Welke versterker nord stage? Roland Kc- 550?

nordstage

Nieuwkomer
He!

Ik ben hier nog vrij nieuw, dus ik hoop dat ik hier goed zit.

Ik heb een paar weken geleden met trots een nord stage gekocht.
Bevalt me prima, alleen ik zou graag een andere versterker willen aangezien mijn peavey kb 100 niet altijd boven de rest uitkomt.

Wat zouden jullie mij adviseren? (Aangezien ik zelf nog niet zo thuis ben ik versterkers.) Mijn budget is 300/400 euro.. En 2e hands vind ik geen probleem. Prioriteit is dus vooral veel power en uiteraard een mooi geluid!

Nou had ik zelf een roland kc 550 opgezocht die altijd voor optredens is gebruikt en die van 2003 komt. Voor 375 euro kan ik die overnemen. Is dit teveel geld? En zou dit een goede keuze zijn?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten!

Roland KC 550

Roland KC 550

Hoi,

Momenteel ben ik zelf ook in de markt voor een keyboardversterker. Ik heb besloten te gaan voor een KC 550. Voldoende power voor grotere ruimtes, ook met de band. Daarnaast heb ik altijd goede ervaring met de producten van Roland gehad.
Deze versterkers moeten erg betrouwbaar zijn, 6 jaar oud hoeft dus geen probleem te zijn. Het scheelt tenslotte € 300,- met een nieuwe. Alleen zijn er maar weinig tweedehands te vinden.
Mocht jouw oog ergens anders op vallen, dan hoor ik graag waar je die tweedehands vandaan kan halen!

Groet Fab

mackie srm450
Zijn vooral bomvrij en idioot proof.
Kan later uitbreiden naar een 2de en een sub bv

Ik speel nou twee jaar met een Nord Stage EN een KC 550. Geluid is niet erg 'genuanceerd', zoals ik thuis gewend ben met mijn krk 6 monitoren, waarop ik thuis repeteer.

Maar hij komt zeker "door de mix" heen. Krijg in ieder geval vaak gemopper dat ik weer te hard sta... :-)

He!
...ik zou graag een andere versterker willen aangezien mijn peavey kb 100 niet altijd boven de rest uitkomt.

Ik heb een paar jaar geleden een oude Peavey gekocht, ik meen een kb 50. Heb daarmee kort in een oefenruimte met bandje gespeeld en ik was steeds weer verbijsterd hoe loei- en loeihard dat ding ging. Als ik verder ging dan 2 met de volumeknop kwam er niemand meer overheen. Dan heb je dus maar een klein bereik, van 0 - 2 en de vorige eigenaar had blijkbaar met contactspray gekloot want alle pots kraakten enorm. Dat zorgde er eigenlijk voor dat -ie tijdens het oefenen zo goed als onbruikbaar was. Ik stond of veel te hard of te zacht, en aanpassen zorgde voor loeihard gekraak. Maar een kb 100 moet dan toch helemaal een muur van geluid voortbrengen?

Ik heb toen als vervanging even over een Hartke gedacht, die hebben diverse kb versterkers en vond ik erg fijn. Bij Verspuy stonden er toen verschillende. Ik vond de Rolands nogal zompig klinken, dus in het 'niet erg genuanceerd' van Laandodeman kan ik me zeker ook vinden. Maar is ook een kwestie van voorkeur natuurlijk. Gelukkig viel de band vlot uit elkaar en heb ik van het geld een synth gekocht. :eureka:

Allereerst gefeliciteerd met je Nord Stage..alleen wat ik me altijd afvraag bij de verschillende threads die er lopen over dit onderwerp:

