SynthLobby – Prijzen vergelijken voor keyboards & synths

Een prijsvergelijker van Belgische bodem? Jazeker! Ties van der Pol is de maker van SynthLobby, hij postte net op FB het volgende:

Hey allemaal,
Ik heb de voorbije tijd een tool ontwikkeld die ik zelf miste als muzikant: een plek waar je makkelijk en snel prijzen kan vergelijken tussen Thomann, Bax, Music Store enz. Je ziet er ook meteen de prijsgeschiedenis van elk item, zodat je weet of er effectief korting is of gewoon een marketingstunt. Daarnaast kan je spullen op je verlanglijst zetten en kan je kiezen om een mailtje te ontvangen wanneer de prijs daalt. Alles wordt dagelijks geüpdatet.
Het is voorlopig vooral gericht op keyboards en synths, maar ik wil het later uitbreiden naar een breder assortiment aan instrumenten en gear. Ik doe dit project alleen en puur uit interesse, ik verdien hier niets aan. Feedback of suggesties zijn altijd welkom!
Je vindt het hier: https://synthlobby.tiesvdp.be
Groetjes,
Ties

Even bekeken, ziet er alvast fraai uit. Mooi initiatief, hopelijk wordt het een succes!

1758745117124.png

1758744889382.png

Laatst gewijzigd:
Soort Tweakers voor synths is wel tof! Bij de volgende GAS aanval zal ik het eens aan de tand voelen.

Hmm, op dit moment zitten alleen Bax, Thomann en Music Store erin? Dat maakt het redelijk waardeloos.

1758749035501.png

ik zag dat de prijs van uno pro nogal hoog was op zijn laagst :D

Tof dat dit gemaakt is, ook al is de v1 nog wat beperkt qua aanbod. De beste flitskoopjes zitten niet vaak bij Bax/Thomann/Musicstore in mijn ervaring, maar dat is verder uit te breiden in de toekomst.

Ik zag dat hij nu webscraping gebruikt om de boel binnen te halen en dat is wel riskant, want 1: als een website verandert moet hij misschien zijn code gaan updaten en 2: webshops vinden webscraping niet leuk omdat je hun servers belast met regelmatige uitgebreide scans. Dus je loopt het risico op een IP-block en dan is je dienst ook offline. Het beste is meestal om via de normale APIs van de webshops te werken, maar die zijn vaak betaald (als ze al bestaan), dus dat is voor een hobby-project of student niet zo interessant.

Maar je moet ergens beginnen, en qua ontwerp en gebruiksvriendelijkheid is het best netjes voor een eerste versie. Je ziet dat er een hoop aandacht en liefde in is gaan zitten. Misschien zijn er bij sommige webshops wel affiliate-links mogelijk, dan kan Ties toch wat inkomsten binnen harken zonder het door te hoeven rekenen aan ons. En dan kan hij direct een betere domeinnaam regelen hiervoor. 😇

Laatst gewijzigd:
Ik berg deze site voorlopig even op als 'natte scheet'. Leuk idee, maar het is nog niet veel en moet nog zien of het echt beter wordt.

Waarom trouwens het verschil in prijzen bij Bax tussen .be en .nl? Synthlobby laat de hoge prijs zien.

bax-be.jpg

bax-nl.jpg

Is al jaren. In nl baxen is vaak 100en euro minder.

Fijne reactie, daar kan ‘ie wat mee.
Nou ja, het is toch ook (nog) niks? Zou het nog niet eens een alfa-versie durven noemen zo. Of moeten we superenthousiast zijn omdat Ties een bekende is van iemand of misschien een lid hier is? In dat geval pas ik mijn toon graag aan naar sociaal gewenste standaarden.

Laatst gewijzigd:
Leuk idee. Maar ik vraag me altijd af hoe haalbaar het is om dit een beetje volledig en actueel te houden.
Dus eigenlijk was Nap zegt, maar dan wat subtieler : )

Ik moet altijd wel lachen om mensen die vrij nieuwe machines op MP zetten voor meer dan de huidige online prijzen : )

Hey iedereen!

