aarde aanleggen

cuba7000

Ouwe rot
ik ben bezig met studio verbouwing,zit alleen geen aarde stopcontact

lijkt me nu ik aan het verbouwen,wel het goede moment ivm veiligheid en evt brom (toch?)

nu zit mij badkamer 5 meter verder , daar zit wel aarde, kan ik die daar gewoon van aftappen

moet dat dan z,on dikke ijzeren draad zijn of mag dat ook z,on geel bruine draad zijn
In de badkamer slijp ik een sleuf in de muur zodat het allemaal netjes weggewerkt is

alvast bedankt

Het mag een geel/groene draad wezen...dit doet het goed.
Mooier is een aparte aardpen te laten slaan [kun je ook zelf met een moker of een hilti]
Dit is dan een mooie schone aarde waar dus de rest van je huis niet op zit , en dus daardoor ook minder storingen opvangt.
De kwaliteiten de lengte van die aarde/aardpen ligt een beetje aan je bodem gesteldheid , maar gemiddeld is dit zo'n 6 meter in totaal [2 stuks op elkaar]

en de kosten vallen best wel mee..ff googlen

Kun je het in de badkamer wel uit de centraaldoos aftappen? In de badkamer zijn doorgaans alle metalen delen met elkaar verbonden met "vereffeningsleidingen" die bij elkaar komen in een centraal vereffeningspunt (meestal achter de spiegel) wat dan weer op de aarde van het stroomnet is aangesloten. Op die vereffeningsleidingen kun je je studio beter niet op aansluiten, dat lijkt me niet optimaal voor de veiligheid van je badkamer en is officieel ook niet toegestaan. Aftappen vanuit de centraaldoos in de badkamer kan op zich wel en daar moet je dan een geel/groene draad voor gebruiken en geen dikke ijzeren draad zonder plastic eromheen.

Maar eigenlijk is de enige juiste oplossing natuurlijk om de aarde door te trekken vanaf je stoppenkast. Het is natuurlijk ook een stuk veiliger op de lange termijn om de boel een beetje overzichtelijk te houden.

bedankt voor reacties

aarde op de badkamer doe ik dan toch maar niet, eens kijken wat de mogelijkheden zijn om direct door te lussen naar de stoppenkast,

ik durf bijna niet te vragen,maar ik heb jaren ongeaard gewerkt,speel ik dan met me leven ?,of is aarding juist alleen superbelangrijk in waterrijke omgeving

Volgens mij valt dat wel mee. Het gaat vooral om de badkamer; die is niet alleen vochtig, maar staat vaak ook nog eens op allerlei rare manieren (bv. via de waterleiding en de CV) in contact met de aarde. Bovendien ben je in een badkamer zelf vaak nogal vochtig.

De beste manier om brom veilig te voorkomen: AES48
Op blz 9 staat de tekening hoe je je spullen het beste kan aansluiten. Je moet dan wel het blok "Signal Circuitry" zien als al je aparaten.

Werk je ongeaard en komt de life draad van de stroom tegen de metalen behuizing, dan ga je dood als je het aparaat aanraakt.
Volgens de wet van Murphy gaat dit vroeg of laat gebeuren.

Ik gebruik ook geen aarde.

Een goede aarde is zeker geen overbodige luxe.

Sluit een pc (en ander spullen met een geschakelde voeding) maar eens aan op een niet geaard stopcontact dan staat er een kleine 110V tussen de metalen behuizing van die pc en bijvoorbeeld een radiator, waterleiding of de vloer.

Het gevaar wordt nog groter als er een defect in het apparaat ontstaat bijvoorbeeld een sluiting van een spanning voerende component en de behuizing. Omdat de behuizing niet geaard is en dus "zweeft" wordt de fout niet gedetecteerd en blijft de zekering in en dus wordt het gevaar niet afgeschakelt. Die zekering schakelt pas uit als jij de kast beet pakt. Jij bent dan even de verbinding naar aarde en als je geluk hebt gaat de zekering er dan alsnog op tijd uit.....

Werk je ongeaard en komt de life draad van de stroom tegen de metalen behuizing, dan ga je dood als je het aparaat aanraakt.