waarom wel inversteren in een dure plank en vervolgens niet inversteren in goede versterking voor je synth/stagepiano? Helemaal voor op het podium is dat absoluut een must om over de kwaliteit na te denken.
Alleen maar op basis van volume kan je niets beslissen want sommige van die combo's komt het geluid uit je speakers en vervliegt dan gelijk. Sommige van die combo's moet je er recht voor gaan staan en doe je 2 stappen naar links of rechts hor je niets meer. Waar liggen de dipjes en de pieken is dan nog belangrijker en spreiding van je kastje.
Dan heb ik het niet eens over of je Nord sound en goed uit komt of niet, of ze de dynamiek van de Nord aankunnen. In een podium situatie kan je met die Nords, indien niet goed uitversterkt wel eens hebben dat je geluid een soort van wegvalt als je zacht speelt en erg hard is als je normaal tot hard aanslaat. Je gaat op die sound spelen omdat je je aanpast aan je geluid onstage, en dat is niet handig want dan komen je partijen er niet goed uit dynamisch.
3e dingetje is dat je goed moet kijken hoe je Nord gaat versterken en eventueel doorlussen. Stuur je de verschillende secties apart uit of alles door de stereo output. Neem je eigen DI's mee? Is het alleen maar om 'iets' te kunnen oppikken van wat je zelf aan het doen bent heb je minder nodig, en kan je soms af met een MONO dingetje (lees: 1 speaker...ook al heeft hij stereo inputs en outputs...in het geval van de KC-serie)

Maar goed...ik zou ook zeggen probeer die Mackie SRM-450 eens uit, liefst 2 die trekken het wel en zijn hardcore wat betreft podium gebruik, bijna niet kapot te krijgen.

Zoek nog ff goed op het forum exact jouw situatie is al besproken hier, weet ik zeker want ook daar heb ik gepost namelijk.

Oh ja laatste dingetje: neem GEEN Peavey KB-100...die wil je niet sjouwen, en die wil je niet horen, geloof mij. Die sound is niet meer van deze tijd, die lompheid ook niet...heeft ook de recht-ervoor-staan-karakteristiek!

...Oh ja laatste dingetje: neem GEEN Peavey KB-100...die wil je niet sjouwen, en die wil je niet horen, geloof mij. Die sound is niet meer van deze tijd, die lompheid ook niet...heeft ook de recht-ervoor-staan-karakteristiek!
Geldt dit ook voor de Peavey KB4? Ik overweeg er eentje aan te schaffen.

Alvast bedankt.

Geldt dit ook voor de Peavey KB4? Ik overweeg er eentje aan te schaffen.

Alvast bedankt.

Ik ken persoonlijk de KB4 niet maar moet zeggen dat ik bij een Nord Stage ook versterking zou willen hebben de sound van de Nord recht toe doet. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat het gigantisch duur hoeft te worden alleen kan je je misschien indenken dat in de prijs van een KB4 zitten; het mixer gedeelte, de eindversterker en de speaker. De losse onderdelen zijn niet zo van goede kwaliteit. 't is een snelle oplossing. Maar ook voor onstage is die 75Watt aan de krappe kant, en daarbij komt de uitstraling van de Peavey's die ik ken die niet echt prettig is.

Ik zou altijd in zo'n situatie gaan voor een los klein Mackie mixertje (als die uberhaupt nodig is! Tegenwoordig voor 3x niks te koop 2e hands) met daarbij 2 (stereo) powered monitoren van bij JBL EON-serie of Hughes & Ketner classic of RS-serie of als je in 1x klaar wilt zijn die Mackie SRM450's

Bedankt in ieder geval voor de nuttige reactie's!

Ik ga morgen eens bij feedback wat uittesten, en dan laat ik het nog wel weten.
Die mackie SRM450 wil ik wel eens horen, en daarnaast ben ik ook nog steeds benieuwd naar de Roland kc 550. Prijs maakt overigens niet zo veel uit tussen deze 2.

Ik was nog wat vergeten..

Iemand toevallig bekend met een behringer K 3000 fx?
Deze past mooi in mijn budget, nieuw is hij namelijk rond de 300 euro.

Ik zou m over de PA gooien in een zaal en lekkere monitors nemen voor thuis en op podium voor jezelf. Ik heb zelf Tannoy's (Active Reveal 6D; ja daar speel ik ook live mee) om lekker stereo geluid voor mezelf te hebben. De rest regelt de geluidsman wel. Enige van studiomonitors is dat ze niet heel robuust zijn, maar je zou er case-jes om kunnen bouwen (ben ik zelf van plan, maar nog niet van gekomen).

