De vetste tracks van powernoise, industrial, tekno, EBM en alles tussenin!

de artiestennaam was "wappenbund"

wappenbund is ook zeker de shit. zijn side-project, ophir, niet. da's gewoon een koest wappenbund.

is wel zo'n act waar niet iedereen van kan genieten denk ik. de oude werk is echt meer noise gericht, maar zijn laatste werk, kinder des lichtes, is voor allen aangeraden. hoe moet je zoiets uitleggen? geniale, kwaliteits neo-klassieke muziek, met een zwaar melancholische zijde. het mooiste hiervan?
geen politiek, geen idealisme, puur emotie.

misschien dat martial industrial ook in deze thread toegestaan is? dan maar tekno d'ruit halen. luister ikzelf toch niet.

even wat anders... de naam velvet acid christ zegt jullie wel iets, niet? dat is ook een van de eerste elektronische acts waar ik naar luisterde. wat een vage evolutie heeft die band gehad. z'n latere werk is wel lekker psychoactief, maar je hebt nog niks gehoord als je werk ala church of acid heb gemist. merendeels geïmproviseerd geloof ik, en wat een sfeer heeft ie daardoor gekregen. echt freaky joh, zo'n rare satans vibe in de elektro muziek.

Laatst gewijzigd:
Hocico uit mexico heeft ook wel een paar leuke CDtjes, maar z'n beste werk zit toch wel in de Hate never dies 4 CD box. Daar zitten al z'n demo's in, en die zijn een stuk krachtiger dan de gewone CD's.
Nick je zou ook eens het franse Propergol moeten checken, zit'n beetje in het eisengrau/murnau/brighter death now straatje. Alleen wel een paar verdiepingen zieker.

bahbah, altijd over hocico. da's ook weer zo'n band waar ik echt genoeg van heb, samen met suicide commando.

van propergol heb ik alleen un déchaînement de violence gehoord, en die vind ik echt wel wat hebben. lekker afwisselen, niet al te typisch, en behooorlijk ziek.

Propergol is wel een van mijn favoriete bands, samen met Esplendor geometrico, eisengrau/murnau/legion ultra, mental destruction, IRM, Brighter death now, Blackhouse(tot 1987), Folkstorm en The Tiroler Hornsection(Dit is ondanks de naam echt noisy industrial(CD Almdudler)

Deze bands + oude test department(tot 1984),Einstürzende Neubauten(tot 1985), Suttcliffe Jügend, Merzbow, Swans(tot 1983) en Dive zijn toch ook wel de grootste invloeden van mijn bands.

kent er iemand hier trouwens toevallig nog een forum met gear sectie die meer in de richting van de genoemde muziek van deze thread gaat? scheelt wel als je het hebt over beats met mensen die dat niet direct als hardcore inschatten.

Hier misschien : IDM-Forums

thanks kupfer, ik zal hem eens checken.

wah, mental destruction... da's een band die ik al zolang niet meer gehoord heb. die ken ik nog van de oude cold meat sampler, 'and even wolves hid their teeth...'
als je van donkere muziek houdt, en je kent deze verzamel niet... dan ben je echt wel wat gemist.

maar voor nu, stahlwerk 9 en z'n nieuwe werk. industrial tot aan het bot!

Van mental heb ik alle 3 de CD's, maarûh...and even wolves hid their teeth is geen coldmeat verzamelaar. Dat is een belgiese electro verzamelaar. Volgens mij bedoel je de 2X6 DLP, da's de enige(oude)coldmeat verzamelaar met mental destruction. De CD's zijn al jaren uit verkocht van MD. Maar soms kom je ze op internet nog tegen.

