFX - Analord 01 - A2 Canticle Drawl
luister dit stukje
egt geen tb...vindtik
eerder een mc4 sequenced stuk ...cv / gate out in bv een sh101..opty eind hoorje duidelijk env verschillen

kweet niet wat voor gear ie toen had / gebruikte
grootste muzikale geheim ..eva!!

behalve dan dat michel jackson nog leeft ergens ..

Nee ok mee eens die canticle draw klinkt idd 100% analoog.
Ik weet niet of je met de mc4 sh101 combi ook "pitch key follow" anders kunt instellen dan standaard 12tet (want dat is gebeurd in dit nummer) maar verder klinkt het bij dit nummer idd meer als de apparatuur die jij zegt dan v-synth.
Maar meeste analord nummers klinken heel anders, en tuss nummers al helemaal.

Westerse stemming is vals. Gelijkzwevende stemming die we gebruiken is een compromis.
Is laaang verhaal en ook nog nooit goed opgelost hoe zuiver te stemmen.
Is ook nog eens sterk verbonden met muziektheorie etc.
Zuiver stemmen zou je bijvoorbeeld nieuwe dingen in kunnen doen als arabische maqams moduleren als in westerse klassieke muziek.
Maar ik begin er genoeg uit te komen om daar echt mee verder te gaan, en vind de synths die ik heb niet meest geschikte synths ervoor.
Zit erover te denken iets van Hauptwerk orgels te gebruiken en sample libraries met orkest geluiden enzo. Past uitgebreide harmonie / melodie etc toch stuk beter bij dan als je het met synths speelt. En gaat nu ook nog teveel tijd verloren in geluiden maken kan ik beter besteden aan componeren.
Dus denk een tijdje voorbij met electronisch gepiel voor mij.

okok
kheb ook begrepen dat bv afghaanse muziek ...en bv sample librarys [door de meegeleverde library,s ] anders is - is dit arabish int algemeen anders?

iig indiase muziek zitten ook andere toon arts in ..[meerdere stappen in een octaaf ofso]
niet 12 zoals mozart ons leerde

persoonlijk; ga t mij voornamelijk om klank / klankmaken en as een compositie ok gemaakt is
ist al gauw goed ,...daarmee aan de slag ist leukst!

dat hoorik terugin drum en bas [hangt heeel erg samen met moduleren met toonhoogten] en in goa [va synthjes precies pas hehe] ook erg goed gemaakt vaak !

in bv acid muziek komen muzikanten vaker weg met twee instrumenten ..bassline en lead een compleet stuk te maken omdat de flow / sound dragen is int nr!

:okdan: daar doen we t voor :engel:
muziek kan heeeel ver en intelligent gemaak / uitgelegd worden ,..
daar zit by my niet de kers op de taart

lol ister beetje af ask as een reken machiene muziek so moet analyseren ..
\kan ik geen lady gaga meer horen

daar zakt by de ppp van pokerface almn broek opde knieen :kroon:

Laatst gewijzigd:
kijk mdv, met alle respect, want ik weet dat je veel kennis hebt van alle apparatuur door ervaring.. maar wat ik tot nu toe gelezen heb van je in deze topic zijn ongestaafde vermoedens verkondigd als absolute waarheid.
de audio samples overtuigen me aan geen kanten. het klinkt er zelfs niet naar.

aphex klinkt trouwens zo divers dat het me sterk zou verwonderen indien alles met dezelfde gear gemaakt is.
Welke album van aphex is met de MC-303 gemaakt? (semi grapje)

Nee ik heb idd nog geen audio samples gemaakt voor saw.
Zou ik nog doen he? :) was bezig met andere dingen. een dezer dagen krijg ik wel weer de spirit en maak ik ze.

Ik weet bvb uit vrij betrouwbare bronnen dat er veel DX100 gebruikt is op SAW en vermoedelijk veel andere van de vroege tracks..

heb niet echt moeite om het te geloven ook

Neh geen dx100. Als ik 1 album goed ken is het SAW II is lang mijn favoriete album geweest, en is geen fm (ook geen matrix1000 etc). Ik heb veel fm bakjes gehad. Met SY99 kun je nog een beetje in de buurt komen, maar D70 en JD800 zijn de synths gebruikt.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat het eind jaren 80, begin jaren 90 allemaal heel anders was. Toen waren de "Gouden bakken van nu" uit de mode en strontgoedkoop. Dat is dan ook de reden dat er een hele muziekstroming uit is ontstaan. Die mannen kochten de goedkoopste bakken omdat ze de digitale niet konden betalen en maakten daarmee hun muziek.