Ware het niet dat het gros van de apparaten in de gemiddelde studio met een adapter werkt:) En dan heb je in niet al te oude huizen ook nog de aardlekschakelaar; die werkt ook prima als je apparaten niet geaard zijn. En zelfs als je die niet hebt ga je nog niet meteen dood van een elektrische schok van 230V, zo heb ik proefondervindelijk vastgesteld;-)

(...) Die zekering schakelt pas uit als jij de kast beet pakt.

Het menselijk lichaam heeft zo'n hoge weerstand dat een zekering er vrijwel zeker niet uit zal springen als je zelf het aardlek bent. Tegen dit soort situaties beschermt eigenlijk alleen een aardlekschakelaar; die hoort zo snel uit te schakelen dat je niet eens een schok voelt.

Als het je om de veiligheid gaat, is een aardlekschakelaar in veel situaties dus belangrijker dan het aarden van je apparaten, want die beschermt je ook als een niet geaard apparaat je vingers op de een of andere manier onder stroom zet.

Hoe dan ook: gewoon aarden die handel!

En zelfs als je die niet hebt ga je nog niet meteen dood van een elektrische schok van 230V, zo heb ik proefondervindelijk vastgesteld;-)

Er zijn (waren) ook mensen die het niet meer na kunnen vertellen...=)

Als het je om de veiligheid gaat, is een aardlekschakelaar in veel situaties dus belangrijker dan het aarden van je apparaten, want die beschermt je ook als een niet geaard apparaat je vingers op de een of andere manier onder stroom zet.

Een aardlekschakelaar is inderdaad echt geweldig. Heeft al heel wat(t) levens gered!

@cuba7000: Wellicht ten overvloede, maar nu ik dit nog even teruglees, voel ik me toch verplicht om nog even te zeggen: wij zijn geen elektriciens:engel: Als je zelf niet zeker genoeg weet wat en hoe je moet doen om je studio netjes te aarden, zou ik nooit vertrouwen op het oordeel van wat onbekenden op een forum over synthesizers die ook nog eens helemaal niets weten van je elektrische installatie.

Zorg dat je zeker weet dat je zelf genoeg kennis hebt opgedaan om zelf een oordeel te vellen en/of schakel een elektricien in of een kennis ofzo met ervaring met dit soort klusjes en laat die bij voorkeur de situatie ook even echt bekijken.

thanks again voor reacties!

ik heb een aardlekschakelaar in de stoppenkast,daar zit een stikker bij waaropstaat

>> deze aardlekschakelaar beschermt de groene groepen <<

mijn studiokamer zit op een van die groepen,

zit ik dan veilig ?

Dan zit je aardig veilig, ja;-)

Maar het blijft verstandig om spullen te aarden die geaard moeten worden, helemaal bij computers of andere apparaten met een schakelende voeding. En als je ze niet aard, is het in ieder geval handig om te zorgen dat alle apparaten met een aardestekker in hetzelfde verlengsnoer met aarde zitten zodat er geen spanningsverschil optreedt tussen die apparaten onderling.

aaah... dit is in ieder geval een handige tip die ik zo kan toepassen

is het in ieder geval handig om te zorgen dat alle apparaten met een aardestekker in hetzelfde verlengsnoer met aarde zitten zodat er geen spanningsverschil optreedt tussen die apparaten onderling

maar kan je dit ook een beetje verder uitleggen waarom?,(mischien weer heel dom,maar .......)

Wacht even hoor, je studiokamer heeft geen geaarde stopcontacten, maar zit wel op een "groene groep"?

Dan heeft het geen donder zin, de aardlekschakelaar schakelt een stopcontact pas uit als er stroom via de 'aarde terug lekt', zoals de naam al zegt. Als je dan geen aarde hebt en een apparaat komt onder stroom te staan, dan weet je aardlekschakelaar niet dat dat zo is.

Je hebt best een redelijke kans dat er wel een aarde in de centraaldoos zit die doorloopt naar een andere ruimte. Dan kan je vanuit daar aarde trekken naar je stopcontacten. Houd er wel rekening mee dat draden trekken door oude buizen soms verrot lastig kan zijn.

