Perkons versus Roland TR-8S

ModuSpaSm

Music Is Expanded Present
Hello

Ik ben op zoek naar een "hands on" drumcomputer als aanvulling op mijn Pittsburgh Modular Voltage Lab 2. De Perkons lijkt me zeker geschikt, maar ik twijfel wat over deze of de Roland TR-8S. Ja, de vergelijking loopt enigszins mank, maar ik wil toch eens horen wat enigen van jullie hierover denken. De Leploop V3 tot slot zit ook nog in mijn vergelijking.

Live & on the fly zaken kunnen aanpassen zonder de flow te verstoren vind ik zeer belangrijk. Bij de VL2 is dat absoluut geen probleem, en, dat is duidelijk ook geen probleem bij de Perkons of de Leploop V3. Echter, bij de Roland TR-8S is me dat niet zo duidelijk, ook niet na het bekijken van enkele filmpjes... Je hebt een scherm, meer menu diving, minder knobs per function...

Bouwkwaliteit: daar twijfel ik toch ook over bij de TR-8S, maar ik kan me vergissen omdat ik het op het eerste gezicht - ja, gezicht, niet zicht - het design wel allerminst geslaagd vind, alsook het geluid van de knoppen die ik altijd hoor op filmpjes. Verder vind ik esthetisch design wel ondergeschikt aan functioneel design: de VL2 die ik bezit vind ik die niet zo mooi qua design, maar het is wel een zeer functioneel ontwerp.

Kan er iemand met enige gebruikservaring me nog meer doen nadenken over deze levenskwestie? :stupid

Tot slot: ik weet dat de Perkons veel duurder is, de Pulsar 23 vind ik zeer aantrekkelijk qua sound & mogelijkheden maar te lastig in gebruik. En, er zijn nog een hoop andere drumcomputers, die zonder sequencer bekijk ik overigens niet, maar het zal één die drie worden (dus ook niet Alpha Base MK II of de Tänzbär of de Modor DR2 of één van de Elektron-modellen).

Alvast eeuwige dank!

Zelf heb ik een Perkons en dat ding stampt en blaast. Hiermee bedoel ik dat je geen standaard x0x geluiden krijgt als je die zoekt. Je kunt het enigszins wat temmen, maar subtiliteit is niet de sterkste kant :) Persoonlijk vind ik dat geen enkel probleem.

Ik heb er een boel en vind de modor mogelijk wel de meest vlotte bak voor live…

Ik heb de Perkons HD-01, Pulsar-23, TR-6S en LXR-02 drumbakken (en de Nord Drum 3p als die ook meetelt, maar die heeft natuurlijk geen sequencer aan boord). Ze hebben allemaal hun kracht en veel hangt vooral ook af wat voor sounds etc. je eruit wil halen.
  • De TR-8/6S is de beste allrounder, met alle x0x sounds aan boord, een heleboel extra sounds, FM engine en de mogelijkheid om samples te laden en af te spelen. Er zitten wel veel menu's in maar die zijn overzichtelijk en heb je meestal eigenlijk niet echt nodig tenzij je echt in detail sounds wilt editen. Bouwkwaliteit is weinig mis mee ook al ogen ze wat plastic.
  • De Perkons HD-01 rost het hardste en heeft de fijnste handson bediening maar ook wel een wat exotische UI die enige gewenning vereist. Geen displays en het menu gaat via dubbel gebruik van de sequencer buttons. Het is top dat je per track alle stappen kan zien, maar de manier waarop patterns en kits enzo gekoppeld zijn is soms wat obscuur.
  • De LXR-02 is een top drumsynth die super is voor sound design en erg toffe dingen kan als morphen tussen kits, maar is wel een stuk minder gelikt in het gebruik met een wat stroevige interface en workflow.
  • De Pulsar-23 is een geweldig ding voor industriele en experimentele sounds maar de onboard loopers zijn wat onhandig en het is zeker geen traditionele x0x of Elektron-achtige sequencer.
Ik zou voor bijna alle toepassingen de TR-8S kiezen omdat die gewoon het meest toegankelijke is en het breedste palet aan vintage maar ook moderne drumsounds heeft en goede opties om je eigen sounds toe te voegen.
De Perkons is echt top voor techno of meer minimale toepassingen, of als je meerdere drumbakken hebt. Het zou niet mijn enige moeten zijn want je hebt maar 4 tracks en de engines zijn beperkt qua range.
Zelfde geldt voor de Pulsar, al is deze qua sound design een stuk interessanter dan de Perkons omdat 'ie gewoon veel meer opties heeft vanwege zijn semi-modulaire opbouw.
De LXR-02 is een heerlijke drumbak waar ik uren mee kan pielen maar zeker niet zo vriendelijk in gebruik als de TR-8S of Perkons.

