BCR2000 om Roland D-5 te programmeren?

Johan73

Stamgast
De Roland D-5 was mijn allereerste synth (nieuw gekocht toen ik 19 was), maar hij is ondertussen onder het stof aan het wegkwijnen, vooral omdat hij zo ontzettend lastig te programmeren is.

Ik ben al een poosje op zoek naar een PG-10 programmer, maar die zijn zeldzaam en ik heb er ook geen 170 euro voor over.

Op het forum las ik dat sommige mensen de Behringer BCR2000 aanraden als alternatief voor de PG-10. Zijn hier mensen die ervaring hebben met het programmeren van een synth uit de D-serie (D-5/10/20) met de BCR2000? Lukt dit of is het ten stelligste af te raden?

Ik neem aan dat de Roland midi-in heeft en dan kan hij via CC of NRPN worden aangestuurd met een BCR. Ik doe dat ook met een Blofeld, Mopho en een Pulse. Werkt prima. Kan ook zonder PC.

Ik vrees juist dat die vroege rolands sysex only zijn. Dat staat normaal gezien achteraan in de manual.

heeft de D-5 geen LFO bug trouwens? als je een toets loslaat is de LFO depth ineens weer 0...
Ik neem aan dat de Roland midi-in heeft
komt uit 1989 he... duzze :D
Ik vrees juist dat die vroege rolands sysex only zijn.
yup... Roland so wie so toen (alleen maar Sysex vanaf het begin, zo ook Yamaha)
CC's kwamen pas terug op synths zo aan het einde van de jaren 90...
de eerste (MIDI) synths van bijv. Sequential zijn wel met CC's zijn begonnen...

Laatst gewijzigd:
Thanks mensen.

Inderdaad, de D5 is van 1989 (heb hem gekocht in 1991). Uiteraard heeft hij MIDI (in/out/thru) en hij verstaat inderdaad alleen maar SysEx.

Met wat opzoekingswerk heb ik een Franse website gevonden waar een template op staat om een D110 module aan te sturen met de BCR2000. Dit zou blijkbaar zonder problemen moeten lukken. D10/110 en D5 zijn zo goed als identiek, de D5 heeft alleen geen effecten aan boord.

Quote van de website: Les valeurs sont transmises en sysex et n'auront ainsi, contrairement au CC, aucunes incidences sur d'autre(s) appareil(s) éventuellement relié(s) en MIDI.

Vrij vertaald: de waarden worden doorgestuurd met SysEx en hebben, in tegenstelling tot CC, geen invloed op eventuele andere met MIDI aangesloten toestellen.

Misschien dat ik dan toch de BCR2000 eens ga uitproberen. Hij is zacht geprijsd en als het dan toch niet zou lukken, dan kan hij makkelijk voor andere taken ingezet worden.

Vrij vertaald: de waarden worden doorgestuurd met SysEx en hebben, in tegenstelling tot CC, geen invloed op eventuele andere met MIDI aangesloten toestellen.
idd, Sysex is niet kanaal afhankelijk, CC's wel...
Sysex heeft daarom ook als enige van alle midi-messages geen kanaalnummer in zijn statusbyte...

Laatst gewijzigd:
idd, Sysex is niet kanaal afhankelijk, CC's wel...
Sysex heeft daarom ook als enige van alle midi-messages geen kanaalnummer in zijn statusbyte...

[beetje off topic]
Klopt, maar yamaha deed toch een truukje met de dx7 destijds. stel je hebt meerdere dx7's of een tx816 en je wilt ze onafhankelijk programmeren dat gaat dus niet zomaar en ze hebben geen "system id" zoals bv die roland units wel hebben, dus hebben ze 1 byte in de sysex string gedefenieerd als een "channel byte". als de channel byte niet overeenkwam met het ingestelde midi kanaal werd de sysex genegeerd.

ach so, maar dan was dat niet helemaal conform aan het MIDI protocol... ik vraag me af hoe zo'n string er dan uitzag en hoe wist de Yamaha synth dat het voor hem was als er geen ID byte aanwezig was...?

de string opzich was niet zoveel afwijkend, in de header van de string waren een aantal bytes gereserveerd voor oa die channel byte maar er was ook een "device byte". per type apparaat verschilde die device byte.

Back