@cuba7000: Wellicht ten overvloede, maar nu ik dit nog even teruglees, voel ik me toch verplicht om nog even te zeggen: wij zijn geen elektriciens:engel:

Niet dat ik het niet fout kan hebben, maar ik heb ergens onderin de kast nog een diploma monteur sterkstroominstallaties liggen, dus bovenstaand verhaal is gebaseerd op wat ik daaraan overgehouden heb.

P.S. Ik woon drie hoog in een betonnen flat en kan met een gerust hart de stroomvoerende leiding in mijn hand vastpakken zonder dat er iets gebeurt. Misschien dat het in mijn hand tintelt zoals cola in je mond doet, meer niet. Meer geluk dan wijsheid, dat ik dit weet, maar toch. :P
Met andere woorden: de schade van een klap van 230 is ook afhankelijk van de ondergrond.

Zeker niet dom! Ik weet het ook niet helemaal 100% zeker, maar volgens mij is het als volgt:

Als je het voorbeeld van de computer neemt, waar Anton mee kwam, dan kan (hoeft niet) er een spanning van zo'n 115 volt tussen de aarde-aansluiting van de computer en de "echte" aarde staan. Bij veel ongeaarde computers kun je dat heel goed voelen als je de kast aanraakt. Dat komt omdat in de voeding beide draden met een condensator op de aarde zijn aangesloten. En die aarde is weer op de kast aangesloten en kan bijvoorbeeld ook weer op je geluidskaart zijn aangesloten die je weer op een ander apparaat aansluit. Zo kan er een spanning van 115 volt (eigenlijk is het "ergens tussen 0 en 230 volt") tussen je geluidskaart en bijvoorbeeld je mixer ontstaan.

Omdat er niet veel stroom kan lopen, is dit niet gevaarlijk voor jou en normaal gesproken ook niet voor je apparatuur, maar voor gevoelige chipjes kan het wel eens de druppel zijn. En als de condensatoren in de voeding wat ouder en brakker beginnen te worden, kan er meer stroom gaan lopen, waardoor de kans op schade aan je apparatuur en aan jouzelf groter wordt.

Als je nou de aarde-aansluitingen van al je apparaten in hetzelfde stekkerblok doet, zal de spanning tussen die apparaten onderling 0 volt worden en verklein je de kans op schade. Nadeel is dan wel dat die 115 volt dan ineens op al je geaarde apparatuur staat (en via metalen 19" racks of bureaus ofzo mogelijk ook op de rest) en je tintelende vingers kunt krijgen als je aan je synthesizers zit. Bovendien vergroot je de kans op ground-loops. Maar die kun je volgens mij beter voorkomen door in signaalkabels de aarde te ontkoppelen.

Wacht even hoor, je studiokamer heeft geen geaarde stopcontacten, maar zit wel op een "groene groep"?

Dan heeft het geen donder zin, de aardlekschakelaar schakelt een stopcontact pas uit als er stroom via de 'aarde terug lekt', zoals de naam al zegt. Als je dan geen aarde hebt en een apparaat komt onder stroom te staan, dan weet je aardlekschakelaar niet dat dat zo is.

Bij mijn weten is dat niet zo; een aardlekschakelaar doet niets met de aarde (dat zou ook bloedlink zijn, de aarde onderbreken voor een stom meetapparaat:eureka:). Wat een aardlekschakelaar doet, is het verschil tussen de stroom die je huis binnenkomt en de stroom die eruit gaat (nul-draad) meten. Is dat verschil groter dan 30mA, dan klapt ie eruit.

Je hebt dus zeker geen aarde-draad nodig om te kunnen profiteren van de aardlekschakelaar. Bij de meeste ongelukken waar de aardlekschakelaar tegen beschermt, gaat het aardlek ook niet via de aardedraad van je elektrische installatie maar bijvoorbeeld via de wapening van je betonnen flat:duivels:

Ik zat er nog even over na te denken en sommige mensen hebben inderdaad best gevaarlijke ideeen over de aarding.

Ten eerste twee dingen:

• Aarde is in eerste instantie een manier om het elektriciteitsnet in huis te beveiligen tegen gevaarlijke lekstromen
  • Tegelijkertijd voert het lekstromen af die niet gevaarlijk zijn, maar wel hinderlijk zijn voor storingsgevoelige apparatuur.