Ik was nog wat vergeten..

Iemand toevallig bekend met een behringer K 3000 fx?
Deze past mooi in mijn budget, nieuw is hij namelijk rond de 300 euro.

Weet je wat het is en dat is altijd vervelend om te zeggen maar in de categorie waar jij mee aankomt is er geen 'beter' en 'beste'...al die combo's doen af aan de kwaliteit waar je voor gekozen hebt met de aanschaf van een Nord Stage. Wacht gewoon, spaar verder en koop iets goeds! Dat is echt de beste tip die ik je kan geven, het zo zonde van je geld anders en je gaat echt niet blij worden met de dingen die je opnoemt. Wat voor soort optredens heb je, op wat voor soort plekken? Heb je echt eigen backline nodig?

Ja, daar heb je wel een punt mee.

Ik zal mijn situatie even verduidelijken.
Ik speel sinds een jaar in een band. We hebben in een schuur een soort van oefenruimte gemaakt van ongeveer 30m2. Met spoed een goedkope peavey kb-100 versterker gekocht voor op mijn toen der tijd yamaha tyros (ik kwam er snel genoeg achter dat een tyros niet ideaal was) Sinds 3 maanden een nord stage gekocht, waar ik zeer tevreden over ben.

Allemaal leuk en aardig zo'n nord stage, maar mijn peavey versterker kon er niet voor zorgen dat ik mezelf kon horen en al helemaal niet de andere muziekanten. Nu speel ik dan af en toe over de PA, wat dan wel beter gaat. Maar aangezien onze PA niet van de beste kwaliteit is, is het nogal veel gekraak door de boxen.

We hebben tot nu toe zo'n 10 keer opgetreden op kleine feestjes en kroegen. Meestal stondt er al een PA, en hoefde we dus niet zelf voor ons geluid te zorgen.

Sparen zit er voor mij niet echt in als student. Ik ga morgen maar eens een beetje rond vragen bij feedback, en hoop ik nuttige informatie te krijgen.

Ik heb zelf ook een Nord stage, en sinds ik hem heb, heb ik eigenlijk altijd over mijn monitor gespeeld (Phonic) maar laatst kwam ik er dus achter hoe hij eigenlijk wél moest klinken, toen ik over een gitaarversterker speelde. Mijn probleem is eigenlijk nooit geweest dat ik mezelf niet kon horen - zelfs niet op het podium. Vind ik eigenlijk zelfs heel raar en ongezond vooral ook voor je oren!
Ik ben nu eigenlijk ook op zoek naar een goeie versterker voor mijn Nord stage, maar ik weet ook niet goed wat ik er mee moet. Hoe is het geluid van een Mackie? Mijn ervaring met mijn andere monitor is dat die het geluid echt sterk vervormt.
Ik heb nu een Fender Champ versterker hier staan en ik ga eens effe bekijken wat dat geeft. Niemand ervaring mee??

Laatst gewijzigd:
'k Ben zelf van plan om voor het gebruiksgemak en voor de sound zo'n Bose-L1-compact-systeem aan te schaffen. De boards afzonderlijk sluit ik dan aan op een Soundcraft Compact 4 mixertje, dan kan je je eigen monitorvolume regelen.

Helaas is die Bose geen echte stereo (maar daar raak je aan gewend, monitor on stage is ook meestal mono), maar het ding heeft een volle sound (dankzij de sub) én hij kan hard... het systeem is ook modulair, omni-directioneel, ...

'k Zie me nog niet met twee van die actieve monitorjoekels rondslepen.
Voor zolang ik het nog zelf moet doen, that is :).

'k Zie me nog niet met twee van die actieve monitorjoekels rondslepen.
Voor zolang ik het nog zelf moet doen, that is :).

Ook al moet je het zelf doen, het kan het wel waard zijn. Maare zo'n Fender Champ is te gek, als het een oude is en MITS je je outputs zo configureert dat je je EP's (Rhodes, Wurly en Clav) mono door een aparte output ragt en ALLEEN DIE naar je Champ stuurt. Niet je akoestische piano er doorheen en zeker niet je Hammond.