Ja en die haal ik vaker door de war. Hij zit nu in een doos omdat mijn kamer een schilderbeurt krijgt. Ach ja honden/wolven, bijna't zelfde.
Dat nummer van MD staat trouwens op de Straw CD, aan die plaat kan brighter death now nog een puntje zuigen.
Een van de bruutste Death Industrial platen die ik ken, en't is nog gospel ook.

ahaa, zo is't.

hey maar kom op mensen, ik heb nog geen onbekende bandnaam gelezen hier!

nu even compleet iets anders he:
ben ik nou het enige die altijd een probleem heeft gehad met het benoemen van de muziek die bands als sonar, synapscape, imminent, morgenstern, etc. maken???
powernoise? wel, tot hoeverre gaat dat eigenlijk? bands als atrox noemen zich ook powernoise, en daar zit vaker geen beats in.
rhythmic noise? nounou, noise is het sowieso niet. er zijn maar amper acts die zo genoemd mogen worden, zoals eisengrau.
industrial? welnee, want dat is een iets te breed term en ook een dood term. bovendien heeft het poep te maken met 'de echte oude industrial.'
post-industrial? nounou, met post- dit en post- dat tegenwoordig. soms krijg ik de behoefte om het gewoon 'maschinenfest muziek' te noemen. wie daar ooit een keertje heen is geweest weet denk ik precies wat ik bedoel. het is een bepaald klank want niks met noise of oude industrial te maken heeft, maar wel extreem is. ochja, wat moet dat toch, moeilijk doen voor dansmuziek...

en dan zal ik even nog iets aanraden,
CATHOLIC BOYS IN HEAVY LEATHER.
hard gay industrial = puur goud.

ahaa, zo is't.
ben ik nou het enige die altijd een probleem heeft gehad met het benoemen van de muziek die bands als sonar, synapscape, imminent, morgenstern, etc. maken???

Momenteel ben ik binnen de scene een nieuwe naam voor dit soort dingen aan het promoten:

DisKo

Ja, das Disko met een K!

Goeie naam vind ik zelf. :)

Bij Das Bunker in Los Angeles gebruikten ze een tijdje de term "Industrial disco-tek". Die vond ik ook wel goed.

Oh, en op de vraag wat voor muziek wij maakten, gesteld door de geluidsman van een zaaltje te alhier in NL, antwoorde mijn bandmaatje Puck:

"HYPERLOUNGE"

hyperlounge? heh, da's een leuke.

maar ik gebruik liever niet een term die me laat denken aan disco muziek. heb ik een pesthekel aan. KC and the sunshine band? ohjee, ik moet kokhalzen.
hoe dan ook, dit soort muziek is echter niet melodieus... dus... tja.

nja, het probleem is min of meer dat dit soort muziek eigenlijk uit hybride crossovers bestaat. er zit industrial in, zowel als power electronics, techno, noise, breakbeat, synth pop, dark ambient, glitch enzovoort, enzovoort. mja, om je eigen muziek meteen zo uit te leggen klinkt zo pretentieus.

net zoals bij m'n harsh noise bandje, als er gevraagd wordt naar wat voor'n muziek wij spelen, dan zeg ik meestal 'extreem elektronisch muziek.' dan weten mensen tenminste dat het muziek is voor de liefhebber, hoop ik. misschien dat je dat ook kan flikken bij dit maschinenmuziek.

tja, soms is het gewoon handig om een bandje in een hoekje te stoppen... vaak zelfs nodig, zoals bij de promotie bijvoorbeeld. maar juist daarin kan je het helemaal verkloten.

powernoise blijft m'n favorietje eigenlijk. geniale woord vanzelf. alleen jammer dat iedereen daar weer iets anders onder verstaat. sommigen verstaan verdonkerde techno of dark elektro wat minder om de zang en melodieën gaat als powernoise. van jongs af heb ik de term powernoise vast geknoopt aan dat specifieke maschinenfest geluid, zowel als de typische crossovers in die scene. mja, of dat het meteen goed maakt... i dunno.