Wat tof om te lezen dat mijn website al tot hier is geraakt, had dit zelf niet eens verwacht. Erg handig om eens wat externe feedback te lezen, dankjewel daarvoor. Momenteel is Synthlobby nog een hobby-passie-project van mij, waar ik vooral in mijn vrije tijd aan werk (zonder budget). Ik heb doelen voor ogen om dit platform verder uit te breiden, hopelijk met samenwerkingen met webshops binnenkort! Zoals @Nap aanhaalde, een soort Tweakers voor synths en keyboards is waar ik op mik. Daar zitten we natuurlijk nog wel niet :P

Ik lees onder andere dat er een vraag is naar meer webshops. Dit begrijp ik! Meer shops toevoegen staat zeker en vast op de planning. Ik dacht zelf om Gear4Music nog toe te voegen, hebben jullie nog andere suggesties?

Iets dat ik erg graag in de toekomst zou realiseren, is eigenlijk het samenbrengen van dezelfde synths/keyboards onder dezelfde naam om prijsvergelijkingen tussen platformen een stuk makkelijker te maken. Echter, dit is nog niet mogelijk aangezien ik nog volledig scraping-gebaseerd werk. Op mijn planning staat wel om eens contact te zoeken met webshops om toegang te krijgen tot hun APIs. Hopelijk kan dit kosteloos, maar ik betwijfel het sterk ;{.

Wat betreft de laatste update melding, daar zat een klein foutje in m'n systeem, @Disharmonic. Is nu normaal gezien opgelost :). Het prijsverschil tussen .nl en .be: ik track momenteel enkel de Belgische websites. Had geen enkel idee dat dit project tot in Nederland zou geraken *D. Ik kijk ASAP na of ik de nederlandse prijzen ook getracked krijg.

We zien wel waar we hiermee geraken. Ik blijf volop verder werken en neem jullie feedback mee. Ik zou zeggen, speel er wat mee, laat me weten wat je denkt of nog graag zou zien, en ik kijk wat ik voor jullie kan doen!

Zoals @Nap aanhaalde, een soort Tweakers voor synths en keyboards is waar ik op mik. Daar zitten we natuurlijk nog wel niet :P

Ik lees onder andere dat er een vraag is naar meer webshops. Dit begrijp ik! Meer shops toevoegen staat zeker en vast op de planning. Ik dacht zelf om Gear4Music nog toe te voegen, hebben jullie nog andere suggesties?

Ja, mijn initiele enthousiasme was inderdaad vanwege dat idee, maar in de praktijk was het dan toch wat magertjes - maar goed te horen dat je dat uit wil gaan bouwen. Ik denk als je zo'n site goed aan de slag krijgt dat het echt wel een meerwaarde is ... nu Google en DuckDuck ik me meestal nog een ongeluk.

Dit is denk ik wel een aardig overzicht:

Gear4Music (diverse landen):

Studio De Dijk:

Klundert Music

Volt Music Store (Nederland, Letland):

Dijkman Muziek

Tone Control:

Star's Music (België, Frankrijk)

MIDI Amsterdam:

Schneiderslanden: (Duitsland)

Sound of You (Polen):

Turnlab (België):

Muziek Meibergen (Let op: vaak scherpe prijzen, maar doen moeilijk mbt 14 dagen bedenktijd online aankopen/recht op retour)

Ik denk dat een aantal bovenstaande ondernemers hier echt niets mee te maken willen hebben. Niet perse uit gierigheid maar meer om gewoon redelijke marges te houden (ook voor kleinere synth bouwers). Nu ik er langer over nadenk blijf ik gewoon funshoppen en zie wel. Synthforum is ook een soort tweakers . Flitskoopjes. Interessante gear gevonden en laten we eerlijk zijn. We kopen tot in Australië als het moet.

Back