Verder blijf ik het niet snappen dat goede versterking (mits je die nodig hebt natuurlijk) niet op hetzelfde level staat qua belangrijkheid als je synth of toetsenbord. Als je afhankelijk bent van eigen backline dan moet in mijn visie je versterking gewoon goed zijn. Wat voor soort sound je prefereert is persoonlijk maar een Nord Stage op inderdaad bijv 1 Phonic monitortje snap ik niet

Ik zou zeggen ga lekker experimenteren me je Champ, dat kan echt heel gaaf zijn afhankelijk van watvoor sounds je zoekt. Voor een lekkere stereo suitcase achtige vibe zal je toch echt stereo willen spelen, of naar de PA sturen...

Die Bose heb ik mee gespeeld maar heb ik hetzelfde mee als met hun thuis sets...voor mij is het het net niet. Klinkt oppervlakkig heeeeel goed maar zit totaal geen diepte en vol'te in 't is een soort van ok-klinkende-TE-mooie-weergave-vol-boosts-pieken-en-dipjes-van-de-werkelijke-sound

Net zo nep als 'echt' 5.1 sound met 3 speakers

Zorg dat je het kan proberen en zo niet terug brengen. Is ook alleen maar in 'ideale' podium-omstandigheden handig en hanteerbaar.

Misschien zie ik dit verkeerd, maar in de situatie van de topic starter lijkt het me belangrijker dat hij zichzelf sowieso kan horen. De kwaliteit van het monitorgeluid is minder belangrijk gezien dat hij aangeeft niet te veel budget te hebben. Althans, dat denk ik.

Ik denk dat het belangrijker is dat de kwaliteit van de Nord vervolgens hoorbaar is over het zaalgeluid. Natuurlijk speelt het prettig als je zelf ook die kwaliteit terug kunt horen, maar dat is misschien meer iets voor een later stadium (wanneer je budget wat meer toereikend is).

Voordeel van een KC model is dat het allemaal in één apparaat zit, nadeel is misschien de geluidskwaliteit. Hij is verder wel degelijk en ook weer goed verkoopbaar als je wat nieuws wilt.

Nadelen van losse actieve monitors zijn het gewicht, benodigde extra statieven, de kwetsbaarheid en eventuele flightcase. Mooi voor thuis, in de studio of als je profi bezig bent, maar anders een hoop extra sjouwwerk, geld en zorg voor je spullen.

Het is maar een idee, maar misschien helpt het je bij een beslissing. Misschien kan je goedkoop een in ear systeem op de kop tikken, zodat je altijd je geluid via de tafel hebt!? Is misschien qua budget ook niet haalbaar?? Overigens moet je dan niet denken aan gegoten oortjes, want dan is het al weer behoorlijk prijzig.

Laatst gewijzigd:
Misschien zie ik dit verkeerd, maar in de situatie van de topic starter lijkt het me belangrijker dat hij zichzelf sowieso kan horen. De kwaliteit van het monitorgeluid is minder belangrijk gezien dat hij aangeeft niet te veel budget te hebben. Althans, dat denk ik.

Allereerst (en dat laat ik daarna gelijk weer liggen hoor) moet ik toch ook kwijt dat de kwaliteit van de sound voor een groot deel bijdraagt aan de hoorbaarheid van jezelf...dingen als druk van je sound, spreiding, type speaker zijn een op een verbonden met of je jezelf hoort of niet...nog meer dan volume!

@ Toetsenmannetje: maar dan even echt ontopic: als je hebt gelezen gaat het m vooral om in hun eigen ruimte. 2 vliegen in 1 klap met bijv een Mackie of H&K; je vangt voor een deel het probleem van een ranzige PA op en daarnaast heb je ook nog eens een goede sound met ballen voor mocht je hem een keertje meenemen. Verschil tussen 375,- en max 500,- is in mijn optiek verwaarloosbaar, en 125,- moet alleen maar het verschil maken tussen "ik kan hem nu kopen" of "ik kan hem over 2 of 3 maanden pas kopen"

