Realistische rockgitaren, wie heeft suggesties?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik drukte vanochtend een oude cd van Weezer in de cd-speler en zat er weer helemaal in. Het lijkt me leuk om af en toe ook die muziek te maken. Maar ik krijg de gitateren virtueel voor elkaar.

Ik heb Electric Sunburst en Guitar Rig van Native Instruments, maar dat is het niet. Ik heb ook gespeeld met Iron van Ujam en een demo van Ample Sound, maar ik weet niet. Of ik doe iets niet goed.

Wie heeft hier ervaring mee? Dit is het geluid dat ik zoek, gewoon recht toe, recht aan rock gitaren:

Gitaristen aansporen tot samenwerking :)
Wou dat mijn broer meer tijd had.

wat samplen? Kijken wat dat oplevert.

... Ample Sound
Heb wel 'ns wat gezien op YT hiervan, niet slecht denk ik. Wel de indruk dat het wat prutsen is met alle instellingen om precies dat geluid te krijgen wat je wilt. Of een preset is toevallig wat je zoekt.

Heb wel 'ns wat gezien op YT hiervan, niet slecht denk ik.
Die klonk wel het beste tot nu toe, ja. Maar de interface was heel irritant en ik kwam er niet goed uit. Met Guitar Rig erbij kwam het wel een eind in de richting. Ik hoopte dat er wat goede presets in Electric Sunburst zouden zitten, maar dat valt tegen.

... Maar de interface was heel irritant en ik kwam er niet goed uit.
Ja, vandaar dat ik ook het woord prutsen noemde. De indruk kreeg ik al dat het niet echt prettig werkt, wat je dus kunt bevestigen. Jammer, want het geluid is op zich best okay.

Ja, vandaar dat ik ook het woord prutsen noemde. De indruk kreeg ik al dat het niet echt prettig werkt, wat je dus kunt bevestigen. Jammer, want het geluid is op zich best okay.
Ik speel nu nog wat met Electric Sunburst en Guitar Rig. Dat klinkt best lekker, maar je hebt nauwelijks vrijheid. Het zijn kant en klare riffs en daar moet je het mee doen. Nou ja, het is voor de lol. En die plug-in zit standaard bij Komplete Ultimate.

Waarom zou je niet gewoon een echte gitaar opnemen? Dat geeft per definitie het meest realistische geluid, je kunt precies doen wat je wilt en is - volgens mij - ook nog het eenvoudigst...

Voor mij is het 15 jaar geleden dat ik Guitar Rig gebruikt heb, maar wat toen wel werkte om een aardig partijtje te krijgen was om een droge elektrische gitaar uit mijn synthesizer (CS6x) door Guitar Rig te halen. Oké, met een echte gitarist klonk het natuurlijk veel beter, zeker omdat je dan ook mooi de bijgeluiden meepakt etc. en de speeltechniek.

Waarom zou je niet gewoon een echte gitaar opnemen?
Ik kan wel wat redenen bedenken 😀

1. Ik speel geen gitaar.
2. Ik heb geen gitaar.
3. Ik ken geen mensen die zo gitaar kunnen spelen.
4. Al zou ik ze kennen, dan weet ik niet hoe ik het moet opnemen.
5. Ik heb helemaal geen liedjes en dit is gewoon voor de spielerei. Als het wat wordt kan ik altijd nog een bandje zoeken.

Ik vind het leuk om zoveel mogelijk soorten muziek te maken en dat houdt het fris. Heb in het verleden ook Nederlandstalige liedjes opgenomen.

Interessant topic! Het valt me op dat er de laatste tijd steeds realistischer virtuele gitaar synths op de markt komen. Wel blijft het belangrijk om het "mechanische" eraf te halen door handmatig een en ander bij te sturen.

(Ik zoek zelf nog steeds een goede en gratis virtuele gitaar plugin, maar heb die nog niet gevonden.)