Om bij de tweede te beginnen: als je een apparaat openschroeft zie je dat het hele negatieve gedeelte van de elektronica vaak met de behuizing (en dus de aarde) verbonden is. Deze elektronica kan voor kleine lekstromen zorgen die via de aarde weggevoerd worden. Deze stroompjes zijn niet gevaarlijk.

De aardlekschakelaar controleert constant de grootte van de lekstromen. Komt deze boven een bepaalde hoeveelheid (volgens mij iets van 30 milliampere of zoiets), dan schakelt hij de hele groep (of meerdere) uit.

Dit is bedoeld voor bijvoorbeeld een apparaat waarvan de stalen behuizing het risico heeft om onder stroom te komen staan. Bijvoorbeeld een wasmachine die door lekkage stroom gaat voeren tussen de schakelaar en de behuizing. Normaal gesproken zou dit heel gevaarlijk zijn omdat je bij aanraking van de wasmachinebehuizing kan overlijden. Bij een goede aarding voert de behuizing de stroom terug naar de aardlekschakelaar die dan uitschakelt.

Stel dat je nu op een ongeaarde groep alles op elkaar aansluit op geaarde stekkerdozen, dat verspreid je het risico alleen maar. Zit bijvoorbeeld die kapotte wasmachine op een stekkerdoos met een droger? Dan krijg je behalve bij de wasmachine ook een klap van aanraking met de droger!

Een extra aardpen in de grond slaan om hier je stopcontacten mee te aarden is dan ook een volslagen idioot idee. Hiermee passeer je de aardlekschakelaar. Kleine storende lekstromen worden dan heel mooi afgevoerd, maar een dikke stroom wordt lekker langs een lekkende behuizing richting grond. Maar als jij als parallel geschakelde weerstand dan tegen de behuizing aan gaat staan, krijg je zeer waarschijnlijk ook een rotschok (ook al beidt jij minder weerstand dan de leiding naar de grond en volgt stroom de weg van de minste weerstand).

Dan zou een aarde vanuit de badkamer trekken nog een redelijke optie zijn, maar beter om je stopcontacten écht te aarden (door middel van ergens een aarddraad uit een centraaldoos te plukken).

Ik zeg niet dat je mijn verhaal blindelings moet volgen, maar ik probeer aan te geven dat als je daadwerkelijk zoiets wilt je beter iemand in de armen kan nemen die verstand van zaken heeft, dan op internetfora mensen te vragen die van horen zeggen wel eens wat meekrijgen.

Een zwartwerkende monteur die een stopcontact moet aarden kost je echt niet veel.

aarding

aarding

Aarde is een raar begrip.
Je hebt aarde van een huis, bv mic.
Je hebt aarde van een kast.
Je hebt de min van een voedingsprint.
Je hebt de min van een trafo 230V en de aarde van een trafo.
Je hebt de min van een audioprint.
Je hebt de min van een adapter
Je hebt audio, twee of driepolig.
Je hebt de min van een gitaar.(tweepolig-ongebalanceerd en slechts 30mV!)

Er zijn twee methodes: werken met allemaal ongeaarde wcd's of met geaarde wcd's
Op letten:
audio gebalanceerd werken of niet. Dat eerst beslissen.

Er zijn apparaten die een gebalanceerde uitgang hebben, 3 polig.
plus, min en aarde.

De print van het apparaat ligt aan de aarde van de kast.(?)
Er zijn apparaten waarbij de audio print niet aan de kast ligt.
Ongebalanceerde audio is tweepolig, maar ligt de aarde van de audioprint aan de kast of jackout? Wat zweeft?
Mag die kast vastzitten aan aarde (230V) van de rails 19 inch of niet?