Nou, dan heb ik nieuws voor je, want disco is zeker van grote invloed op de industriele muziek die ik maak. Dan wel niet de KC and the sunshine band (hoewel ik die OK vind), maar meer de HI-Nrg en de italo. Zeker qua ritmiek zitten daar veel invloeden in. Ik weet van andere industrial/EBM artiesten dat ze ook niet vies zijn van disco (Asche, Winterkalte, Grendel/Urkom, This morn'omina, W.A.S.T.E. en zo) en dat het op hun muziek zeker ook zijn invloed had. Dat geldt dan voor de meer ritmische/teknoide kant. Hoewel het me ook niet zou verwonderen als zelfs de powerelectronics jongens niet vies zijn van een lekkere discokraker nu en dan.

En je noemt Catholic boys in heavy leather

Need i say more?

you needn't say more. :D

het is niet moeilijk te geloven, maar ik voel me alsnog een beetje buitengesloten dan. zoiets als asche's 'distorted disco' is vanzelfsprekend, en al kan ik daar als een idioot op dansen, toch is het laatste wat me in de hoofd schiet 'disco.' nja, misschien is het gewoon de boze metal puber wat nog in me zit, hehe.
maar effe serieus, disco + winterkalte = wtf?! in mijn hoofd is dat water en vuur, man.

weet je wat het ook is...
ik ben sterk de type die van iemand anders zijn kunst mijn eigen ervaring maakt. daarom zijn vaak m'n favorieten bands degenen waar geen informatie over te vinden is. neem ionosphere bijvoorbeeld. super spacey ambient, en het enige wat wij erover weten is dat het een duitser is. niks om het voor mij te verpesten!
vandaar dat al die termen het voor me wat verpesten denk ik. ach, het is nooit goed he.

Check dit dan.

Disco, en dan zeker de meer experimentele italo, heeft zeker zijn bijdrage geleverd aan het onstaan van industrial en EBM. De eerste proto-EBM (DAF, Liason dangereux) is mijns insziens zelfs een hybride van Italo, wave en punk.

Ik zal het hem nog eens vragen als ik hem zie, maar ik heb Udo wel eens horen zeggen dat hij disco leuk vindt. Hem kennende zou het me niet verwonderen. Veel industrial artiesten hebben juist een broertje dood aan metal. Ik weet bijvoorbeeld dat er binnen de industrial scene ook veel naar funk wordt geluisterd. Als ik praat over George Clinton weet iedereen waar ik het over heb. En dan hebben we nog Cabaret Voltaire. Dat was eigenlijk een heel experimentele funkband.

tja goed, maar ik ben er niet weg van.
eigenlijk komt het erop neer, is iemand fake als hij of zij niet voldoet aan de eisen die deze geschiedenisles vastlegt? ditzelfde discussie heb ik pasgeleden uitgevoerd op de troniks forum, betreffend de haat en geweld in power electronics. ben ik die scene dan niet waard als ik niet volgens traditie werk? als ik ooit zulke maschinenfest waard muziek maak, zal ik daar nooit toegelaten worden alleen omdat ik moet kotsen van disco?

die geschiedenislessen doen me eigenlijk helemaal niks. misschien dat het niet terecht is om powernoise onder industrial te noemen, aangezien het vanuit de perspectief van nu, echt niks te maken heeft met oude throbbing gristle o.a. je mag zeggen wat je wil, maar eisengrau klinkt dus absoluut niet als cabaret voltaire bijvoorbeeld.

terminologie... een verloren zaak.

is iemand fake als hij of zij niet voldoet aan de eisen die deze geschiedenisles vastlegt? ditzelfde discussie heb ik pasgeleden uitgevoerd op de troniks forum, betreffend de haat en geweld in power electronics. ben ik die scene dan niet waard als ik niet volgens traditie werk? als ik ooit zulke maschinenfest waard muziek maak, zal ik daar nooit toegelaten worden alleen omdat ik moet kotsen van disco?

die geschiedenislessen doen me eigenlijk helemaal niks.

etc etc

je denkt er teveel over na, period!

Back