In ear zou ik niet aan beginnen...daar moet altijd je hele setup op aangepast worden, helemaal als je live gaat en niet met een eigen set en mensen draait. Ook moet je kabel en signaal infrastructuur wat betreft de rest van de band er op ingesteld zijn aangezien je bij in-ear de rest van de live-sound op het podium grotendeels elimeneerd. Mensen grijpen te snel naar in ear vind ik...het kan super handig zijn maar is alleen maar een extra middel/tool geen oplossing voor problemen ansich

Wat betreft je opmerking over losse actieve monitoren & gewicht: dat hoort er nou eenmaal bij, als je niet wilt sjouwen moet je gewoon stoppen. Is een onlosmakelijk onderdeel. Daarbuiten heb je steekwagentjes, hondjes weet ik veel wat. Statieven is onzin, je legt ze schuin neer naast voor of achter je. Als zanginstallatie zouden ze op paaltjes kunnen maar verder totaal niet nodig.
M.b.t. lekker voor thuis: je wilt thuis niet je Mackie SRM-450 open gooien hoor, is niets fijns aan voor thuis, ook niet voor je buren. Heb het niet over studio monitoren.
Kwetsbaarheid, alle potmeter, knoppen, plastic, roosters om nog maar niet te zwijgen over de kwaliteit van de tweeters in de Roland KC-serie...de meeste actieve monitoren zijn meer gebouwd op podiumwerk dan die combo'tjes. Komt ook nog eens bij dat de versterking voor de TS niet eens nodig is op het podium.
Flightcase zou iedereen eigenlijk moeten hebben maar is niet nodig.

Allereerst (en dat laat ik daarna gelijk weer liggen hoor) moet ik toch ook kwijt dat de kwaliteit van de sound voor een groot deel bijdraagt aan de hoorbaarheid van jezelf...dingen als druk van je sound, spreiding, type speaker zijn een op een verbonden met of je jezelf hoort of niet...nog meer dan volume!

Is het niet zo dat die kwaliteit toch meer in een prijsklasse duurder zit!? Althans volgens mijn ervaringen tot nu toe.
@ Toetsenmannetje: maar dan even echt ontopic: als je hebt gelezen gaat het m vooral om in hun eigen ruimte. 2 vliegen in 1 klap met bijv een Mackie of H&K; je vangt voor een deel het probleem van een ranzige PA op en daarnaast heb je ook nog eens een goede sound met ballen voor mocht je hem een keertje meenemen. Verschil tussen 375,- en max 500,- is in mijn optiek verwaarloosbaar, en 125,- moet alleen maar het verschil maken tussen "ik kan hem nu kopen" of "ik kan hem over 2 of 3 maanden pas kopen"

Ik snap prima wat je bedoelt, maar dit is ook meer vanuit jouw optiek gezien (zoals je zelf al aangeeft). Ik doel dan ook op het prijsverschil gezien het budget wat eerder genoemd is. Vanuit mijn optiek: H&K. prettig geluid voor ons toetsenisten, goede kwaliteit/prijs, degelijk, betrouwbaar, etc.
Wat betreft je opmerking over losse actieve monitoren & gewicht: dat hoort er nou eenmaal bij, als je niet wilt sjouwen moet je gewoon stoppen. Is een onlosmakelijk onderdeel.

Dat vind ik ook meer dan logisch. Sjouw me al jaren een breuk, maar gezien het feit dat hij aangeeft niet veel investeringsruimte te hebben, gaf ik dit aan als mogelijk (tijdelijk) argument.

Om nog even te benadrukken en om misverstanden te voorkomen: ik bekeek het geheel meer vanuit een budget kwestie.

Ben ook op zoek naar een leuke monitor/keyboardversterker voor mijn NS.
Is dit niet een leuke kleine transportabele optie ??
Of is dit broodroostertje wel erg minimaal. De specs zien er goed uit...
Maar ben bang dat een berg hoon mij ten deel valt als ik met dit doosje de repetitie-ruimte binnenwandel...

http://www.mackie.com/products/srm150/

imgres

showimage.html

showimage.html

Laatst gewijzigd:
Back