Reaktor Native Instruments

turgut

звуковое зеркало
Zeker sinds ik Squarepusher live heb gezien wil ik Reaktor onder de knie krijgen. Ik heb het programma, maar de gebruiksaanwijzing vind ik niet om doorheen te komen. Is er iemand die mij in de geheimen van Reaktor kan inwijden? Ik woon in Rotterdam, onkosten worden natuurlijk vergoed!

ik heb hem ook maar nog nooit aangehad.

Ben van plan om presets te analiseren en zelf aan te gaan klooien + handleiding.

Dat is nou eenmaal de manier.

Als je even de tijd hebt om te wachten kan ik misschien volgende jaar er een instapcursus voor regelen :D

reaktor gaat wel ff verder, je kan gewoon zelf een filter ontwerpen bv.
Ik heb echt super vette shit gehoord uit reaktor, toen zelf gekocht, maar het was voor mij een stap te veel, geen tijd voor.

Reaktor kun je op verschillende manieren gebruiken.

1.Door het downloaden van ensembles (effecten,sequencers,drumcomputers,synthesizers etc.)

2.Door aan de bestaande ensembles die dus ook in de user library te vinden zijn dingen zelf aan te passen.

3.Met de modules zelf van scratch af een synth of iets dergelijks te bouwen.

4.In de core duiken maar dit vereist wel kennis idd (zover ben ik zelf nooit gekomen) en zelf programmeren.

Wil je muziek maken? Ga dan niet verder dan 2,wil je zelf met echt iets vernieuwends komen sja dan moet je er vanuit gaan dat je voorlopig ff geen muziek meer maakt :D
Ik stel voor dat je gewoon eens die user library gaat bekijken staan wel wat pareltjes tussen (granulaire synthese,vernieuwende sequencertjes etc.etc.)

Mocht je er een vliegtuigticket voor overhebben en een week logies...:D

Wat bedoel je precies met "onder de knie hebben": je wilt het programma leren gebruiken, of je eigen intsrumenten maken? Wat dat laatste betref, dit leer je niet op een jaartje. Ik ben er nu al een paar jaren aan bezig en leer nog elke week nieuwe zaken bij. In dit geval is het echt jong begonnen en oud gewonnen!

Ik zou zeggen, het is hier een forum dus begin maar te vragen :)

Ja, zoals gezegd een erg veelzijdig programma, dat je nooit helemaal 'onder de knie' zal krijgen, omdat de mogelijkheden enorm zijn.
Er zijn her en der (engelstalige) tutorials zoals die van Peter Dines Reaktor tips en een overkoepelende wiki site.

Jammer dat de handleiding nogal te kort schiet hier en daar en lang niet zo volledig is als bv Max. Maar met deze kan je toch al een eindje verder.

Goede tip is het analyseren van user ensembles, en hieruit stukken halen die je weer met wat anders kan combineren. Overigens zijn er 100en drumvernaggel ensembles in de user library, dus als je Squarepusher-achtige breaks wil maken zit er zeker al iets tussen waarmee je direct aan de slag kan.

Zeker sinds ik Squarepusher live heb gezien wil ik Reaktor onder de knie krijgen.

Squarepusher had ook een Eventide Orville, en een SH-101, en een basgitaar waarop 'ie kan spelen op het niveau van Jaco Pastorius, en een oude 4-track casetterecorder. It's the cook, not the kitchen.

Je hebt een complexe breakbeat. De veel-werk-zweten-manier is om alle drums en fragmenten apart uit te knippen en ze zelf in de goede volgorde te zetten. De luie manier is om iets als Dblue Glitch te gebruiken. De slimme manier is om zelf iets als Glitch in Reaktor te schrijven, en het niet de hele tijd aan te laten staan; balans en rustmomenten zijn belangrijk, zeker bij 190 bpm.

Terwijl de rest van de planeet zit te miepen over vette dikke analoge synths die niet warm, oud en DIIIIIKK genoeg kunnen zijn moet je voor de gein een digitale onderschatte bak nemen en daar mee aan de slag gaan.

Maar - thing is - zo loop je wel continu achter de feiten aan :P

Back