andromeda beetje betrouwbaar en te herstellen?

musicheaven

Ouwe rot
ben een beetje aan het rondkijken en aan het twijfelen tussen een prophet 08 en een andromeda
ik moet zeggen, mijn voorkeur gaat meer uit naar de andy, maar als daar iets aan kapot gaat, valt dat nog te herstellen? ik veronderstel dat er geen support meer is voor de andy? en vooral met al die horrorverhalen..

of hoe zit dat precies?

Een Prophet 08 gebruikt diverse chips die specifiek voor DSI opnieuw zijn gemaakt maar eigenlijk standaard chips uit de jaren '70/'80 waren, terwijl Alesis voor een eigen ontwerp is gegaan. DSI is ook nog steeds zeer actief bezig met allerlei analoge bakken, terwijl Alesis / Numark zich teruggetrokken heeft van die markt. De kans is ook groter dat men de chips die in DSI producten zitten ook buiten DSI om nog eens gaat maken omdat er ook zoveel oude bakken zijn die ze gebruiken.

Maar heel eerlijk gezegd: mij het zou het een worst wezen. De Prophet 08 is wat directer te programmeren maar simpeler qua mogelijkheden. Ze klinken allebei goed maar het zijn allebei geen MiniMoogs qua klank. Wil je een nieuwe, kun je alleen een Prophet kopen. Ik zou zelf een Prophet kopen, omdat een Andromeda er niet aantrekkelijk uit ziet en ook niet zo makkelijk te programmeren is.

Maar deze keuze is net een kinderfeestje, of je nou frietjes of pannenkoeken gaat eten, iedereen vindt het lekker, dus het is aan de jarige wat het gaat worden :W

niet makkelijk valt mee, het is meer de bediening, vaak prutsen met de kleine cursor knopjes ipv het hele frontpanel.Qua kiezen van modulatie opties is he een kwestie van op de mod button per sectie te drukken en je ziet meteen hoe die sectie geprogrammeerd is.

qua klank is de a6 veel veel zijdiger, kan ook de classic sounds enz.

maar ja, je moet maar luisteren ergens

qua klank en mogelijkheden neig ik meer naar de andy
ik weet niet of het realistisch is een andy te vinden rond 1200euro? anders wordt het prijsverschil wel erg groot
het uitzicht van een synth maakt me niet zo uit, en ik vind de andy er trouwens heerlijk uitzien, maar dat is smaak uiteraard

wat de doorslag zou geven is de support die er nog mogelijk is als er chips kapotgaan, vandaar mijn vraag - die is al deels beantwoord maar wil meer zekerheid voor ik een d"rgelijke dure investering aanga

1200 euro lijkt me behoorlijk lastig. Er stond er pas 1 met een defecte toets voor 1200 maar doorgaans moet je daar toch wel een paar honderd euro bij op tellen.

hmm dan ben ik er nog altijd niet uit of het de andy of de prophet wordt.. een prophet is tweedehands toch een stuk goedkoper? weet niet direct andere alternatieven, de polyevolver is met zijn vier stemmen niet genoeg voor me (en er twee beginnen daisychainen is kostelijk grapje)

minimaal 1500 euro voor een a6 en tot 1700.

iets anders, een rack versie van de p08?
iets anders is een lastig verhaal, mss jupiter 6?
of een VA.

va is geen optie; ik heb de meeste gehad, ik zeg niet dat ik die beter of slechter vind dan analoog (en aub ik wil hier GEEN discussie beginnen) maar ik vind dat ik voor een VA beter software koop

ja de rackversie van de p08 is zowieso mijn ander idee, toetsen heb ik genoeg.. maar ik denk dat ikdaar veel sneller op uitgekeken ga zijn dan op de andy?

ja dat weet ik. :) daarom ook dat ik hem wil kopen, alleen weet ik niet -en daar ging deze topic eigenlijk over- of hij te herstellen valt indien er iets aan kapot gaat.

en mijn tweede bedenking is dat ik voor die prijs misschien wel een prophet08 + nog iets leuks heb.. ben er nog niet uit

het nadeel van de andromeda is alleen dat er wat bugs in de software zitten... bv: als je een beetje snel edit kan het display het allemaal vaak niet bijhouden en soms als je aan een knop draait doet ie niks.. draai je nog een keer doet ie het wel (ik denk dat dit ook met de snelheid van de cpu te maken heeft).