Laatst gewijzigd:
Ze zijn doorgegaan tot firmware 1.6 (dec 2022 geloof ik) en sindsdien staat het stil. Serieuze bugs zitten er niet meer in, maar soms heb je nog weleens dat de verkeerde step buttons verlicht zijn als je tussen modes schakelt en dat soort kleine onhebbelijkheden (meestal makkelijk op te lossen door even op de VOICE knop te drukken). En ik vind het jammer dat je de morph parameter niet kunt moduleren of via MIDI aansturen.

Ik zou juist de Pioneer SP16 adviseren.
Die klinkt top en is geen drum machine maar meer een volledige audio workstation.
Natuurlijk kun je hem als drum machine gebruiken zoals de TR8s.
Daarnaast kun je ook externe gear sequencen, samplen, loopen ed...analoog stereo filter.

Ik heb veel lol bv met de SP16 en de Buchla Easel.

Hier worden de TR8S en de Sp16 vergeleken.
Wil je echt puur een drum doos dan wellicht de TR8S, de SP16 is een drumdoos, sampler, looper en meer maar nog steed super simpel in gebruik.

Alvast dank voor de snelle reacties!
Zelf heb ik een Perkons en dat ding stampt en blaast. Hiermee bedoel ik dat je geen standaard x0x geluiden krijgt als je die zoekt. Je kunt het enigszins wat temmen, maar subtiliteit is niet de sterkste kant :) Persoonlijk vind ik dat geen enkel probleem.
Standaard x0x geluiden zoek ik inderdaad niet: ze mogen er zeker zijn, maar meer experimentele sound/sound creation/design (cf. mijn VL2) mag er zeker bij zijn. De reden dat jij geniet van de Perkons, lijkt me ook aantrekkelijk!
Ik heb er een boel en vind de modor mogelijk wel de meest vlotte bak voor live…
Ja, zeker een vlotte bak op basis van hetgeen ik erover weet tot op heden, hmm... Minder conventioneel dan die Roland in elk geval :)
Ik heb de Perkons HD-01, Pulsar-23, TR-6S en LXR-02 drumbakken (en de Nord Drum 3p als die ook meetelt, maar die heeft natuurlijk geen sequencer aan boord). Ze hebben allemaal hun kracht en veel hangt vooral ook af wat voor sounds etc. je eruit wil halen.
  • De TR-8/6S is de beste allrounder, met alle x0x sounds aan boord, een heleboel extra sounds, FM engine en de mogelijkheid om samples te laden en af te spelen. Er zitten wel veel menu's in maar die zijn overzichtelijk en heb je meestal eigenlijk niet echt nodig tenzij je echt in detail sounds wilt editen. Bouwkwaliteit is weinig mis mee ook al ogen ze wat plastic.
  • De Perkons HD-01 rost het hardste en heeft de fijnste handson bediening maar ook wel een wat exotische UI die enige gewenning vereist. Geen displays en het menu gaat via dubbel gebruik van de sequencer buttons. Het is top dat je per track alle stappen kan zien, maar de manier waarop patterns en kits enzo gekoppeld zijn is soms wat obscuur.
  • De LXR-02 is een top drumsynth die super is voor sound design en erg toffe dingen kan als morphen tussen kits, maar is wel een stuk minder gelikt in het gebruik met een wat stroevige interface en workflow.
  • De Pulsar-23 is een geweldig ding voor industriele en experimentele sounds maar de onboard loopers zijn wat onhandig en het is zeker geen traditionele x0x of Elektron-achtige sequencer.
Ik zou voor bijna alle toepassingen de TR-8S kiezen omdat die gewoon het meest toegankelijke is en het breedste palet aan vintage maar ook moderne drumsounds heeft en goede opties om je eigen sounds toe te voegen.
De Perkons is echt top voor techno of meer minimale toepassingen, of als je meerdere drumbakken hebt. Het zou niet mijn enige moeten zijn want je hebt maar 4 tracks en de engines zijn beperkt qua range.
Zelfde geldt voor de Pulsar, al is deze qua sound design een stuk interessanter dan de Perkons omdat 'ie gewoon veel meer opties heeft vanwege zijn semi-modulaire opbouw.
De LXR-02 is een heerlijke drumbak waar ik uren mee kan pielen maar zeker niet zo vriendelijk in gebruik als de TR-8S of Perkons.
Duidelijk overzicht & mening. Ik heb inderdaad ook gedacht aan de LXR-02, maar zoals je zegt wat minder vlot in gebruik... Pulsar 23 ben ik volledig mee, ondanks het feit dat je er echt prachtige dingen mee kan doen, fantastische demo's te vinden, bijvoorbeeld HIER, maar lijkt me een zeer steile leercurve om dat niveau te halen)...
Hoe zit dat eigenlijk met het O.S? Ik had destijds de eerst LXR en qua klank beviel die super maar het buggy os geraakte toen niet klaar en was voor mij de grootste tegenvaller.
Kan ik me niet over uitspreken :)
Ze zijn doorgegaan tot firmware 1.6 (dec 2022 geloof ik) en sindsdien staat het stil. Serieuze bugs zitten er niet meer in, maar soms heb je nog weleens dat de verkeerde step buttons verlicht zijn als je tussen modes schakelt en dat soort kleine onhebbelijkheden (meestal makkelijk op te lossen door even op de VOICE knop te drukken). En ik vind het jammer dat je de morph parameter niet kunt moduleren of via MIDI aansturen.
Kan ik me niet over uitspreken :)
Die klinkt top en is geen drum machine maar meer een volledige audio workstation.
Daarnaast kun je ook externe gear sequencen, samplen, loopen ed...analoog stereo filter.

