aarde aanleggen

En hoe komt de aardlekschakelaar dan aan zijn referentie? Bij bijvoorbeeld een dimmer heb je behoorlijke lekstromen op je nuldraad.

Ik raak nu ook de draad weer een beetje kwijt (niet bedoeld als woorspeling)...

De signaal-draad is de referentie;-) Hij meet gewoon het verschil. Nou heb ik geen verstand van dimmers, maar wat jij "lekstroom" noemt bij een dimmer, lijkt me gewoon stroom die in de dimmer direct terug gaat naar de nul-draad in plaats van via de gedimde lamp. Dat is dus geen aardlek en het leidt ook niet tot een verschil.

Zie ook wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar#Werking

Een aardlek schakelaar is NOOIT verbonden met de aarde, deze meet idd het verschil tussen de fase en nul leiding, dus verbrukt de fase 30mA meer dan dat terug komt via de nul tript deze, dus een aardlek werkt ook op een niet geaarde groep.
En een aardelektrode zelf maken is helemaal geen slecht idee en werkt ook goed als deze natuurlijk goed in verbinding is met de aarde, en met aarde bedoel ik dus echt de aarde onze planeet.

zeer oude aardlekken hadden wel een aardedraadje, maar goed, nu niet meer.
wat zeg ik: ik heb ze in 1996 voor het laatst gezien ( in huizen )

Er bestaat inderdaad een oud model (ABB?) aardlekschakelaar waarbij een aardedraadje aangesloten diende te worden. Dit komt je heel zelden tegen.

Ik werk als elektrotechnisch inspecteur bij een inspectiebedrijf en je wilt niet weten wat voor ellende ik in die 40 uur p/week allemaal tegenkom....

Wat betreft het aardeprobleem: vraag een een handige kennis of bel een installatiebedrijf. Wat ik zo inschat zijn is dat het in 1 a 2 uur wel klaar moet zijn.

bedankt voor reacties

aarde op de badkamer doe ik dan toch maar niet, eens kijken wat de mogelijkheden zijn om direct door te lussen naar de stoppenkast,

ik durf bijna niet te vragen,maar ik heb jaren ongeaard gewerkt,speel ik dan met me leven ?,of is aarding juist alleen superbelangrijk in waterrijke omgeving

yoo
heel veel apparaten hadden geen eens aarde
bv een nordlead ook niet [ nord modulair ook niet ]

div roland spul met de bekende platte 2way stekker 220]
tip; mijnerzijds
kheb laatst nog wat zitten lezen opt net
mbt bliksem is toch een serieuz iets om over na te denken om bv er een overspannings beveiligings netwerk blok te installen in t begin van je 220 ketting
[220 blok met zekering erin[gemiddeld quality ding al gauw40 a80 eu ]

ik heb eerlijk gezegd nog nooit last van aard brom / aarde verschil gehad
wel by anderen thuis
dat ik gewoon t spannings verschil kon voellen door de neutrik pluggen heen
dus tov elkaar verschillen in de spanninng op de stop contacten ..
gevaarlijk dus !
meestal in "geprutste ..."220 situaties...as in bv kraakpandjes/ div sound systems ook altyd gevaarlijk twee verschillende aardpoints op festivall
kunje een aardige klap van krijgen ...

maargoed je hebt t over thuis
ik woon in een flat , en alles is ongeard in mn woonlkamer
:engel:nooit last van aarde
dus

Niet dat ik het niet fout kan hebben, maar ik heb ergens onderin de kast nog een diploma monteur sterkstroominstallaties liggen, dus bovenstaand verhaal is gebaseerd op wat ik daaraan overgehouden heb.

P.S. Ik woon drie hoog in een betonnen flat en kan met een gerust hart de stroomvoerende leiding in mijn hand vastpakken zonder dat er iets gebeurt. Misschien dat het in mijn hand tintelt zoals cola in je mond doet, meer niet. Meer geluk dan wijsheid, dat ik dit weet, maar toch. :P
Met andere woorden: de schade van een klap van 230 is ook afhankelijk van de ondergrond.

wilde net zeggen kraan asje dus een ...minder ideale omgeving heb nat / blote voetn en bv datje zwak / ziek misslijk ben ...kunje een aardige ..klap oplopemn ...ook wel eens op mn werk gehad
gewoon met video aparatuur
twee div stroom punten zat verschil tussen
en ik had meteen een egt lamme arm
kunje nagaan dat was een droge situatie

dus blijft lastig dit
e

Die stekkerbakken met zekering werken hooguit tegen spanningspieken op het lichtnet tot 300 volt ofzo, een blikseminslag die inslaat in het lichtnet van je huis daar is zo'n beveiliging veel te traag en te licht voor. Alleen een sterke UPS biedt daar nog enige bescherming tegen. Het heet ook "overspanningsbeveiliging" en geen "bliksembeveiliging" he ;)

Meestal is het goed te doen om aarddraad bij te trekken in de bestaande pijpen als aarde (geel/groen) al aanwezig is in de centraaldoos (centrale lichtpunt je de kamer, meestal plafond). Groep afsluiten in de groepenkast, trekveer vanaf de wandcontactdoos (stopcontact) de pijp in duwen en als je in de centraaldoos bent de geel/groene draad bevestigen en terugtrekken. Het is wel eens nodig om eerst de bestaande draden (blauw en bruin) er uit te halen omdat de veer niet wil, die trek je dan later samen met de geel/groene weer terug de pijp in. Alles aansluiten volgens de kleurtjes en de plaatjes en dan voorzichtig de groep weer aanzetten en even nameten.

Voorzichtig met meten tussen fase (bruin) of nul (blauw) en aarde, als je aardlekschakelaar al wat ouder is is hij misschien te traag geworden en dan knalt je hoofdzekering eruit en dat kost geld. Beter is om voordat je begint met klussen de aardlek al te testen met de testknop.

Om op te letten: er bestaan alleen enkele geaarde inbouw- wandcontactdozen, als je nu een dubbele ongeaarde hebt heb je er na deze operatie 1 minder, wel rekening mee houden als je nu al krap zit in je "stopcontacten".

Disclaimer: ik ben slechts een ingelezen hobbyist en neem geen verantwoordelijkheid voor wie mijn adviezen opvolgt 8o)

Back