verder heb ik van de week nog een vage bug ontdekt. als je via sys-x de patch buffer uit laat sturen en die stuur je terug doet hij soms hele gekke dingen. Dus als je de patch in je track op wilt slaan zul je hem gewoon moeten storen en dan die gestorede patch uitsturen ipv alleen de buffer.

verder heb ik ze allebei en vind ik de prophet mooier voor synth leads en de andromeda is echt heel erg mooi voor strings en pads... sommige sounds zou je bijna denken dat het echte violen zijn.

mja voor leads is die prophet iets mooier he..
ma vergis ik me of heb je bij de prophet altijd een beetje dat brassy metalen kantje en kan de andy meer gezichten hebben? of klopt dat niet?
want iedereen zegt wel dat de' andy meer verschillende dingen kan, maar hoe komt dat precies? die specs (ik heb het niet op de polyphonie of zo) verschillen toch niet zo? heeft die prophet ook geen uitgebreide modmatrix?

ze zijn nogal verschillend hoor.. de a6 heeft 2 filters, waarvan 1 een low, high en bandpass tegelijk is (kun je dus afzonderlijk van elkaar inmixen). de prophet heeft 1 lowpass filter en dat is het.

verder kan de a6 triangle, square, up saw of down saw, en sine allemaal tegelijk PER osc+een sub osc per osc. verder nog de nodige FM en sync opties en 16 voices ipv 8 maken de a6 echt wel een heel appart apparaat.

dus eigenlijk zou ik moeten opteren voor de andy?
(ik heb op beide synths kort gespeeld maar niet lang genoeg dus ik baseer me op honderden clips en zaken die ik op net vind).. veel mensen zeggen dat de prophet directer klinkt, klopt dat?ik vind het geluid van de andy wel iets hebben

ja.. ze zijn allebei goed in hun eigen ding.. de andy is dus heel erg mooi voor pads, strings fx enzo, maar hij knalt er niet uit zeg maar. dus agressieve sounds zijn moeilijk (tenzij je veel distortion gebruikt)
de andy klinkt gewoon "mooi" zeg maar.

de prophet is wat platter, meer wat je verwacht bij "analoog".. maar ook heel uitgebreid hoor. als je met die soundtower editor aan de slag gaat en je die routings laat maken die je zelf niet zo snel verzint kom je ook op hele vreemde sounds.
waar je de prophet goed mee kan vergelijken kwa sound is een iets strakker klinkende oberheim matrix 1000/6

dus leads en basslines zul je eerder uit de prophet halen dan de andromeda denk ik. (hoewel leads ook nog wel lukt op de a6, maar voor basslines vind ik hem persoonlijk niet echt geschikt)

heb de matrix1000 gehad, en was niet wild van het geluid.

ik heb toch al veel mooie demos van basslines gehoord op het net van de andy? maar ja dat is het internet, misschien dat hij eenmaal hij voor je neus staat dat wel anders is.

hmm ik ben dus geneigd voor de andy te gaan ,alleen - en dat is de reden waarvoor ik deze topic startte- ik wil info over wat er gebeurt als de andy gerepareerd moet worden: zijn er wisselstukken, is er nog support...

Ik zou de andy eerder met een matrix vergelijken. Je krijgt de vetheid niet gratis en voor niks maar je moet er voor werken, bij de Andy net zo. Ik snap wel wat je bedoelt met dat randje, een Matrix is ook een synth met een bepaald randje maar bij een Prophet is het wel een vet randje.

Daarom ben je een Matrix 1000 ook gewoon schijtbeu als je een preset of 666 hebt geskipt want je hoort verschil gewoon niet meer tussen de klanken. Maar dat ligt ook aan het feit dat je 200 brasssounds achter elkaar hebt die nauwelijks anders klinken dan de vorige. Vrijwel geen enkele preset gaat echt helemaal los met de mogelijkheden van de synthesizer, leuk voor jaren '80 bandjes die Toto, Jump en The Final Countdown willen coveren.

Het is gewoon een slecht idee om een Matrix 1000 als een presetbak te gebruiken want 99% is gewoon kut. En dan zit je ineens met een synthesizer die je zelf moet gaan programmeren maar geen interface heeft....:doei:

Back