Zet de soundmodule op play.
Meten is weten, dus stop een monoplug erin en meet, stop een
stereoplug erin en meet. Zet het apparaat aan en uit.
Misschien moet je de kast loskoppelen van de aarde in je 19 inch rack.
Je kan dit ook zonder te meten testen, luisteren.(brom)

Je kan een extern 'stoppenkastje' maken...
Een aansluiting maken naar je keuken, waar vaak wel/ook een aarde
aanwezig is:
Je kan ook een portable kastje maken met een C16 Siemens 30mA aardlek, overspanningsbeveiliging en C16 automaat erin.
Twee wartels, aardklemmetjes, railtje, afdekschotje automatengaten en rubberkabel 3x 2,5mm2.
En een rubberen, geaarde stekker stekker erop voor ingang 230V
En een idem contrastekker voor de uitgang 230V.
Daar sluit je je setup op aan. Dat is alvast geaard.
Ieder elektro installatiebedrijf heeft deze spullen in huis waarschijnlijk.

Maak eerst een inventaris: in excell bv.
welke apparaten hebben een geaarde steker en welke niet.
welke hebben gebalanceerd uitgang en welke niet.
Kan ik evt apparaten in groepjes zetten bij elkaar?
Let op: als je geaarde wcd's gebruikt, zitten deze aardes dan aan die kasten?
Meten...alles meten...zeker weten.
De bedoeling is dat er geen potentiale verschillen optreden tussen nul en aarde tussen je kasten.
Aardes aan elkaar knopen.
Maar dit uitzoeken is een behoorlijke klus en moet je 1 voor 1 doen.

Rails 19 inch aan aarde of niet?
Ga ervan uit dat je dit wel doet.
En alle kastjes, rails doorverbinden?
Of apparaten groeperen?

Het mengpaneel is het hart van de setup.
Geaarde stekker of niet?
Kijk servicemanuals en schema's na....
Is ie te aarden of niet?
Er zijn apparaten waar je nl niet de 230V aarde aan de printaarde (min)kan zetten. De min is de audio-uit min....
Die print kan zweven.
Vandaar al dat gelazer.
Je hebt nl een trafo voedingsdeel( 230V naar 18 volt wissel bv), een gelijkrichtervoedingsdeel ( naar 12v gelijkspanning bv) en een audiodeel in een apparaat.( naar 0,3-7 volt wissel)
Een adapter is ongeaard vaak, en gelijkrichter/stabilisator.
De kast is dan audiodeel.
Maar de min van de adapter ligt aan de kast(?)
Check alles, zet je meter op weerstand.
Een multimeter kost 8 euro, dus daar ga niet dood van..
Alle vragen staan erin, dus je kan er uitkomen.
Zo niet: alles ongeaard...maar ik garandeer geen brommen en inwerkingsellende bij opnemen van bv een gitaar, terwijl je voor een pc/digitale mixer zit.

(voor de freaks: waar aardes en nul aan elkaar zitten in fabrieken bv om
van 380-220 te maken uit minder-aderige kabels kan je de aarde van 230
nooit aan de gelijkrichteraarde(min) van een print zetten in dezelfde kast...je kan van 380
motoraansluiting geen 220V maken en deze grap met een zg nieuwe aarde uithalen die je ergens vandaan plukt)
Die gelijkspanningsaarde kan niet aan wisselspanningsaarde...
Dat gaat roken).

Je studio gaat niet roken, don't worry, het laatste was maar een voorbeeld.

Succes.

Bij mijn weten is dat niet zo; een aardlekschakelaar doet niets met de aarde (dat zou ook bloedlink zijn, de aarde onderbreken voor een stom meetapparaat:eureka:). Wat een aardlekschakelaar doet, is het verschil tussen de stroom die je huis binnenkomt en de stroom die eruit gaat (nul-draad) meten. Is dat verschil groter dan 30mA, dan klapt ie eruit.

Je hebt dus zeker geen aarde-draad nodig om te kunnen profiteren van de aardlekschakelaar. Bij de meeste ongelukken waar de aardlekschakelaar tegen beschermt, gaat het aardlek ook niet via de aardedraad van je elektrische installatie maar bijvoorbeeld via de wapening van je betonnen flat:duivels:

En hoe komt de aardlekschakelaar dan aan zijn referentie? Bij bijvoorbeeld een dimmer heb je behoorlijke lekstromen op je nuldraad.

Ik raak nu ook de draad weer een beetje kwijt (niet bedoeld als woorspeling)...

Back