Daarnaast zijn er hele slimme programmeurs bij met name roland en korg, die goed luisteren naar welke muziek hip is en dat soort presets gebruiken ze in hun nieuwe synths. Dat kan er ook mee te maken hebben, met het v-synth verhaal.

Verder lijkt het me logisch dat AFx ook nieuwe apparatuur heeft en dat er tussendoor gooit. VA's door analoge superFX klinken ook fantastisch.

Its a Proky Prime Cut!

mdv kben best benieuwd naar wat mooie padsounds uitje d70 !!
egt want askiets niet ken ist de d50 /70 en die worden vaak genoemd as grote keys jaren 90 na de jd800, jx10 enso[khebt alkeen ff over roland

want kheb veel gehad / voornamelijk om mn kennis uit te breide mbt hoe klinkt wat enso
en wat wil ik eigen lijk vandaar datk de laatse tyd een aantal andere balkk9ies heb gekocht om meerdere sounds te verkrijgen dan ...met analog spul
[wie wil weten oa ; dx200=fm leuksequenc3rtooltje/nordmodulair..vooral mn patch wackinezz/korg z1+wavestation+k4=voormn polypleasures/
supernova voor askt r dan nog nie uitkom:engel:]

so zie je maar
kdenk dat @phex twin egt ook evolueert luistert deze dan

vriend van mij kocht deze [in zn tek mononom draai tydperk]
hy vindt t nu bagger
ik ...hmhm geweldig
dit is duidelijk egt veeeel nieuwer en zou me niks verbasen van wege de hoge elastiek vaardigheid vd soundszz :dubbel:dat V SYNTH is die je hoort

en analord toch egt een stukkie hoge vaardigheid is met programmeren van analog equipment
:Z:slotje::mega: zo nu eerst een baffie

iets zegt me dat deze draad lekker lang gaat worden

iedereen vindt wel wat van aphex twin :stupid + :halleluja + :{ + :luv:

leuk site tribute 2 ;
http://www.myspace.com/aphextwinftw

Neh geen dx100. Als ik 1 album goed ken is het SAW II is lang mijn favoriete album geweest, en is geen fm (ook geen matrix1000 etc). Ik heb veel fm bakjes gehad. Met SY99 kun je nog een beetje in de buurt komen, maar D70 en JD800 zijn de synths gebruikt.

bron (onrechtstreeks) = Mike P
hij heeft overigens zelf een dx21 (die zowat 2x geavanceerder is) en heeft al paar keer gezegd dat richard interessantere sounds wist te halen uit de dx100 dan hij uit zijn dx21

het is misschien op SAW II niet zo duidelijk, maar wel op andere albums uit de oude tijden..

bron (onrechtstreeks) = Mike P
hij heeft overigens zelf een dx21 (die zowat 2x geavanceerder is) en heeft al paar keer gezegd dat richard interessantere sounds wist te halen uit de dx100 dan hij uit zijn dx21

het is misschien op SAW II niet zo duidelijk, maar wel op andere albums uit de oude tijden..

Heeft U-ziq gezegd dat de DX100 werd gebruikt voor SAW 1 of 2?
DX100 geloof ik gelijk, idd dat caustic window enzo maar no way voor SAW 2 iig, moet misschien nog een keer naar SAW 85-92 luisteren lang niet gehoord maar voor zover ik herinner ook geen dx100 achtige dingen.

Theoretisch gezien kan elk geluid met een fm-bak worden gemaakt ;)

ik houd van mijn dx 21, we'll never part. met vier opperators ga ik al zover. dat ding is magisch. net zoals en micromoog<3

Heeft U-ziq gezegd dat de DX100 werd gebruikt voor SAW 1 of 2?

niet expliciet denk ik..
komt uit email communicatie van enkele jaren terug, niet door mij gevoerd.

wat ie vooral zei is dat het enorm veel gebruikt is.

niet expliciet denk ik..
komt uit email communicatie van enkele jaren terug, niet door mij gevoerd.

wat ie vooral zei is dat het enorm veel gebruikt is.

Ok leuk om te weten :)
Analogue bubblebath zal ie dan ook wel veel inzitten, door distortion/overdrive heen.

Back