Wil je echt puur een drum doos dan wellicht de TR8S, de SP16 is een drumdoos, sampler, looper en meer maar nog steed super simpel in gebruik.

Totaal onbekend voor mij. Een zuivere sample machine me dunkt. Wel fijn te horen dat je die gebruikt met een Buchla Easel: de grote broer/zus van mijn PM VL2! Heb je ergens een demo geupload met die beide aub?

Ik heb hier de bescheiden Roland TR6S. Paar aanvullingen op NAP

- Ze hebben een tijdje geleden de sounds van de CR78 toegevoegd aan de 808, 909, 707 en 606
- Het ding is ook een audio interface, je kan alles direct over USB in je DAW opnemen stereo of iedere track op een los spoor
- Het werkt op batterijen
- De drum synthese wordt gedaan met de ACB engine die ook in de boutiques zit en vooralsnog nog steeds geldt als Rolands meest accurate simulatie volgens mij.
- Je kan er met een SD kaart je eigen samples opzetten.
- Probabiliteit per step
- (Nadeel) Maar 6 sporen

Het is een beetje een dom kleurig plastic ding, maar zoals gezegd is de interface, bouwkwaliteit en ook geluidskwaliteit erg goed. En het ding is erg compleet qua opties.
De 8S versie is in ieder opzicht beter, fysieke controls per track, meer sporen en minder priegelige interface. Weet alleen niet of die ook op batterijen gaat.

TR-8S kan niet op batterijen maar heeft meer tracks, controls en een extra set outputs. Ik heb zelf voor de 6 gekozen vanwege het compacte formaat, de lagere prijs en omdat ie er bij mij "voor erbij" is. Ik gebruik hem vooral om ergens even een 707/909 hatje, een 808 subkick of wat bongo's bij te zetten. Als ik echt uitgebreid(er) sound design en arrangeren etc. zou willen doen dan zou ik wel voor de 8 gaan.

Verder wel mee eens hoor, ik gebruik de SP-16 (mede) ook als drummachine, maar je bent dan alsnog wel tijd kwijt aan het uitzoeken van samples enzo. De TR6/8S is veel meer handson wat dat betreft. Ik denk dat als je echt iets van een drummachine wilt hebben de TR8S het meest veelzijdig en 'alles in 1' doosje is.

De Perkons is natuurlijk ook geweldig, maar je moet daar toch meer (outboard via de inserts) gebruiken om daar meer uit te halen.

Dank om jullie deskundige schijnwerpers op deze donkere kwestie te richten: verlichting is mijn deel!

Prima keuze lijkt me. Even checken of je het laatste OS hebt, want dan heb je ook alle geluiden/engines (er zijn een paar flinke updates gewest in de loop der tijd).

Back