OMF bestandtypes en Protools

boeklanoei

Ouwe rot
Nu weet ik dat OMF het meest gebruikte uitwisellings-bestand-type is voor samenwerking tussen Steinberg gebruikers enz.

Maar welke bestand-project type zijn nog meer snel en makkelijk?

Wat bijv. wanneer jij met Protools werkt en ik met Nuendo?
Welke bestandtype-export type is dan gebruikelijk en makkelijk?
Waar moet ik allemaal aan denken bij het uiwisselen van dergelijke project bestands types met bijv. een protools gebruiker?

Wanneer je iemand een OMF file wilt zenden, moet je daar dan ook de projectmap met audio,edits en images meesturen nog eens?
Of is alleen de OMF file voldoende?

Een embedded omf is voldoende. Je hebt dan alleen geen plugin-informatie.

alles zit in de omfi idd
ik werk met protools en krijg altijd omfi's voor nabewerking
ideaal

Super jongens!
Dank jullie.
Plugin info is niet erg dwz: nvt.

Even een bump, soort zelfde onderwerp.
Nuendo.

Ik probeer ook mijn project naar een OMF file te maken. Wanneer ik de procedure heb doorlopen, krijg ik wanneer ik op ''ok'' druk (alles heb gedaan en alleen nog ok hoef te drukken) het volgende te zien: ''could not export ....... OMF''.

Vragen:

-Wat kan/kunnen de reden zijn waarom mijn project niet de mogelijkheid heeft zich te exporteren als OMF bestand?

-Wat zou ik moeten instellen wanneer ik mijn project qua projectwindow lay-out zo exact mogelijk hetzelfde wil hebben qua OMF?

-Het klopt trouwens dat zowel bij AAF als OMF de folders (projectwindow) die bijvoorbeeld zijn gemaakt in een project niet doorkomen bij AAF en OMF omzettingen?
(heb voor nu alleen nog maar getest bij AAF; met diverse instellingen geen suc6 aangaande dit gehad).

opmerking: heb op het moment meer suc6 met AAF omzetten.

OMF maakt nieuwe files aan gebaseerd op de regions in je arrange met toevoeging van ingestelde handles. Misschien dat crossfades meegaan, niet veel meer.

AAF(xml) refereert aan de originele files en neemt die in hun geheel mee. volume automation zal waarschijnlijk meegaan, crossfades ook.

Ik heb met success onlangs een film sound-edit van Logic naar Protools overgezet met AAF. De edit kwam bij mij binnen vanuit FCP als OMF. De reden dat wij AAF kozen naar Protools toe was om de volume automation mee te geven als begin punt voor de mixage.

Let wel op dat filenames onder 24(of 32) characters lang zijn en geen "illegale" characters bevatten. Zelf gebruik ik geen spaties en alleen "-" en "_"

Ik heb geen plugins,geen FX,geen automation e.a.
Alleen wat edits,cuts,track namen,fade out en meer vd kleine spul.
Bijna zeker dat ik ook met AAF ga werken omdat me dat tot nu toe de beste resultaten lijkt te geven.
OMF is telkens niet goed bij mij.

1. Mijn project waar het om gaat is een 675 mb groot. Het kan toch niet zo zijn dat het pure AAF bestand een 225 kb groot is (toch lijkt hij alles voor het grootste gedeelte goed neer te zetten bij het importeren van). Moet het AAF bestand niet ook even groot zijn als het oorspronkelijk bestand is?

2. Klopt het dat zowel bij AAF als OMF in principe niet de folders (folders eventueel aangemaakt in projectwindow voor te ordenen en overzicht) mee worden genomen? Dat is me niet gelukt, terwijl dat dat wel heel fijn zou zijn. Track kleuren ook niet, trouwens (maar is minder v. belang).

3. wat in te stellen: copy media of consildate events (gaat van Nuendo naar PT en wil project zo exact mogelijk als mij eigen projectwindow exporteren).

4. export all to one file: is niet suc6vol gebleken, export media file references wel meestal.
5. sample size: = nu; 24/44.1. zelfde als project laten of 24 bit selecteren?

quantize events to frames; doe ik nooit.

Graag wat hulp bij deze struikelblokken, dan kan ik het afronden. alvast dank.

1. De AAF is alleen en tekst bestand in XML formaat met de tijdcodes en file references. Als goed is worden de bron files gekopieerd naar een media folder.

2. UI handigheidjes zoals folders en kleuren zijn moeilijk toe te passen tussen verschillende DAWS volgens mijn. De AAF standaard is al ouder en zij konden destijds natuurlijk niet inzien wat alle software bedrijven gingen doen.

3. zou ik copy media kiezen. Consolidate gaat alles wegtiefen die niet gebruikt is. Dus als je een opname hebt van 2 minuten waarvan je in je projektwindow maar 30 seconden gebruikt. Zal tijdens de export de overige 2.5 minuten niet meekomen.

4. export media references lijkt mij het beste.

5. snap ik niet helemaal. 24 is goed toch? Nog een keer aangeven kan geen kwaad. Of heb je 16bit opgenomen? Zelfs dan zou ik in 24bit gaan werken.

Heel erg bedankt Cult45!
Erg fijn je informatie.
Verduidelijking even van mijn kant:

- Export sample size: Project bevat zowel 24 bits als 16 bits. twijfel tussen 24 bits of: zelfde als in project. (wil alles zo goed mogelijk qua kwaliteit overzetten natuurlijk).
- consolidates events; snap ik ook weinig van; vooral die handle length instellingen. Daarom in de regel: copy media.
- export all to one file, lijkt bij mij het ook te werken.
- Quantize events to frames; doe ik nooit.

nogmaals vriendelijk dank voor duidelijke punten.

handles is extra materiaal aan begin en einde van een audio region zoals die in je project window staat. Handig als degene die de projekt krijgt langere crossfades wil maken.

Back