Ik zat er nog even over na te denken en sommige mensen hebben inderdaad best gevaarlijke ideeen over de aarding.
Ten eerste twee dingen:
- Aarde is in eerste instantie een manier om het elektriciteitsnet in huis te beveiligen tegen gevaarlijke lekstromen
- Tegelijkertijd voert het lekstromen af die niet gevaarlijk zijn, maar wel hinderlijk zijn voor storingsgevoelige apparatuur.
Om bij de tweede te beginnen: als je een apparaat openschroeft zie je dat het hele negatieve gedeelte van de elektronica vaak met de behuizing (en dus de aarde) verbonden is. Deze elektronica kan voor kleine lekstromen zorgen die via de aarde weggevoerd worden. Deze stroompjes zijn niet gevaarlijk.
De aardlekschakelaar controleert constant de grootte van de lekstromen. Komt deze boven een bepaalde hoeveelheid (volgens mij iets van 30 milliampere of zoiets), dan schakelt hij de hele groep (of meerdere) uit.
Dit is bedoeld voor bijvoorbeeld een apparaat waarvan de stalen behuizing het risico heeft om onder stroom te komen staan. Bijvoorbeeld een wasmachine die door lekkage stroom gaat voeren tussen de schakelaar en de behuizing. Normaal gesproken zou dit heel gevaarlijk zijn omdat je bij aanraking van de wasmachinebehuizing kan overlijden. Bij een goede aarding voert de behuizing de stroom terug naar de aardlekschakelaar die dan uitschakelt.
Stel dat je nu op een ongeaarde groep alles op elkaar aansluit op geaarde stekkerdozen, dat verspreid je het risico alleen maar. Zit bijvoorbeeld die kapotte wasmachine op een stekkerdoos met een droger? Dan krijg je behalve bij de wasmachine ook een klap van aanraking met de droger!
Een extra aardpen in de grond slaan om hier je stopcontacten mee te aarden is dan ook een volslagen idioot idee. Hiermee passeer je de aardlekschakelaar. Kleine storende lekstromen worden dan heel mooi afgevoerd, maar een dikke stroom wordt lekker langs een lekkende behuizing richting grond. Maar als jij als parallel geschakelde weerstand dan tegen de behuizing aan gaat staan, krijg je zeer waarschijnlijk ook een rotschok (ook al beidt jij minder weerstand dan de leiding naar de grond en volgt stroom de weg van de minste weerstand).
Dan zou een aarde vanuit de badkamer trekken nog een redelijke optie zijn, maar beter om je stopcontacten écht te aarden (door middel van ergens een aarddraad uit een centraaldoos te plukken).
Ik zeg niet dat je mijn verhaal blindelings moet volgen, maar ik probeer aan te geven dat als je daadwerkelijk zoiets wilt je beter iemand in de armen kan nemen die verstand van zaken heeft, dan op internetfora mensen te vragen die van horen zeggen wel eens wat meekrijgen.
Een zwartwerkende monteur die een stopcontact moet aarden kost je echt niet veel.