Ik speel nu nog wat met Electric Sunburst en Guitar Rig. Dat klinkt best lekker, maar je hebt nauwelijks vrijheid. Het zijn kant en klare riffs en daar moet je het mee doen. Nou ja, het is voor de lol. En die plug-in zit standaard bij Komplete Ultimate.
Je kan Electric Sunburst en Guitar rig toch helemaal customizen. Je kan zelf riffs schrijven in je pianoroll, alleen is het een pain in the ass om realistisch te krijgen met alle keyswitches die je moet gebruiken.

dat is een beetje het ding, je kan het heel echt laten klinken, maar het is een pain in the ass

andere libraries doen redelijk hetzelfde met keyswitches op de laagste/hoogste octaven, voor alle gitaar technieken (hammer ons, vibrato, mutes, bends etc)

dat is een beetje het ding, je kan het heel echt laten klinken, maar het is een pain in the ass
Dat is ook het probleem met die Ample VST's. Je ziet fantastische demo's op YouTube voorbij komen. Maar als ik meer moet programmeren dan dat ik muziek maak, haak ik af. Ik wil me nog wel een klein beetje muzikant voelen 😀

Met Sunburst kun je wel stukjes uit loops aan toetsen toewijzen. In theorie kun je dan eigen riffs maken. Ujam Iron klinkt op papier ook aardig, maar ik kreeg het niet uit de demo. Later zag ik dat een goede versterker VST ook veel deed. Misschien moet ik daar nog eens naar kijken.

Als je in midi hebt wat je wil, wil ik wel een poging wagen. Ik ben zelf geen held op de gitaar, maar als het binnen mijn mogelijkheden ligt wil ik wel een poging wagen

Waarom zou je niet gewoon een echte gitaar opnemen? Dat geeft per definitie het meest realistische geluid, je kunt precies doen wat je wilt en is - volgens mij - ook nog het eenvoudigst...
Om dat enigszins te nuanceren; ik ben sinds een jaar of 3 bezig met gitaarles. Daarvoor ongeveer 25 jaar maar wat zelf aangemodderd met gitaar. Ik kan je verzekeren dat het me behoorlijk tegen valt qua vorderingen. Na je, pak ‘m beet, 35e er mee beginnen is geen zekerheidje dat je snel fatsoenlijk kunt spelen. Om aan die 10000 oefenuren te komen als je ook nog een baan en gezin hebt ben je wel even bezig.

ik heb zelf als software oplossing pasgeleden Guitarist van Sugar Bytes in de aanbieding gekocht. Redelijk goed te tweaken en komt aardig in de buurt. Voor een backing track kom je er een beetje mee in de buurt. En niet te duur, dus leuk om eens te proberen.

Rob papen zijn rg synth komt wel aardig in de buurt, zelf speel ik gelukkig wel gitaar. Dus speel ik alles in. Mocht je er niet uit komen kan je altijd een idee opgooien met de akkoorden en kan ik t wel opnemen.

Goede virtuele gitaar part programeer je natuurlijk niet, dat speel je in met keys.
Ik ben zelf niet impressed van de virtuele gitaren. Klinkt een beetje dood.

Anders gitaar sample loops icm met die sunburst. Beter alles inspelen met keyboard. Zo komt het echter over. Evt een heel klein beetje quantize achteraf. 10-20% max.

Interessant topic.
Heb zelf oa AmpliTube en REFX Slayer en vind deze best okay.
Ook Guitar Rig vind ik leuk.
Speel zelf gitaar en ook wel wat basgitaar.
Niet heel fanatiek en gedisciplineerd verder, maar vind het nog steeds best wel leuk om te doen.

Laatst gewijzigd:
Om dat enigszins te nuanceren; ik ben sinds een jaar of 3 bezig met gitaarles. Daarvoor ongeveer 25 jaar maar wat zelf aangemodderd met gitaar. Ik kan je verzekeren dat het me behoorlijk tegen valt qua vorderingen. Na je, pak ‘m beet, 35e er mee beginnen is geen zekerheidje dat je snel fatsoenlijk kunt spelen. Om aan die 10000 oefenuren te komen als je ook nog een baan en gezin hebt ben je wel even bezig.
Ik was ook 35 toen ik ermee begon, nu 13 jaar geleden. Zodra je Barré akkoorden goed gaan klinken en je zelfs eelt op het vingertopje van je pink gaat krijgen gaat alles beter. Soms stagneer je en soms merk je dat je opeens veel beter bent. Ik speel nog steeds elke dag en dan vooral op de akoestische, die staat achter de bank, makkelijk op te pakken. Lessen was ik gauw klaar mee, die vond ik suf. Ik zocht gewoon gelijk filmpjes met liedjes, nu heb ik inmiddels een enorme playlist.

Wat betreft virtuele gitaren: Ik denk dat er niks boven een echte gaat, maar met MPE kan je ook best veel, mij lukt het niet om op mijn seaboard gitaar te spelen als op mijn echte, maar deze mijnheer is daar wel meester in:

Back